18. srpna 2021

Budapešť (4) - Gustave Eiffel a János Feketeházy

Gustave Eiffel (1832-1923), stavební inženýr a architekt, je všeobecně známý věží v Paříži, trochu méně tím, že navrhl kostru sochy Svobody v New Yorku, kterou Francie jako výraz přátelství darovala USA, díla jím navržená či realizovaná jeho firmou jsou však velmi početná a nacházejí se na čtyřech kontinentech (podrobný přehled i s fotografiemi uvádí Wikipedie), nám nejblíže jsou v Budapešti.  

Nádraží Nyugati (Nyugati pályaudvar = Západní nádraží) se liší od tradičního uspořádání, kdy kovová konstrukce je skryta za bohatě zdobenou fasádou, která z nádražních budov ve velkých městech činí architektonické památky srovnatelné s budovami radnic, divadel, oper a muzeí. V Eiffelově řešení z r. 1877 je kovová konstrukce středobodem budovy a zděné části s administrativním zázemím jsou po stranách.


Při červencové 5denní návštěvě Budapešti jsem na rozdíl od předchozího staršího snímku chtěl vyfotografovat nádražní budovu v plné šíři, bohužel v současnosti je v rekonstrukci. 



A takto vypadá ze zadní strany s perony.




Druhou Eiffelovou stavbou v Budapešti je Eiffelův palác (Eiffel Palace) z r. 1893. Nachází se poblíž nádraží Nyugati. Původně v přízemí byly obchody, 1. patro využívalo vydavatelství novin a tiskárna a zbývající část tvořily luxusní byty. Dnes má administrativní využití, v části budovy se nabízí ubytování v apartmánech.  




Mezi Eiffelova díla bývá řazen i most přes řeku Tisza v maďarském městě Szeged (Segedín). Ve skutečnosti jej Eiffelova společnost v r. 1881 jen postavila, autorem návrhu konstrukce byl János Feketeházy (1842-1927), absolvent slovutné technické univerzity ETH v Curychu, pro nás zajímavý i tím, že měl částečně české kořeny (narodil se v Šale v manželství Čecha Dominika Černohause a Maďarky Anny Fekete). Feketeházyho návrh segedínského mostu zvítězil ve výběrovém řízení z 23 přihlášek, Eiffelova společnost skončila druhá. Jenže strojírenská firma, kterou si Feketeházy vyhlédl ke zhotovení mostu, zakázku nakonec odmítla, a Feketeházy se proto obrátil na Eiffela. Eiffel souhlasil s odkoupením Feketeházyho návrhu s podmínkou, že původní autor bude utajen, protože přiznání prohry s tehdy málo známým konstruktérem chápal jako znevážení prestiže své firmy. Dnes je most většinou uváděn jako společné dílo Feketeházyho a Eiffela, a to i na stránkách anglické Wikipedie, Szeged Feketeházymu posmrtně vyjádřil hold odhalením jeho sochy.    

Vraťme se však do Budapešti. Feketeházy má zde hned tři stavby: zastřešení budovy Opery (v současnosti se celá rekonstruuje a je skryta v plachtách), nádraží Keleti (Keleti pályaudvar = Východní nádraží), dokončené r. 1884, a most Svobody (Szabadság híd) přes Dunaj.  

Nádraží Keleti je v Budapešti největší, fasádu vidíme na dalším snímku a podrobnější informace jsou zde.   



Most Svobody v Budapešti je Feketeházyho nejvýznamnějším dílem. Jeho rozměry jsou 336,5 m na délku a 20,1 m na šířku. Byl postaven v letech 1894 až 1896 a obrysem napodobuje Szechenyiho řetězový most. Ten je však visutý, zatímco most Svobody je konzolový příhradový. Původně byl pojmenován podle císaře Franze Josefa a za jeho osobní účasti byl slavnostně otevřen poté, kdy císař do opěry mostu vetkl poslední nýt ze stříbra.  





Most upoutá i zblízka, kdy vyniknou ozdobné prvky. 



Na konci 2. světové války Němci při ústupu most ve střední části podminovali a jen ta pak při explozi byla zničena, zatímco visutý a zavěšený most by se zhroutil celý, proto také mohl být jako první obnoven a v srpnu 1946 znovu otevřen. 



11 komentářů:

  1. Zajímavé! Řekla bych, že náš Hlavák je tedy mnohem hezčí zevnitř než to Eiffelovo nádraží. Zvenku to je ovšem něco jiného, to vypadá jak krajkové. Visuté a "visuté" mosty se mi líbí, jsou takové jakoby odlehčené, jemné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na hlavním nádraží v Praze je hezká ta část se secesní (?) výzdobou, Nyugati má spíš technicistní charakter. Visuté a zavěšené mosty jsou neuvěřitelné tím, že je drží lana, vždy si říkám, jak to musí být nadimenzováno, že se ukotvení nevyrve.

      Vymazat
    2. Tenkrát to všechno byla Rakousko-Uherská nádraží. Hlavní nádraží neslo jméno Franiška Josefa, pak se jmenovalo Wilsonovo, pak Hlavák a teď zase Wilsonovo.😎
      Možná zase nějaká moudrá hlava navrhne přejmenovat ho po nějakém politikovi.

      Vymazat
    3. V Brně nádraží podle nikoho název nemá, ale pěknou historii názvů má Masarykova ulice, ta se za středověku nazývala Sedlářská, v 19. století podle císaře pána Ferdinandova, po vzniku ČR Masarykova, za Protektorátu Čechy a Morava Göringova podle říšského maršála, za komunismu se z ní stala třída Vítězství a po r. 1989 je znovu Masarykova.

      Vymazat
  2. Kruci, když jsem byl v Budapešti před 13 lety na půlmaratónu, nádraží se taky opravovalo (stejně jako spousta dalších památek), tak jsem si říkal, že by bylo dobré přijet později, ale zřejmě to nestačí :-). Nevím, jak je to teď, ale nikdy jsem neviděl rozkopanější město, než byla Budapešť v roce 2008.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teď se s opravami roztrhl pytel, vzpomínám si, že v r. 2007, když jsem tam byl na výstavě van Gogha, byla budova Parlamentu obehnaná plechovým plotem, při dalších návštěvách 2013 a 2015 (zase spojenými s výstavami - Cézanne, Rembrandt+Vermer) ale žádné fotky s lešeními nemám, teď je však v opravě nejen zmíněné nádraží Nyugati a budova Opery, ale i Szechenyiho řetězový most a je uzavřeno celé návrší s Citadelou. K tomu Szepmüveszeti Museum mělo uzavřeno polovinu výstavních prostor s obrazy 17. a 18. století (Vélazquez, Rembrandt, Goya, ...) a sbírky impresionistů byly přesunuty do Maďarské národní galerie, avšak jen v malém množství, protože hlavní jsou zde obrazy maďarských malířů.
      Naštěstí Budapešť je (alespoň z Brna) dobře dostupná - vlakem za 4 až 4,5 hod cesty, příště snad už bude něco z oprav hotové.

      Vymazat
  3. Nádražní budovy jsou krásné historické stavby. Až budou plachty odhaleny bude to jistě krása. Jako vláčkový cestovatel některá nádraží obdivuji. Most je také pozoruhodný. Budapešť jsem navštívila jako puberťák jen krátce a město na mne dost zapůsobilo. Jen fotky kdyby byly. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také žehrám, že z mnohých míst fotky nemám anebo jen velmi málo, a v interiéru, že jsem nedával přednost mobilu, který je v horších světelných podmínkách mnohem citlivější než obyčejný fotoaparát.

      Vymazat
  4. To jsou moc pěkné fotky, nádražní budova bude určitě po rekonstrukci nádherná :) Most Svobody je zajímavý, trochu mi to evokuje záběry z amerických filmů :)

    OdpovědětVymazat
  5. Tak to jsem nevěděla, děkuji za poučení. Opravdu krásné stavby. :)

    OdpovědětVymazat
  6. B Budapesti jsem byl pred lety s je to skutecne fascinujici mesto Co se tyce sochy Svobody, darovsla ji Francie USS tak zrochu navzdory Anglicanum..Netusii tehdejsi vladcove Francie, ze virus revoluce v USS zasshne i Francii...a daleko fatalneji..

    OdpovědětVymazat

Aktuální článek

Édouard Manet - sám sebou ve společnosti impresionistů

V druhé polovině 19. století se v umění začal prosazoval svobodomyslný životní styl umělců, jejichž prostředím se staly pařížské bulváry, ka...

10 nejčtenějších článků (od 23. 4. 2020)