27. dubna 2015

Bonnie Tyler - Brno, 22. dubna 2015

Když se objevila informace, že letos v rámci evropského turné zavítá do ČR Bonnie Tyler a jeden koncert bude mít i v brněnském Boby centru, přestože její chraplavý hlas se mně už dlouho líbí (stejně jako se mně líbili Joe Cocker a Jiří Schelinger a dnes Kamil Střihavka), dost jsem váhal, zda na něj jít. Co jsem si pamatoval ze záznamů jejích vystoupení, nebyli tam vidět žádní hudebníci a na částečný anebo dokonce úplný playback jsem nebyl zvědavý. Nakonec jsme ale s chotí neodolali a vůbec nelitovali. Zpěvačka přijela s vysloveně rockovou kapelou (kytara, baskytara, klávesy a bicí) a protože zvláště kytarista Matt Prior dával o sobě vědět, odpovídal tomu mnohem tvrdší zvuk skladeb, než jak jsme je znali.




Tyler svým hlasem byla předurčena pro poprock a sama k němu i tíhla. Když se ji autoři a management koncem 70. let snažili nasměrovat do polohy country music, vzepřela se a rok a půl doma strávila doma a čekala, až jí vyprší závazky k hudebnímu nakladatelství RCA Records.
Zhruba o 15 let později v přesvědčování přejít ke komerci byl poněkud úspěšnější Dieter Bohlen z disco-popového dua Modern Talking (už předtím se podobně spojil s Chrisem Normanem po jeho odchodu ze Smokie a ten mu vděčí za Midnight Lady). Na výběru 3 CD All the Best jsou dvě Bohlenovy písně (I Climb Every Mountain a Clouds in My Coffee) a celkem se mně líbí.



Ale stejně si myslím, že Tyler více svědčily písně v rockovějším kabátu, jako např. Time.


Ani jedna z těchto skladeb však na koncertu nezazněla. Úvod obstarala píseň Have You Ever Seen the Rain? od Creedence Clearwater Revival, kterou nazpíval i Rod Stewart.

V programu byly zastoupeny svižnější písně (Flat on the Floor, Faster Than the Speed of Night), tak i pomalejší (All I Ever Wanted, Straight from the Heart od Bryana Adamse a To Love Somebody od Bee Gees).

Z nejznámějších písní první zazněla Lost in France z pěveckých začátků, která také byla první, s níž se Tyler probojovala do anglické Top 10.



U hitu It's a Heartache zpěvačka vynechávala části písně a dávala prostor publiku. To se zapojením nemělo žádný problém, u písně, které se na deskách prodalo více než 6 miliónů kopií, se to dalo čekat, navíc ji u nás zpopularizoval Karel Gott jako Jen se hádej, který u ní dokonce vystupoval s kytarou. S provedením Tyler z mladých let ale srovnání nesnese.


Spoluautorem skladby Hide Your Heart je zpěvák a kytarista skupiny Kiss Paul Stanley. Protože nebyla vybrána na album Crazy Nights z r. 1987, Stanley ji nabídl jiným umělcům a jako první ji pro své stejnojmenné album nazpívala Bonnie Tyler. Mělo úspěch a alespoň dodatečně píseň nahráli i Kiss.
Na záznamu z koncertu v Bukurešti z konce r. 2012 je Bonnie Tyler vidět a slyšet v doprovodu své současné skupiny.


Zpěvačka také v průběhu koncertu představila svého manžela Roberta Sullivana (povoláním realitního agenta), který ji na koncertech doprovází a v životě už víc než 40 let. Před uvedením jejího dalšího velkého hitu Total Eclipse of the Heart (Úplné zatmění srdce) to bylo docela vtipné.


Bonnie Tyler se jako ke svým vzorům hlásí k Janis Joplin a Tině Turner. Z repertoáru Janis Joplin převzala Turtle Blues. Vyšlo na už vzpomínaném albu Hide Your Heart.


Skladba byla příležitostí předvést se i pro hudebníky a kytarista hrál s kytarou za krkem, jak tím byl známý Jimi Hendrix.



Od Tiny Turner zazpívala The Best.


A na úplný závěr zůstala píseň I Need a Hero z r. 1984, kterou pod názvem Holding out for a Hero původně nazpívala jako soundtrack k filmu Footloose. Film zapadl, ale píseň se stala hitem a je populární dodnes.


Právě naopak, když ve stejném roce Bonnie Tyler dostala nabídku nazpívat píseň k jednomu dílu slavné série James Bond, odmítla, protože se jí nelíbila.

Po skončení koncertu zpěvačka dostala od mladé divačky kytici a to byla tečka za pěkným koncertem, jehož dojem umocňovaly i působivé světelné efekty.




Bonnie Tyler však nežije jen z písní 70. a 80. let. Vydává nové desky a v r. 2013 reprezentovala Velkou Británii v soutěži Eurovision Song Contest v Malmö s písní Believe in Me.

P.S. Zajímalo mě, zda jsou na internetu nějaké ohlasy ke koncertu, a našel jsem přímo na Blog.cz článek Objetí a slzy štěstí = Bonnie Tyler - Brno! od Monči H., dívky, která zpěvačce věnovala kytici. Má v něm velmi pěkné fotografie a vlastní videa z koncertu i společné fotky s Bonnie Tyler a kytaristou Mattem Priorem.

27 komentářů:

  1. Taky jčdna z legend a hlasů které provázely moje dospívání . Ovšem co mne velmi pobavilo tuhle v rádiu kde rozdávali lístky na její pražský koncert. Byly nabízené paní které bylo evidentně 75 + a pro kterou jméno znělo asi něco jako sprostá nadávka     

    OdpovědětVymazat
  2. Pri takýchto témach nemám príliš "Mitspracherecht", nevyznám s moc v menách a tak. Keď sa mi páči, tak sa mi páči, ale nejak to nesledujem. Tentokrát mám podivnú, dosť od témy asociáciu. "Lost in France" mi pripomenul čiste kvôli názvu film "Lost in Translation". Tak ten som požral všetkými desiatimi - ani neviem povedať, prečo vlastne...

    OdpovědětVymazat
  3. Skvělý článek. Je dobře, že Bonnie nezklamala. Světelné efekty se mi také líbily a ta fotografie je krásná.
    Pátrala jsem po ohlasech z koncertu na internetu a moc jich není. Na pražském vystoupení bylo hodně kameramanů a aspoň tam vznikl rozhovor pro Primu.
    Zmínka o kytici mě velice potěšila, děkuji.

    OdpovědětVymazat
  4. Byl to koncert v sedě nebo ve stoje?:)

    OdpovědětVymazat
  5. Chraplavý hlas mám ráda, tedy když zpívá! Tina Turner je moje oblíbená. Měli jste s tvou paní krásný zážitek, díky za přiblížení a krásné skladby!

    OdpovědětVymazat
  6. Pár věcí znám, nezní to špatně, byť fanoušek nejsem.

    OdpovědětVymazat
  7. No - tak to musela být paráda! A skvělé fotky :)..Ta atmosféra asi stála na to :). Nemám moc ráda davy lidí, ale některé koncerty bych si určitě nenechala ujít a hlas Bonnie mám taky moc ráda...:).

    OdpovědětVymazat
  8. [1]: Možná paní podceňuješ, dost rockových hudebníků má přes 70 let (Rolling Stones se prý zase chystají vyrazit na turné) a jejich posluchači jsou mnohdy vrstevníci, kteří zestárli s nimi.[2]: "... didn't catch what they were saying"
    Na angličtinu jsou ve Francii alergičtí, takže našinec, který se s francouzštinou nepotkal, je tam ztracen jazykově.[3]: Já ještě víc.[4]: Dnes jsem se ještě k hledání, co píší o pražském koncertu, nedostal, ale dost mě udivilo, že kromě odstavce se základní charakteristikou zpěvačky o koncertu v Brně kromě tebe nic bližšího nikde nebylo.
    Ty jsi s kyticí zachránila reputaci naší republiky   
    Fakt to bylo moc hezké, jen mě mrzí, že jsem nebyl poblíž. Byl jsem zrovna na odchodu od pódia a ani to neviděl.

    OdpovědětVymazat
  9. [5]: My jsme měli místo k sezení za místy pro stání, ale nedalo mně to a šel jsem se k pódiu také podívat, abych ji a hudebníky viděl zblízka a udělal i nějakou fotku, ale neodvážil jsem se použít blesk, proto výsledek tomu odpovídá.
    Pod podiem jsem možná strávil víc než polovinu času, ale místo k sezení se hodilo předtím, protože mezi vstupem do sálu a zahájením koncertu byla hodina čekání.[6]: Chraplavý hlas je jakýmsi kořením, krásně je vidět při porovnání s Gottem, jak jeho čistý hlas je na její píseň fádní.[7]: Při pátrání po jejích skladbách mě velmi příjemně překvapila skladba Time, která je v třetím videu shora, tu jsem si pustil snad 5-krát za sebou. Ta, kterou jí věnovali Kiss, je také pěkná rocková "pecka". I převzaté od Janis Joplin a Tiny Turner se v jejím provedení dobře poslouchají.[8]: Právě kvůli davům nechodím na fotbal nebo hokej, ale na koncertě v něm vidím i výhodu, protože hudební fandové nejsou divá zvěř jako někteří výtržníci při sportovních kláních a umí koncertu vytvořit příjemnou atmosféru, která asi i hudebníky strhne k procítěnějšímu projevu, než kdyby zpívali do (polo)prázdného sálu.

    OdpovědětVymazat
  10. [6]: Tina Turner bola jeden cas skoro moja suseda. Tak sa aj stalo, ze ma na zamrznutom snehu skoro s jej Mercedesom zrazila. Ja sa posmykol, auto tiez, obaja sme s zo soku smiali ako blazni. Je strasne drobna, az malicka, to by clovek vlastne necakal. (Teraz byva uz v druhej dedine, priamo na jazere.) Velmi ciperna babicka!

    OdpovědětVymazat
  11. [9]:To ano, ale už její reakce Cože? Kdože? To je prosím vás co za věc?  napovídala o tom že pro ní je jméno Jožka Černý  a Pepíček Zíma podstatně známější. Beru normální lidi, kteří nikdy rock nehráli. To generace vyrůstající v šedesátých letech na zakázaným Rádiu Luxemburk, rozháněných burzách na LP ve Stromovce a pak i ty další by už z toho měli radost. A ti pravověrní budou na koncerty těhle v dobrém smyslu slova dinosaurů a vykopávek chodit stále a rádi. Třeba i v těch sedmdesáti!

    OdpovědětVymazat
  12. Kamil Střihavka tuhle ve Všechnopárty říkal, že ten chraplavej hlas je prostě technika, ne že by to byl jeho hlas, kterým zpívá a jinak to nejde ;)
    Ráda jsem si pár nejznámějších songů od Bonnie poslechla ;)

    OdpovědětVymazat
  13. Všimla jsem si plakátů na Bonnie Tyler. Ty jsi skvěle představil, co se pod jejím jménem skrývá. Písničky to jsou hezké, tyto rockové a rockovější věci mám ráda (líbí se mi na poslech).

    OdpovědětVymazat
  14. Nádhera, na takový koncert si ráda zajdu, doufám, že ještě bude příležitost a bude v Česku...

    OdpovědětVymazat
  15. [9]: Nějaké recenze na pražský koncert přece jen jsou, jednu jsem našla tu: http://musicserver.cz/clanek/50294/bonnie-tyler-forum-karlin-praha-25-4-2015/Pokud vím, tak Bonnie Tyler byla i v Ostravě a měla docela masivní propagaci. Loni byla dokonce na Havířovských slavnostech. Takže kdo ji chce vidět, určitě bude mít ještě šanci. Fotky z koncertu máš pěkné, určitě jste si to s manželkou užili.

    OdpovědětVymazat
  16. Tvrdší zvuk je pro tvrdší zpěváky, no ne? Joe uměl, souhlas. A Jirka taky. :)

    OdpovědětVymazat
  17. [11]:Taky bych to nečekal, připadala mně vždy dost bytelná. Že ale bydlí ve Švýcarsku, se vůbec nedivím, po prvních dvou loňských návštěvách (Montreux a Ženeva, Sv. Mořic) tam letos na skok pojedeme potřetí (Luzern). Krásná země.[12]: Zajímavé je, že když sem v 90. letech začínaly jezdit rockové hvězdy, známé od 60. let dál, ani mně nenapadlo na ně jít, neviděl jsem tak Rolling Stones a Joe Cockera, kteří měli koncert i v Brně, v ČR hráli i Deep Purple, Eric Clapton a Santana, Říkal jsem si, že jsou dávno za zenitem a jde už jen o jméno. Ale dnes se snažím takové příležitosti využívat. Kdo ví, jak dlouho ještě budou hrát, a abych i já se dalšího koncertu dožil

    OdpovědětVymazat
  18. [14]: To je překvapivá informace, myslel jsem, že je to jeho přirozená barva hlasu, protože chraplavě dokáže zpívat i v extrémně vysokých polohách, např. v písni Země vzdálená.[13]: Je na ní obdivuhodné, že i po šedesátce se rockových písní nebojí, ty naše (a mladší) "hvězdy", které od ní přebírají, např. Leona Machálková (Total Eclipse of the Heart) a Lucie Vondráčková (I Need a Hero), se toho nikdy neodvážily.[15]: Jak píše dál Robka, byla tu i loni a letos zas, asi se jí u nás líbí a je dost pravděpodobné, že se vrátí.[16]: Robko, díky za odkaz. Je na něm pěkné, že obsahuje úplný playlist, 4 písně jsem nezachytil, protože je neznám. U To Love Somebody jsem nevěděl, že jde o skladbu Bee Gees, zpěvačka přitom sama řekla, že Bee Gees mají hodně krásných písní a jednu zazpívá, ale s odstupem jsem zapomněl, ke které se to vztahovalo, možná, že alespoň toto doplním, ostatní už ne, nechci opisovat.
    Že The Best je původně její píseň a Tina Turner ji nazpívala až o 2 roky později, je pro mě také nová informace. Na druhé straně Hide Your Heart není cover Kiss, protože Kiss ji nezařadili na své album a místo toho ji věnovali Bonnie Tyler a až o rok později ji nahráli také, vlastně jako cover své vlastní skladby.[17]: Třeba je Bonnie Tyler také "tvrdší"
    Na anglické Vikipedii k jejímu hlasu píší: "Tyler is known for her distinctive husky voice, resulting from an operation to remove vocal nodules in the mid-1970s"
    ("Tyler je známá svým výrazným chraplavým hlasem, který je výsledkem operace odstranění hlasových uzlin v polovině 70. let.")
    Operace se možná moc nepovedla, ale ona na tom vydělala

    OdpovědětVymazat
  19. Bonnie je zářící hvězda, která nikdy nepohasne. Její chraplavý hlas je nenapodobitelný a exkluzivní. Přesto, že je jí už 63 let, je to super kočka. Její originální skladby znám a nesnáším Gottovy remaky. On se chce zviditelnit na cizím umění.
    Díky za vyčerpávající a fundovanou reportáž. Díla z tvého pera (klávesnice) jsou vždy prvotřídní a mají co nabídnout. ☼☼☼

    OdpovědětVymazat
  20. Vždycky mě rozvrkočí, když babka jen o pár pátků mladší má takový šmrnc, poklepávám si nožkou a jsem potěšena, když naše krevní skupiny nejsou ve šrotu.

    OdpovědětVymazat
  21. Moc ráda jsem si po delší době poslechla písničky Bonnie Tyler, Miloši.
    Patří k mým oblíbeným zpěvačkám stejně, jako J.J. a T.T. Chraplavé hlasy se mi odjakživa líbí.
    Stejně je zajímavé, jaký úžasný hlas se skrývá v takové poměrně drobné bytosti.
    V jejím podání se mi líbí spíš pomalejší písně, kdy lépe její hlas vynikne.
    Koncert musel být úžasný, je dobře, že sis ho nenechal ujít.
    Z tvého článku jsem se dověděla spoustu zajímavých věcí, netušila jsem, že Bonnie získala svůj zastřený chraplavý hlas díky nepovedené operaci hlasivek.
    Ještě se mrknu na pár odkazů, hlavně na ten poslední.Přeji ti pěkné májové dny a děkuji za komentáře u mě.

    OdpovědětVymazat
  22. Krásně vypracovaný článek o jedné známé zpěvačce. Moc písniček od ní neznám, ale nejoblíbenější je Dokonalá elipsa srdce, kterou jsem slyšela dokonce ve dvou verzích (jedna mírně zjednodušená). Chrapláky můžu jen zřídka, většinou mi rvou uši, ale někdy zalahodí. A podobně jako Anastacia, Tina Turner, nebo Joe Cocker, i Bonnie Tyler má své místo.
    Musel to být nakonec vážně pěkný koncert!

    OdpovědětVymazat
  23. [20]: Gottův hlas vedle jejího originálu působí prázdně. Remaky by mně ani tak nevadily, i Bonnie Tyler jich má dost, o Joe Cockerovi ani nemluvě, ale jejich zpěv je (byl) osobitý, kdežto u Gotta a mnoha dalších je to jen výraz nouze, že jim chybí autorské zázemí, a jejich zpěv neobsahuje žádnou přidanou hodnotu.[21]: V mládí jsem si to neuměl představit a teď také hledím v úžasu.[22]: Myslím, že jí sluší i svižnější skladby, třeba už zmíněná Time. Ale zase tak drobná bytost to není, proti mladým letům přibrala, ale méně lichotivé fotky jsem raději nepoužil, i když třeba ani nebyly tak rozmazané :)[23]: Anastacia je vedle ostatních také má oblíbená, její písně si u nás ani nikdo netroufá zpívat.
    Vendy není to ale "ellipse", ale "eclipse", tj. zatmění (total eclipse = úplné zatmění), ale při prvním čtení názvu jsem tam tu elipsu také viděl
    Koncert mě opravdu velmi příjemně překvapil.

    OdpovědětVymazat
  24. [24]: No jo, ale jen do šířky, Miloši.   

    OdpovědětVymazat
  25. Přiznám se, že jsem si myslela, že už nezpívá.

    OdpovědětVymazat
  26. Bonnie Tyler mám ráda, vyvolává vzpomínky na mladá léta.

    OdpovědětVymazat

Aktuální článek

Nikola Tesla - geniální vynálezce a špatný obchodník (+ památník u Niagarských vodopádů)

Původem chorvatský rodák Nikola Tesla (1856-1943) je zřejmě největším vynálezcem všech dob, obdiv k němu však neměl dlouhého trvání a nakon...

10 nejčtenějších článků (od 23. 4. 2020)