V létě vždy jeden článek věnuji náhodně vybraným fotografiím, posbíraných na různých místech, letos však souvislý úsek horkých letních dnů jsme takřka nezažili, proto mě to ani nenapadlo a přicházím s ním trochu opožděně.
Lidovou tvořivostí jsou charakteristická nejrůznější zařízení na zahnání hladu a žízně, proto jimi opět začnu.
První dvě mají protichůdná vyznění, pokud ovšem hořkým koncem se nemyslí pivo (podle reklamy) „výjimečně hořké a výjimečně dobré.“
Z hladového vlka bych měl strach, aby se nenasytil na mně, a starý Bill s koltem proklatě nízko u pasu také působí zlověstně.
Exprezident Václav Havel prý své přátele rád hostil vlastní kulinářskou specialitou – kuřetem na medu, zde (alespoň v názvu) lákají na kohouta na víně.
Po dobrém obědě je čas na kávu a zhřešit můžeme i zákuskem.
Do sbírky uživatelem zvolených autoznaček, symbolizujícím vyšší status majitele, přidávám dvě.
Pro mě nová byla i následující varovná značka.
Oslovit zákazníky ke koupi bot lze i takto:
Všechny předchozí snímky jsou z Brna, u následujícího z Bučovic nechápu, co bylo cílem. Strom také ohrožoval okolí? Proč ale kromě uřezaných větví je navíc uvězněn v železné kleci?
O umělé inteligenci se diskutuje, zda je nadějí či hrozbou. Každopádně, jak je vidět i v ukázce ze Zlína, stále ještě má rezervy.
V tropickém dnu se hodí svlažit, a to zařídí i atrakce v zábavním parku Prater ve Vídni.
I u nás se poslední dobou otevírá téma, zda uzákonit eutanázii. V Salcburku dokonce mají Památník „eutanázie“. Důležité jsou uvozovky, když si totiž přečteme vysvětlující text na tabuli památníku, zjistíme, že „eutanázií“ se zde myslí zabití více než 500 lidí města nacisty v r. 1941, kteří kvůli duševním či psychickým problémům byli označeni za asociální a politicky nežádoucí. Památník byl vztyčen k 50. výročí události.
Ze Salcburku je i následující důvtipné využití prostoru.
Podobně jako v posledních dvou letech text zakončím několika artefakty. První tři sochy jsou z Londýna.
Modernímu umění 20. století jsem se až na surrealisty zpočátku dost vyhýbal, ale nakonec vedle hlavních protagonistů abstraktního umění (Kandinskij, Kupka, Klee), expresionistů (Marc, Macke, Ensor), pop artu (Warhol, Lichtenstein) jsem zařadil i hodně svérázné umělce (Malevič, Mondrian, Vasarely, Pollock, Calder, Tinguely), ale následující dva překonávají i je.
Americký malíř litevského původu Mark Rothko (1903-1970) společně s Jacksonem Pollockem patřil k nejvýznamnějším představitelům abstraktního expresionismu. Místo Pollockových spletí čar jeho obrazy jsou charakteristické velkými barevnými plochami a podobně jako u Pollocka některé byly vydraženy v přepočtu za více než miliardu Kč. Představu si můžeme udělat z obrazu Bez názvu (1955, The Israel Museum, Jeruzalém).
Francouzský malíř a zakladatel konceptuálního umění Marcel Duchamp (1887-1968), většinu života trávící v USA, se snad nejvíce proslavil dílem Fontána. Představuje jej v obchodě zakoupený pisoár. Duchamp sám se zpočátku neodvážil k němu přihlásit a na první výstavu ho zaslal anonymně s fiktivním jménem R. Mutt a datováním 1917. Původní pisoár se nedochoval, existuje ale několik Duchampem autorizovaných replik a jednu z nich vlastní The Israel Museum v Jeruzalémě.
Při pohledu na něj si říkám, ještěže Duchamp neměl možnost se inspirovat mnohem větším objektem na posledním snímku.
Miloši, až na tu eutanázii jsem si dnes u tebe na blogu užila - je radostt znát tvůj blog. Ať se ti dál daří. Jiřina z N.
OdpovědětVymazatDíky, Jiřino :). Dokud budu při smyslech, ještě se budu snažit něco přidat.
VymazatMiloši, jak si vysvětluješ tu obrovskou cenu obrazů malíře Marka Rothko?
OdpovědětVymazatTen jeho obraz publikovaný v článku nemá ani jméno. Neinspiruje. Je to všechno jen pokrytectví nebo se najdou lidé, jejichž fantazie je tak bezbřehá, že stačí dva rozmazané obdélníky (modrý a žlutý na okrovém pozadí) k tomu, aby u nich vyvolaly explozi dojmů, obdivu a ocenění?
To, že se obraz "jmenuje" Untitled, jsem viděl už několikrát. Přiznám se bez mučení, že úspěch takových děl na aukcích nechápu. Ale zřejmě lidi, kteří mají takřka neomezené zdroje, je chtějí částečně investovat do umění a když jim nějaká autorita něco doporučí, neváhají.
VymazatVím, že třeba u nás má Rothko i své následovatele, např. se mně vybavuje obraz malíře Boštíka, který byl na asi 2 metrech čtverečních pokryt jedinou - a sice modrou barvou. Myslím, že taková díla by zvládly i menší děti.
Jinak Rothko svůj život skončil sebevraždou, takže sám v pohodě nebyl.
Kdybych si já mohl koupit obraz podle mého vkusu, vybral bych impresionistu nebo surrealistu.
Miloši a já Karla Chabu, ty jeho padající domy v Praze, to je co se mi neokouká. Jiřina z N.
VymazatKam. se hrabe Rothko na přilepený banán -> viz https://www.novinky.cz/clanek/koktejl-banan-prelepeny-lepici-paskou-prodal-umelec-za-miliony-40306247
VymazatTrvalko, Karla Chábu neznám, díky moc za tip, Prahu navštěvuji minimálně a podle toho to vypadá.
VymazatTlusŤjochu, také díky za zajímavé rozšíření, už jsem o tom někde četl, ale zase to zapomněl. Jen nevím, jak se na to dívat, když už nejde o originál :).
VymazatInu, mediálně rozmáznout se dá leccos, nejen banán nebo trochu barvy :-).
OdpovědětVymazatA banánová slupka zase byla oblíbeným prvkem komediálních scének s uklouznutím.
VymazatV blízké vesnici u Kralup je skutečně odlehlá hospoda U posledních sil...Začínám si my\slet, že na těch pověstech o obrazech vznikajících výbuchem plechovek s barvou v garážích něco je...
OdpovědětVymazatU posledních sil je velmi vtipný název :), to přímo láká unaveného poutníka síly znovu načerpat.
Vymazat