17. května 2015

Český ráj (1) - od skalních hradů na rozhlednu

Český ráj je asi nejvíce znám ze všech možných míst viditelným hradem Trosky a soustředěním pískovcových skal mezi zámkem Hrubá Skála a hradem Valdštejn, ale pro úvodní náhled zvolím členitou trasu turistického výletu, jehož první dominantou byl skalní hrad Frýdštejn a závěrečným cílem Kozákov, který se 744 m je nejvyšším vrchem Českého ráje a navíc ho prodlužuje 40 m vysoká rozhledna.

Z autobusu jsme vystoupili na parkovišti ve Frýdštejně a hrad měli před sebou jak na dlani.




Byl postaven na skále v první polovině 14. století a část jeho místností je dokonce do pískovcové skály vytesána. I když po mnoha změnách majitelů z řad nižší šlechty se špatnou péčí změnil v rozvalinu, tím naopak vzbudil zájem romanticky a umělecky založených duší (a pro takové v Lednicko-valtickém areálu postavili Janův hrad rovnou jako zříceninu), navštívil jej Karel Hynek Mácha, Karolínu Světlou inspiroval k napsání povídky a po převodu do majetku obce a opravách narušených částí se několikrát stal kulisou filmových pohádek, např. O princezně Jasněnce a létajícím ševci.




Nejvýraznější částí hradu je 15 m vysoká oválná věž s průměrem 9 m, na jejíž vrchol lze vystoupit po strmém schodišti, z počátku vedoucím z vnějšku a až ve vrcholové části vnitřkem věže. Ta dnes vlastně slouží i jako rozhledna.





1,5 km od Frýdštejna se nachází další skalní hrad - Vranov-Pantheon. Na cestě míjíme odbočky na skalní vyhlídky, kterými si cestu zpestřujeme. Jak se dostat ke kříži na vrcholu skály, zatím jasné není, ale i na něj dojde.




Ozdobným kamenným obloukem projdeme na hradní nádvoří (parkán). Hrad Vranov pochází z počátku 15. století a prošel mnoha proměnami, původní hospodářské budovy zásluhou Františka Zachariáše Römische v 19. století nahradily vyhlídkové terasy a letohrádek s věžičkou ve stylu romantické gotiky.



F. Z. Römisch zde také vytvořil pantheon - památník slavných, který zahrnoval postavy ze starých českých pověstí (Libuše, Horymír, …), panovníky (Přemysl Otakar II, Karel IV, Jiří z Poděbrad, …) i spisovatele (Shakespeare, Goethe, …). Z pomníků se však dochovala jen torza, nejvýraznějším sochařským dílem je tak reliéf dívenky, která se v 50. letech zabila při pádu ze skály. Ale malé horolezce taková nebezpečí neodradí.



Skála s křížem je přístupná z hradního nádvoří.


Z teras a od kříže je pěkná vyhlídka na obec Malá Skála, řeku Jizeru, zajímavý skalní útvar Suché skály (vlevo nahoře) a okolní kopce.




Na Jizeře už začala vodácká sezóna, z druhého břehu se naskýtá pohled na celý skalní hřeben s Frýdštejnem a Vranovem.



Pokračujeme po červené značce a při ohlédnutí zpět vidíme ještě z většího odstupu skalní hrady a před námi na dosah jsou Suché skály. V kraji se jim říká České Dolomity nebo také Kantorovy varhany, protože špičaté skály připomínají píšťaly varhan.




Suché skály jsou rájem horolezců, žádná značená cesta k nim však nevede a my také máme jiný cil - Přírodní park Maloskalsko. Průchod tímto skalním městem po žlutě značeném okruhu je asi 3 km dlouhý a nabízí nepřeberné množství kuriózních kamenných útvarů, úzkých průchodů, schodů a žebříků na vyhlídky (např. Kde domov můj, Hořákova, Husníkova).


Po východu z lesa se vpravo za obcí Koberovy otevřel pohled na vrch Kozákov s rozhlednou. Na konci obce mírně stoupáme a na horizontu se objeví známá silueta hradu Trosky.





Kozákov se zdá již blízko, ale pořád zbývá několik kilometrů (od Koberov ještě 4,5 km). Bohužel se zatáhlo a když jsme k rozhledně došli, začalo hustě pršet a místo výstupu na horní podlaží jsme vzali za vděk restaurací.
Po večeři už nepršelo, rozhledna však byla zavřená a okolní kopce tonuly v odpařující se vláze. Ještě jsme sešli do obce Komárov-Bačov a tam počkali na autobus.




Celá trasa sice nebyla dlouhá, z Frýdštejnu na Kozákov je 13 km, k tomu 3 km v Maloskalsku a závěrečné 2 km do Komárova-Bačova, tedy celkem 18 km, ani výškové rozdíly nebyly velké (Frýdštejn (440), Vranov-Pantheon (340), Malá Skála (271), Kalich na Rovně v Maloskalsku (513), Koberovy (408), Kozákov (744)), ale mnoha výstupy na vyhlídky překvapivě únavný. Při běhání po schodištích nahoru a dolů se nabízí, kde asi jedna parta hudebníků přišla na nápad dát si název Nahoru po schodišti dolů band.

43 komentářů:

  1. Díky, krásný výlet, u mě jen virtuální. Pohledy krásné, docela bych brala ty složené i po jednom. Jsou zajímavé. Výklad pěkně doplnil vyfocené krásy. Pořád říkám, že u nás je hodně  zajímavých míst.

    OdpovědětVymazat
  2. Suché skály jsou vskutku rájem horolezců.
    Jednou mne tam kamararád učil lézt, ale to už je dávno.
    Díky za připomenutí.

    OdpovědětVymazat
  3. Krásné malebné prostředí, moc pěkné fotky. Počasí k výletu přímo vybízelo.

    OdpovědětVymazat
  4. Sakra, nový způsob vzpírání, či pro dítě tatík udělá vše!

    OdpovědětVymazat
  5. Prekrásna krajina a ešte krajšia reportáž. NIkdy som tam nebol, ako maly chcel ísť - teraz už vlastne nemusím - videl vďaka článku, poklona.

    OdpovědětVymazat
  6. Moc pěkně sepsáno a "sfotografováno". Zjišťuji, že jsem byl paradoxně častěji na Fudžisan než na Troskách či na Kozákově

    OdpovědětVymazat
  7. Díky za skvělou procházku krásným krajem. Pískovcové skály a skály vlastně vůbec mám ráda, mají zvláštní kouzlo ale nenutí mne to tedy začít po nich okamžitě lézt. A obdivuju dávné stvořitele těch hradů když si člověk vezme že neměli k dispozici žádnou techniku. Tak pískovej je třeba měkký, ale jsou i místa s tvrdým podložím a jaké tam vznikly zajímavé stavby.

    OdpovědětVymazat
  8. Ráj máme prohozený, proježděný, ale na Frýdštejně, Suhých skalách a na Kozákově jsem nebyla. Nyní toho už moc neobejdu, ale výlet na Kozákov mám slíbený alespoň autem. Díky za fotky i článek, byl to pěkný začátek dnešního slunečného dne.   

    OdpovědětVymazat
  9. [1]: Poslední dobou si to také čím dál víc uvědomuji, kolik krásných míst u nás a na Slovensku je, třeba na hrady a zámky jsme supervelmoc a příroda je také moc hezká. A když vidím, co píší třeba Frypat a Hanka, nestačím se divit.[2]: To ses dostal na vysokou úroveň. Mě po horách baví chodit, ale bez horolezecké výbavy, proto dál (a výš)než do Vysokých Tater jsem se nedostal. Teď jsem se chtěl přihlásit na dvoudenní výšlap na Triglav (2864 m) ve Slovinsku, ale podmínkou je mít sedací úvazek, hrudní úvazek, dvoumetrovou smyčku, karabiny, helmu, ..., tak mě to zas přešlo. Lézt po řetězech a kramlích mně nevadí, ale abych si táhl půl batohu výbavy, to už je trochu moc.[3]: Bylo to před týdnem o prodlouženém víkendu, zrovna tento den ke konci už moc nevyšel, ale den předtím na Troskách a Hruboskalsku a den potom v Prachovských skalách bylo velmi pěkně.[4]: Tatík kuje železo, dokud je žhavé

    OdpovědětVymazat
  10. [5]: Malé, ale naše. Nádherná země je Švýcarsko, závidím ti, že tam žiješ.
    Po loňských dvou krátkých návštěvách se Chystáme už na třetí.[6]: Nejsem na tom lépe, např. než jsme poprvé navštívili Kutnou Horu, byli jsme např. 3-krát v Paříži, v několika metropolích na 4 kontinentech, ale ještě nikdy v některých našich krajských městech (konkrétně v Jihlavě, Hradci Králové a v Plzni), Trosky jsme právě teď navštívili poprvé, dříve jsem je vídával jen zdálky.[7]: To si říkám také, jak takové hrady mohli ve středověku na tak nepřístupných místech postavit. Zřejmě tam šlo o život.[8]: K Frýdštejnu i na Kozákov se dá dojet autem, ale to nemá to správné kouzlo. My jsme to teď u Frýdštejna také ošidili.
    O Českém ráji jsem si vždy myslel, že je to procházka růžovým sadem, ale docela mě překvapilo, že i zdejší túry můžou dát zabrat.
    Je to krásný kraj, určitě se tam ještě podíváme. Tentokrát jsme nestihli Kopicův statek, z něhož mám z dřívější návštěvy jen dost nepovedené fotky.

    OdpovědětVymazat
  11. I když většinu míst, o kterých píšeš znám, přesto je to z jiného pohledu. Rád jsem si přečetl a osvěžil všechny texty a podíval na fotografie z jiného úhlu. Kolik míst se dá navštívit bez výjezdu za hranice je až neskutečné.

    OdpovědětVymazat
  12. "Zemský raj to na pohled..." Ani som netušila, že existuje aj Český raj. Ja viem iba o tom na Slovensku! Je tam, aj v tom vašom  kuzelne.

    OdpovědětVymazat
  13. Pohádková krajina i památky. Člověk žasne nad umem našich předků. A stydí se, protože tam ještě nebyl.

    OdpovědětVymazat
  14. Říkala jsem si, kolik jste asi nachodili kilometrů a ono to bylo 18. Na těch osmnácti kilometrech jste toho viděli strašně moc, představovala jsem si tu trasu několikanásobně delší. V Českém ráji jsem nikdy nebyla, tak mě přišel tvůj článek i fotky vhod i když vidět toto všechno na vlastní oči, musí být nesrovnatelně lepší. Jen jednu výhodu to má, mě nebolí nohy.   

    OdpovědětVymazat
  15. To jsou ale pěkné záběry. Pro výletníky přímo stvořené.[13]: neřekl bych vyloženě pohádkově, ale pro filmové tvůrce určitě

    OdpovědětVymazat
  16. jedním slovem RÁJ!
    bohužel mi zatím statečně uniká.....

    OdpovědětVymazat
  17. [11]: Máš pravdu, u nás je tolik krásných míst, že se nedají ani poznat, třeba Broumovsko mně zatím uniká :)[12]: Slovenský ráj znám jen z vyprávění a fotografií a vím, že je i na seznamu UNESCO. Dlouho ho máme v plánu, představa šplhání po žebřících, přes které stříká voda z horských potoků, je lákaví.[13]: To můžeš snadno napravit, po koncertu v Praze si stačí zajet k Turnovu a všechno je na dosah :)[14]: V našich končinách jsou velmi dobré možnosti stravování v hospůdkách a není nutné se příliš týrat vrcholovými výkony. Jarko, pro tebe a tvůj fotoaparát je to ideální místo.[15]: Pohádky se natáčely i ve skalním městě pod Hrubou Skálou, myslím, že tam dokonce přivedli i bílého koně, ale už nevím, jak se jmenovala.[16]: Tam by sis přišel na své i ty, mezi Troskami a Hrubou Skálou je oblast Podtrosecko, kde je pěkný rybník Vidlák s kachnami i labutěmi.

    OdpovědětVymazat
  18. No, tak Český ráj, to už je něco úplně jiného, než Turecko, Miloši. Po tomhle ráji opravdu toužím, i když jsem tam byla dvakrát. Na procestování je ovšem potřeba aspoň pár dnů času. Během jednodenního výletu toho člověk moc neuvidí a nenafotí.
    Trosky, Kost, Valečov, Hrubou Skálu a Humprecht znám, byli jsme i na Frýdštejně, ale chtěla bych si prohléhnout hlavně skalní útvary.Moc se mi líbí tvoje záběry a jsem ráda, že jsou na nich převážně skály.
    Poslední snímky mají úžasnou atmosféru, doslova se na nich schyluje k dramatu. Jsou nádherné!

    OdpovědětVymazat
  19. Hrubá Skála, Kozákov, Kost, Trosky a další krásná a zajímavá místa Českého ráje..:). Moc se mi tam líbí a ráda se tam vracím. Velmi pěkné fotografie, Miloši a celé jsi to hezky zdokumentoval. Na Kozákově jsem si dala velmi dobrý oběd a je tam příjemné posezení..:).
    Český ráj - to je prostě srdeční záležitost :).

    OdpovědětVymazat
  20. To je prostě nádhera a pohlazení po duši. Skály všeho druhu, kameny, šutry, zříceniny, to je moje srdcovka. Máš senzační záběry, které znamenitě doplňuješ průvodním textem. Hrozně se mi to líbí. ☼☼☼

    OdpovědětVymazat
  21. Úžasné fotky, na to se nedá nic jiného napsat, než to, že je to nádhera jako z pohádky...

    OdpovědětVymazat
  22. To jsem nevěděla, že i u nás byl pantheon, škoda, že se pomníky nedochovaly, mohlo to být zajímavé. Měli bychom vlastně takovou valhalu, jako mají Němci.

    OdpovědětVymazat
  23. Tolik hradů i přírodních krás na jednom místě, to je lákavé. A moc pěkně napsané.

    OdpovědětVymazat
  24. [10]: ad5: Kedy a kam?
    Zem síce krásná, le má tiež svoje "ale".

    OdpovědětVymazat
  25. Výhled na pannu je krásný, na babu se podívám do zrcadla. Je to jedno z mých nejmilejších míst. Českost toho „ RÁJE " jsem vtloukala do hlav dětí i vnuků. FOTKY JSOU KOUZELNÉ...

    OdpovědětVymazat
  26. Parádní výlet, nejvíc mě fascinují Trosky. Byla jsem tam několikrát, ale pořád mě přitahují. Panna a Baba jsou vlastně dvě vyhaslé sopky, je to takové tajemné záhadné místo.

    OdpovědětVymazat
  27. Nádherné romantické místo! Kdysi jsem tam taky byla, vandrem, ale to už je dlouho... tak aspoň dnes přes fotozáběry. Krásné fotky, krajina, skály, lesy...

    OdpovědětVymazat
  28. [18]: Teď jsme tam byli 3 dny a asi před 15 lety jsem tam byl 2-krát na podobnou dobu, ale zrovna Kost, Valečov a Humprecht neznám. Kost jsme mohli vidět už teď, ale dali jsme přednost jiné trase z Frýdštejnu. Ale doufám, že to nebylo naposled.[19]: Na Troskách jsem teď byl poprvé, vždy jsem jen viděl zdálky (z Hrubé Skály, z Prachovských skal) a okouzlily mě také.
    Restaurace na Kozákově je výborná, ale ceny poměrně vysoké, např. brambory jako příloha za 55 Kč - asi vysokohorská přirážka   [20]: Kraj je kouzelný a ani takový "fotograf" jako já už  to nemůže úplně pokazit :)[21]: Asi i proto se tam i filmaří vydávají pohádky natáčet.[22]: Musel jsem si pomoct Googlem, abych zjistil, že valhala je síň padlých na pevnosti Gladsheim, kam za severským bohem Odinem za doprovodu valkýr přicházejí padlí bojovníci.  
    Výhodou je, když je pantheon pod střechou (jako v Paříži), pak nehrozí zničení, pokud se tedy nezlikviduje sama budova.

    OdpovědětVymazat
  29. Suché skály - mňamka pro turistovo oko. :)

    OdpovědětVymazat
  30. [23]: Ráj v názvu je opravdu přiléhavý. Líbí se mně také, že vše je dobře přístupné a nikam není daleko. Ideální místo pro rodiny s dětmi.[24]: Už jsem doma, byli jsme v Luzernu, krásné město, projeli jsme se i lodi po jezeře a vyjeli lanovkou na visutý most pod vrcholem hory Titlis. Kromě mostu, kde bylo zamlženo a viditelnost byla velmi malá, se vše vydařilo k maximální spokojenosti. Po cestě jsme viděli blízké ukazatele na Zürich, mohli jsme tě tam potkat :)[25]:Když pohled do zrcadla už moc radosti neudělá, tak krásu můžeme nacházet úplně jinde. A navíc zrcadlo také může zkreslovat :)[26]: Na Troskách jsme byli na jedné věži, ale zřejmě na Babě a Panna zůstala nepokořena. (A teď jsem našel, že vyhlídka je skutečně na Babě.)
    mě také fascinují. Není div, že se staly jakousi značkou celého Českého ráje a nikdy nechybí na titulní straně jakékoliv publikace, která je mu věnována.[27]: Je opravdu neuvěřitelné, že v poměrně hustém lese se najednou objeví skalní město. krásné je to i tím, že zde je les zdravý a vše se pěkně proplétá a doplňuje.

    OdpovědětVymazat
  31. [28]: To doženeš, Miloši!
    Taky doufám, že se do Českého ráje ještě podívám.

    OdpovědětVymazat
  32. Určitě krásný výlet, pískovce jsou vůbec nádherné a v takovém provedení skal jsou nezapomenutelné. Název Dolomity je zcela trefný. Děkuji za krásnou procházku, někdy převýšení není velké ale každý den má jinou zátěž na náš fyzikus.   

    OdpovědětVymazat
  33. [30]: No mali sme to zorganiziovat. Na Titlise som pred rokmi stretol mne neznamu sestru mojho byvaleho kolegu na vysokej, ktore som uz nikdy viac nevidel. Ta sranda: Ona sa ozvala, ze pocuva nasu slovencinu, atd. Vysvitlo, ze zije roky v USA, brat nevie(me)kde! Tak mi povedz, kto riadi tieto cesty - clovek sa vyvezie na tych par stvorcovych metrov vo vyske Titlisu a stretne pol Bratislavy! Preco prave tam?!?
    Inac Luzern je ukazkove Svajciarsko, tam vleciem kazdeho navstevnika. A "Kaffee Lutz" - neviem, ci je to podla mesta pomenovane - je vyborne. (Kava s dvojitou davkou Kirsch-u.)

    OdpovědětVymazat
  34. Jéé, jsem se dozvěděla, co znamená název jedný kapely Nikdy mě nějak nenapadlo to zkoumat (parkán).[10]: Do Plzně je právě dobrej (slyšíš tu plzenštinu? ) čas zajet! Když je teď tím evropským městem kultury.[33]: Taky se mi Švýcarsko moc líbí. Strávila jsem tam týden a je to opravdu skvělá země. A v Bernu jsem na chodníku taky zaslechla češtinu, tak říkám "Dobrý den!" Bylo to milý.

    OdpovědětVymazat
  35. Český ráj jsme sjezdili na kolech na skautských táborech. Vedoucí nám vždycky řekli, že jedeme na 10 km vyjíždku a nakonec se z toho vyklubal celodenní výlet. Naštěstí nám bolavé zadky vyléčily návštěvy masných pultů v místních Jednotách...:)

    OdpovědětVymazat
  36. Už je to deset let co jsem všechna tahle místa navštívil,ale pořád na ten kraj rád vzpomínám.Je to opravdu ráj,hlavně pro turisty a romantiky Díky za připomínku krásných chvil   

    OdpovědětVymazat
  37. [28]: Já jsem tehdy ty ceny na Kozákově moc nevnímala, vědomí jsem totiž měla zastřené ukrutným hladem :). Ale výhled z Kozákova je překásný...:).

    OdpovědětVymazat
  38. [28]: To věřím, je to pravé místo na pohádky, tam se může filmovat cokoliv, nebe, peklo i ráj...

    OdpovědětVymazat
  39. [31]: Chtěl bych, snad to nebude v příštím životě :)[32]: Na Českém ráji se mně líbí, že je tak mnohotvárný, kromě skal je tam mnoho dalšího - hrady, zámky, vodní plochy.[33]: Všechny cesty vedou do Říma a asi taky do Švýcarska, proto se tam lidí potkávají. Líbí se mi, že města obklopují jezera a hory a je tam všude krásně čisto, upraveno a všechno funguje naprosto přesně a spolehlivě.
    Možná se tam ještě potkáme, stále nás to láká se tam podívat znovu.

    OdpovědětVymazat
  40. [34]: Za nás na Evropské město kultury byl vedle Plzně nominován také Hradec Králové a tomu jsem vítězství přál víc, protože tam bych se asi pak vypravil, vím, že je tam ceněná architektura Gočára a Kotěry, o pamětihodnostech Plzně nemám žádné povědomí, snad jen to, že je tam pěkná katedrála (a její věž je u nás zřejmě nejvyšší).
    Program měst, které získali tuto poctu, jsem viděl v Grazu r. 2003 a loni nebo předloni v Košicích a vždy je to podobné - hodně koncertů na náměstích, ale v té kvantitě je máloco známějšího.      
    Musí být bezvadné ve Švýcarsku pracovat, jako např. náš někdejší úřednický premiér Tošovský.[35]: To bylo prozíravé, na táboře jste pak jedli nudle s mákem (Ale já je náhodou mám rád.)[36]: Patriku, žasnu, tys tam ještě nebyl? Jak k tomu dojde, hned máš témata na 50 článků.[37]: Restaurace u rozhledny je skvělá, není to žádná turistický hospoda, a ta vyšší třída je vidět i v cenách. Ale kdybychom tam zavítali znovu, určitě ji nevynecháme, líbilo se nám tam.[38]: To ano, když se zatáhne, vypadá to strašidelně a pohledy ze skal do propastí jsou takové i normálně. Památníčků nešťastných pádů je tam povíc.

    OdpovědětVymazat
  41. Zrovna včera jsme se na Trosky zatoulali a já o nich chystám psát článek. Koukám, že to bude jako nosit dříví do lesa .

    OdpovědětVymazat
  42. [41]: Jsem na tvůj článek zvědavý, protože sám jsem si na Trosky netroufl [40]: "Program měst, které získali tuto poctu" - Ježíši, co jsem to napsal?
    Patří tam "Program měst, která získala ..."

    OdpovědětVymazat
  43. Moc pěkné fotky a krásný výlet. Na konci prázdnin jsme chtěli podniknout nějaký výlet a tak jsme si vyjeli právě do Českého ráje, bohužel fotky se mi tak nevydařily. Ubytování jsme zařídili tady http://www.topsleva.cz/pobyty/cesky-raj a určitě jsme tam nebyli naposled, protože jsme to všechno ani nestihli prolézt.

    OdpovědětVymazat

Aktuální článek

Édouard Manet - sám sebou ve společnosti impresionistů

V druhé polovině 19. století se v umění začal prosazoval svobodomyslný životní styl umělců, jejichž prostředím se staly pařížské bulváry, ka...

10 nejčtenějších článků (od 23. 4. 2020)