Malmö je s 300 tisíci obyvatel po Stockholmu a Göteborgu třetím největším městem Švédska, původně však šlo o dánské město, kterého se r. 1658 zmocnili dobyvační Švédové a už se ho nevzdali (u nás se spokojili se sbírkami Rudolfa II.).
Vazba Malmö na Dánsko, konkrétně na Kodaň, je velmi těsná i dnes, protože úžinu Öresund v Baltském moři, oddělující obě města, překlenul impozantní dvoupodlažní most s železničním i silničním spojením. Byl postaven za 4 roky a otevřen r. 2000.
Na podvečerní fotografii z letu do Osla se zdá, že část mostu chybí. Je to tím, že na dánské straně přechází do tunelu na umělém ostrově a odtud pod mořskou hladinou se dostane do čtvrti Kastrup na stanici moderního kodaňského letiště. Obyvatelům Malmö tak umožňuje spojení s celým světem. V Malmö sice je letiště také, ale to zajišťuje lety jen do několika evropských zemí a slouží hlavně k vnitrostátní přepravě.
Vazba Malmö na Dánsko, konkrétně na Kodaň, je velmi těsná i dnes, protože úžinu Öresund v Baltském moři, oddělující obě města, překlenul impozantní dvoupodlažní most s železničním i silničním spojením. Byl postaven za 4 roky a otevřen r. 2000.
Na podvečerní fotografii z letu do Osla se zdá, že část mostu chybí. Je to tím, že na dánské straně přechází do tunelu na umělém ostrově a odtud pod mořskou hladinou se dostane do čtvrti Kastrup na stanici moderního kodaňského letiště. Obyvatelům Malmö tak umožňuje spojení s celým světem. V Malmö sice je letiště také, ale to zajišťuje lety jen do několika evropských zemí a slouží hlavně k vnitrostátní přepravě.
Most má úctyhodné parametry - měří 7845 m, umělý ostrov má přibližně 4 km a 3,5 km tunelu vede pod vodou v hloubce 10 m. Celý přejezd mezi Malmö a Kodaní má tedy asi 16 km. Větší část mostu stojí na pilířích, aby však byl umožněn průjezd lodí, je ve středu zavěšen na dvou 204 m vysokých pylonech. (Tím se liší třeba od visuté konstrukce Golden Gate Bridge v San Franciscu, kde lana drží celý most, s délkou 2737 m je ale mnohem kratší.)
Při cestě do Malmö jsme zvolili vlak, jenže trať vede spodním podlažím a z mostu jsme nic neviděli, na zpáteční cestě jsme už byli chytřejší a jeli autobusem, který se navíc ukázal o dost levnější.
Jako první je z Malmö vidět jeho průmyslová část (jeřáby v přístavu, komíny, větrné elektrárny) a nepřehlédnutelný je také 190 m vysoký mrakodrap Turning Torso, který je nejvyšší budovou ve Švédsku. Navrhl jej španělský architekt Santiago Calatrava a byl dokončen r. 2004.
Základem mrakodrapu je 9 pětiúhelníkových segmentů v 5 patrech, která jsou navzájem natočena a budova tak působí, jako kdyby byla zkroucena. Vrchní část je vůči přízemí pootočena o 90 stupňů.
Centrum města množstvím cihlových staveb, vodním kanálem, parkem, květinovou výzdobou a stanovišti kol budí dojem, že jsme v Holandsku, a k němu také patří větrný mlýn.
Cihlová je i stará radnice a nádražní budova.
Náměstí a parky zdobí sochy, kašny a fontány. Jezdecká socha na náměstí Stortorget znázorňuje krále Karla X. Gustava (1622-1660), díky němuž Švédsko rozšířilo své území na úkor Dánska a Norska a připadlo mu i Malmö.
Tradiční architektura se často prolíná s moderní. Ve spodní řadě následující koláže je nová radnice (Stadshuset), koncertní síň (Konserthuset) a vstup do nové železniční stanice Triangeln.
Nechybí zde samozřejmě ani historické stavby. Nejstarší je kostel sv. Petra (Sankt Petri kyrka) ve stylu cihlové baltské gotiky z 1. poloviny 14. století. 105 m vysoká věž kostela je ale novější - z konce 19. století.
Pevnost Malmöhus ze 16. století změnila svou původní ochrannou funkci na komplex muzeí (historické, přírodovědné a skandinávské výtvarné umění).
Kostel sv. Pavla (Sankt Pauli kyrka) je z konce 19. století. Má netradiční půdorys, který se blíží kruhu.
Kostel sv. Jana (Sankt Johannes kyrka) byl postaven začátkem 20. století.
K dalším moderním stavbám (ty jsme však už neviděli) patří multifunkční Aréna, kde hrávají své zápasy hokejisté, ale využívá se i pro halovou atletiku, míčové hry a koncerty, a fotbalový stadion sportovního klubu FF Malmö, který v minulém roce v Lize mistrů vyřadil naši Spartu Praha.
Santiago Calatrava! Dlho - mozno aj dnes - mal zakladnu u nas v Curychu, kde aj studoval na ETH. Postavil nam tu nadrazie, na ktore chodia znalci cumiet. My sme si tak zvykli, ze ho ani nevnimame, pokial prave nejaky pacient neskoci z mostiku pod vlak. Je to "zazracny" architekt, ale bez jeho technickych znalosti by to neslo. Jeho konstrukcie a tak...(Cize by som sa pytal, kde je vlastne hranica medzi umelcom a technikom - jeho abstraktne sochy napriklad a tak...)Malmö musi byt zazitok, ako cele Svedsko. (Nebol som este, hoci mi to parkrat "hrozilo".)Milos, je nacase, aby si pripravoval knizne vydanie. Pracovny nazov "Moje cesty svetom za blogom"! Velmi "fajn" reportaz.
OdpovědětVymazatVšechny severské země mám na svém seznamu Chci navštívit. Architektura a všechno tam vypadá úplně jinak než u nás. S mostem Oresund jsem se poprvé setkala v nádherné dánsko-švédské kriminálce Most, vše začalo tím, že našli na mostu mrtvolu ležící přesně na hranici Dánska a Švédska. Ale musím říct, že Malmo v seriálu tak pěkně ukázáno jako ve tvé reportáži nebylo.
OdpovědětVymazatMost do podzemí a podvodí.
OdpovědětVymazatParáda.
Severské země obdivuji a ty máš to štěstí, že je obdivuješ a dokumentuješ ve skutečnosti. Také se přikláním k myšlence, abys své blogové články vydal v nějaké publikaci. Tvůj blog už přesahuje rámec internetu a míří do světa. Co ty na to? Tato reportáž je tak krásná, až je mi to líto. ☼☼☼
OdpovědětVymazatTak to je parádní stavba! pro mne je na druhém místě za tím úžasným dálničním mostem ve Francii..... Člověk se musí pořád sklánět nad zázrakem techniky a architektury. Ovšem i ty krásné kostely a ostatní stavby stojí za to. S touhle baltskou gotikou jsem se poprvé seznámila v Polsku, když jsme jeli s Bobešem do Opole na výstavu. V každém větším městečku byl takový kostel či úřední budovy vystavěny takovým stylem. Tam kde byl nějaký zámek či hrad tak taky. King má pravdu, tvoje cestopisy by se četly velmi dobře.
OdpovědětVymazatKrásné fotky, i když na mě působí tak nějak zadumaně, ale velmi se mě líbí staré budovy, ta architektura mě vždy velmi osloví, i když před moderní stojím v úžasu, co všechno je schopný člověk vytvořit...
OdpovědětVymazatTen most je fantastický.Súper záber. Tie "nové" architektúry a ich konštrukcie ma až tak neudivujú, ale tie mosty ... Takými dielami som nadšená. Asi preto, že som v živote nič také nemohla robiť.
OdpovědětVymazatPočúvni Kinga a vydaj tie svoje "zápisky" z ciest knižne.
Tak jako vždy parádní výklad doložený fotografiemi. Historická zástavba v porovnání s tou moderní, je určitě zážitkem.
OdpovědětVymazatMiloši a co je ta koule jakoby ze zelených banánů s těmi červenými kuličkami? (je vedle těch pochodujících soch)
OdpovědětVymazatJinak díky za úžasnou reportáž!
Klobouk dolů před tím, co my lidé dokážeme, ten most je opravdu veledílo. Ale obdivu hodné jsou nejen stavby současnosti, ale samozřejmě a možná ještě víc, ty staré historické. Máme Miloši štěstí, že jsi takový cestovatel a k tomu rád fotíš, protože díky tobě poznáváme místa, na která se třeba sami nedostaneme. Aspoň já, určitě ne.
OdpovědětVymazatTen most je doslova fascinující!
OdpovědětVymazat[1]: Kingu, Curych je střed světa, koho všeho ty tam nepotkáváš!
OdpovědětVymazatJá jsem byl ve Švédsku jen ve Stockholmu (6 dní) a v Malmö asi tak 6 hodin :)
Krásných cestopisných knih je nepřeberné množství, samonákladem bych v nějaké internetové sazbě, jak si to zpracovala Robka u cesty po Maroku, mohl něco sestavit a pak to ukazovat vnoučatům, ale ještě je nemám, tak mám nejméně 5 let čas [2]: Možná to klame tím, že jsme byli jen v centru a tam bylo všechno hezky upravené. Chtěl jsem do textu dát ještě jednu fotku z příjezdu, která ukazovala pohled na průmyslové pobřeží, ale fotka přes sklo (stejně jako první dvě) byla velmi špatná a vypadalo, jako kdybychom projížděli kolem Vítkovic, proto jsem ji raději vypustil.[3]: Vrtá mně hlavou, proč takové řešení zvolili, možná ale kvůli hloubce vody se už nevyplatilo stavět na tolika kilometrech opěrné sloupy.[4]: Mně se severské země také velmi líbí, nikde není extrémní hustota osídlení, stavby jsou většinou střídmé, je tam krásná příroda, jezera, lesy. Letos máme ještě v plánu na skok se podívat do Pobaltí, na to jsem zvědavý.[5]: Ani nevím, který most ve Francii myslíš.
V Krakově a ve Varšavě těch cihlových staveb je také hodně, asi baltská gotika je zvláštní kategorie architektury.
[6]: Staré budovy se mně také líbí, ale na nových od slavných architektů je kouzlo naprosto netradičních řešení, každá stavba je naprostý originál.
OdpovědětVymazatJak píše King v koment85i [1]:, nejde tam jen o architekturu, ale i pohled inženýrů-stavařů, aby vůbec bylo možné odvážné představy architekta realizovat.[7]: Mosty a mrakodrapy mě fascinují, nějaké mosty mám ještě v zásobě - přes Bospor, v Lisabonu a v Bangkoku, ty jsou velké (kolem 2 km), ale i malé kamenné (v Mostaru nebo u nás v Náměšti nad Oslavou).
Být architektem musí být na duchu povznášející povolání, závidím ti ho.[8]: Zdá se mi, že v Malmö (a vůbec ve Skandinávii) moderní se starším se nijak netluče a vše se nenásilně prolíná.[9]: Ty máš postřeh na detaily, Sugr (dřív třeba ten hasičák u velblouda ). Ta zelená koule stojí u nové radnice, pochodující železné sochy jsou úplně jinde, na ulici vedoucí k jednomu z náměstí (nebo už na něm, už si to přesně nepamatuji).[10]: Je na tom obdivuhodné i to, že města a tím i oba státy se takto druží, když dřív spolu válčily. To mezi Srby a Chorvaty (Rusku a Ukrajině ani nemluvě) nikdy nebude.[11]:Mě fascinuje také, když jsem ho poprvé náhodně uviděl přes okénko letadla (první fotka v textu), ještě jsem nevěděl, oč jde. A jak jsem to zjistil, dostala se Kodaň do popředí zájmu
Kostel sv. Jana je fešák. :)
OdpovědětVymazat" Včera jsem ještě byl v Polsku,
OdpovědětVymazat...vidíte !... teď už jsem v Norsku !
( musel jsem jít však, - do samého rána !! " )... tu ozve se za mužem : Ajj... prosze pana "...." Ježíši ! co jsem to za osla ??
... já myslel, že přicházím do Osla...
zatím jdu do Mazur... k jezeru !Poseru se snad ! poseru !
Jsem stále v Polsku... asi "...Jebb Wolotrkk rve si vlasy ...
Je to vážně krásné město s parádní architekturou. Zaujal mě most, to jsi fotil odkud? A vůbec, předpokládám, že všechny fotky zde jsou tvoje, to znamená, že ses pořádně nachodil, abys vzal záběry z různých stran.
OdpovědětVymazatSkvělá fotoreportáž.
[14]: Je to takový bumbrlíček, asi 60 m vysoký :)[15]: "Jdu na sever a už jdu na jih."
OdpovědětVymazatV České sodě jednou přinesli zprávu, že moderátor počasí Ján Zákopčaník prohlásil, že "nejtepleji je v Oslu" a pak kvůli pohoršení, které tím vyvolal, si pro něho přišla policie.[16]: Most jsem fotil z autobusu přes sklo, když jsme na něj najížděli, a protože silnice k němu vede trochu do zatáčky, je v záběru z boku. Mám ještě několik přímo z něj, alespoň jednu jsem dal do výřezu. Úplně první je z letadla, jak je v článku, ale to už bylo z těch 10 km, v nichž se letadla drží, a v podvečer za špatných světelných podmínek, okénko bylo i dost špinavé, ale pro lepší představu jsem se nechtěl fotky vzdát.
[13]: Tak to je pravda, mně se moderní stavby se mě také líbí, ale jen mě nesedí když staré a nové je v těsné blízkosti...
OdpovědětVymazat[17]: Ten Zákopčaník si to zasloužil za špatnou výslovnost. Můj bývalý norský kolega Leif mi jednou u sklenky vyložil, že "Oslo" se vyslovuje "Ušlu".
OdpovědětVymazat[18]: Beru to jen pocitově, třeba budova bývalého Federálního shromáždění na Václavském náměstí vedle Muzea se mně nelíbí, stejně tak straší v Moskvě nějaká krabice vedle Kremlu, ale třeba Tančící dům svým rohovým provedením je zpestřením zástavby.[19]: Dík za informaci, v méně družné komunikaci to neřeknou.
OdpovědětVymazatVzpomínám si na sportovního komentátora Karola Poláka a "u" vždy pečlivě vyslovoval u polských názvů, např. Górnik byl "Gúrnik", Kraków - "Krakův", a myslím, že i Porto u něj bylo "Portu", v rozhovoru však také říká, že má polské kořeny http://www.topvip.cz/celebrity/legendarni-sportovni-komentator-karol-polak-mam-vystudovany-zpev.
Líbí se mi ty ,,staré" budovy, kašny a jiné stavby. Dává to člověku pocit pohledu do minulého života lidí, kdy jezdily dostavníky, lidé korzovali po chodnících kolem náměstí, byl klid. Vzpomínky na mládí si vybírají vždy to lepší ze života, že? Díky za ten výlet virtuální, Miloši.
OdpovědětVymazatLíbí se mi závěr úvodní věty, Miloši. Kdo ví, jak bychom na tom dnes byli, kdyby se toho Švédové u nás zmocnili mnohem víc. Ten impozantní most znám od svého přítele. Viděl ho na vlastní oči a taky ho vyfotil.
OdpovědětVymazatJe to obdivuhodné dílo. Člověk opravdu žasne, co všechno je možné vytvořit.
I mrakodrap je úžasný, ale z výškových budov mám husí kůži.
Zato se mi líbí větrný mlýn a církevní stavby, i když některé pocházejí z nedávné doby.Být o dvacet let mladší, chtěla bych severské země navštívit. Takhle jsem ráda, když zvládnu odpolední výlet "za humna". Tvoje reportáž je opět skvěle zpracovaná, u tebe se člověk vždycky dozví spoustu zajímavých věcí.
Jenom je škoda, že někomu se informace neudrží v hlavě. Zdravím a přeji pěkné červnové dny.
Ten most na prvné fotce - to je paráda! Ten celkový pohled mě ohromil a to, že ho stavěli jenom čtyři roky, mě dorazilo. Krásně vypadají i kostely. Velmi zajímavá reportáž, Miloši. Krásně nafoceno a určitě sis přivezl obrovské množství krásných zážitů..:).
OdpovědětVymazatMají to tam opravdu krásné, líbí se mi historické budovy i moderní, kroucený mrakodrap je parádní. A nejvíc mě okouzlil most přecházející do tunelu, který navíc ještě vede pod vodou. Úžasné, jsou to doslova zázraky, co lidé dokážou vybudovat.
OdpovědětVymazatten kostel je nejpěknější!
OdpovědětVymazat[21]: nezbývá, než jen se k tomu připojit... také to na mě učinilo takový dojem
OdpovědětVymazatTen most je úchvatnej, vždycky jsem ho obdivovala. Na sever jsem se ještě nepodívala (jenom na jižní břeh Baltu), ale ráda bych se tam vypravila. Závidím ti.
OdpovědětVymazat[21]: Mně se líbí staré a také obdivuji moderní díla architektury a techniky. Severská města jsou příjemná, většinou je vše střídmé, nikde na člověka neútočí miliony reklam a kýčovité stavby.[22]: Švédská životní úroveň by se nám hodila a německá taky :), ale zase jsme sví, máme svůj jazyk a je tu také hezky.
OdpovědětVymazatHanko, cesta do Kodaně je velmi snadná, letiště je blízko od centrálního vlakového nádraží a odtud jsme šli na ubytování ve velmi pěkném studentském hostelu (o prázdninách fungujícím jako hotel pro všechny) pěšky. A do Malmö bylo také snadné se dostat. Takový výlet se dá udělat v každém věku. Jen je třeba hlídat ceny letenek. Ty se dost proměňují, proto zájezdy přizpůsobujeme hlavně jim.
Poslední dobou jsem ale začali dost využívat i cestovky na kratší (a cenově přístupné) zájezdy autobusem.[23]: Když to srovnáme s nekonečnou stavbou tunelu Blanka, nechce se tomu ani věřit.
Kostely jsou pěkné a svým provedením velmi různorodé. Stály by za podrobnější přiblížení, ale církevní záležitosti i samotné stavby jsou mně dost vzdálené.
[24]:Mrakodrap nás zaujal na první pohled, to jsem o něm ještě nic bližšího nevěděl, ale protože byl dost daleko a na opačnou stranu, než jsme chtěli jít, bohužel jsme ho neprozkoumali blíž, proto všechny fotky jsou skoro z jednoho úhlu, sice mám ještě jednu z autobusu na mostu přes sklo v jiném natočení, ale ta byla tak špatná, že jsem ji raději nepoužil.[25]: A který?
OdpovědětVymazatKaždý je originál.[26]: Víceméně souhlasím, ale nová architektura, když nepůsobí rušivě a není jako pěst na oko vedle starobylých památek, také oku lahodí.[27]: Jižním Baltem myslíš Německo a Polsko? To už je do Skandinávie jen kousek.
Postátnicové prázdniny jsou v celém životě asi nejlepší, svět leží u nohou
Líbí se mi i moderní stavby, ale vše musí mít své místo, odpovídající ráz, nesmí to být jedno přes druhé a nejvíc se mi nelíbí, když se na modernější budovu dodělají prvky starší architektury, věžičky, balkonky a pod.
OdpovědětVymazatCestopisné blogy mám moc ráda, určitě příjdu zase. Moc pěkné fotky i články.
OdpovědětVymazatNádhera, nemám slov. Chci se projet po tom mostě a děsit se že se zlomí a potopí
OdpovědětVymazat[20]: Tak v tomhle jsem konzervativní, v historické nebo staré zástavbě Prahy nemá moderní architektura co dělat, ani tančící dům, který se mě jinak velmi líbí, ale tam kde stojí se nehodí a patří do úplně jiného prostředí a co za škatuli postavili v Moskvě nevím, ale předpokládám, že to bude jako pěst na oko... architekti jsou asi stejní šílenci všude na světě a záleží jim jen na jednom upozornit na sebe jakkoliv a čímkoliv, prostě za každou cenu a jestli se to, co navrhují tam hodí nebo nebo nehodí neřeší...
OdpovědětVymazathmmm, tam bych se rád jednou vypravil,
OdpovědětVymazatzatím jsem byl jen na severu Švédska,
krásně nafoceno
[30]: Souhlasím, odstrašujícím příkladem moderního s věžičkami je "podnikatelské baroko".[31]: Budu se těšit :)[32]: Po tomto mostě se myslím chodit nedá, na procházky je oblíbený Brooklynský most v New Yorku, je z něj pěkný náhled na celý Manhattan s jeho mrakodrapy a dalšími mosty i na sochu Svobody na ostrůvku v moři.
OdpovědětVymazatA co most Tacoma? Na pohoupání asi lepší nebyl https://www.youtube.com/watch?v=XggxeuFDaDU[33]: Mně se Tančící dům líbí a jsem rád, že v Praze jako zástupce moderní architektury je. Dokonce by mně ani nevadila Kaplického chobotnice.
Ale faktem je, že přijetí není všeobecné, koupil jsem si kdysi dva průvodce o Praze v angličtině a přestože jde o novější vydání, v jednom fotka TD vůbec nebyla.[34]: Já jsem zase nebyl na severu, kromě skandinávských metropolí jsem nejdál byl v norském Trondheimu. Kdyby to šlo, jel bych třeba i kolem světa :)
[28]: Ty kostely mě zaujaly právě pro tu různorodost. Jinak jsem na tom se vztahem k církevním záležitostem a stavbám úplně stejně, jako ty.
OdpovědětVymazatBlanka - to je nekonečný příběh... :-I.
[29]: Mně se teda nezdá, že by mi něco nebo někdo ležel u nohou :) Ale ještě nemám ty prázdniny, tak možná to bude tím. Jo, jo, myslela jsem tím severem Polsko. Dál jsem se nedostala. Snad časem.
OdpovědětVymazatMost je parádní, a vůbec ty kostely, krásná architektura, líbí se mi i ta nádražní budova, připomíná to nejen Holandsko ale také i Hamburk - Speicherstadt - doky.
OdpovědětVymazat[36]: Zřejmě se tam potkávají vlivy Skandinávie i západní Evropy a Polska.[37]: To je otázka června (možná už teď máš státnice za sebou) a pak už můžeš jen přemýšlet, kam vyrazíš.[38]: V Hamburku jsem ještě nebyl, nejdál na sever jsem se dostal do Berlína a na západ do Kölnu.
OdpovědětVymazatMyslím ale, že hodně takových staveb je také v Polsku (alespoň v Krakově a Varšavě o nich vím).
Severské země mi jsou velice sympatické. Most přímo úžasný.
OdpovědětVymazatVšechny objekty se mi moc líbí, ale jednoznačně vede most.Takovou stavbu si neumím ani představit
OdpovědětVymazat