Kolín nad Rýnem (Köln am Rhein) se dostal do všech sdělovacích prostředků zásluhou projevů mužů "arabského a afrického vzezření" o silvestrovské noci, kteří si na svou pouť do Evropy zapomněli vzít ženy a teď jim přebývá sexuální energie, ale je také znám karnevaly, milovníci umění nemohou vynechat Wallraf-Richartz-Museum s kvalitní sbírkou evropského umění od 13. do 20. století a jeho hlavním magnetem je gotická katedrála sv. Petra, v r. 1996 zařazená na seznam UNESCO.
S více než milionem obyvatel je po Berlínu, Hamburku a Mnichovu čtvrtým největším městem Německa, leží ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko, není však její metropolí, tou je rozlohou i počtem obyvatel zhruba poloviční Düsseldorf.
Nejpůsobivější je přijet do Kolína vlakem. Nádražní budova se nachází hned za 409 m dlouhým železničním mostem Hohenzollernů (Hohenzollernbrücke) přes řeku Rýn a když z ní vyjdeme, ohromí nás impozantní gotická katedrála, která stojí přímo před ní. Pokud jsme seděli ve vlaku na správné straně, museli jsme si ji ovšem pro její rozměry všimnout mnohem dříve. Její věže jsou vysoké 157 m a na světě zatím jen dva kostely jsou vyšší - katedrála v Ulmu (161,5 m) a překvapivě ještě bazilika v Yamoussoukro (158 m) v africkém státě Pobřeží slonoviny. Všechny ale má překonat Sagrada Família v Barceloně, která podle návrhu Antoniho Gaudího má vyrůst do 170 m a dostavěna by měla být r. 2026, kdy uplyne 100 let od jeho úmrtí.
S více než milionem obyvatel je po Berlínu, Hamburku a Mnichovu čtvrtým největším městem Německa, leží ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko, není však její metropolí, tou je rozlohou i počtem obyvatel zhruba poloviční Düsseldorf.
Nejpůsobivější je přijet do Kolína vlakem. Nádražní budova se nachází hned za 409 m dlouhým železničním mostem Hohenzollernů (Hohenzollernbrücke) přes řeku Rýn a když z ní vyjdeme, ohromí nás impozantní gotická katedrála, která stojí přímo před ní. Pokud jsme seděli ve vlaku na správné straně, museli jsme si ji ovšem pro její rozměry všimnout mnohem dříve. Její věže jsou vysoké 157 m a na světě zatím jen dva kostely jsou vyšší - katedrála v Ulmu (161,5 m) a překvapivě ještě bazilika v Yamoussoukro (158 m) v africkém státě Pobřeží slonoviny. Všechny ale má překonat Sagrada Família v Barceloně, která podle návrhu Antoniho Gaudího má vyrůst do 170 m a dostavěna by měla být r. 2026, kdy uplyne 100 let od jeho úmrtí.
Výraznými dominantami panoramatu vedle katedrály, nádraží a mostu jsou ještě telekomunikační věž Colonius (má 211 m) a kostel sv. Martina v levé části snímku.
Stavba kolínské katedrály byla zahájena už r. 1248, podobu pětilodního uspořádání získala však až v 19. století. Protože podle pověsti po jejím úplném dokončení má nastat konec světa, ve snaze jej oddálit na katedrále neustále probíhají nějaké práce.
Vedle hlavních věží katedrálu zkrášluje množství věžiček, které opticky ještě dále zvýrazňují její vertikální charakter.
Obrovské jsou i vnitřní prostory, katedrála má z jednoho konce na druhý 144 m, výška klenby je 43 m.
Vyřezávaný a zlatem zdobený křídlový oltář klarisek (římskokatolického řádu sester sv. Kláry) pochází z poloviny 14. století.
Katedrála je proslulá i tím, že za oltářem je uložena schránka, údajně obsahující ostatky biblických Tří králů.
V Kolíně je však mnoho starších staveb než katedrála sv. Petra, je zde 12 románských kostelů, jedním z nich je již zmíněný kostel sv. Martina (Gross St. Martin) s mohutnou věží, jehož základy byly položeny v 10. století, v 2. sv. válce byl silně poškozen, opravy byly dokončeny až r. 1985. Válcová věž Kölner Pegel, zabudovaná do chodníku, slouží k měření výšky hladiny Rýna.
Románské jsou i kostely sv. Marie (St. Maria im Kapitol), který byl postaven mezi roky 1040 až 1065, a sv. Kuniberta, pojmenovaného podle biskupa ze 7. století.
Kolín nad Rýnem ale vyniká nejen architekturou, je zde také řada muzeí.
Římsko-germánské muzeum (Römisch-Germanisches Museum) uchovává antické památky, nalezené při vykopávkách.
Wallraf-Richartz-Museum patří mezi nejvýznamnější německé galerie, pochlubit se může zvláště obrazy barokních umělců - Rembrandta (slavný je jeho autoportrét v starším věku), Rubense a van Dycka - a také reprezentativním souborem obrazů impresionistických malířů.
Podobně jako Paul Cézanne opakovaně maloval horu Sainte-Victoire, Vincent van Gogh se vracel k zvedacímu mostu Langlois (Pont de Langlois) v Arles. Existuje celkem pět verzí obrazu a jednu vlastní Wallraf-Richartz-Museum. I když fotka s odlesky světla je mizerná a myslím, že bílé kolečko je od blesku, který jsem v automatu zapomněl vypnout, přece jen ji zařadím, protože s rámem obraz nebývá reprodukován.
Skutečný most je dnes na počest malíře přejmenován na Pont Van Gogh.
Budova se zvlněnou střechou před katedrálou je Museum Ludwig (podle sběratele a mecenáše umění Petera Ludwiga a jeho manželky Irene), jsou v něm vystaveny sbírky moderního umění 20. století (např. obrazů Picassa a Warhola).
Jako každé velké město i prostranství Kolína nad Rýnem zdobí sochy významných postav historie. Jezdecké sochy znázorňují pruské krále Friedricha Wilhelma III., Friedricha Wilhelma IV. a posledního německého panovníka císaře Wilhelma II. Na vrcholu sloupu stojí Johann von Werth, německý generál v Třicetileté válce.
Postrádám v článku jednu věc - která je ta správná strana ve vlaku? Ty sochy jsou nádherné, zajímavá je kopie Davida, je tam jako živý.Kolín je zajímavé a staré město, moc se mi líbí, jak se chlubí svojí Stadtmutter Agrippinou, která se na místě dnešního města narodila.
OdpovědětVymazatDokelu! Uletel mi siahodlhý pochvalný komentár. Nemám silu to opakovať, až neskôr. Jednoducho super text, super mesto a ako veľmi dôležitý doplnok:V Beline nikdy nevynechať návštevu tu:https://de.wikipedia.org/wiki/St%C3%A4ndige_Vertretung_%28Gastronomiebetrieb%29Neskôr asi dopíšem, zatial pekný vikend.
OdpovědětVymazatJá ti nevím. I když je to město nádherných kostelů na mne působí z těch fotek strašně tvrdě, studeně, neosobně a silně odtažitě. Že by bylo odrazem mentality celého německého národa? Já vím, je to asi blbost takhle uvažovat na základě pár fotek ale na mne to tak působí.
OdpovědětVymazatTa katedrála sv.Petra je úžasná. Má přímo les věžiček, musela to být piplačka a obdivuji tehdejší stavitele, je neuvěřitelné, co tenkrát lidé dokázali. Růžový David se žlutými vlasy, mi připadá zvláštně, ale proti šedé katedrále, se pěkně vyjímá.
OdpovědětVymazatAno! Oddalovat konec světa prací je geniální myšlenka.
OdpovědětVymazatVzhledem ke svému vztahu k armádě dávám před růžovým tankem rozhodně přednost růžovému Davidovi .
OdpovědětVymazatKolín jsem vždy měla spojen jen s touto katedrálou. Měla jsem v Kolíně prastrýce, ale nikdy jsem u něj nebyla. Fotky z místa však znám. Krásné. Ale o Davidovi jsem nevěděla.
OdpovědětVymazatTa katedrála je tedy dokonalá
OdpovědětVymazatTy kostely jsou ale mega kostely, to snad ani není možný, příjdou mi strašně obrovský.
Kolínská katedrála je úžasná, tvé fotky báječné a text poutavý natolik, že si Kolín nad Rýnem dávám do svých plánů cest. Láká mě i návštěva galerie, staré mistry mám ráda.
OdpovědětVymazatTen David je takhle docela fešák, proč já nemám tak vypracovaný tělo?
OdpovědětVymazatZ tvých fotek na mě působí toto město úplně stejně jak psala VendyW.I ty kostely mě přijdou takové chladné,neosobní i když monumentální
OdpovědětVymazat[1]: Záleží na tom, z které strany bys tam jela, já jsem jel ze severu z Dortmundu, ale stejně si to už nepamatuji. Nejlepší je asi 10 minut před příjezdem otáčet hlavu na obě strany
OdpovědětVymazatDíky za informaci k Agrippině, máš přehled https://cs.wikipedia.org/wiki/Agrippina_mlad%C5%A1%C3%AD.[2]:Jestli chápu dobře text v odkazu, tak ten provozovatel výborné "knajpy" v Berlíně ji provozuje i v dalších městech a mezi nimi v Kölnu. Adresu si musím poznačit - pro příště :)[3]: Asi máš pravdu, v Německu má všechno řád a přesné určení.
Díky některým návštěvníkům se už trochu rozehřáli :)[4]: Mně připadá úplně neuvěřitelné, co stavitelé před staletími dokázali s omezenými technickými prostředky, jistě neměli k dispozici jeřáby.
Ze soch Davidů bych mohl udělat samostatný článek, vedle tohoto z Kodaně mám zeleného :)[5]: Škoda, že život se tak nedá protahovat, každý den jeden blogový článek a odměnou nesmrtelnost
[6]: Petře, díky tobě (a Jarce v [4]:) za upozornění, že David je růžový a ne červený, jak jsem v textu původně měl.
OdpovědětVymazatNasadili si růžové brýle :)[7]: Ale prastrýc měl určitě nějaké děti, které by bylo dobré potěšit návštěvou :)[8]:Kolínská katedrála i kostel sv. Martina jsou mimořádné velikosti, u nás jsou nejvyšší církevní stavby v Plzni (102 m), v Olomouci (101 m) a chrám sv. Víta v Praze má "jen" 99,5 m.
Nejde ale jen o velikost, katedrála je vedle toho i nádherná.[9]: Vše můžu doporučit, jen mě zklamalo, že v době mé navštěvy ve Wall-Richartz-Museum neměli průvodce muzeem v angličtině, pro dlouhém váhání jsem nakonec koupil německého, aby mně ve sbírce nechybělo.[10]: Akime, nezáviď mu, je trochu hubený, ne? [11]: Jsou tam i menší kostely, ale nechtěl jsem článek jimi zahltit. A kromě toho i moderní stavby. Kölnu dokonce hrozilo, že jej vyškrtnou ze seznamu UNESCO, protože prý panorama města narušily mrakodrapy. Na rozdíl od Drážďan ho ale nakonec na seznamu nechali.
[13]: Nezávidím, tse, náhodou jsem taky sundal celých 8 kilo, teď se pyšním 85 kilíčky. Do optimální míry mi přebývá už jen 6 kilo.
OdpovědětVymazatKrásná reportáž, děkuji za ní.
OdpovědětVymazatKrásné město, je na co se dívat, mám ráda monumentální katedrály, vždy mě z nich mrazí... kopie sochy má parametry Davidova těla, ale ta barevnost mi nesedí...
OdpovědětVymazatBílé kolečko blesku činí obraz, možno-li, ještě působivějším. :)
OdpovědětVymazat[18]: * také ne takové
OdpovědětVymazatSuper, Miloši! Kolín jsem při německých toulkách ještě nestihl. Katedrála mne velice láká kvůli vitrážím od Gerharda Richtera a navíc tam krom tebou zmiňovaného muzea mají takové špičkové moderní umění v Museum Ludwig.No je takový prostě ten krásně sterilní německý ráj! :)
OdpovědětVymazatKrásná reportáž, Miloši :). Pěkné fotografie, umíš vybrat opravdu zajímavé záběry. Ale růžový David na mě působí hodně divně.. :)) ;).
OdpovědětVymazat[14]: To je obdivuhodné, jak dovedeš s váhou zacvičit.[15]: Já zase děkuji za pochvalu :)[16]: Myslím, že právě toho církev chtěla u věřících oveček dosáhnout. Aby tam na ně všechno padalo a strašilo je, že za hříchy půjdou do pekla :)[17]: To byl příspěvek k pointilismu, Seurat by měl radost :)[18]:[19]: Museum Ludwig v textu také vzpomínám jako zajímavou budovu s hřebenovitou střechou. Ne všichni jsou však z Petera Ludwiga a jeho sbírek nadšení, třeba v článku http://www.independent.co.uk/news/people/obituary-peter-ludwig-1330671.html píší, že přes Ludwigovu disertaci o Picassovi a znalost jeho díla, v praxi se tím moc neřídil a nakoupil od něj plno druhořadých obrazů. Ale těžko říct, co je na tom pravdy, třeba měl jen odpůrce, co vůbec je také ke koupi k mání?
OdpovědětVymazatV muzeu jsem ale nebyl, v Kolíně jsem strávil všeho všudy jeden den bez noclehu, tak jsem vsadil na jistotu, modernímu umění ale moc neholduji, za surrealisty jsem příliš nepronikl.
Teď jsem byl týden v Madridu a ze 3 slavných muzeí Prado, Thyssen-Bornemisza a Reina Sofia se mně nejvíce líbilo to druhé, kde jsou staří mistři i impresionisté, expresionisté, ..., a surrealisté. Tys o něm už také psal.[20]: Možná ta růžová měla za účel zmírnit chladný dojem ze staveb, jak o něm píší VendyW a Frypat :)
[21]: Jaképak cvičení ty blázne, stačí pracovní "zápřah" a trochu toho stresu a je to dole.
OdpovědětVymazat[21]: Zajímavý článek, lehce závistivý nad člověkem s "největší privátní sbírkou". Třeba vídeňské je naprosto skvělé, moc rád se tam vracím.Vidíš, zrovna mám rozepsaný článek o Muzeu královny Sofie a stále ne a ne jej dopsat! Tak se těším na tvé postřehy zejména z Prada, kde jsem nebyl.
OdpovědětVymazatV Kolíně jsem nebyla, tak jsem se prošla tvým perfektním výběrem. Je to krásné a poučné. Vadí mi ten růžový David. Evokuje mi něco nepříjemného a irituje mě.☼☼☼
OdpovědětVymazatNemohu si pomoci, mám rozporuplné pocity. Na jedné straně monumentální kostely, paláce, na druhé straně bída. Je fakt, že se rozvinulo umění, malíři, sochaři, skláři měli práci nepočítaje dělníky na stavbách. Zanechali něco pro budoucí generace, ale šlo do toho hodně peněz, které by pomohly z bídy mnoha lidem. Církve chtěly vždy ohromovat prosté lidi leskem, zlatem a nechaly si to věřícími ještě zaplatit.
OdpovědětVymazatDíky za prohlídku, jako ukázku zajímavých objektů to beru...
[13]: Je nádherná, to jsem tam nenapsala?
OdpovědětVymazat[21]: Máš pravdu, kostely tak mají působit, všichni jsme hříšní buď svými činy nebo myšlenkami... i když na peklo nevěříme, tak v koutku duše se přece jen bojíme, co kdyby s tím peklem to byla pravda... Miloši jsi věřící?
OdpovědětVymazat[22]: Já zase ze stresu znám, že se při něm člověk přejídá a ještě přibere :)[23]: Z článku je vidět, že autor Ludwigovy moc nemusí, třeba ta poznámka, že sbírají doktoráty a profesury stejně nenasytně jako umění, je hodně mimo téma.
OdpovědětVymazatVím, že ty Picassovy obrazy obdivuješ, ale já si zase pamatuji, že Mistr na sklonku života za tučnou odměnu podepisoval svým jménem obrazy svých napodobovatelů, a tak často není jisté, co namaloval on sám.
Podobně s Rubensem je spojeno několik tisíc rozměrných pláten, ale ten měl velkou dílnu, kde se tužili a on na to jen dohlížel. Proto Rubense v galeriích většinou přeskakuju.Prado mě zklamalo tím, že je tam zakázáno fotografovat (na rozdíl od velkých konkurentů Louvru, Ermitáže a Metropolitního muzea), a vlastně kromě Boschova triptychu Zahrada pozemských rozkoší a El Grecových, Velázquezových a Goyových obrazů, které už jsem znal z knih, mě tam nic nového nepřekvapilo.Jsem zvědavý, jak Královnu Sofii přiblížíš, jednak se tam také nesmí fotit, a pak výklad moderního je velký oříšek i pro profesionální historiky umění. Hlavní bylo nají patro s Guernicou a všechno další bylo už jen navíc.[24]: Divné to je, až neuctivé k umělci, dnes je však umění mistrů často využíváno v reklamách, např. Mona Lísa je v tomto ohledu dost oblíbená, autoři už protestovat nemohou.[25]: Je to smutné, ale na velkých stavbách byli i lidi trochu jako spotřební materiál. Ale buďme rádi, že se církevní památky dochovaly, třeba vojevůdci na svých výpravách jen ničili a plenili a nic užitečného nevytvořili, pokud pomineme lup, který si z obsazených území přivezli.[26]: Ale bylo to z tvého komentáře patrné :)[27]: Nejsem věřící, ani v nejmenším, a určitě ani v posledním roce života neotočím pro případ, co kdyby Bůh přece jen byl.
[28]: Na každého to holt působí jinak, no.
OdpovědětVymazatKatedrála v Kolíně mi přijde hrozně stará a přehnaná v tom počtu věžiček, jen jsme kolem ní procházeli. V Kolíně jsme byli na veletrhu, a pak v podvečer někde ve stylové hospůdce na večeři, celkem asi 40 lidí.Vzpomínám si na podávání piva, rozlívá se tam do malých skleniček, vypadá to jinak a lidi si objednávají hned druhý zlatý mok. Jinak památky z Kolína moc neznám, večer jsme byli na muzikálu v tom hudebním domě vedle Rýna. Takže ti děkuji za pěkné přiblížení Miloši.
OdpovědětVymazatOpět zajímavé! V žádném německém městě jsem nebyla, vždycky jenom projížděla směr Francie, popř. Británie, takže moje představy jsou dost zkreslené válečnými dokumenty a odpoledními německými kriminálkami. Moje bývalá spolubydlící pochází z Kolína a nemůže si to město vynachválit. Z toho, co se doslechla o silvestrovských událostech (svátky netrávila doma), byla ale silně znepokojená. Z tvých fotek vypadá město opravdu pěkně, krásné památky, muzea obsahující i díla některých mých oblíbenců... Katedrála vypadá impozantně, je to uvnitř taky takový disneyland jako v té pražské nebo vídeňské?
OdpovědětVymazat[28]: V Reině se fotit může, pouze ve dvou místnostech s Guernicou a velkým plátnem od Miróa se fotit nemůže. Takže ani já Guernicu vyfocenou nemám, ale bylo to tam vtipné, dva bodygurdi, hlava na hlavě.Ale dost jsem si užíval i fotky Dory Maarové, která celý proces vzniku Guernicy nafotila.
OdpovědětVymazat[29]: Jj., lidi jsou různé [30]: Věžičkami je ještě mnohem přehnanější milánský dóm, tam jich jsou snad stovky, dokonce i v střešní části.
OdpovědětVymazatTo jsou pivní frťany Myslel jsem, že v Německu spíš ctí míru máz, což je přibližně 1 litr.
Závidím ti, že německé památky máš na dosah.[31]: Z Německa nejvíc znám Berlín a Drážďany, tam jsem byl víckrát, v Mnichově, Kolíně a Dortmundu jen jednou. Teď by mě lákal Hamburk.
Podobně (jako ty s Německem) to mám s Belgií, kdysi jsem jí jen projížděl autobusem při cestě do Holandska, a proto ji nepočítám za navštívenou zemi. Jeden syn byl s Ryanairem na přelomu roku v Bruselu (odkud si udělali výlet vlakem do Antverp), možná ho napodobíme.
Köln je skvostný, ale s davy uprchlíků si ho neumím představit.[32]: Aha, my jsme podle plánu muzea cíleně šli jako první ke Guernice a z toho jsem nabyl dojem, že se tam nesmí fotografovat.
Těším se na tvé úlovky a výklad k nim :) To, že znáš moderní umění a umíš o něm psát, je velmi vzácné.
Jéé, já bych hned jela na výlet.
OdpovědětVymazatVšechno je to nádherné a působivé a moc ráda bych to viděla, až na růžového Davida, ten mě k tomu všemu nějak nepasuje.
OdpovědětVymazat[35]: kruciš, pleskám se přes ruce
OdpovědětVymazatOprava: ten MNĚ k tomu všemu nepasuje
[36]: ten MI k tomu nepasuje.
OdpovědětVymazat[37]: Aha, já myslela, že mi a mně je zaměnitelné, děkuji za opravu.
OdpovědětVymazat