Lisabon patří rozlohou i počtem obyvatel (přibližně 550 tisíc) k menším evropským metropolím, ale bohatstvím památek, zajímavých budov i atraktivním okolím, např. zámkem Sintra, letoviskem Estoril u Atlantického oceánu a nejzápadnějším místem Evropy Cabo da Roca, nijak nezaostává za mnohem většími městy.
Centrální část města se rozkládá v kopcovitém terénu, kterým projíždí historické tramvaje s jediným vagónem, protože v úzkých ulicích by delší souprava nedokázala zatočit. Jsou vyvedeny ve dvou barvách - žluté jezdí na linkách "běžné" MHD a červené (za dražší jízdné) na turistických trasách kolem významných památek (na fotografii vpravo je katedrála Sé Patriarcal z 12. století).
Pro snazší zdolávání kopců jsou ve městě tři lanovky a místní kuriozita - výtah na výše položenou ulici. Ve všech případech je v názvu elevador (česky výtah), tím je ale jen Elevador Santa Justa, který byl uveden do provozu r. 1902 a je dílem Raúla Mesniera du Ponsard, žáka Gustava Eiffela. Na horní plošinu železné věže je ze zadní strany připojen průchod a jím se dostaneme do ulice o 32 m výše. Odsud se naskýtá pěkný výhled na hrad São Jorge (sv. Jiří).
Na rozdíl od starých tramvají v San Franciscu lisabonské netáhnou lana, ale jezdí na trakční energii. Čím se však Lisabon kalifornskému městu podobá téměř dokonale, je červený Most 25. dubna (Ponte 25 de Abril) ze 60. let, který je věrnou kopií mostu přes úžinu Golden Gate. Dnešní název získal podle prvního dne poklidné Karafiátové revoluce v r. 1974, při otevření nesl jméno diktátora Salazara.
Most spojuje břehy řeky Tejo, v jejím ústí je ale ještě jeden most, pojmenovaný podle mořeplavce Vasca da Gamy (Ponte Vasco da Gama), který s více než 17 km je nejdelším mostem v Evropě.
U Mostu 25. dubna na vnějším břehu řeky Tejo stojí socha Krista. Gestem se podobá soše v Riu de Janeiro, s 28 m je o 2 m menší, ale s vysokým podstavcem má 110 m. Je možné se vyvézt výtahem na plošinu k nohám sochy, místo toho jsme dali přednost památkám na vnitřním břehu řeky ve čtvrti Belém, fotografie jsou z autobusu.
Belémská věž (Torre de Belém) a Klášter sv. Jeronýma (Moistero dos Jerónimos) s katedrálou jsou společně zapsány na seznam UNESCO.
Věž byla postavena mezi roky 1515 až 1521 a plnila strážní funkci před vjezdem po řece, což dobře dokládají rozmístěná děla. Vzhledem k vojenskému účelu je pozoruhodná bohatá výzdoba v manuelském slohu (podle portugalského krále Manuela I. (1469-1521)), který zahrnuje prvky pozdní gotiky a dekorativnosti maurské architektury.
Věž byla postavena mezi roky 1515 až 1521 a plnila strážní funkci před vjezdem po řece, což dobře dokládají rozmístěná děla. Vzhledem k vojenskému účelu je pozoruhodná bohatá výzdoba v manuelském slohu (podle portugalského krále Manuela I. (1469-1521)), který zahrnuje prvky pozdní gotiky a dekorativnosti maurské architektury.
Manuel I. ještě předtím rozhodl o stavbě Kláštera sv. Jeronýma (základní kámen byl položen r. 1501, dokončen byl ale až po 70 letech). Mauzoleum kláštera je místem jeho posledního odpočinku, a stejně tak i Vasca da Gamy.
Další atrakcí Belému je 52 m vysoký Památník objevitelů (Padrão dos Descobrimentos) z r. 1960, který je tak trochu portugalskou obdobou Stalinova pomníku od Otakara Švece, posměšně nazývaného "fronta na maso". Na přídi lodi první v řadě stojí portugalský princ a podporovatel námořních cest Jindřich Mořeplavec (infante Henrique, o Navegador), v době Salazarova režimu oslavovaný jako ten, kdo nejvíce přispěl k zařazení Portugalska mezi koloniální velmoci. Ve skupině 33 postav významných osobností portugalských dějin samozřejmě nechybí Manuel I. a Vasco da Gama, který na rozdíl od Kolumba r. 1498 úspěšně doplul do Indie.
I na vrchol tohoto památníku se dá vyjet výtahem.
I na vrchol tohoto památníku se dá vyjet výtahem.
Nedaleko skvostných belémských staveb se nachází ještě památník portugalských leteckých úspěchů (Monumento a Primeira Travessia Aérea do Atlântico), tvoří jej replika letadla, s kterým piloti Gago Coutinho a Artur de Sacadura Cabral v r. 1922 jako první přeletěli Atlantik z Evropy do Jižní Ameriky - z Portugalska do Brazílie, která je největší zemí, kde se mluví portugalsky.
Pěkná procházka, pěkná .... s tím památníkem Portugalci určitě opisovali ... i když připomíná lepší část lidské povahy. Objevovat. I když s tím bohužel ruku v ruce šla i ta horší. Zabíjet.
OdpovědětVymazatTak se nemůžu rozhodnout, jestli mi zní líp fronta na maso nebo fronta na banány!:)
OdpovědětVymazatMoc krásné povídání i fotky, člověk si zacestuje alespoň v představách.
OdpovědětVymazatMají to tam opravdu krásné, nejvíc se mi líbí most a pak Belémská věž. Zdobení stropu katedrály je také nádherné.
OdpovědětVymazatVelice mě pobavila fronta na maso, ale fakt to tak vypadá.
Tramvaje jsou nádherné.
OdpovědětVymazatto je bezva !!!
OdpovědětVymazat[1]: No právě, ti slavní objevitelé byli vlastně králi vyslaní piráti, jejímž úkolem bylo dovézt zlato, koření a navštívené území si podrobit.[2]: V 50. letech jsme banány u nás asi ještě neznali :). Ale jak tě známe, kdyby sis měla z těch dvou front vybrat, určitě se postavíš na maso [3]: Myslím, že Lisabon je dost levné, a tak i dostupné město.[4]: Těch pěkných věcí je tam víc, snad ještě někdy bude druhý díl, ale fakt je, že tyto jsou nejznámější.[5]: Přiznám se, že v takové tramvaji je až úzko při představě, co by se stalo, kdyby v kopci vykolejila. Ale snad při těch často úzkých ulicích by se někde zašprajcovala a nedošlo by k nejhoršímu.[6]: Nevím přesně, jak to myslíš, ale v případě Lisabonu souhlasím :)
OdpovědětVymazatPěkně jsem si pocestovala, pokoukala. To se jim to stavělo, zdobilo krásně, když si opatřili zlato a pod. jinde. Nemohu si pomoci koloniální politiku nepřekousnu. Ono se to totiž obrací- vrací poněkud nedobře, po staletích. Jinak ale vznikla krásná díla, která obdivujeme dodnes.
OdpovědětVymazatNejvíc by mě určitě uchvátily tramvaje. Památník je ovšem také velmi působibý.
OdpovědětVymazatTy tramvaje jsou boží!
OdpovědětVymazatPěkné foto-povídání.
"Fronta na maso" mě taky hned napadla. Jenže tady je to trochu do kopce .
OdpovědětVymazatParádní fotky, líbí se mi ty šalinky Nevím, nevím, jestli bych se na tu sochu nechala vyvézt
OdpovědětVymazatBelémská věž a klášter jsou úchvatné stavby.
Belémská věž je nádherná, klášter Sv. Jeornýma s gotickými klenbami je krásný, tramvaje nemají chybu a výtah do výše položené ulice zní jako příjemný bonus pro unaveného poutníka.
OdpovědětVymazatSrovnání se San Franciskem je opravdu namístě, i když jsem nebyla ani na jednom z míst. Navíc jsem ani netušila, že existuje druhý Goldon Gate Bridge.
Děkuji za nádhernou procházku Lisabonem.
Nádherné fotky i reportáž. Reportáž hodnu knižního vydání, jako je ostatně na tvém blogu zvykem.
OdpovědětVymazatLisabon je krásné město a ty jsi jeho krásu v plné šíři podal zde. Navíc, je to poučný článek, protože jsem hned běžela pro svou osmidílnou Velkou encyklopedii a studovala jsem i podrobnosti o Lisabonu. Tvé skvostné články jsou univerzitou života.
OdpovědětVymazatMoc hezké fotky i povídání. Mně se nejvíc líbí klášter a věž.
OdpovědětVymazatP.S. Učili jsme se, že velká řeka protékající Španělskem a Portugalskem se jmenuje Tajo. Ty se zmiňuješ o řece Tejo. Tak jsem zase chytřejší, protože jsem nastudovala, že název Tejo je portugalsky.
OdpovědětVymazatDobré tipy pro cestovatele i procházka památkami pro ty, kteří necestují. Dvě mouchy jednou ranou.
OdpovědětVymazat[8]:Kolonizátoři, kteří se na nových územích usadili a nejenom je drancovali, leckdy byli přínosní, konkrétně osvobozenecký boj v afrických zemím je většinou uvrhl do mnohem větší bídy, než tam byla předtím s kolonizátory, kteří přispěli ke vzdělanosti a celkovému pokroku.[9]: Mají tam dokonce i metro se 4 trasami, ale to jsme vůbec nevyzkoušeli, pěšky a případně tramvají či autobusem je to lepší.[10]: Na podobné si pamatuji i z Brna, občas se v rámci nějakých připomínkových akcích opráší a se slzou v oku vzpomeneme na ztracené mládí [11]: V Lisabonu je prý 7 větších kopců, a tak i ve frontě nelze jinak :)[12]: Taky se mně zdá, že na vrcholu podstavce sochy Krista je ne zrovna bezpečně vyhlížející zábradlí, proto jsme raději šli na věž, která je navíc poblíž kláštera a Památníku objevitelů a nabízí toho víc k vidění.
OdpovědětVymazat[13]:Lisabon by se velikostí dal přirovnat k Bratislavě, ale množstvím zajímavostí je málem jako Paříž.
OdpovědětVymazatO mostu jsem také neměl tušení a dozvěděl jsem se o něm náhodně, někde psali, že ho stavěla stejná firma jako Golden Gate Bridge, ale takovou informaci jsem nikde jinde nečetl, tak nevím, jestli to nebyl jen dohad autora.[14]: Sugr, ty umíš polichotit. Abych pak nezpychl [15]: Osmidílná encyklopedie? To máš učiněný poklad. Několik encyklopedických knih doma máme, ale vždy jen jednodílných, ale inspirovalas mě a nakoukl jsem do knihy 501 měst, která musíte vidět, a tam je Lisabonu (a většině ostatních měst) věnována jen jedna stránka. Nejlepší jsou specializované průvodce. Encyklopedie ve velké šíři se musí omezit v rozsahu k jednotlivým heslům.[16]: Opravdu jsou nejhezčí, proto také společně jsou v UNESCu. Zajímavé je, že panovník Manuel I. díky jim se stal tvůrcem manuelského slohu, třeba francouzští králové, kteří postavili spoustu paláců, jméno žádnému slohu nedali.[17]: Beo, díky za informaci, nevěděl jsem, že Tejo je portugalské pojmenování. v jednom textu jsem sice také viděl Tajo, ale všude jinde Tejo, proto jsem to první považoval za překlep.[18]: Ty, které jsem v textu zmiňoval, jsou soustředěny poblíž sebe, proto je snadné je všechny obejít.
Ale vidím, že jsi zase aktualizovala svůj nick. :) Nebýt adresy u komentáře, myslel bych, že jde o nového čtenáře.
Úžasná reportáž, Miloši, je v ní tolik informací a zajímavostí, že je ani nestačím vstřebat.
OdpovědětVymazatBelémské stavby jsou fantastické a moc se mi líbí červené a žluté tramvaje.
S tebou se krásně cestuje.
Lisabon je moja láska. A je mi ešte veľa dlžná. Tam, kde sme nachali stáť auto bol obchod, ktorého steny boli tapetovane sardinkovými krabičkami. Namiesto poličiek len sardinky, natlačené ako sardinky. Povedali sme si "až pri ochode!" ...a už bolo zatvorene. Takže sa tam musím vratiť. Rád!Portugalci, ako ich ja poznám, sú tí najmilší, najľúbenia hodní ľudia. Žil som dlhšie v Porto. Odpustil som im aj, že FC Porto porazilo môj Slovan Bratislava, čo bol posledný fotbalový mač, ktorý som naživo pozeral. Porto je super, jeho múzeum súčasného umenia je najzápadnejšie múzeum-galéria Europy. Prekásna moderná architektúra. Jeden nechce odtial vôbec odisť.Portugalci sú super, ale zdali sa mi trochu malí vzrastom. I pýtal som sa, ako mohli vôbec tých bojových Indiánov porazit. Jasna odpoveď: "Pretoze sú takí mali, zmestilo sa ich ďaleko viacej do tých vtedajších lodi, s čím nikto nepočítal!" Logické, nie?Následujte Milošov príklad, kto môže, nech tam ide. Je to rozprávka. Super text, lákavy članok, krásne spominky.Ešte jeden detail: Každé ráno mačky na námestí pred kostolom. Neznámi im tam nosia do ich misiek jedlo!!!
OdpovědětVymazatUrčitě stojí za to Lisabon navštívit. Ta rozmanitost památek se snoubí se zážitky s výtahy, lanovkou a krásnými výhledy. Evropské San Francisko jsem díky tobě Miloši, navštívila poprvé. Hodně zajímavá je i maurská architektura.
OdpovědětVymazatMoc hezká reportáž. Vzpomínala jsem. V Lisabonu jsem byla dvakrát. Všem doporučuji.
OdpovědětVymazatMiloši, tak mám Lisabon taky za sebou. Byla to paráda a zdá se mi, že jsi do svého článku zapomněl dát mnohem víc fotografií...? :)
OdpovědětVymazatObešli jsme centrum, Alfamu i Belém s místními průvodci (Chill Out Tours a Sandemans), kterým na konci zaplatíš podle toho, jak se ti túra líbila. Dozvěděli jsme se spoustu informací a podívali se i na neturistická místa.
Cabo da Roca jako nejzápadnější místo Evropy jsme vynechali, protože jsme navštívili to pravé nejzápadnější místo Evropy už na Islandu
[25]: Však to také byl článek Lisabon (1) a možná bude někdy pokračování :).
OdpovědětVymazatAle vážně, byli jsem tam jen na 3 noci a když z toho jsme také zkoumali okolí - hrad (či zámek) Sintra, "nejzápadnější" místo Evropy, byli u vody na městské pláži, na město už tolik času nevybylo.
Ale těším se, že o Lisabonu napíšeš s čerstvými zážitky ty. My jsme tam byli v r. 2009.