9. června 2017

Singapur (4) - vyhlídkové kolo Singapore Flyer

Nejatraktivnější pohledy na města a přírodu jsou z výšky, proto jako houby po dešti vyrůstají další a další rozhledny, mnohá velká města (Toronto, Kuala Lumpur, Vilnius, Berlín, …) se pyšní několik set metrů vysokými televizními věžemi s vyhlídkovými restauracemi, které se zvolna otáčí kolem své osy, aby u dobrého jídla zprostředkovaly kruhový výhled, vyhlídky nabízí známé mrakodrapy, sportovně založení šplhají na horské štíty, vznáší se na paraglidu a kdo nelituje peněz, zaplatí si výlet balonem nebo sportovním letadlem.

A tyto zážitky zprostředkují i vyhlídková kola, která se líně otáčí jak mlýnská kola na potoku s malou vydatností vody, jen místo lopatek mají kabiny pro výhledů dychtivé návštěvníky.

Velké vyhlídkové kolo bylo poprvé představeno v Chicagu r. 1893 při příležitosti Světové výstavy, navazující na oslavy 500letého výročí objevení Ameriky Kryštofem Kolumbem. Jeho tvůrcem byl George Washington Gale Ferris, stavební inženýr, který se věnoval stavbě mostů a dalších ocelových konstrukcí. V anglických textech se proto místo observation wheel často vyskytuje označení Ferris wheel a když se chce zdůraznit jejich velikost, pak také big wheel či giant wheel. U nás se však spíše setkáme s pojmenováním ruské kolo, Ferris se inspiroval koly s dřevěnými sedačkami v lunaparcích, která se v Evropě objevila už v 17. století, poprvé v bulharském Plovdivu.

Ferris navrhl konstrukci s kolem o průměru 264 stop (tj. přibližně 80,5 m), které při plném obsazení 36 kabin se 40 otočnými křesly, schopnými pojmout až 60 osob, by umožnilo pohled z ptačí perspektivy 2160 návštěvníkům. Ani největší dnešní kola nejsou konstruována pro tak velký počet cestujících.
Pohled měnící se s pohybem kola jim získal velkou popularitu a ta se tak stala konkurencí "statické" Eiffelovy věže.

Ve střední Evropě je nejznámější vyhlídkové kolo (Riesenrad) v zábavním parku Prater ve Vídni. Je jen o několik let mladší než Ferrisovo z Chicaga, postaveno bylo v letech 1896/97. V nejvyšším bodu se návštěvník dívá z výšky téměř 65 m.




Nárůst zájmu o vyhlídková kola je patrný v posledních 20 letech, jejich stavba se stala prestižní záležitostí i předmětem soutěže, kde bude to největší, podobně jako u mrakodrapů.
V Evropě je největší London Eye (135 m) s pěkným výhledem na Westminsterský palác na druhém břehu Temže. Na vnějším obvodu kola má 32 kabin pro 25 lidí. Bylo dokončeno na konci minulého tisíciletí r. 1999, a proto je také známé pod názvem Millennium Wheel. Tehdy bylo největší na světě.




Otěže pak převzaly dynamicky se rozvíjející asijské země a Singapore Flyer se 165 m kraloval světu v letech 2008-2014. Na tomto kole je upevněno 28 klimatizovaných kabin, 7 m širokých a určených pro 28 osob. Jízda (= jedna otáčka kola) trvá 37 min.





Nejnápadnější budovou v okolí je 194 m vysoký trojitý mrakodrap Marina Bay Sands, kde do plošiny spojující jednotlivé části je zabudován 150 m dlouhý bazén s restaurací. Plavci mohou přes hranu bazénu nahlížet do téměř dvousetmetrové hloubky. Vyhlídkové kolo je však o něco nižší a na bazén není vidět, přístupný je jen ubytovaným hostům.





Mrakodrapy jsou v Singapuru omezeny na výšku 280 m, aby letadla směřující na blízké letiště Changi měla dost času na přistání, resp. nehrozila srážka při vzletu.




A výhled je i na moře.




Singapurského letce před 3 roky z prvního místa podle velikosti sesadilo kolo High Roller v Las Vegas (167,6 m), ale ani to tam nevydrží dlouho, protože v dubnu 2018 má být na Staten Island v New Yorku dokončeno The New York Wheel s průměrem 192 m a vše mají překonat v megalomanii si libující arabští šejkové, kteří pro Dubaj objednali kolo Dubai Eye o průměru 210 m.

27 komentářů:

  1. Ty mrakodrapy jsou opravdu vysoké, vůbec si nedovedu představit že bych tam měla bydlet

    OdpovědětVymazat
  2. Pohled z výšky může být zajímavý, ale ono není moc nic vidět. Lidé jsou jako mravenečci, domy jako škatulky. Docela mi stačilo se dívat ze zvláštního kolotoče, který měl samostatná ramena, na nich sedačky a jak se roztáčel, tak se ramena zdvihala a byla téměř kolmo k zemi. Výhled krásný, ale jak říkám, vše moc mrňavé. Dovedu si tedy představit ten pohled ještě z větší výšky. Zajímavé to ale  je, jinak by lidé ty pohledy nevyhledávali.

    OdpovědětVymazat
  3. Existuje místo na světě, kde jste ještě nebyli? Nádherná reportáž, tvoje články už by byly na knížku, neuvažoval jsi o tom?

    OdpovědětVymazat
  4. I Praha (zejména radnice Prahy 5) chtěla být v tomto směru světová. Ruské kolo na Smíchově za 200 milionů Kč měla postavit firma s kapitálem 12 tisíc Kč!http://www.lidovky.cz/ruske-kolo-na-smichove-za-200-milionu-ho-postavi-firma-s-kapitalem-12-tisic-1n5-/zpravy-domov.aspx?c=A160721_152647_ln_domov_hmČlánek je rok starý. Plán radnice Prahy 5 naštěstí zhatili památkáři.Na smíchovské náplavce bylo letos od 12. do 15. května k dispozici alespoň 20 metrů vysoké ruské kolo. Složené prý bylo za cca 3 hodiny a jedna jízda stála 30 Kč

    OdpovědětVymazat
  5. Úžasná reportáž s povedenými fotkami. S tou knihou, jak tu už navrhla sugr, by to nemuselo  být marné

    OdpovědětVymazat
  6. To vídeňské mám na několika dobových pohlednicích.
    Asi proto ho mám nejraději.

    OdpovědětVymazat
  7. Tak tady konečně najdu to svoje ztracené kolečko!

    OdpovědětVymazat
  8. [1]: Mně  by ani nevadilo tam bydlet, jen to cestování výtahem by proti našemu 8-patrovéhmu paneláku bylo trochu časově náročnější :).[2]: Na prohlížení lidí to není, ale vynikne soustředění budov, v tom je kouzelný pohled třeba na Český Krumlov, v ulicích města si to tolik neuvědomíme.[3]: Těch je nepočítaně, na rozdíl od tebe jsme nebyli např. v Jižní Americe, o pláži Copacabana si můžeme nechat jen vyprávět , Napiš o ní něco.
    Knihu už mám - virtuální, tohle je 222. kapitola :).

    OdpovědětVymazat
  9. [4]: To mně připomíná, jak Kalousek kdysi svěřil výrobu padáků podobné firmě, která s tím neměla žádné zkušenosti. Až se na nich 2 lidi zabili, raději to odtroubili.20m kolo složit za 3 hodiny je pozoruhodný výkon.220 m velké kolo mělo být v Moskvě, ale Rusko teď má jiné starosti, a také v Pekingu měli v plánu více než 200 m velké kolo k zahájení olympiády, ale protože se ukázalo, že to nestihnou, raději stavbu zastavili.[5]: Možná by se dala vydat nákladem jednoho kusu pro mě, ale asi bude lepší šetřit naše lesy :).[6]: Nejlepší by byla s Franzem Josefem.[7]: Včera jsem našla duhovou kuličku https://www.youtube.com/watch?v=oUis-FF4la0 :).

    OdpovědětVymazat
  10. Při pohledu na takovou impozantní parádu mě okamžitě napadne, jak je člověk šikovný a co je schopen postavit.
    Takže jednoznačně pýcha, o tom žádná.
    Podružné je, že se bojím všeho nad 2 metry a žaludek mi pak roluje.
    Krásná reportáž

    OdpovědětVymazat
  11. Digitalizace vše optimalizuje a chyby eliminujeJe třeba pochopit to, že genetický ubožák je špatný zaměstnanec, a je třeba jej optimálně globálně eliminovat, aby zde místo něj byl inteligentní GVKB robot, který nelže a nekrade. To že narůstá nezaměstnanosti, je jasným důkazem toho, že zaměstnavatelé nechtějí zaměstnávat ubožáky, a raději používají; stroje, roboty, počítače.
    Podívejme se na středoškoláky a vysokoškoláky, jak uboze a draho pracují, a na co šáhnou, to poškodí nebo to ukradnou. Střední a vysoké školy se stali továrnami na parazity, je třeba globálně uzavřít střední a vysoké školy, lidem bude muset globálně stačit základní vzdělání, a od 15 let bude každý muset fyzicky pracovat, protože zaměstnavatelé potřebují mladé zaměstnance.
    Zavede se eliminování lidí, kterým je více než 40 let, zaměstnavatelé nestojí o zaměstnance, kterým je více než 40 let, protože pracují pomalu a mnoho chybují, taky jsou často dlouhodobě nemocní. Na pozicích nadřízených, budou jenom GVKB roboti, a lidi zde budou jenom na fyzickou špinavou práci. Roboti budou neustále měřit u lidí rychlost a chybovost, špatné zaměstnance budou GVKB roboti eliminovat, aby ekonomika optimálně fungovala.
    Počet lidí na světě GVKB roboti optimalizují tak, aby pro lidi bylo dostatek ubohé práce za ubohou mzdu, kterou nechtějí dělat hodnotní GVKB roboti. Jelikož by mohli lidi mít na svoje děti špatný vliv tak se děti od dvou let, umístí do výchovných GVKB táborů, kde se o výchovu postarají jenom GVKB roboti, a při vojenské výchově eliminují nekvalitní ubožáky.

    OdpovědětVymazat
  12. Tohle jsou jediné kolotoče které snesu a nedělá se mi na nich zle. Ale nevím, nevím jestli tady by se to taky nedostavilo.

    OdpovědětVymazat
  13. Uff, už jen ten pohled mi nedělá dobře. Raději zůstanu ve svém třetím patře .

    OdpovědětVymazat
  14. [9]:
    Stařičký mocnář moc na zábavu nebyl.

    OdpovědětVymazat
  15. Ty pohledy z kola musí být úplně fantastický, ovšem nic pro mě, já mám šílený závratě.

    OdpovědětVymazat
  16. Tak nevím, zda bych to dala, jet na takovém ruském kolu. Asi by mi stačilo dívat se zdola! To já mám na blogu v posledním článku taky ruské kolo, trošku menší, to by se mi líbilo!

    OdpovědětVymazat
  17. Já na vejšky tedy moc nejsem, i na labutích jezdím zásadně dole.                           

    OdpovědětVymazat
  18. Páni, tak to je neuvěřitelné...
    ..Ten obdivuhodný výhled si snad ani nedokážu představit. Musí to tam být naprosto fantastické. Zaujalo mě to zabudování bazénu s restaurací v Marina Bay Sands.   

    OdpovědětVymazat
  19. Pani! Tam ie teeda tak krásně! Krásně se mi na to dívá. Iá ani Singapur neznal. Taková chyba!

    OdpovědětVymazat
  20. [10]: Tím, že se kolo pohybuje jen zvolna, strach se nedostaví.
    Proti letadlu, kde pořád podvědomě se bojíme katastrofy, u těchto kol o žádné havárii jsem ještě neslyšel.[11]: Až budou všude jen dokonalí roboti a roboticky uvažující lidé, nebude to trochu nuda, když budou všichni stejní?[12]: Kolotoče jsem už od dětství nesnášel, ale toto kolo je opravdu pohodové. Žádné prudké změny rychlosti, jen kochání se výhledy. Jede tak pomalu, že není ani nutné, aby při nastupování či vystupování muselo zastavit.[13]: My bydlíme ve čtvrtém, jsem už trochu nacvičený .
    Ale co je to proti letadlu a 10 km nad zemí?[14]: Možná tedy prezident Masaryk, ten jezdil i na koni :).[15]: Vzpomínám si, jak jsme se kdysi v Prátru na naléhání syna nechali vystřelit vzhůru v sedačce připevněné na 60-metrovém sloupu a tam jsem opravdu měl strach, že vylétneme do nebes, jaké to mělo zrychlení. Pod vrcholem však sedačka prudce zpomalovala, že jsme měli žaludek v krku, pak volným pádem padala a ještě asi 2-krát se to opakovalo. Tento zážitek mně stačil na celý život. Ale na kole je to pohoda.

    OdpovědětVymazat
  21. [16]: Ne, ale možná už dětinštím :).[17]: Z kolotočů jsem měl vždy strach a dostával jsem z nich něco jako mořskou nemoc . Ale to je tím, že tam je vše moc rychlé a s prudkými změnami. Kdežto v tomto kole je pohyb pomalý, podobně jako v těch otáčejících se restauracích v televizních věžích.[18]: Na labutích dole a na koníčka taky? [19]: Ten bazén by mě lákal ještě víc než kolo, jednou ukazovali, jak si tam užívaly tenistky, když v Singapuru měly Turnaj mistryň.[20]: Singapur opravdu nezklame. Mísí se zde různorodá asijská kultura s výkřiky nejmodernější techniky, jsou tam také krásné zahrady (ty ještě někdy představím) a moře na koupání teplé jak čaj :) (no, asi 28 stupňů).

    OdpovědětVymazat
  22. Schválně jak vysoké by bylo Boží Oko!

    OdpovědětVymazat
  23. Zdravím... to jsou ale působivé konstrukce. Líbí se mi tam.

    OdpovědětVymazat
  24. Na to kolo by mě nikdo nedostal
    Jinak parádní fotky

    OdpovědětVymazat

Aktuální článek

Nikola Tesla - geniální vynálezce a špatný obchodník (+ památník u Niagarských vodopádů)

Původem chorvatský rodák Nikola Tesla (1856-1943) je zřejmě největším vynálezcem všech dob, obdiv k němu však neměl dlouhého trvání a nakon...

10 nejčtenějších článků (od 23. 4. 2020)