27. června 2018

The Backwards - Brno, 29. května 2018

Košická skupina The Backwards se od r. 1996 věnuje věrnému napodobování písní The Beatles a dokonce na soutěži revivalů slavné liverpoolské skupiny Beatlefest v New Yorku v letech 1998 a 2003 zvítězila.

Členové skupiny nejen dokonale hrají hity The Beatles, ale stylizují se do jejich podoby i oblečením, účesy, pohyby, aparaturou a baskytarista si také osvojil opačné držení nástroje jako Paul McCartney. Mají také podle nástrojů stejné postavení na pódiu a v písních z první poloviny 60. let stejně jako u Beatles ke zpívajícímu sólistovi dvojice hudebníků ve sboru zpívá na společný mikrofon.

Poprvé jsem je viděl před necelým měsícem v hudebním sále brněnského komplexu SONO. Koncert začínal ve 20 hod, tenkrát jsem tam jel na poslední chvíli autem, a tak nebylo divu, že všechna parkoviště poblíž budovy byla plná a musel jsem vzít zavděk místem vzdáleným téměř kilometr od ní. Přicházel jsem proto se zpožděním, ale ukázalo se, že dav návštěvníků se do budovy teprve soukal. O to větší bylo mé překvapení, když jsem se dostal na místo na stání na balkoně, že skupina už hraje. Koncerty obyčejně mívají zpoždění až půl hodiny, je třeba přežít předskokany a než přijdou ti, na něž jsme přišli, je nejméně hodina po plánovaném začátku.

The Backwards vystoupení opravdu nešidili, odehráli celkem 31 písní a skončili až po 22. hodině. To umožnilo choti stihnout posledních 5-6 písní, protože podle zákona schválnosti zrovna ten den měli v práci nějakou akci.




Já jsem na Beatles vyrůstal, jejich repertoár velmi dobře znám a dvě písně, jejichž jména jsem neznal, ale měl jsem je v povědomí, podle slov a melodie jsem pak rychle našel, a můžu tak uvést celý playlist, pokud tedy jsem nepřišel o něco na začátku.



Protože odkazů na jednotlivá provedení písní v podání The Backwards zatím na internetu tolik není (zejména jde o sestřihy koncertů), v odkazech jsou uvedeny originální písně The Beatles, kde písmena v závorce označují členy skupiny, kteří písně zpívali (L - John Lennon, C - Paul McCartney, H - George Harrison, S - Ringo Starr). Jen nevím, jak dlouho budou odkazy funkční.

1. All My Loving (C)
2. Roll over Beethoven (H)
Zabal to, Beethovene, bylo na začínající hudebníky hodně sebevědomé, John Lennon na to později ještě navázal výrokem, že The Beatles jsou populárnější než Ježíš Kristus, čímž si popudil všechny pánbíčkáře.
Po těchto dvou písních košický Lennon Dalibor Štroncer perfektní angličtinou pozdravil diváky a nakonec poznamenal, že když už jsou v Česku, zkusí to slovensky, že tomu bychom mohli také rozumět.

3. Love Me Do (C)
4. Please Please Me (C)
5. From Me to You (L+C)
From Me to You do svého repertoáru převzal Karel Gott, v českém přetextování pod názvem Adresát neznámý.




6. This Boy (L)
7. She Loves You (L)
She Loves You byla typickou písní z počátků Beatles, kde jednoduché texty prokládalo časté "jé jé" ("yeah, yeah").

8. I Want To Hold Your Hand (L+C)
Velký hit a konečně i verze The Backwards.

9. Please Mr. Postman (L)
Před písní Please Mr. Postman Dalibor Štroncer s diváky procvičil roztleskávání, které se v ní vyskytuje.




10. I Should Have Known Better (L)
11. Can't Buy Me Love (L+C)
12. A Hard Day's Night (L+C)
Perný den s davy šílejících fanynek zachytil i stejnojmenný film. Píseň je poznatelná podle netypického úvodního akordu G7sus4 (tóny g-c-d-f, liší se od G7 v tom, že tón h je nahrazen tónem c) a The Backwards ji hrají takto.

13. Yesterday (C)
Yesterday má nepočítaně coververzí a hrává se i v orchestrální podobě. I Beatles ji nahráli se smyčci a The Backwards je napodobili pomocí syntezátoru.




14. Ticket to Ride (L+C)
15. Help! (L)
Obě písně jsem poprvé slyšel ve filmu Help!. Na rozdíl od mnoha jiných se mně líbil i samotný film, který není jen chatrným pojivem pro hudební vstupy. A zde je Help! v podání The Backwards.

16. Michelle (C)
Milostná píseň Michelle se v repertoáru Beatles vymyká tím, že část písně McCartney zpívá francouzsky. Francie a láska k sobě nerozlučně patří.




17. Nowhere Man (L)
Nowhere Man je z alba Rubber Soul z konce r. 1965, kdy texty i hudba Beatles už byly náročnější. Hudebníci o několik měsíců později ukončili koncertní činnost a soustředili se pak výhradně na studiové nahrávky.
He's a real nowhere man, sitting in his nowhere land, making all his nowhere plans for nobody, doesn't have a point of view, knows not where he's going to, isn't he a bit like you and me?
(Je to opravdu člověk Nikdo, sedí ve své zemi Nikde, dělá samé nijaké plány pro nikoho, nemá žádný názor, neví, kam dojde, není tak trochu jako ty a já?)
Podobnost tam vidím :).
A podobní jsou i The Backwards.

18. Baby You Can Drive My Car (L+C)
19. Yellow Submarine (S)
Kdo by neznal Žlutou ponorku? Jinou barvu teď už snad ani nemůže mít.

20. Eight Days a Week (L+C)
Osm dní v týdnu by se hodilo, kdyby ten osmý byl volný.




21. Imagine (L)
22. Give Peace a Chance (L)
Předchozí dvě písně jsou z Lennonovy sólové dráhy, kdy se angažoval v mírovém hnutí. V Imagine zpívá "Nothing to kill or die for, and no religion too. Imagine all the people living life in peace..." Iluzemi ale asi netrpěl, jak říká hned následující verš: "You may say I'm a dreamer."
Dalibor Štroncer změnil účes, nasadil brýle "lennonky", objevil se v bílém, zapěl Imagine a iluze Lennona byla dokonalá.




23. Something (H)
24. Let It Be (C)
25. Here Comes the Sun (H)
Something a Here Comes tthe Sun jsou nejvýraznější písně posledního alba Beatles Abbey Road a obě složil a nazpíval George Harrison. Těsně před rozpadem skupiny tak vystoupil ze stínu skladatelské dvojice Lennon-McCartney.

Let It Be je titulní písní předposledního alba, které se však kvůli neshodám ohledně aranžmá skladeb objevilo v obchodech až po Abbey Road.




26. Ob-La-Di-Ob-La-Da (C)
Tuto píseň rád nemám, melodie mně připadá kolovrátková, ale The Backwards ji hrají také.

27. Get Back (C)
28. Don't Let Me Down (L)
29. Hey Jude (C)
Videa 27. a 28. písně Beatles jsou z jejich posledního veřejného vystoupení na střeše nahrávacího studia. Píseň Hey Jude složil Paul McCartney pro Lennonova syna Juliana (a původně se měla jmenovat Hey Jules), s jehož matkou se Lennon kvůli vztahu s avantgardní umělkyní Yoko Ono rozvedl. Originální nahrávka zásluhou do ztracena opakovaného refrénu přesáhla 7 minut a dobře se hodila i na závěr koncertu.




Samozřejmě ale následovaly i přídavky:

30. Back in the U.S.S.R. (C)
Tato rock'n'rollovaá skladba roztančila nemálo diváků a dobře to také dokládá video The Backwards z jiného koncertu.

31. Free As a Bird (L)
Píseň Free As a Bird byla nahrána 14 let po smrti Johna Lennona. Zbývající členové The Beatles jeho demosnímek opatřili doprovodem a téměř čtvrtstoletí po rozpadu skupiny vydali jako poslední nahrávku. A The Backwards jí ukončili koncert.

Po koncertu ještě následovala autogramiáda s prodejem DVD. I když jsem nikdy o žádné podpisy celebrit neusiloval, tentokrát jsem udělal výjimku. Vidět "živé Beatles" je přece jen nezapomenutelná událost.




A protože tento článek je věnován košickým The Backwards, alespoň telegraficky několik odkazů na sestřihy jejich koncertů: na Lomnickém štítu (2012), v Písku (2013), v TV Markíza (2017), v TV TA3, v Manéži Bolka Polívky (2000),
a také v zahraničí: v Liverpoolu, v rádiu BBC a v Zagrebu.

11 komentářů:

  1. Skvělý článek. Je vidět, Miloši, že máš Beatles celý život skutečně hodně rád.
    Zaujalo mne (tedy pokud jsem něco nepřehlédla a nekřivdím ti), že civilním jménem jsi zmínil jen jednoho z Backwards - Dalibora Štroncera (jako Johna Lennona). Takže jsem zapátrala na netu a zjistila, že Paula McCartneye představuje Miroslav Džunko. Tihle dva slovenští muzikanti a zpěváci skupinu Backwards založili. S ostatními členy skupiny je to složitější. V současné době George Harrisona ztělesňuje František Suchanský a jako Ringo Starr vystupuje Daniel Škorvaga.
    Ale možná to není až tak důležité. Na pódiu prostě stáli a hráli Ringo, George, Paul a John

    OdpovědětVymazat
  2. Opět skvěle pojato včetně fotografií.
    Fenomén Beatles je všudypřítomný, já jen vyrůstala na jiných legendách, ale to nic nemění na skutečnosti, že si je ráda poslechnu i dnes.

    OdpovědětVymazat
  3. Paráda, já nemám ráda imitátory a nemám ráda revivaly,nicméně! o těhle vím, že jsou jedni z vůbec nejlepších. A je zajímavé, že i jeden výborný (výjimka) revival tentokrát Queen a hlavně Freddieho je také slovenský. Beatles šli tak nějak kolem mne, asi mne tak nějak poznamenaly moji rodiče, ti se drželi české hudební scény a tak i magnetofonové nahrávky kterých po nich stále mám spoustu se skládaly pouze z české scény, takže jsem vyrůstala na Golden Kids, Kubišové, Chladilovi a Simonové, Traxlerovcích, Hegerové, Gottovi (u něj se ale ze mne nadšená fanynka nestala, obdivuji jeho dlouhou kariéru, ale nechává mne chladnou) Greenhornech nebo Rangers (na ty už jsem chodila na koncerty a mám snad komplet diskografii) zahraniční hudba mne začala zajímat až od učňáku, to už i česká rádia víc a víc tuhle hudbu hrála, začaly burzy s deskama i možnosti nahrávání na pásky. Ale ty Beatles si stále ráda poslechnu....

    OdpovědětVymazat
  4. [4]:
    Taktéž nemá revajvly rád.
    --------------------------------------
    Ale nedávno jsem uklízel skříň a objevil jsem DWH "Yellow submarine".

    OdpovědětVymazat
  5. [5]:Já mám na chatě na VHSce jak Perný den tak Žlutou ponorku.

    OdpovědětVymazat
  6. Beatles šli tak trochu mimo mě, když jsem odrůstala dětským střevíčkům, měli největší slávu už měli dávno za sebou. Ale ráda si je poslechnu, obzvláště mám ráda jejich písničku Because, ovšem ještě více její coververzi, kterou nazpíval Elliot Smith. A její romantičtější verze k filmu Valerian opravdu nemá chybu .

    OdpovědětVymazat
  7. Udělal jste mi radost. Tak pěkný přehled se mi líbí. Revivaly jsou rozdílné, ale tento je opravdu moc dobrý. Beru to tak, že nám ty kapely -imitátoři chtějí přiblížit právě ty slavné, které jsme poslouchali jen někdy, ač rádi.
    Mimochodem ta "kolovrátková" skladba byla dobrá na tanec Haťa-paťa, který jsem naučila občas skupinu dětí tančit na některých akcích. Rytmus výrazný a klidně jsme k tomu dávali různá slova podle příležitosti. Omlouvám se za "mrzačení" té písně, ale nebrali jsme to jako prohřešek.   

    OdpovědětVymazat
  8. [1]: Původně jsem chtěl zmínit všechny hudebníky, ale na koncertě za nemocného baskytaristu zaskočil jiný hráč a jeho jméno jsem nezachytil a ani nikde nedohledal. Vůbec ale nebylo poznat, že je v souboru "náhradník", hrál v opačném držení baskytary jako Paul McCartney, perfektně zazpíval Yesterday a další Paulovy skladby, až si říkám, zda ta náhrada nebude trvalá.[2]: Tak to jsem dva .[3]: Později jsem si našel i další, ale Beatles obdivuji i dnes, za pouhých 7 let vydali 13 alb, která jsou ceněna fanoušky i kritiky a i když to zní jako fráze, myslím, že se stali nesmrtelnými.[4]: Proto jsem se snažil včlenit do textu odkazy na originální skladby. Backwards se mně však opravdu moc líbili, protože jako kdyby nás přenesli o 50 let zpět a dali možnost vidět živé Beatles, což bylo tehdy nemyslitelné.Právě tím, že jsem začínal hudbu vnímat na Beatles, úplně mě minula pop music.
    Poslouchal jsem jen beat a Gotta, Matušku, Simonovou, Chladila i Golden Kids jsem bral jako hudbu pro starší a konzervativní. I Elvis Presley mně připadal jako dávno překonaný zpěvák, který už nemá co říct. Country & western jsem neposlouchal nikdy, to mně připadalo zajímavé asi jako dechovka.
    Ale s věkem jsem už tolerantnější :).

    OdpovědětVymazat
  9. [5]: Mě docela zajímá, jak se dokáží popasovat s někdy i náročnými skladbami, už jsem viděl dokonce revivaly na Hendrixe, Deep Purple apod.
    Ale 2.7. jdu na originál Deep Purple a už se nemůžu dočkat.[6]: Já mám od Beatles několik desek, mimo jiné dvojalbum (White album), a to i různé kompilace, např. balady, ale hodně dlouho jsem nic z CD neposlouchal, protože vše se dá ve chvilce najít i s obrazem na YouTube.[7]: Because znám velmi dobře a mám rád. Vedle Beatles jsem měl ve velké oblibě skupiny charakteristické vícehlasým zpěvem (zejména Beach Boys a Mamas and Papas, u nás Synkopy 61 - mám tu také o nich řadu článků) a Because z alba Abbey Road je ze skladeb Beatles tomu stylu nejblíže.[8]: Mně se ta skladba nelíbí ani "slovy" Ob-La-Di Ob-La-Da, to mně připomíná jednu naši lidovku, kde se zpívá "čobogaj něbogaj, čáry něbogaj, bogaj, bogaj,  čáry něbogaj". Textaře nic nenapadalo, tak tam vložil nesmyslné slabiky.
    Faktem ale je, že skladba byla hodně populární.
    Růžo, žádné mrzačení to není, originál textově není o nic lepší.

    OdpovědětVymazat
  10. Tak v tom jsem neznalec: tuto skupinu neznám. Ale Beatles jo, to byla doba mého mládí.

    OdpovědětVymazat

Aktuální článek

Nikola Tesla - geniální vynálezce a špatný obchodník (+ památník u Niagarských vodopádů)

Původem chorvatský rodák Nikola Tesla (1856-1943) je zřejmě největším vynálezcem všech dob, obdiv k němu však neměl dlouhého trvání a nakon...

10 nejčtenějších článků (od 23. 4. 2020)