9. července 2013

Fotoknihy - alba a diapozitivy dneška

Konečně přišlo léto nejen v kalendáři, ale i teplotami, a můžeme se těšit z prázdnin, přemýšlet, kam se jít vykoupat, kde strávit dovolenou, fotoaparátem či kamerou zaznamenávat, co jsme tam viděli, abychom si po čase s mírnou nostalgií připomenuli, co jsme přitom zažili.

Dříve jsme listovali alby fotografií a starší si ještě vzpomenou na promítání diapozitivů v rodinném kruhu. Dnes však vládnou digitální fotoaparáty a přiznám se, že od r. 2004, kdy jsem koupil první, jsem ještě ani jednu fotografii si nenechal vyvolat. A i když je všechny mám ve dvou počítačích (doma a v práci), stále mě straší, že disk jednou odejde a kdo ví, zda v tom pracovním, kde se jimi neprobírám, je všechno čitelné.
Nejde však jen o fotografie, ale i vzpomínky a postřehy, které se k nim váží, a také proto vznikl tento blog. Jenže i ten je pouze virtuální a kliknutím na jedno tlačítko může celý zmizet.



A tak se ve spirále vracím k úvaze dokumentovat své zážitky na papíře, nejlépe ve formě menší knížky. Nemám ambici s pompou někde křtít knihy a stát se nesmrtelným, stačilo by udělat radost sám sobě či překvapit blízké osoby malým dárkem, který se nedá nikde koupit. Všechny texty na blogu mám sice v souborech v MS Wordu a mohl bych je sloučit do jednoho a vlastním nákladem nechat vytisknout, např. v knihovnička.cz i s ISBN, ale sazba textu by nesla všechny nectnosti mé amatérské předlohy.



Na webu se však nabízí možnost vytvořit tzv. fotoknihu, tj. knihu sestavenou z fotografií a opatřenou jejich popisem i podrobnějšími texty. Umožňuje ji např. systém Rajče.net, kam po zaregistrování lze "bez omezení" nahrávat své fotografie. Ze zvědavosti jsem zkusil zadat vytvoření fotoknihy z fotografií jednoho uživatele, který na Rajčeti má své fotografie vystaveny. Fakt, že vůbec lze vytvořit fotoknihu z cizích fotografií, mě hodně udivil, výsledek ale moc nenadchl, na bílou plochu se umístily dvě nebo tři fotografie, k nimž bylo možné dodat titulek.



Velmi pěkné provedení fotoknihy nabízí Bontia. Robka svou zkušenost s ní popsala v článku Jak jsem vyráběla vánoční dárek a v komentářích navíc doplnila, co je potřebné pro vytvoření fotoknihy udělat, volbu šablon, vkládání delších textů i cenové relace. Sama si sestavila krásnou knihu z loňské cesty po Maroku se svou dcerou. V Robčině článku mě zaujalo, že v prostředí Bontia je možné vložit fotografie, které přesahují do otevřené dvoustrany, jak je tomu u profesionálních průvodců z nakladatelství Casa Editrice Bonechi ve Florencii a Escudo de Oro v Barceloně (anglické verze průvodců se po kliknutí na ikonu English zpřístupní přes volbu Publishing), které si v zahraničí tak rád kupuji.




Všem návštěvníkům našeho blogu přeji hezkou letní dovolenou, pěkně počasí, ať ji strávíte u vody, na horách nebo poznáváním, hodně zážitků i příjemného oddechu, ať se všude cítíte jako doma, a konečně i spoustu fotografických úlovků - třeba do budoucích fotoknih ;).



K ilustrativním fotografiím:
  1. Rhodos, Faliraki. Příroda nebo plastický chirurg?
  2. Horská louka pod Belanskými Tatrami.
  3. I amsterdam - městská karta v Amsterdamu pro vstup do galerií a muzeí, na městskou dopravu a projížďky lodí po kanálech. Obsahuje slovní hříčku I am = (já) jsem. Budova v pozadí je Rijksmuseum s významnou sbírkou starých holandských mistrů (zejména Rembrandta a Vermeera).
  4. C-OPEN-HAGEN - Copenhagen je název dánské metropole Kodaň v angličtině, reklamní slogan ji nabízí blíže poznat s vyhlídkovým autobusem (open = otevřít).
  5. Jako doma - penzion v Mikulově.

41 komentářů:

  1. Pěkné zamyšlení a zajímavé úvodní fotečky! Přiznám se, že taky mám první digifoťák z roku 2004 a jediné, co dělám, že zálohuji fotky na dvd disky, nejméně ve 2 ks od každého. Taky jsem předala "dárek" jako fotoalbum nebo fotoobrázek na zeď. Knížka Robky vypadá moc zajímavě, určitě vyžaduje hodně práce při sestavování, ale výsledek stojí za to. Tobě také přeji příjemnou dovolenou, ať se vydaří dle Tvých představ.

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj, Miloši, děkuji moc za zmínku o mé fotoknize. Sklidila obrovský úspěch a když ji viděl můj táta, řekl, že jsem se minula povoláním.
    Zajímavý je nápad sestavit knihu z blogových textů s fotografiemi. Taky jsem si s ním pohrávala a docela by mě lákalo vyrobit si pár knih. Jednu třeba o Robertu Plantovi a další s nějakými povídkami. Přece jen na papíře to má tak nějak větší hodnotu a taky životnost - blog se může jednoho krásného dne ztratit a všechny texty zmizí v nenávratnu.
    Jinak - zrovna dnes se vrací má dcera z Indie, na mailu mám od ní pár fotek (zatím z mobilu) a taky příslib povídání o nevídaných zážitcích. Cesta proběhla v pořádku, nic zlého se nepřihodilo a já se teď těším, až přijede a bude mi to všechno povídat osobně. Určitě dám pak něco na blog - letos budu cestovat jen virtuálně a snad příští rok se zase někam vypravíme.
    Na tvém blogu se mi líbí množství míst, které jsi poznal a my je můžeme poznávat s tebou. Jsi cestovatel a umíš hezky a zajímavě povídat o tom, co jsi viděl, Možná by taková knížka nebyla od věci. Měl bys to zkusit.
    Tobě, Miloši, taky pěkné léto a spoustu hezkých zážitků při poznávání nových krás.

    OdpovědětVymazat
  3. 1. Silikony!!!!
    I když se chystám na koupi nového foťáku, už tedy vyššího levelu, tak si tak říkám jestli to není zbytečné....nikam nebo jen minimálně se dostanu i jinam než jen tu po vsi, a tak moc fotovzpomínek na výlety nemám. Takže k čemu...Ale fotografování se pro mne stalo pomalu stejnou drogou jak blog a třeba si někdy taky udělám radost nějakou výstavkou jako Petr. Pořád mám před očima to jeho na blogu."Jde to!!!" Takže vlastně to i platí pro tvůj sen s knihou. I tobě krsné léto s krásnými výlety a hezkým povídáním o nich....mimochodem na to už se těším.

    OdpovědětVymazat
  4. P.S. Ty jsi ty texty do Wordu nejdřív psal a pak dával na blog, nebo z blogu do Wordu kopíroval? Nějak si říkám že by to chtělo taky nějakou ještě jinou zálohu pro případ že by se nedej bože něco stalo. Uvažuju o tom i z důvodu že kdybych se přeci jen tak naštvala tady na blog.cz a šla někam jinam nechtěla bych tady Dandíka nechat jako sirotečka.

    OdpovědětVymazat
  5. Dobré ráno Miloši. Děkuji za inspirující článek. Taky uvažuji o tom, kam s fotkami a jak a kde je zálohovat, kdyby... Přeji báječné léto a těším se na další Tvoje články. Hrozně rychle ten letní čas utíká.

    OdpovědětVymazat
  6. [1]: Jak jsi to fotoalbum sestavila, vytiskla a svázala?[2]: Na reportáže z Indie jsem moc zvědavý. Kdysi jsme se bavili o tom, že je to riziková země, alespoň já jsem to tvrdil, přestože ji neznám, je prima, že dcera ji poznala z té lepší stránky.
    Robko, tvá kniha je skvělá, lepší příklad neznám. Nejenže obsahuje krásné fotografie, ale ty umíš poutavě psát, a co je obdivuhodné, prakticky o všem - ať o hudbě, která je tvým největším koníčkem, nebo na témata týdne, v Blogosvětě máš už své místo do výběru "předplaceno". Opravdu ses minula povoláním a těch už hotových knih máš na blogu nejméně pět.[3]: VendyW, ty máš spoustu fotoknih ve svých krásných kalendářích. Nápad s výstavou je výborný. Tvé fotky jsou kvalitní, ale také originální, často překvapí nezvyklým úhlem náhledu a detaily. To umíš nejvíc ty, Macin a Petr.[4]: Nejdřív všechno píšu ve Wordu, často je to jen název a drobné poznámky, které se časem podle nálady nebo nahodilého nápadu rozšiřují. Na každý článek mám samostatný adresář s vlastním textem a doprovodnými fotkami.
    Zjistil jsem však, že mnohokrát se mně text s fotografiemi nepodařilo z Wordu do blog.cz vložit, protože přetékala velikost. Word tam totiž nacpe spoustu formátovacích příkazů, které zaplevelí HTML kód. Proto teď z Wordu všechno nejdříve překopíruji do ASCII editoru SciTE, který tento balast odstraní, a odtud teprve do blogu. Z Wordu nakonec jen nakopíruju slova, která jsou spojena s www odkazem. Fotky ořezávám a zmenšuji ve freeware programu IrfanView, výsledná velikost je pak jen několik desítek kB a nezatěžuje to načítání stránky. Mně se totiž perexy nelíbí a chci, aby bylo vše hned vidět.

    OdpovědětVymazat
  7. [5]: Hanko, nejen fotky, ale také encyklopedie o významných lidech a datech.
    Také ti přeji hezké léto a pěkné vycházky do Krokovníčku.

    OdpovědětVymazat
  8. Tak toto je pre mna osobne jeden z najprinosnejsich "technickych" clankov. Hned idem vsetko vyskusat.Milos, k Tvojej obave o fotky a obrazky: Sdielam uplne, stratil uz tisice. Ale odvtedy si davam pozor a prenasam na externy disk a asi este lespie, do "oblackov". (Clouds.) Napriek hrozbe Edwarda Snowdowna, ze si ich pozrie sudruh Obama. (No nech, ja sa za ne nehanbim.)Samozrejmem pekny prazdniy a namiesto Wordu snad OpenOffice, mozno je to lepsie (a zadarmo).

    OdpovědětVymazat
  9. [6]: Promiň, asi jsi mne špatně pochopil, normálně jsem koupila plastové průhledné fotoalbum, dala do něj fotky a věnovala. Já jen, že fotky jsem předala, ale ne v takové pěkné formě jako Robka.   

    OdpovědětVymazat
  10. [6]: Děkuji, červenám se nad tou chválou.

    OdpovědětVymazat
  11. Nechcem tu pôsobiť ako reklamný agent, ale ja mám dobrú skúsenosť s fotoknihami firmy HappyFoto. Majú na vytvorenie knihy celkom príjemný program (http://www.happyfoto.sk/fotokniha/objednavkovy-program-hf-designer.html). Ale neviem, či pôsobia aj v ČR - poštovné zo Slovenska by tú knižku mohlo dosť výrazune predražiť. :-/

    OdpovědětVymazat
  12. Držím palce, ať se ti vše podaří k vlastní spokojenosti. Já mám pořád ještě připravený jeden výběr z blogových fejetonů a malou knížku poezie. Jednou si udělám radost No a fotky v papírové podobě pochopitelně dělám (tedy jen ty opravdu podařené). Zastávám názor, že fotografie v počítači nebo na disku ve skutečnosti není fotka ale jen změť jedniček a nul, v tom lepším případě trochu organizovaná .

    OdpovědětVymazat
  13. [9]: Tak to jsem špatně pochopil, určitě ale album také udělalo radost, když si společně fotky prohlédnete a připomenete společné zážitky.[10]: Skromnost tě šlechtí. [11]: Tím agentem uvedením konkrétních firem jsem vlastně také, ale jak psal King Rucola, jde tady o technickou stránku, proto díky za rozšiřující informaci a odkaz.[12]: Petře, vedle toho máš v "šuplíku" ještě knihu o Japonsku, Lefkádě a katalog fotografií z výstavy.
    Mně ty papírové fotky moc nelákaly také proto, že běžný formát 9x13 nevynikne a na větším monitoru fotka vypadá lépe, větší formát na papíře se už prodraží a je i dost starostí s úschovou fotek, aby se nepoškodily.
    Na fotoknihu se bezprostředně nechystám, protože si říkám, že ještě by tam mohlo být to a to, leda snad, že by bylo více dílů.

    OdpovědětVymazat
  14. Hmm, to je moc zajímavý nápad a zrovna pro tebe by byl skvělý. Procestoval jsi světa lán a krásný fotek máš hromady. A protože jsi kluk šikovná, měla by ses do toho pustit. Já jsem ke svým fotkám macecha, jakmile je uveřejním na blogu, ze svého archivu je mažu, takže mám pořád krásně uklizeno a přehled o tom, co jsem ještě neměla na blogu, ale pro takovou knihu, bych neměla kam sáhnout. Musím souhlasit s Čerfem, fotky v počítači, nějak nepovažuju za fotky. Tou je pro mě jedině ty papírové. Proto k nim asi nemám žádný vztah a klíďo je posílám do PC koše.   

    OdpovědětVymazat
  15. Zdarec,docela odvážně některé ty fotky, ale dobrý.Nicméně co se týká převládajích digitálních foťáků tak si myslím, že stejně není nad klasickou fotku (už kvůli kouzlu starých časů) - to stejné si myslím o knihách (není nad klasickou fyzicky ohmatatelnou knížku)

    OdpovědětVymazat
  16. S uchováváním fotek je trochu problém, to je pravda. Já si je kopíruju na záložní disk a ještě mám externí. Něco jsem uložila i na CD a něco jsem si vytiskla, což už dlouho nedělám, protože to přijde pěkně draho. Taky jde o skladování, už jsme museli vystěhovat dvě skříně!   
    Sestavit a vytisknout knížku se vzpomínkami a fotografiemi je dobrý nápad, Miloši, jde jen o to, jak to vyjde finančně. Já měla kdysi chuť vytvořit knížku s vlastními recepty, ale bylo mi to rozmluveno.

    OdpovědětVymazat
  17. [15]: To se ke svým fotkám chováš pěkně macešsky. Já takovou důvěru v blog.cz nemám, navíc neumožňuje ani žádný export, aby se články s fotkami daly jednoduše archivovat.[16]: Spíše byla odvážná ta slečna, pinkala si tam snad půl hodiny. Má-li však VendyW pravdu se silikony, pak jen "prodávala cizí zboží".
    Pokud myslíš klasickými fotkami černobílé, které časem nesjpíš zežloutlou, je to dost rozšířený názor, na digitálních se mně ale líbí, že "věkem" neztrácí na barvách.
    U knih mám úplně stejný názor a o čtečky knih se nezajímám.[17]: Kniha není zrovna levná, Robka ceny zmiňovala, ale zdá se mně to mnohem lepší než tisk na volné papíry. Ani vypalování na CD/DVD nepoužívám, protože ze zhruba 75 GB fotek by jich bylo také plno, raději kopíruji z disku na disk. Nejhorší je to, když mám nový počítač a nemůžu přenášet jen ty nové fotky, ale úplně všechny, letos jsem to podstoupil 2-krát.
    Recepty? To je zajímavé, Hanko, ani si nepamatuji, že bys o nich někdy psala. Dej pozor, abys je dobře archivovala, byla by věčná škoda, kdyby se neuchovaly.

    OdpovědětVymazat
  18. Když byly holky malé, tak jsme snad zdokumentovali každý den jejich života, tolik máme fotek. A pak najednou jak když utne, dlouho nic. Teď máme zase spoustu fotek, ale jak říkáš, jenom v digitálu. Fotokniha je zajímavý nápad a obzvlášť pro Tebe, když máš tolik nacestováno a umíš velmi pěkně o každém místě promluvit. Vlastně máš všechno na knihu už připravené.
    Přeju krásné léto a příjemnou dovolenou. A těším se na další fotoreportáže z cest.

    OdpovědětVymazat
  19. [17]: Dobré je hlídat si slevy, pak kniha vyjde přece jen levněji. Je opravdu profesionální a co se týče její hodnoty do budoucna, je to dobrá investice. Teď si pohrávám s myšlenkou archivovat takto naše letošní Colours. Fotky na papíře jsou přece jen onačejší než ty v počítači. Mám zkušenost, že se na ně pak už jen málokdy člověk dívá a ano, chová se k nim macešsky.

    OdpovědětVymazat
  20. No, abych se přiznala, Miloši, jsem na ukládání dost lajdák. Na CD už dávno nic nevypaluju, to bylo jen zezačátku, když jsem měla pár fotek. Takže když si vzpomenu, kopíruju na další disk.
    Recepty na fotoblog netahám, ale pokud by tě to zajímalo, klikni si u mě na odkaz "MOJE SLADKÉ STRÁNKY".
    Přeji prima víkend. Hanka

    OdpovědětVymazat
  21. [19]:Fotokniha se stejně jako na dokumentaci cestování hodí na malby a kresby k básním a povídkám, takže pro tebe je také ideálním formátem.

    OdpovědětVymazat
  22. [20]: U papírové verze vidím problém s hudebními odkazy, asi by měla být k dispozici i elektronická verze na CD. Nejde jen o videa, ta by se přes YouTube dala i dohledat, když však vytvoříme odkaz (a nejen hudební), který je připojen k několika slovům a není přímo vidět adresa http://..., stránka se nedá jednoduše najít.[22]: Aha, tak ty máš ještě food blog. Sladkosti mám rád, musím manželku nenápadně na něj nasměrovat, aby podle tvých receptů něco zkusila.

    OdpovědětVymazat
  23. Máš pravdu, dodnes si vzpomínám na promítání "diáků" v rodinném kruhu. Mám na nich ještě celou mou první svatbu.
    Fotoknihu vyrobil manžel vloni z některých našich výstupů ve Walliských Alpách od Happy foto, když to nabízeli v akci asi za 300 Kč.

    OdpovědětVymazat
  24. [24]: Chyba, ne za 300 ale za 149 Kč.

    OdpovědětVymazat
  25. Od zakoupení digifoťáku jsem taky nenechala vyvolat jedinou fotku, až do loňského roku, kdy byla akce za solidní cenu. Letos se akce opakovala, na http://www.tetafoto.cz/, měli fotky 10x13 za asi 2 koruny.To si myslím že je dost slušná cena.
    Plánuji si postupně nechat vytisknout všechny fotky, které jsem udělala (včetně i některých upravených, pro zajímavost).
    Ale fotokniha, skutečná fotokniha, je pro tebe dost dobrá volba. Můžeš si nejen zviditelnit fotky dosud digitální, ale navíc je opatřit i nějakým slovním doprovodem.
    Rozhodně jdi do toho, nebezpečí, že přijdeš o fotky, existuje. Ztráta dat na CD, výmaz blogu, dokonce i na takové úložny jako galerie.cz nebo rajče.net bych moc nespoléhala.
    Pěknou dovolenou!

    OdpovědětVymazat
  26. P.S. tu akci na tetafoto mají myslím do konce července, ještě by sis mohl dát nějaké fotky vyvolat, kdybys chtěl.

    OdpovědětVymazat
  27. [24]:[25]: Až budeš chystat další fotoknihu z hor, udělej o jeden kus navíc, já si ho koupím, vysoké hory obdivuji a do 4-tisicových bych si netroufl.
    Ta cena je opravdu dobrá, ani knihy ve vysokém nákladu ji nemají nižší.[26]:[27]: Vendy, díky za tip, cena je neuvěřitelně nízká, já si vzpomínám, že tak před 10 lety byla kolem 10 Kč.
    Fotokniha je svým úzkým výběrem jen šlehačkou na dortu, nejzajímavější je na ní možnost přidávat text, člověk se pak cítí jako spisovatel

    OdpovědětVymazat
  28. To já každoročně archivuji nej fotky tím, že vytvářím kalendář. A jak je tu už od Vndy zmíněná Teta drogerie, tak si nepamatuji, že bych nějaké foto dárky / přímo fotky nechala vyrábět jinde.Z ilustračních obrázků se mi moc líbí amsterdamská karta.

    OdpovědětVymazat
  29. [6]: Tak už mám něco z Indie na blogu. Dcera se pochlubila, že budou z fotek dělat také fotoknihu přes Bontii.

    OdpovědětVymazat
  30. My máme zdokumentovanou knihu z USA.Tady to nabízí Albelli.de,ještě plánujeme udělat jednu z Afriky.Člověk si s tím může pohrát,vkládat texty apod.
    Cena záleží od počtu stran.
    Taky mě napadlo,že bych si mohla zálohovat určité články z mého blogu.
    Je to přece jen spousta práce,která by pouhým kliknutím zmizela.

    OdpovědětVymazat
  31. [4]: Vendulko, já si některé zajímavější články z blogu naopak okopíruji do wordu, mám to pod jedním názvem, někdy to stáhnu i s fotkou.
    Láká mě myšlenka vytvořit podobnou fotoknihu, něco mezi klasickým albem, kronikou a scrapbookem, kde bych měla i nějaké články z blogu (koneckonců jsou to moje úvahy, nebo moje básně), zkrátka takovej misch-masch.
    Jen řeším, jakým způsobem, moc se mi líbí scrapbook, ale nelíbí se mi ty desky, scrapbookové album je zase příšerně drahé. Nechat udělat fotoknihu je docela lákavá možnost, ale zase chci to i s textem a nevím, jestli by to bylo možné.

    OdpovědětVymazat
  32. [31]: Heli, taky doporučuji, zálohuj! Máš tam spoustu zajímavých článků a dobrých rad.

    OdpovědětVymazat
  33. [29]: Na vyvolávání filmů přes službu v drogerii si matně pamatuji, ale nevím, jak se to teď řeší s digitálními fotkami. Ty se předají vypálené na CD, nebo na flash disku?[30]: Obdivuhodné, fotky, zajímavá a neznámá místa a také odvahu se do nich vydat.[31]: Vzpomínám si na bezvadný článek o Bryce Canyonu a ze safari. Musím tvůj blog trochu více prozkoumat do minulosti.
    Já jsem v Africe byl nejdál v Luxoru, těchto končin se dost bojím.[32]: Scrapbook vůbec neznám. Z obsahového hlediska mišmaš nemá chybu. Robčina fotokniha má fotky i obsažný text a tato forma je určitě nejlepší. Samotné fotky něco říkají jen přímým účastníkům.[33]: To si myslím také.

    OdpovědětVymazat
  34. [34]: Já to řeším obyčejně přes web. Nahraju a fyzicky se do drogerie dostavím, až mi pošlou e-mail.

    OdpovědětVymazat
  35. Cože? Ani jedna vyvolaná fotka za osm let? Už jsi to dohnal?
    To já jsem teda velkej fanda skutečnejch alb, a tak zhruba po půl roce vyvolávám pořád, ať už se jedná o roky před 2007, kdy jsem fotila na šestařiceti snímkový film, anebo po 07, kdy mi tatínek obstaral digitál. Jedinej problém je, že alba už není kam dávat."I am sterdam" je výborná hříčka, miluju jazyk! A ještě vidím tu hříčku o Kodani! Výtečný![12]: Už sis tu radost udělal?[14]: Ne, nebude si to po sobě před odesláním číst! Jako většina z nás

    OdpovědětVymazat
  36. [36]: Zatím ještě ne, ale přijde to.

    OdpovědětVymazat
  37. [36]: Nic se nezměnilo, ani jedna fotka na papíře, Alb máme z dřívější doby také dost, ale vůbec se do nich nedíváme, kdežto v počítači jimi opravdu listuji a také přemýšlím, jak je udat v nějakém textu na blogu :) Chce to ale hodně přemáhání a protože žádný fotograf nejsem, je i problém něco vybrat.
    Vím, že se "mě" píše ve 2. a 4. pádě a "mně" v 3. a 6., a přitom tam často udělám chybu, protože např. změním formulaci, abych neopakoval slova, např. "mně vadí" změním na "mě rozčiluje" a zájmeno nechám v původním tvaru.
    Chybu uvidím až po odeslání. V článcích se to dá opravit, v komentáři bohužel ne.

    OdpovědětVymazat
  38. [38]: Naprostě tě chápu, taky kolikrát zrovna u mě/mně měním sloveso a najednou by se mělo vázat s tou druhou formou... Rozumím.
    Takže už ani netoužíš po vyvolání některých fotek, abys přeci jenom album měl?

    OdpovědětVymazat
  39. [39]: Na albu mně chybí výklad, vzpomínky se vytrácí a třeba po 10 letech už ani nevím, v jaké situaci byly fotografie pořízeny a co se k nim váže. Nejvíc se mně líbí právě ta fotokniha, protože zde jsou zakomponovány do textu a také se mohou lišit velikostí podle toho, jak kterou chci zvýraznit.
    Ale ani k tomu jsem se ještě nepřinutil, protože těch textů, co k nim mám zatím jen názvy a jinak ani řádek, je asi 140 a při mé aktivitě 3 články za měsíc (a i to mně dělá čím dál větší potíže) je to ještě na 4 roky :)

    OdpovědětVymazat
  40. Děkuji za parádní fotky :) obecně je dle mého nejlepší využít nějakých online služeb na tvorbu fotoknihy.. nebo si ji udělat sám skrze online nástroj.

    OdpovědětVymazat

Aktuální článek

Nikola Tesla - geniální vynálezce a špatný obchodník (+ památník u Niagarských vodopádů)

Původem chorvatský rodák Nikola Tesla (1856-1943) je zřejmě největším vynálezcem všech dob, obdiv k němu však neměl dlouhého trvání a nakon...

10 nejčtenějších článků (od 23. 4. 2020)