Uriah Heep patří společně s Led Zeppelin, Deep Purple a Black Sabbath mezi legendy hard rocku. Stejně jako ostatní skupiny mají svého sólového zpěváka, ale odlišují se tím, že do zpěvu melodických písní se zapojují všichni ostatní členové skupiny, a proto se jim také říkalo "The Beach Boys hard rocku". Není proto divu, že některé jejich skladby převzala kdysi má nejoblíbenější domácí skupina Synkopy 61, která v počátcích byla ovlivněna právě skupinou Beach Boys a s přitvrzením stylu se posunula k Uriah Heep. Tuto etapu už jsem tu vzpomínal v úvodním článku Synkopy 61 (2) - Michal Polák, Pavel Pokorný.
Název Uriah Heep je odvozen od záporné postavy z románu David Copperfield od Charlese Dickense. Kdysi jsem ho četl, ale vzpomínám si z něj jen to, že David si stěžoval na nízké platové ohodnocení, jeho zaměstnavatel se však vždy vymlouval, že by mu hrozně rád přidal, jenže jeho společník Uriah Heep (ta zrůda) tomu nepřeje.
Za nejlepší alba skupiny považuji jejich druhé, třetí a čtvrté ze začátku 70. let, všechna jsou dostupná na YouTube v plné verzi a můžeme si je poslechnout po kliknutí na následující odkazy: Salisbury (1971), Look at Yourself (1971) a Demons and Wizards (1972).
Ze Salisbury je asi nejznámější téměř zlidovělá Lady in Black, jejíž refrén se hodí na fotbalové a hokejové stadiony, za poslech stojí The Park a závěrečná, více než 16-minutová titulní píseň alba.
Z dalšího alba se nejvíc hrají titulní píseň Look At Yourself a July Morning (na albu začíná od času 9:10), která patří mezi nejkrásnější hardrockové skladby vůbec a na YouTube ji najdeme v mnoha živých nahrávkách. Nejradši mám verzi sestříhanou z koncertů v letech 1973-1976, kde skupina hraje ve svém asi nejlepším složení, z něhož nejznámější byl zpěvák David Byron (r. 1976 ho spoluhráči pro neustálé problémy s alkoholem ze skupiny vyhodili a r. 1985 zemřel), klávesista a zpěvák Ken Hensley, který byl dominantním autorem skladeb Uriah Heep (July Morning složil společně s Byronem) a r. 1980 odešel na sólovou dráhu (v polovině září vystupoval v Brně), a kytarista a spoluautor některých skladeb Mick Box, který jediný ve skupině působí od založení až dodnes.
Pokud nechceme poslechu věnovat více než 10 minut, můžeme se posunout na čas 1:23, kde začíná baladická část skladby.
Největším hitem alba Demons and Wizards je skladba Easy Livin', zde ji máme v živém provedení.
Ale to je vše historie, Uriah Heep však hrají dodnes. Za tu dobu došlo v sestavě k mnoha změnám, jak ukazuje přehled i grafické vyjádření na anglické Wikipedii.
Na koncertních turné zavítali i do ČR a před dvěma roky hráli v Brně v Kajot aréně (dříve Hala Rondo). Tehdy jsem se ještě k návštěvě neodhodlal a později toho trochu litoval, protože právě z brněnského koncertu je na YouTube dost povedených nahrávek a zpěvák Bernie Shaw, který ve skupině působí od poloviny 80. let, je také dobrý.
Zřejmě se jim u nás líbilo, protože letos měli 19. a 20. září koncerty v Praze a v Brně. Pro Brno tentokrát zvolili menší sál v Boby centru, údajně proto, aby byli blíže k divákům, avšak ani tam se koncert nekonal kvůli problémům s elektrickými rozvody a nakonec byl přeložen do sálu Stadion na Kounicově ulici.
Začátek koncertu byl plánován na 19 hod, ale to jsme ještě stáli na ulici a dovnitř se nevpouštělo. Jak se ukázalo, změna sálu vyvolala zmatek, protože po přeložení místa konání koncertu vstupenky neodpovídaly místům v sále. Má řada na galerii vůbec neexistovala, nakonec jsem našel místo na boční galerii, úplně na kraji. Mělo to nevýhodu, že mně clonila hrana zdi, ale když jsem se mírně vyklonil, byl jsem ze všech přihlížejících na galerii pódiu nejblíž.
Začátek koncertu byl plánován na 19 hod, ale to jsme ještě stáli na ulici a dovnitř se nevpouštělo. Jak se ukázalo, změna sálu vyvolala zmatek, protože po přeložení místa konání koncertu vstupenky neodpovídaly místům v sále. Má řada na galerii vůbec neexistovala, nakonec jsem našel místo na boční galerii, úplně na kraji. Mělo to nevýhodu, že mně clonila hrana zdi, ale když jsem se mírně vyklonil, byl jsem ze všech přihlížejících na galerii pódiu nejblíž.
Když jsme přetrpěli předkapelu, po velkém chystání techniky Uriah Heep konečně začali hrát, to už bylo kolem 20:45, a bez přestávky hráli zhruba do 22:15.
Nejzajímavější byl závěr koncertu, kdy hráli hity ze 70. let - Look at Yourself, July Morning, Lady in Black. Pak členové skupiny vyvolali na pódium mladé dívky z předních řad, které tančily při skladbě, kterou jsem ve všeobecném hluku a skandování ani pořádně neslyšel, zřejmě to bylo Easy Livin', a tím koncert skončil.
Po dlouhém vyvolávání se hráči vrátili a zahráli Easy Livin', které tentokrát už bylo slyšet dobře.
O zvukovou nahrávku jsem se nepokoušel, ale jak v dnešním složení Uriah Heep zní, si můžeme poslechnout v amatérském (zvukově však velmi dobrém) videu z předchozího koncertu v Brně.
O zvukovou nahrávku jsem se nepokoušel, ale jak v dnešním složení Uriah Heep zní, si můžeme poslechnout v amatérském (zvukově však velmi dobrém) videu z předchozího koncertu v Brně.
Vlastně od té doby došlo ještě k jedné změně, baskytaristu Trevora Boldera, který loni zemřel na rakovinu, nahradil Dave Rimmer, velmi dobře se doplňující s kytaristou Mickem Boxem a bubeníkem Russellem Gilbrookem. Ten bušil do bubnů s velkou silou a rychlostí a s baskytaristou tvořil motor skupiny. Trochu mě zklamal klávesista Phil Lanzon, kterého nebylo pořádně slyšet ani v skladbách, kde klávesy jinak hrají prim. Ale zřejmě to bylo dáno nevyváženým nazvučením (anebo mým místem zcela vlevo, mimo vyzařování velkých reproduktorů natočených do nitra sálu). A zde je zmíněná ukázka, pro srovnání s historickým videem opět July Morning.
Při závěrečném děkování se ukázalo, že bubeník, který má z náročného stylu svaly na rukou jak kulturista a s tetováním a vyholenou hlavou zdálky vypadá jak vyhazovač z nočního podniku, je ve skutečnosti střízlík.
Dobré ráno Miloši!
OdpovědětVymazatTo musela být hudební lahůdka. Taky mám "uriášky" ráda.V letech sedmdesátých jsme je poslouchali na dovezených deskách, téměř jako v tzv. bytové přehrávce za účasti dobrých přátel.
2:27, v takový čas psát článek, to by mě zabilo.Muselo to být fajn, ale mě to nic neříká, název kapely vidím poprvé, mám tedy pořádné mezery
OdpovědětVymazatAno Uriáš Heep byla ohavná postava a ve filmovém zpracování i takovým slizounem zahrána . Já osobně jsem je nikdy neposlouchala ale samozřejmě Lady in Black znám a mám ji jako jednu z několika rockových balad moc ráda. Jak je vidno měl ses na koncertu dobře i přes ty problémy a to je dobře.
OdpovědětVymazatPříště musíš najít lepší místo No, ale i přes zvukové problémy sis určitě užil pěkný, nostalgický večer. Mně je jen vždycky líto, že tyhle kapely jsme u nás nemohli vidět, když byly ještě na vrcholu.
OdpovědětVymazatJuly Morning mám moc ráda a určitě bych neposouvala zvuk, je to škoda si ji nevychutnat celou.
No a jinak - v Brně jsem na koncertě byla dvakrát a pokaždé mi kalilo radost to děsné spojení Brno-Ostrava. Ono to brněnské nádraží není zas tak hezké, když tam člověk tráví noc.
[1]:[2]:[3]: Pro mě to lahůdka byla, protože skupina patřila mezi mé top a je vlastně první z těch velkých zahraničních jmen, které jsem naživo viděl, když nepočítám Eltona Johna, kterého jsem viděl ve Vídni, tam však vůbec nehrál, jen řečnil na akci, věnované boji proti AIDS.[4]: Robko, spojení Ostrava-Brno je přece docela slušné - 2 a čtvrt hodiny vlakem a v Brně jsou koncertní sály poměrně blízko nádraží.
OdpovědětVymazatAž bude něco zajímavého v Ostravě, možná se vydám opačným směrem ;).Přesně jak píšeš, škoda, že ta železná opona u nás byla tak neprostupná. Maďaři byli světu daleko otevřenější a v 80. letech tam některé zahraniční kapely hrály, my je můžeme vídat až v jejich takřka důchodovém věku. Vůbec se mně na ně jít nechtělo, ale když jsem překonal zábrany, možná bych ještě zašel na Deep Purple, Claptona a třeba i Roberta Planta ;) a určitě na Pink Ployd, kdyby se sešli jako na koncertu Live 8.
[5]: Neříkám, že je to daleko, ale v noci nic nejede a než jsme přišly s dcerou na to, že se musí jet do Ostravy přes Českou Třebovou, tak jsme strávily noc na nádraží (zhruba od 11 večer do šesti rána je to fakt chuťovka).
OdpovědětVymazat[5]: Jinak, s těmi kapelami, co jsou už za zenitem a v důchodovém věku - nějak mě to už neláká. Na Floydy bych šla, třeba i na samotného Waterse, ale odrazuje mě vysoká cena. Radši investuju do festivalu, moc by mě lákalo zajet zase někam do zahraničí a spojit to s návštěvou nějakého příjemného hudebního zážitku.
OdpovědětVymazat[6]:Ponocování znám dobře z letišť. Jedinou výhodou proti nádražím je to, že je tam dostupný internet.[6]: Lístek na Uriah Heep na sezení stál 890 Kč. Jedna kolegyně byla na Claptonovi v Praze a lístek na stání byl za 1400 Kč a k tomu ještě výdaje na cestu. Z těch hudebních legend jsem ještě zapomněl na Santanu a Knopflera, ale třeba Rolling Stones mě už nelákají.
OdpovědětVymazatRock se mi ze všech hudebních žánrů líbí nejvíc, kam se na něj hrabou ty dnešní moderní rytmy. Pustila jsem si pro porovnání obě verze skladby a musím vyseknout poklonu zpěvákovi. Nemám až tak dobrý hudební sluch, ale zdá se mi, že si zpěvák neupravil polohu zpěvu a píseň vysekl jako za mlada a možná ještě líp. Nááádhera!
OdpovědětVymazat[8]: 1400 korun za lístek na koncert je běžná cena. Ale za ni si už můžu koupit vstupenku na čtyřdenní festival a užít si těch koncertů třeba patnáct, dvacet. A na menší akce a méně známé interprety jsou lístky taky levnější - kupříkladu teď v Akropoli jsme za dvě vstupenky na Bombina daly s dcerou pětistovku. Až přijede Plant, klidně dám těch 1500,-
OdpovědětVymazatRoger Waters je jiná liga, tam lístky stály kolem dvou až tří tisíc. A koncert vyprodá, takže si to může dovolit.
[9]: Já také nedám na rock dopustit, i atmosféra rockových koncertů je úplně jiná než u folku nebo pop music. Už jen hra světel je nesmírně působivá a co předváděli Pink Floyd, je přímo fantazií.[10]: Když jedeš na festival do Maroka, zase se ti to prodraží cestovními náklady
OdpovědětVymazatAle je mně jasné, že jsi tam nejela jen kvůli festivalu.
Kdyby se konalo něco takového jako Woodstock, jel bych taky.
Waters je tak drahý? Bez Gilmoura zvukový dojem bude asi jen poloviční.
[11]: Mám ráda dost žánrů, rock samozřejmě také, ale jaksi mi vadí právě ta hra světel, kdy nevidím pořádně zpěváky ani hudebníky. To si mohu poslechnout z rádia nebo televize, kde si mohu upravit i zvuk. Někdo tvrdí, že to musí řvát, jinak není ten požitek, ale ...Koncert je koncert, ale při mnoha lidech pak už člověk moc nevidí. Euforie je důležitá, vím, asi jsem už na jiné zážitky - holt stáří, že?
OdpovědětVymazatKlasika.
OdpovědětVymazatMiloši, ty by sis na tohle téma pěkně pokecal s mým přítelem. On je chodící encyklopedie rocku. Jezdí občas i na koncerty do Prahy. Taky bych ráda někdy jela, ale už si na to netroufám. Atmosféra na rockových koncertech je úžasná, kromě muziky hra světel, všelijaké čmoudíky, ... a tak.
OdpovědětVymazatKonečně jsem si udělala dost času abych si poslechla alespoň některé vybrané skladby a jsem za to moc ráda. Byl to zajímavý výlet do světa hudby, kterou až tak moc neznám. I když jak říkáš Lady in Black je skutečně zlidovělá, tu znám i já. Jen jsem nevěděla kdo ji nazpíval. Koncert naživo byl určitě i přes špatné místo působivý.
OdpovědětVymazatUriáš je můj člověk a tím je řečeno vše, protože takový titul jen tak někomu neudělím.Zde ti pro zajímavost přikládám link na ty animované míče. Na tvůj dotaz: Jednotlivé deformace zploštění míčku se myší posunují a každý posun se uloží a všechny dají do animátoru a tím je docíleno iluze, že míček skáče. Rychlost se zadá dle přání.
OdpovědětVymazathttp://navody-na-animace.webnode.cz/a15-animace-mice/
pěkný blog :)
OdpovědětVymazat[12]: Právě ta světla a hlasitý zvuk proniknou všemi smysly a pak je dojem silnější, je to asi trochu jako droga.[13]:[14]: Klasika, která se (alespoň mně] neomrzí. Hanko, když jsi zpívala s tanečním orchestrem, třeba tu Lady in Black jste klidně mohli také hrát [15]: Živé koncerty opravdu proti poslechu doma jakoby měly o jeden rozměr navíc.[16]: Titul Uriáš je něco jako čestný doktor?
OdpovědětVymazatBeo, díky za odkaz, určitě to vyzkouším.[17]: Prima, doufám proto, že se uvidíme častěji.[10]:Teď se v Brně objevily plakáty na listopadový koncert Jethro Tull a už začínám být nahlodaný si jít koupit lístek. Hraní Iana Andersona na flétnu je úchvatné, je to téměř vážná hudba v rockovém kabátě, ale znám je ale velmi málo, musel bych předtím něco "naposlouchat".
Od Uriášů toho moc nezná, snad jen nejznámější Lady in black, kterážto melodie byla později zneužita pro známý popěvek Tam u přechodu pro chodce... (krutý text!).
OdpovědětVymazatOni budou koncertovat v Brně?
Určitě budou mít nabitou halu. Atmosféra koncertů je úžasná, přesto, nemám ráda davy, takže asi se spokojím s klasickým poslechem a případně obrazovou variací na Youtube...
P.S. mimo téma, před chvílí jsem vyhodila nový článek na další fraktály, s programem Apophysis. Podrobný návod, spousta variací. Dobrý je i onen Gimp z předešlého, plus tato možnost. Snad tě zaujme.
OdpovědětVymazat[18]: (16) Uriáš není ten titul. Ten je právě "Můj člověk". To pro mne znamená víc, než Doktor honoris causa.
OdpovědětVymazat[19]:Uriáši už koncertovali, ale blíží se koncert Jethro Tull. Souvislost s chodci neznám, trochu kruté použití.[20]: Vendy, díky za návody, dostanu se k nim až v polovině příštího týdne, protože teď asi nebudu mít přístup k internetu.[21]: Aha, souhlasím, to je adekvátní označení a ne umělohmotná nálepka.
OdpovědětVymazat[19]:Blbnu. Oni už koncertovali. Mám trochu chaos v datech!
OdpovědětVymazat[22]: Vidím, že jsi mě taky na to upozornil. Někdy si fakt stojím na vedení...
[18]: To mohli, ale nehráli.
OdpovědětVymazatVůbec netuším, že taková kapela existuje.
OdpovědětVymazatByl jsem tam , moc se mi Uriaši líbili jen mě zklamaly světla,bylo to jak na discu 80
OdpovědětVymazat