5. prosince 2015

Dortmund (1), Singapur (3), Kuala Lumpur (2) - monorail, metro naruby

Pokud se vydáme ze severu Moravy autem (autobusem) do Polska, v porovnání s ČR nás udiví chudá dálniční síť, přestože země svým převážně rovinatým charakterem ve vnitrozemí má k jejich výstavbě ideální podmínky. To však neznamená, že všechny silnice se podobají našim okreskám, je zde řada čtyřproudých silnic, které vypadají jako dálnice, co jim však chybí, jsou mimoběžná křížení s nadjezdy a podjezdy. Jestliže taková "dálnice" se kříží s nějakou vedlejší cestou, třeba i takovou, která nemá daleko do polní, jsou zde nejen dopravní světla, ale dokonce i tlačítka pro chodce, kteří proud aut na "dálnici" samoobslužně zastaví, aby mohli přejít na druhou stranu. Je pochopitelné, že rychlost je přes kvalitu těchto silnic dopravními značkami velmi omezována a o plynulosti dopravy nelze vůbec mluvit.

Zajímavé technické řešení dopravy mají v kampusu Technické univerzity v Dortmundu. Kdysi jsem tam byl na jedné odborné akci a protože jsem věděl číslo budovy, zjistil jsem si jen přepravu z hotelu metrem a autobusem a už se o to víc nestaral. Dortmund má asi 575 tisíc obyvatel, čekal jsem proto nejvýše něco podobného, jako má ČVUT v Praze v Dejvicích, projdu jednu ulici a když cíl mé cesty nebude budova první, druhá, tak v nejhorším pátá. O to větší pak bylo překvapení. Rozlehlý areál je silnicí rozdělen na dvě části (Campus Nord a Campus Süd) a jak jsem si až dodatečně přečetl, 16 fakult v desítkách budov navštěvuje více než 20 tisíc studentů a díky zasazení do zeleně a parků má z jednoho konce na druhý přibližně 1,5 km. Po menším bloudění, kdy jsem ani nevěděl, zda hledaná budova je v severní nebo jižní části, jsem konečně natrefil na informační středisko, tam získal mapu areálu univerzity a byl zachráněn.



Vzdálenosti v areálu zkracují vláčky pohybující se po spodní straně visuté konstrukce. Protože jezdí po jedné "kolejnici", říká se jim monorail. Bližší technické parametry je možné si přečíst na stránce H-Bahn (Hängebahn/Hanging railway), uvedu jen jeden - celková délka tras tohoto minivlaku je v současné době přibližně 3,2 km.

Pěkná byla i samotná akce. Hlavním řečníkem byl autor teorie fuzzy množin a fuzzy logiky Lofti A. Zadeh a i když tam byla kompletní světová špička v oboru, on byl jednoznačně největší hvězdou a ostatní stáli mimo centrum pozornosti. Pořád se kolem něj točilo plno lidí a kdekdo se s ním chtěl fotografovat. Starý pán ale žádné manýry celebrity neměl a každému vyhověl. Na banketu jsem se s ním také dal do řeči a nakonec se nechal unést atmosférou a zvěčnil se s ním na fotografii. Jeho není třeba představovat, má je paže ve světlém obleku a ženská z druhé strany patří jedné (rovněž velmi známé) vědkyni ruského původu. Na neoříznuté fotografii byste viděli, že věhlasný vědec nás objímá kolem ramen, asi se mu líbíme :). Nevím, jak je to teď, ale ještě ve věku hodně přes 80 let cestoval po celém světě (neustále byl totiž někam zván a organizátoři mu platili veškeré náklady včetně letenek). Byl také schopen zvládat náročnou, více než hodinovou přednášku a na vysoké prezentační úrovni a publikovat nové texty. Všechny časopisecké články navíc psal výhradně sám, nemohl tedy těžit z práce někoho jiného, k jehož výsledkům by se jen připisoval, jak se to někdy děje. Kdyby se v matematice udělovala Nobelova cena, Zadeh by ji už dávno musel získat. Jenže Nobela jeho partnerka údajně podváděla s jedním matematikem, a tak zhrzený vynálezce dynamitu ve svém odkazu oceňovat matematiky nenavrhl.

Monoraily jsou i na ostrově Sentosa, patřícímu k Singapuru, a využívá je i malajská metropole Kuala Lumpur (v pozadí jsou nezřetelně vidět špičky mrakodrapu Petronas Towers). Rozdíl proti Dortmundu je v tom, že jezdí po horní straně. Představují vlastně jakési metro naruby, stačí pár opěrných sloupů a provoz na městských silnicích není nijak omezen. Síť metra však nenahrazují, jen doplňují. Nakonec i metra mnohých měst nejsou vedena jen pod zemí, ale částečně též na povrchu (např. v Londýně, Budapešti, Vídni, Oslu, …) a někdy rovněž využívají tratě na nosných konstrukcích.





Samostatnou kapitolou jsou velká letiště, přechod z jednoho terminálu na druhý většinou znamená několikasetmetrovou procházku, někde (např. na letišti Charles de Gaulle v Paříži) mezi vzdálenými terminály je nutné se přepravovat autobusem. Na letišti v San Franciscu to však vyřešili systémem visutého vlaku a ve dvou trasách (red line a blue line) se jím cestující dostanou až do příslušné letištní haly. Něco podobného je ve Frankfurtu nad Mohanem a Pekingu.

29 komentářů:

  1. I pražské metro má povrchově vedené některé části na různých trasách, i když se jedná vždy jen o pár stovek metrů. Rozhodně ne tak jak je tomu zvykem v Americe. Zajímavý pohled na dopravní kuriozity

    OdpovědětVymazat
  2. such fotky
                           wow
                                  much tower
         so letiště
                     

    OdpovědětVymazat
  3. Zajímavé střípky z cest! "Vláček" podobného typu jsem na pár letištích taky vyzkoušel. Vzpomínám si taky, jak jsem měl přímo u hotelu, kde jsem strávil 4 noci v japonské oblasti Hakone, zastávku místní zubačky .

    OdpovědětVymazat
  4. Jooo, to jsem si chtěl vždycky zkusit! Neokopírovali to v Dortmundu od Wuppertalu? Jejich Schwebebahn je tam největší atrakcí.Pan profesor vypadá sympaticky. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Vláčky jsou moc hezké. Je to zajímavé.

    OdpovědětVymazat
  6. Ty vysuté konstrukce a vláčky jezdící na jedné kolejnici vypadají, jak z nějakého sci-fi filmu, už chybí jen vznášedla pohybující se bezhlučně mezi výškovými budovami. Škoda, že jsi se na fotce od pana Zadeha odřízl. Jistě jsi byl v tom šedém obleku fešák.

    OdpovědětVymazat
  7. Zajímavá fotografie. Vidíme ruku, která píše tento blog Nějaké podobné vláčky jsou i snad v Kolíně, alespoň co si matně vybavuji z Kobry 11.
    Mně osobně se víc líbí ty, které jedou po té jedné koleji nahoře.

    OdpovědětVymazat
  8. Velmi zajímavé, ještě jsem nikdy visutým vlakem nejela, tak snad někdy v budoucnu... Miloši, máš krásný oblek, ale    vidět jen ruku je málo...

    OdpovědětVymazat
  9. Vlaky na první fotografii na mne působí mírně strašidelně a nevím, zda by mě do něj někdo dostal. Přesto je to velmi zajímavý nápad.
    Pan profesor si opravdu zaslouží obdiv. Zvládat vše, co zmiňuješ v článku a udržet si sebevědomí na té výši, aby si byl schopný popovídat a vyfotit s kýmkoliv… Svědčí to tomu, že to bude příjemný člověk. :) Muselo být zajímavé si s ním popovídat.

    OdpovědětVymazat
  10. jakoby člověk pohlédl do budoucnosti...

    OdpovědětVymazat
  11. [1]: Znám jen přejezd po mostě přes Nuselské údolí na trase B, do okrajových částí jsem metrem totiž nikdy nejel.
    Vůbec nechápu, jak může být metro třeba v New Yorku, že se tam nepropadne nějaký mrakodrap, zřejmě ale metro leží jen pod silnicí a vyhýbá se výškovým stavbám.[2]: Wow, taky jsem zíral :)[3]: Vypadá to, že Asiati si takové "hračky" hodně oblíbili.[4]: K vlakům mám celkově kladný vztah, třeba do Prahy už jezdím jedině vlakem.

    OdpovědětVymazat
  12. [5]:Nemám tušení, protože Wuppertal neznám, ale co vím, něco podobného je také v Seattlu v USA http://www.seattlemonorail.com/, ten má podobu jako v Singapuru a KL, verzi z Dortmundu se zavěšením zespodu jsem nikde neviděl.[6]: Taky se mně líbí, mají trochu nádech vláčků ze zábavních parků.[7]: Hezké je, jak jezdí kolem oken budov, hotelovým hostům stačí k pořízení fotek jen vykouknout.
    Barva obleku je myslím světle béžová, jen trochu tmavší než pozadí stránky tohoto blogu.[8]:Myslíš Kolín nad Rýnem? Nepamatuji si, že bych zde něco takového viděl, ale byl jsem tam všeho všudy jeden den a zajímal jsem se jen o katedrálu, přešel most přes Rýn a navštívil Wallraf-Richartz-Museum.[9]: Nechtěl jsem to L. A. Zadehovi kazit :) Spíš jsem mohl odhalit ženu po jeho levé ruce, ale kdo ví, zda by se jí líbilo, že je na stránkách Blog.cz :).[10]: Je neskutečné, co Zadeh zvládne, ještě tak před 10 lety prý absolvoval až 50 konferencí za rok po celém světě, z toho vyplývá, že značkou část strávil v letadle. Byl i fyzicky na tom dobře, např. neměl hůlku a pohyboval se bez jakéhokoliv omezení.[11]: Myslím, že budoucnost mají, určitě je snadnější stavět takové dráhy, než hloubit metro v zastavěné aglomeraci. Bude to "jen o trochu" náročnější než postavit ve městě cyklostezku :)

    OdpovědětVymazat
  13. Zase jeden z kouzelných zážitků.Nádhera a dokážeš navnadit.

    OdpovědětVymazat
  14. to je článek nabitý znalostmi! Těším se až někde budu dělat machra ;) každopádně to metro nad zemí, to by mohlo být i u nás v Brně ♥

    OdpovědětVymazat
  15. [12]:Tak vzhledem k tomu že jsem bydlela v Praze na Jihozápadním městě tak tam jsem takovou povrchovou částí jezdila. Dokonce obsahovala dvě stanice . Ale jsou tuším i na jiných trasách, ty vznikly ale až po našem odchodu z Prahy.

    OdpovědětVymazat
  16. Tvoje články jsou doslova nabité zvláštnostmi a zajímavostmi, Miloši.
    Jenom valím oči, co všechno znáš a dovedeš předat dál.
    Pan Zadeh vypadá velice sympaticky a musím se připojit k Jarce, neměl ses "odřezávat".
    Skvělá reportáž!

    OdpovědětVymazat
  17. Pan Zadeh je zřejmě pozoruhodná osůbka a má i kus štěstí, že je ve svém věku tak čilý, to myslím v dobrém slova smyslu. Možná v tom měly svůj podíl i studia a sebevzdělávání v pozdějším věku, kdy neustrnul na jednom a snažil se jít dál, to se mozek dobře procvičuje. A vypadá i jako sympatický človíček!
    Miloši, vypadáš taky moc dobře, ten rukáv je senzační a moc ti sluší. (dělám si legraci, je mi jasný že se nechceš zvěčňovat, nic ve zlým, ju?)   
    Jinak další zajímavý kousek z tvých cest, ty vláčky vypadají dobře!

    OdpovědětVymazat
  18. Je to velmi zajímavý článek, i když téma je mi cizí a vzdálené. Nejvíc mě zaujalo tvé rámě v šedém obleku a myší jsem tě pohladila. Já osobně bych mohla vyprávět jen zajímací historky z pražského metra. Seděla jsem a jeden týpek mi rychle zul botu a že mi ji vrátí jen za mé číslo mobilu. Přejela jsem asi dvě stanice, tedy jsem nadiktovala nějaké numero. Atak dále a tak podobně. ☼☼☼

    OdpovědětVymazat
  19. Zajímavé způsoby přepravy, taková jízda bude asi poněkud dobrodružnější než přeprava autobusem z naší dědiny do okresního města.
    Pan Zadeh je velice sympatický, přesně tak bych si geniálního matematika představovala, jen ty fuzzy množiny a fuzzy logika mě vyděsily k smrti.     

    OdpovědětVymazat
  20. Osobně mám hrozně ráda vlaky a zahraniční metro si vždycky užívám. Těším se, až se někdy svezu i něčím podobným   

    OdpovědětVymazat
  21. Tak to jsi ulovil velmi vzácnou fotografii a určitě si jí hodně považuješ :).
    Vláčky vypadají skvěle, ale v těch zavěšených bych se asi cítila trochu divně - ale jde samozřejmě o zvyk..:). Opět zajímavý a pěkný článek, Miloši - díky! :)

    OdpovědětVymazat
  22. [14]: Pro technicky založené je to čirá radost. Trochu jako na horské dráze :)[15]: To si myslím taky, proč by Brno nemohlo něco takového mít a pořád se stavělo jen v Praze, být politikem, hned si to dám do programu :)[16]: Já jsem metrem nejdál dojel do Dejvic, Holešovic a kdysi snad i na Smíchov a o okrajových částech nemám představu. Podle trvání stavby tunelu Blanka je u Metrostavu asi i lepší, když nekopou pod zemí [17]: Nechtěl jsem se přiživovat na slávě věhlasné osobnosti, on také je na fotografování víc zvyklý :)

    OdpovědětVymazat
  23. [18]:Zajímavé je, že ještě v 94 letech je na univerzitě ve stavu učitelů, byť už jen jako emeritní profesor. Tato fotografie je z r. 2006, kdy mu bylo 85 let.[19]: Ještěže to nebyl fetišista, jinak ses mohla s botou rozloučit Muselas ho úplně omámit, že ho ani nenapadlo ověřit si, zda číslo je pravé :)[20]: Já myslím, že přeprava autobusem je dobrodružnější, alespoň na našich silnicích :)
    Na kolejích těchto visutých drah žádné srážky nehrozí.[21]: Domnívám se, že do hustě zastavěných měst, kde bude problém kopat tunely pro metro, by takové řešení mohlo být perspektivní.
    Jak se ale dívám na stránku https://cs.wikipedia.org/wiki/Monorail, zatím jsou monoraily využívány převážně v Asii, v Evropě hlavně v Německu (ve Vencou zmíněném Wuppertalu) a uvádějí zde ještě i Drážďany, ale tam jsem ho neviděl, i když jsem v Drážďanech byl mnohokrát.[22]: To víš, že si ji považuji, i když jsem si v ten okamžik připadal jako fanynka zpěváka popmusic, která chce podpis na tělo
    Ty, co mají vagon na kolejnici shora, jsou příjemnější na cestování, u té verze zespodu si člověk podvědomě říká, co kdyby se vagon utrhl. Ale lanovky jsou tak konstruovány všechny a také jsme si zvykli.

    OdpovědětVymazat
  24. [23]: Tak to jsi jeden z mála, Miloši, ostatní by se klidně přiživili.

    OdpovědětVymazat
  25. [19]: Originální způsob seznamování, Beuš! Zřejmě předtím viděl novou Popelku a chtěl aplikovat střevíc v praxi   
    [24]: Tak být čilý v 94 letech, to už je na metál. Off theme, mohu tě poprosit o jeden tvůj názor, na to, co si představuješ pod pojmem evropské hodnoty? (v souvislostech s tím, co se děje, mluví se o ohrožení evropských hodnot a když jsem si představila, že se mě na to zeptá nějaký reportér, tak jsem najednou nevěděla, co říct. Takže si trochu třídím myšlenky a současně bych chtěla znát názor ostatních...)
    Komentář prosím napiš pod poslední článek, můžeš okomentovat i článek samotný, ale hlavně, ty evropské hodnoty.
    Samozeřjmě zcela dobrovolně, pokud chceš a budeš mít čas a chuŤ. Komenty zveřejním někdy v neděli či pondělí.
    Díky!

    OdpovědětVymazat
  26. S tou Nobelovou cenou za matematiku jsem to nikdy neslyšela Zajímavý. Hned je mi Nobel sympatičtější Dělám si srandu, ale o mých problémech s matematikou víš

    OdpovědětVymazat
  27. [28]: Brno by si metro jistě zasloužilo, jenže když si vzpomenu, jak dlouho trvala přestavba pisárecké křižovatky nebo podjezdy u Skácelovy ulice, nedovedu si představit, kdy bychom se s ním poprvé mohli svézt.
    Ten návrh v článku Metro v Brně se mně ale zdá, že do značné míry supluje uspokojivě fungující spojení tramvají 1 od Řečkovic (či Králova Pole) k hlavnímu nádraží. Horší je už spojení ze západu Brna na východ, např. ve směru Kohoutovice - Lesná.

    OdpovědětVymazat

Aktuální článek

Riga (1) - secese na pobřeží Baltu

Riga, metropole Lotyšska, je ze všech hlavních měst pobaltských republik bývalého Sovětského svazu největší, má víc než 600 tisíc obyvatel (...

10 nejčtenějších článků (od 23. 4. 2020)