5. prosince 2015

Dortmund (1), Singapur (3), Kuala Lumpur (2) - monorail, metro naruby

Pokud se vydáme ze severu Moravy autem (autobusem) do Polska, v porovnání s ČR nás udiví chudá dálniční síť, přestože země svým převážně rovinatým charakterem ve vnitrozemí má k jejich výstavbě ideální podmínky. To však neznamená, že všechny silnice se podobají našim okreskám, je zde řada čtyřproudých silnic, které vypadají jako dálnice, co jim však chybí, jsou mimoběžná křížení s nadjezdy a podjezdy. Jestliže taková "dálnice" se kříží s nějakou vedlejší cestou, třeba i takovou, která nemá daleko do polní, jsou zde nejen dopravní světla, ale dokonce i tlačítka pro chodce, kteří proud aut na "dálnici" samoobslužně zastaví, aby mohli přejít na druhou stranu. Je pochopitelné, že rychlost je přes kvalitu těchto silnic dopravními značkami velmi omezována a o plynulosti dopravy nelze vůbec mluvit.

Zajímavé technické řešení dopravy mají v kampusu Technické univerzity v Dortmundu. Kdysi jsem tam byl na jedné odborné akci a protože jsem věděl číslo budovy, zjistil jsem si jen přepravu z hotelu metrem a autobusem a už se o to víc nestaral. Dortmund má asi 575 tisíc obyvatel, čekal jsem proto nejvýše něco podobného, jako má ČVUT v Praze v Dejvicích, projdu jednu ulici a když cíl mé cesty nebude budova první, druhá, tak v nejhorším pátá. O to větší pak bylo překvapení. Rozlehlý areál je silnicí rozdělen na dvě části (Campus Nord a Campus Süd) a jak jsem si až dodatečně přečetl, 16 fakult v desítkách budov navštěvuje více než 20 tisíc studentů a díky zasazení do zeleně a parků má z jednoho konce na druhý přibližně 1,5 km. Po menším bloudění, kdy jsem ani nevěděl, zda hledaná budova je v severní nebo jižní části, jsem konečně natrefil na informační středisko, tam získal mapu areálu univerzity a byl zachráněn.



Vzdálenosti v areálu zkracují vláčky pohybující se po spodní straně visuté konstrukce. Protože jezdí po jedné "kolejnici", říká se jim monorail. Bližší technické parametry je možné si přečíst na stránce H-Bahn (Hängebahn/Hanging railway), uvedu jen jeden - celková délka tras tohoto minivlaku je v současné době přibližně 3,2 km.

Pěkná byla i samotná akce. Hlavním řečníkem byl autor teorie fuzzy množin a fuzzy logiky Lofti A. Zadeh a i když tam byla kompletní světová špička v oboru, on byl jednoznačně největší hvězdou a ostatní stáli mimo centrum pozornosti. Pořád se kolem něj točilo plno lidí a kdekdo se s ním chtěl fotografovat. Starý pán ale žádné manýry celebrity neměl a každému vyhověl. Na banketu jsem se s ním také dal do řeči a nakonec se nechal unést atmosférou a zvěčnil se s ním na fotografii. Jeho není třeba představovat, má je paže ve světlém obleku a ženská z druhé strany patří jedné (rovněž velmi známé) vědkyni ruského původu. Na neoříznuté fotografii byste viděli, že věhlasný vědec nás objímá kolem ramen, asi se mu líbíme :). Nevím, jak je to teď, ale ještě ve věku hodně přes 80 let cestoval po celém světě (neustále byl totiž někam zván a organizátoři mu platili veškeré náklady včetně letenek). Byl také schopen zvládat náročnou, více než hodinovou přednášku a na vysoké prezentační úrovni a publikovat nové texty. Všechny časopisecké články navíc psal výhradně sám, nemohl tedy těžit z práce někoho jiného, k jehož výsledkům by se jen připisoval, jak se to někdy děje. Kdyby se v matematice udělovala Nobelova cena, Zadeh by ji už dávno musel získat. Jenže Nobela jeho partnerka údajně podváděla s jedním matematikem, a tak zhrzený vynálezce dynamitu ve svém odkazu oceňovat matematiky nenavrhl.

Monoraily jsou i na ostrově Sentosa, patřícímu k Singapuru, a využívá je i malajská metropole Kuala Lumpur (v pozadí jsou nezřetelně vidět špičky mrakodrapu Petronas Towers). Rozdíl proti Dortmundu je v tom, že jezdí po horní straně. Představují vlastně jakési metro naruby, stačí pár opěrných sloupů a provoz na městských silnicích není nijak omezen. Síť metra však nenahrazují, jen doplňují. Nakonec i metra mnohých měst nejsou vedena jen pod zemí, ale částečně též na povrchu (např. v Londýně, Budapešti, Vídni, Oslu, …) a někdy rovněž využívají tratě na nosných konstrukcích.





Samostatnou kapitolou jsou velká letiště, přechod z jednoho terminálu na druhý většinou znamená několikasetmetrovou procházku, někde (např. na letišti Charles de Gaulle v Paříži) mezi vzdálenými terminály je nutné se přepravovat autobusem. Na letišti v San Franciscu to však vyřešili systémem visutého vlaku a ve dvou trasách (red line a blue line) se jím cestující dostanou až do příslušné letištní haly. Něco podobného je ve Frankfurtu nad Mohanem a Pekingu.

29 komentářů:

  1. I pražské metro má povrchově vedené některé části na různých trasách, i když se jedná vždy jen o pár stovek metrů. Rozhodně ne tak jak je tomu zvykem v Americe. Zajímavý pohled na dopravní kuriozity

    OdpovědětVymazat
  2. such fotky
                           wow
                                  much tower
         so letiště
                     

    OdpovědětVymazat
  3. Zajímavé střípky z cest! "Vláček" podobného typu jsem na pár letištích taky vyzkoušel. Vzpomínám si taky, jak jsem měl přímo u hotelu, kde jsem strávil 4 noci v japonské oblasti Hakone, zastávku místní zubačky .

    OdpovědětVymazat
  4. Jooo, to jsem si chtěl vždycky zkusit! Neokopírovali to v Dortmundu od Wuppertalu? Jejich Schwebebahn je tam největší atrakcí.Pan profesor vypadá sympaticky. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Vláčky jsou moc hezké. Je to zajímavé.

    OdpovědětVymazat
  6. Ty vysuté konstrukce a vláčky jezdící na jedné kolejnici vypadají, jak z nějakého sci-fi filmu, už chybí jen vznášedla pohybující se bezhlučně mezi výškovými budovami. Škoda, že jsi se na fotce od pana Zadeha odřízl. Jistě jsi byl v tom šedém obleku fešák.

    OdpovědětVymazat
  7. Zajímavá fotografie. Vidíme ruku, která píše tento blog Nějaké podobné vláčky jsou i snad v Kolíně, alespoň co si matně vybavuji z Kobry 11.
    Mně osobně se víc líbí ty, které jedou po té jedné koleji nahoře.

    OdpovědětVymazat
  8. Velmi zajímavé, ještě jsem nikdy visutým vlakem nejela, tak snad někdy v budoucnu... Miloši, máš krásný oblek, ale    vidět jen ruku je málo...

    OdpovědětVymazat
  9. Vlaky na první fotografii na mne působí mírně strašidelně a nevím, zda by mě do něj někdo dostal. Přesto je to velmi zajímavý nápad.
    Pan profesor si opravdu zaslouží obdiv. Zvládat vše, co zmiňuješ v článku a udržet si sebevědomí na té výši, aby si byl schopný popovídat a vyfotit s kýmkoliv… Svědčí to tomu, že to bude příjemný člověk. :) Muselo být zajímavé si s ním popovídat.

    OdpovědětVymazat
  10. jakoby člověk pohlédl do budoucnosti...

    OdpovědětVymazat
  11. [1]: Znám jen přejezd po mostě přes Nuselské údolí na trase B, do okrajových částí jsem metrem totiž nikdy nejel.
    Vůbec nechápu, jak může být metro třeba v New Yorku, že se tam nepropadne nějaký mrakodrap, zřejmě ale metro leží jen pod silnicí a vyhýbá se výškovým stavbám.[2]: Wow, taky jsem zíral :)[3]: Vypadá to, že Asiati si takové "hračky" hodně oblíbili.[4]: K vlakům mám celkově kladný vztah, třeba do Prahy už jezdím jedině vlakem.

    OdpovědětVymazat
  12. [5]:Nemám tušení, protože Wuppertal neznám, ale co vím, něco podobného je také v Seattlu v USA http://www.seattlemonorail.com/, ten má podobu jako v Singapuru a KL, verzi z Dortmundu se zavěšením zespodu jsem nikde neviděl.[6]: Taky se mně líbí, mají trochu nádech vláčků ze zábavních parků.[7]: Hezké je, jak jezdí kolem oken budov, hotelovým hostům stačí k pořízení fotek jen vykouknout.
    Barva obleku je myslím světle béžová, jen trochu tmavší než pozadí stránky tohoto blogu.[8]:Myslíš Kolín nad Rýnem? Nepamatuji si, že bych zde něco takového viděl, ale byl jsem tam všeho všudy jeden den a zajímal jsem se jen o katedrálu, přešel most přes Rýn a navštívil Wallraf-Richartz-Museum.[9]: Nechtěl jsem to L. A. Zadehovi kazit :) Spíš jsem mohl odhalit ženu po jeho levé ruce, ale kdo ví, zda by se jí líbilo, že je na stránkách Blog.cz :).[10]: Je neskutečné, co Zadeh zvládne, ještě tak před 10 lety prý absolvoval až 50 konferencí za rok po celém světě, z toho vyplývá, že značkou část strávil v letadle. Byl i fyzicky na tom dobře, např. neměl hůlku a pohyboval se bez jakéhokoliv omezení.[11]: Myslím, že budoucnost mají, určitě je snadnější stavět takové dráhy, než hloubit metro v zastavěné aglomeraci. Bude to "jen o trochu" náročnější než postavit ve městě cyklostezku :)

    OdpovědětVymazat
  13. Zase jeden z kouzelných zážitků.Nádhera a dokážeš navnadit.

    OdpovědětVymazat
  14. to je článek nabitý znalostmi! Těším se až někde budu dělat machra ;) každopádně to metro nad zemí, to by mohlo být i u nás v Brně ♥

    OdpovědětVymazat
  15. [12]:Tak vzhledem k tomu že jsem bydlela v Praze na Jihozápadním městě tak tam jsem takovou povrchovou částí jezdila. Dokonce obsahovala dvě stanice . Ale jsou tuším i na jiných trasách, ty vznikly ale až po našem odchodu z Prahy.

    OdpovědětVymazat
  16. Tvoje články jsou doslova nabité zvláštnostmi a zajímavostmi, Miloši.
    Jenom valím oči, co všechno znáš a dovedeš předat dál.
    Pan Zadeh vypadá velice sympaticky a musím se připojit k Jarce, neměl ses "odřezávat".
    Skvělá reportáž!

    OdpovědětVymazat
  17. Pan Zadeh je zřejmě pozoruhodná osůbka a má i kus štěstí, že je ve svém věku tak čilý, to myslím v dobrém slova smyslu. Možná v tom měly svůj podíl i studia a sebevzdělávání v pozdějším věku, kdy neustrnul na jednom a snažil se jít dál, to se mozek dobře procvičuje. A vypadá i jako sympatický človíček!
    Miloši, vypadáš taky moc dobře, ten rukáv je senzační a moc ti sluší. (dělám si legraci, je mi jasný že se nechceš zvěčňovat, nic ve zlým, ju?)   
    Jinak další zajímavý kousek z tvých cest, ty vláčky vypadají dobře!

    OdpovědětVymazat
  18. Je to velmi zajímavý článek, i když téma je mi cizí a vzdálené. Nejvíc mě zaujalo tvé rámě v šedém obleku a myší jsem tě pohladila. Já osobně bych mohla vyprávět jen zajímací historky z pražského metra. Seděla jsem a jeden týpek mi rychle zul botu a že mi ji vrátí jen za mé číslo mobilu. Přejela jsem asi dvě stanice, tedy jsem nadiktovala nějaké numero. Atak dále a tak podobně. ☼☼☼

    OdpovědětVymazat
  19. Zajímavé způsoby přepravy, taková jízda bude asi poněkud dobrodružnější než přeprava autobusem z naší dědiny do okresního města.
    Pan Zadeh je velice sympatický, přesně tak bych si geniálního matematika představovala, jen ty fuzzy množiny a fuzzy logika mě vyděsily k smrti.     

    OdpovědětVymazat
  20. Osobně mám hrozně ráda vlaky a zahraniční metro si vždycky užívám. Těším se, až se někdy svezu i něčím podobným   

    OdpovědětVymazat
  21. Tak to jsi ulovil velmi vzácnou fotografii a určitě si jí hodně považuješ :).
    Vláčky vypadají skvěle, ale v těch zavěšených bych se asi cítila trochu divně - ale jde samozřejmě o zvyk..:). Opět zajímavý a pěkný článek, Miloši - díky! :)

    OdpovědětVymazat
  22. [14]: Pro technicky založené je to čirá radost. Trochu jako na horské dráze :)[15]: To si myslím taky, proč by Brno nemohlo něco takového mít a pořád se stavělo jen v Praze, být politikem, hned si to dám do programu :)[16]: Já jsem metrem nejdál dojel do Dejvic, Holešovic a kdysi snad i na Smíchov a o okrajových částech nemám představu. Podle trvání stavby tunelu Blanka je u Metrostavu asi i lepší, když nekopou pod zemí [17]: Nechtěl jsem se přiživovat na slávě věhlasné osobnosti, on také je na fotografování víc zvyklý :)

    OdpovědětVymazat
  23. [18]:Zajímavé je, že ještě v 94 letech je na univerzitě ve stavu učitelů, byť už jen jako emeritní profesor. Tato fotografie je z r. 2006, kdy mu bylo 85 let.[19]: Ještěže to nebyl fetišista, jinak ses mohla s botou rozloučit Muselas ho úplně omámit, že ho ani nenapadlo ověřit si, zda číslo je pravé :)[20]: Já myslím, že přeprava autobusem je dobrodružnější, alespoň na našich silnicích :)
    Na kolejích těchto visutých drah žádné srážky nehrozí.[21]: Domnívám se, že do hustě zastavěných měst, kde bude problém kopat tunely pro metro, by takové řešení mohlo být perspektivní.
    Jak se ale dívám na stránku https://cs.wikipedia.org/wiki/Monorail, zatím jsou monoraily využívány převážně v Asii, v Evropě hlavně v Německu (ve Vencou zmíněném Wuppertalu) a uvádějí zde ještě i Drážďany, ale tam jsem ho neviděl, i když jsem v Drážďanech byl mnohokrát.[22]: To víš, že si ji považuji, i když jsem si v ten okamžik připadal jako fanynka zpěváka popmusic, která chce podpis na tělo
    Ty, co mají vagon na kolejnici shora, jsou příjemnější na cestování, u té verze zespodu si člověk podvědomě říká, co kdyby se vagon utrhl. Ale lanovky jsou tak konstruovány všechny a také jsme si zvykli.

    OdpovědětVymazat
  24. [23]: Tak to jsi jeden z mála, Miloši, ostatní by se klidně přiživili.

    OdpovědětVymazat
  25. [19]: Originální způsob seznamování, Beuš! Zřejmě předtím viděl novou Popelku a chtěl aplikovat střevíc v praxi   
    [24]: Tak být čilý v 94 letech, to už je na metál. Off theme, mohu tě poprosit o jeden tvůj názor, na to, co si představuješ pod pojmem evropské hodnoty? (v souvislostech s tím, co se děje, mluví se o ohrožení evropských hodnot a když jsem si představila, že se mě na to zeptá nějaký reportér, tak jsem najednou nevěděla, co říct. Takže si trochu třídím myšlenky a současně bych chtěla znát názor ostatních...)
    Komentář prosím napiš pod poslední článek, můžeš okomentovat i článek samotný, ale hlavně, ty evropské hodnoty.
    Samozeřjmě zcela dobrovolně, pokud chceš a budeš mít čas a chuŤ. Komenty zveřejním někdy v neděli či pondělí.
    Díky!

    OdpovědětVymazat
  26. S tou Nobelovou cenou za matematiku jsem to nikdy neslyšela Zajímavý. Hned je mi Nobel sympatičtější Dělám si srandu, ale o mých problémech s matematikou víš

    OdpovědětVymazat
  27. [28]: Brno by si metro jistě zasloužilo, jenže když si vzpomenu, jak dlouho trvala přestavba pisárecké křižovatky nebo podjezdy u Skácelovy ulice, nedovedu si představit, kdy bychom se s ním poprvé mohli svézt.
    Ten návrh v článku Metro v Brně se mně ale zdá, že do značné míry supluje uspokojivě fungující spojení tramvají 1 od Řečkovic (či Králova Pole) k hlavnímu nádraží. Horší je už spojení ze západu Brna na východ, např. ve směru Kohoutovice - Lesná.

    OdpovědětVymazat

Aktuální článek

Gent - historické centrum Východních Flander

Gent (v angličtině Ghent) s přibližně 265 tisíci obyvatel je hlavním a největším městem vlámské provincie Východní Flandry v Belgii. Z Brus...

10 nejčtenějších článků (od 23. 4. 2020)