22. března 2016

Jeseníky (1) - z Červenohorského sedla na Praděd a údolím Bílé Opavy do Karlovy Studánky

Na nejvyšší vrch Jeseníků - Praděd (1492 m n. m.) - se nejsnadněji dostaneme tak, že od parkoviště u rozcestí Hvězda (790), 1 km od Karlovy Studánky, se vyvezeme autobusem k chatě Ovčárna (1300), odkud je na vrchol už jen 4 km. Zde se nabízí pěkné výhledy na panorama Jeseníků, značná část cesty však vede po silnici, po které je navíc nutné se i vracet. Zajímavější je proto se vydat z Karlovy Studánky (775) 5,5 km dlouhým údolím Bílé Opavy k chatě Barborka (1325), od níž je k vrcholu 2,5 km.

Abychom si ještě více užili přírody, jako výchozí místo jsme zvolili Červenohorské sedlo (1013), známé svým lyžařským areálem.

Ze sedla stoupáme po červené značce a během půlhodiny se otevřou výhledy na výrazné dominanty Jeseníků - plochý vrch Mravenečník (1343) s horní nádrží přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé Stráně a také na vrchol Pradědu s televizní věží. Protože věž má 162 m a na Sněžce žádná vysoká stavba není, je špička věže místem s nejvyšší nadmořskou výškou v České republice.

Cesta pak přechází na území rašelinových mokřin, které překonáme po dřevěných chodnících, podobně jako při trase k Velkému mechovému jezírku od osady Rejvíz.

6,5 km od Červenohorského sedla se nachází chata Švýcárna (1305), kde je možné se občerstvit. Chata nabízí i relativně levné ubytování, je proto oblíbená turisty, cyklisty a v zimním období běžkaři.

Praděd se zdá velmi blízko, ale k rozcestí s frekventovanou silnicí k vrcholu je 2,5 km a po ní ještě další 2 km. Přelidněno je zde jak na Václavském náměstí, útěchou je vidina vrcholu a výhled na Petrovy kameny (1446), kde se podle krutého inkvizitora Jindřicha Bobliga z Edelstadtu měly scházet osoby posedlé čarodějnictvím.

TV věž na Pradědu má širší uplatnění, je zde i hotel a ve výšce přibližně 70 m se nachází restaurace, z níž je při dobrém počasí vidět Malá Fatra, Velká Fatra a někdy dokonce i Vysoké Tatry.

Z vrcholu scházíme až k Ovčárně, abychom si připomenuli známá místa.
Na polovině úseku míjíme chatu Kurzovní (nebo také Sporthotel Kurzovní), kde jsme před 15 roky týden získávali základy lyžování na 550 m dlouhé sjezdovce Velký Václavák v jejím sousedství, což nám později pomohlo naše sjezdovky nahradit alpskými.
I kolem Ovčárny je řada sjezdovek, jejich kvalita je však mnohem horší, potěší na nich snad jedině to, že vleky vedou až téměř k Petrovým kamenům, kam je jinak přístup v letním období zakázaný.

Od Ovčárny se částečně vracíme po cestě k vrcholu, ale nedojdeme ani k rozcestí, kam nás přivedla cesta od Švýcárny, a po 1,5 km odbočíme k chatě Barborka a sejdeme do malebného údolí Bílé Opavy, kde rostou kapradiny, zurčí vodní tok, místy v kaskádách tvořící vodopády, a vše je ponecháno v rukách přírody.

I stovky stromů polámaných větrnou smrští v r. 2004 lesníci nechávají ležet, aby si příroda poradila sama.

Z údolí nás cesta vyvede do lázeňského městečka Karlova Studánka, které se pyšní čistým vzduchem (je také v ČR ze všech lázní položeno nejvýše), prameny, širokou nabídkou léčebných kúr (zejména je známé léčbou nemocí dýchacího a pohybového ústrojí), balneoprovozy, bazény, wellness vybavením a také stylovou horskou architekturou.
Za symboly Karlovy Studánky jsou považovány Pitný pavilon a Slezský dům, postavené před více než 100 lety.

Krásných lázeňských budov a altánů je zde však daleko víc. V dolní řadě poslední koláže jako druhý je Meteorologický pavilonek a úplně vpravo busta Petra Bezruče.

Celková délka trasy byla 6,5+2,5+2+4+1,5+5,5=20 km (+ procházka Karlovou Studánkou), převýšení 479 m, sestup 717 m.

1. Já to měla v opačném pořadí. Karlova  Studánka- Ovčárna. Byl v plánu původně i Praděd, jenže před začátkem cesty doško k zádrhelu a vyrazili jsme moc pozdě. Nebýt malýho caparta co byl s námi by se to dalo stihnout, ale s ním ne. Uvažovali jsme, že zpátky půjdeme tím údolím Opavy ale po těch vichřicích co tam řádily jsme neušili jestli by to bylo schůdné. Moc lituju že to nevyšlo už proto že se tam asi nebudu mít už možnost podívat znovu.

2. Miloši, děkuji za krásnou procházku po místech, kde jsem ještě nikdy nebyla, doplněnou báječnými fotografiemi. Jeseníky jsou pro mně dosud neprobádanou krajinou.

3. Som už nahluchlý. Volá sa tá hotel-chata naozaj Sviňárna alebo Švýcaárna?     Pekná, lákavá reportáž!

4. to je nádherný, mně by se tam líbilo, miluju přírodu

5. Ty lázeňské budovy vypadají opravdu luxusně.

6. Moje oblíbené místo, kam se rád vracím. Mimochodem, dvě fotky na mé aktuální fotovýstavě jsou právě z kaňonu Bílé Opavy

7. Krásný je pohled na ty kopce! :) Nádherné vodopády, moc pěkné fotky :).
    A přeji pěkné Velikonoce, Miloši! :)

8. Před dvěma lety jsme s manželem byli na dovolené v Jeseníkách. Také jsme si udělali výlet na Praděd, bylo tenkrát děsné vedro, takže cesta nic moc. Karlova Studánka se nám také moc líbila, malé lázně, ale krásná atmosféra

9. Krásný výlet výšlap. Tolik km už moc nechodím, spíš výjimečně. Ale muselo tam být krásně. U vodních tůněk i u Karlovy studánky. Vodu mám moc ráda.

10. Konečně oblast, kterou aspoň trochu znám, Miloši!
    Do Jeseníků jezdíme zhruba jednou ročně, ale tolik toho nenachodíme.
    Na Červenohorském sedle jsme byli, v září 2011.
    Vzpomínám si, že jsem tam tenkrát místo krajiny fotila štěňata Jack Russel teriéra.
    Na Švýcárně jsme nocovali se základkou, když jsme byli v Jeseníkách na výletě, to už je strašně dávno.
    Rešovské vodopády v Nízkém Jeseníku jsme navštívili třikrát a znám i část kaňonu Bílé Opavy a Karlovu Studánku.
    Civilizaci se, pokud možno, vyhýbáme, to mi stačí jenom fotky.
    Našlapali jste se pěkně, a ty jsi pořídil parádní dokument, Miloši.
    Mně se nejvíc líbí vodopády, protože hlavně kvůli nim jezdíme do hor. Zdravím a přeji příjemné jarní dny a hlavně veselé velikonoce!

11. [1]: S malým dítětem asi není vhodné se k Bílé Opavě vydávat, ale jinak údolí schůdné je, jen se musí občas přelézt nějaký kmen a dát pozor na uklouznutí na strmějších úsecích, z tohoto pohledu je asi i lepší jít zespodu, několikrát jsme tak šli.
    Silnice k Pradědu je jak pěst na oko, vůbec se tam nehodí a navíc trasu prodlužuje, protože se táhne kolem kopce.
    VendyW, nemáš to tak daleko, pro tvé skvělé fotografování je takový kraj ideálním místem.[2]:My jsme naopak do Jeseníků jsme jezdívali hodně často, protože naše instituce tam má ubytovací kapacity, ale bylo to v době bez digitálního foťáku, a tak i když tam obrazně řečeno znám každý kámen, kromě několika papírových fotografií nemám žádnou dokumentaci. Naštěstí tam občas zavítáme i teď a můžu tu mezeru trochu zaplnit :)[3]: Švýcárna, název je asi po nějakém tvém spoluobčanovi [4]: Jeseníky mají i slabší místa se zničenými stromy, podobně jako Šumava,  Beskydy jsou asi hezčí, na Jeseníkách se mně ale líbí jejich velká pestrost - skalní útvary, vodopády, zatopený žulový lom, krápníkové jeskyně, ...[5]: Nádherný kout, však do Karlovy Studánky jezdil léčit své zničené plíce i prezident Havel.

12. [6]: Těším se na tvé fotky, protože ty nejsou jen dokumentující, ale umělecké.[7]: Sice jsem viděl i Niagarské vodopády, ale ty naše malé mají své kouzlo a nestojí kolem nich vyhlídkové věže a netísní se tam tisíce lidí. Čím dál víc si vážím krás naší přírody.
    Jitko, díky, přeji ti také krásné velikonoční svátky.[8]: Po té silnici, když pere slunce, prohání se tam cyklisti a koloběžkáři, jít není žádný med. Karlova Studánka je ale balzám na duši. Tam bych si přál strávit několik dnů a ne jen ji projít a hned odjíždět.[9]: Naštěstí zde se voda ještě drží, ale jednou jsme šli v Jeseníkách od Švýcárny k Vysokému vodopádu, který původně měl 45 m na výšku, během let byl však narušen a když jsme tam došli, kromě informační tabule jsme neviděli ani čůrek vody .[10]: Rešovské vodopády jsou nádherné a pěkné jsou i menší Nýznerovské vodopády.
    Červenohorské sedlo bylo dost dlouho autem nepřístupné, protože tam spravovali silnici a zpevňovali proti sesuvům krajnice a stěny, já ho mám ale také spojené s borůvkovými knedlíky, které v tamější nabídce nikdy nechybí
    Jak čtu na stránce http://www.levneubytovani.net/ubytovani/chata-svycarna/, Švýcarna nabízí ubytování v 2-, 3-, 6- a 8-lůžkových pokojích se společným soc. zařízením. Pro školáky je tak ideální Hanko, díky, užij si krásně Velikonoc a ať ti na ně zůstane i nějaká fotografická památka.

13. [11]: Nemám to daleko (tedy nějaké 2,5 hodiny cesty)  ale základní problém je v tom že jaksi manžel nesnáší výlety, dcera která je miluje se už odstěhovala a synátor je mix těch dvou s větším příklonem k manželovi. Takže jsem nahraná. Leda bych měla zaparkovaný koště v kůlně a na ty Petrovi kameny si zaletěla a pak se tam prošla ....

14. [11]: Já to mám zase podobně se Šumavou, která mě oslovila natolik, že jsem se tam kdysi chtěla odstěhovat.

15. Tolik známých míst! Úplně jsem si je všechny vybavila, rodiče mě tam vzali snad ještě jako předškolačku.

16. Vypadá to malebně, jako v pohádce.

17. Bílá Opava je nádherné místo.
    Tam se dá fotit celý den...

18. Díky za další zajímavý nápad na výlet.

19. Tak jsme se vrátili do naší krásné vlasti. Zdokumentoval jsi skvěle lokalitu, kterou také dobře znám z  letních výletů. Ale na TV věži jsem nebyla. Jaká hanba!

20. Miloši, to byl další parádní výšlap. Chvíli jsem měla strach, že se to neobejde bez deště. Kolem Pradědu se honily pořádně černé mraky, ale než jsi došel k vodopádům a do lázní Karlova Studánka bylo počasí jak z partesu a výlet dopadl na jedničku.

21. Teď můžu s radostí zvolat - byla jsem tam! To se mi u tvých článků stává málokdy Hezká procházka po důvěrně známých místech, díky.

22. Jeseníky jsou pro mě velkou neznámou, tudíž jsem se s tebou ráda prošla. Zajímavá krajina, jistě opředená mýty, že je tam čistˇoučký vzduch, o tom nepochybuji. Krásně jsi nám to místo přiblížil, děkuji. Krásné Velikonoce Miloši.

23. Jeseníky byly často místem, kam jsme jezdili. Dokonce Ovčárna byla mým prvním místem týdenní rekreace koncem března 1958, bylo tam ještě hodně sněhu. Také v ostatních místech v okolí jsme párkrát byli. Dokonce jsme jednou s našimi kluky vylezli na Praděd, ale nebylo to po takové cestě. Je to dávno a díky za připomenutí. S těmi stromy je to pravda, jsou tam místa s poničeným porostem, je to škoda.

24. Přeji nejen spokojené Velikonoce, ale i ten další čas po nich.

25. Jeseníky jsou letos jednou z možností takže děkuji za článek

26. [13]: Kdysi jsem měl postoj podobný jako tvůj manžel, ale choť mně vysvětlila, že jen sedět doma není to, co by si představovala, a přizpůsobil jsem se :)
    Takový dopravní prostředek by se náramně hodil. Teď čtu Mistra a Markétku od Bulgakova na faustovské téma a tam se také objevil, hned by se vydal na cestu kolem světa [14]: Na Šumavě jsem byl poprvé před pár lety a pak ještě jednou a možná tam pojedeme i letos, opravdu je krásná a ještě jsem neviděl velká jezera Černé a Čertovo ani prales Boubín, a z německé strany jen Luzný. Mnoho tam mám ještě co objevovat.[15]: Mám pocit, že málokde je možné v rámci jednoho výletu obsáhnout tolik vyhlášených míst jako v Jeseníkách. To se mně na nich velice líbí.[16]: A ještě měsíc a máme pohádku máje, všechno začíná pučet, i my roztáváme [17]: Pro tebe a Čerfa je to přímo ateliér v plenéru.[18]: Jeseníky tě určitě nezklamou, je tam opravdu krásně.

27. [19]: My jsme na věži v restauraci byli všeho všudy jednou, ale ze slibovaných výhledů na Tatry a snad i Sněžku nic nebylo, aby nestál v cestě nějaký mrak, je asi malý zázrak.[20]: Také mě překvapilo, že počasí se postupem času vylepšovalo a v Karlově Studánce bylo slunečno, lepší závěr cesty jsme si nemohli přát.[21]: Pro nás Moravany jsou Jeseníky a Beskydy jako pro Pražáky Karlův most.
    Jsem moc rád, že tu takové končiny máme.[22]: Mýty se váží třeba k soustředění kamenů Vozka, k němu, Keprníku, Šeráku a Obřím skalám se dostanu někdy příště.
    Škoda, že proslulé Petrovy kameny nejsou přístupné a kdysi dávno tomu tak bylo.[23]: Pokud vím, na Praděd se kdysi dalo jít přímo od Barborky po pěšině vzhůru do kopce. Ale kvůli ochraně květeny (a asi kvůli dopravě k TV věži) tam postavili silnici a jde se velkou zacházkou kolem vrchu.[24]: Díky, už jsme si přáli i na tvém blogu.[25]: Byli jsme tam na týden více než 10-krát, ale určitě se ještě vrátíme. Výlety jsou zde balzámem na duši.

28. vždycky tu máte pěkné věci

29. Krásné fotky i povídání o nádherném kousku přírody. Petrovy kameny se mi moc líbily a taky vodopády a krásné stavby v Karlově studánce.

30. Údolí Bílé Opavy chodím každý rok se studenty, jen bohužel vždycky opačnou stranou do kopce. Malebné však je, to se tomu rozhodně nedá upřít.

31. [12]: Nýznerovské vodopády mám na kinofilmu.
    Když jsme byli na Švýcárně se základnou, spali jsme na matracích na zemi celá třída, cca 50 rozjívenců.
    To už dávno není pravda.

32. Asi nejvíc mne uchvátily vodní obrázky, je to úžasný relax, jen ten zvuk chybí .

33. [28]:[29]: Díky :)[30]: Škoda jen, že na Petrových kamenech nejsou k vidění nějaké bosorky :)[31]: Venco, ty musíš být hodně oblíbený pedagog, takové spojení teorie s praxí je nejlepší, rád bych slyšel, co jim říkáš.
    Já jsem šel asi 3-krát nebo 4-krát údolím Bílé Opavy zespodu a jen jednou shora dolů, ale bylo to poprvé s digitálním fotoaparátem, k předchozím nemám žádnou obrázkovou vzpomínku.[32]: Dovedu si to představit, učitelský dozor měl zkrotit pytel blech :)Já máma dokonce řadu věcí na kameře, na kterou jsem přešel z kinofilmu, měl jsem dojem, že fotoaparát je passé, a několik roků jsem jen natáčel, ale pak jsem přišel na to, že na film jsem se podíval jednou, 2-krát a fotky jsou na prohlížení mnohem praktičtější (a navíc se teď dají využít i na blogu), proto jsem se k fotoaparátu (už digitálnímu) rád vrátil.[33]: Voda šumí po skalinách :)

34. Známá místa na která mám jen ty nejlepší vzpomínky Ale teď si uvědomuji,že už to je patnáct! let, co jsem tam byl.Děsný,jak ten čas letí

35. Na Jeseníky mám blbé vzpomínky, což mě docela štve, protože příroda je tam nádherná. Mám to spojeno s velice nepříjemným pobytem. Majitel chaty nám dokázal znepříjemnit  dovolenou. Je to už sice více jak deset let, ale zážitky jsou pořád silné. Neměla jsem odvahu do těchto míst jet znovu.

36. Kousek od tohoto překrásného místa bydlím, moc ráda se tam zase projdu. Fascinují mne vodopády, jejich prohlížením jsem schopná strávit celé hodiny a i tak nebudu mít dost.
    Na Karlově Studánce mám nejraději tu historii. Je pojmenovaná podle arcivévody, jehož si adoptovala jedna má oblíbenkyně.
    Jako vždy moc hezké fotografie. :)

37. Díky za článek i fotky z Jeseníků. Tůra Bílou Opavou na Praděd byla vůbec mou první v Jeseníkách (ty z dob capartství nepočítám). Myslím, že jsem zvolil dobře, vracím se tam i do Jesu moc rád.Jakub

38. Už jste byli ve Vile Regenhart? Skvělé místečko ve měste Jeseník, odkud můžete vyrazit do přírody i za zábavou-

Aktuální článek

Nikola Tesla - geniální vynálezce a špatný obchodník (+ památník u Niagarských vodopádů)

Původem chorvatský rodák Nikola Tesla (1856-1943) je zřejmě největším vynálezcem všech dob, obdiv k němu však neměl dlouhého trvání a nakon...

10 nejčtenějších článků (od 23. 4. 2020)