Cestování a toulky přírodou se staly součástí životního stylu, a tak není divu, že atraktivní destinace úpí pod náporem turistů. Na Mallorce, v Benátkách a v Dubrovníku už místní proti nim demonstrují a chtějí příliv omezit. Jak to ale udělat, když obrovité výletní lodě, letadla a autobusy dennodenně přivážejí tisíce nových poznání a zážitků chtivých cestovatelů?
Ve Skotsku taková monstra neuvidíme, místní si oblíbili cestování menšími čluny po kanálech a třeba celý týden tak křižují svou zemi a kochají se přírodou. Občas samozřejmě ze člunu vylezou a prozkoumají i okolí, jako ti Jeromeho tři (o psu nemluvě).
Ve Skotsku taková monstra neuvidíme, místní si oblíbili cestování menšími čluny po kanálech a třeba celý týden tak křižují svou zemi a kochají se přírodou. Občas samozřejmě ze člunu vylezou a prozkoumají i okolí, jako ti Jeromeho tři (o psu nemluvě).
Vodní toky mají často odlišnou nadmořskou výšku, pokud se ale někde křižují a rozdíl není příliš velký, je možné je propojit. K tomu slouží zdymadla. Jejich součástí je plavební komora s vraty na obou stranách, loď jedněmi vpluje do komory, vrata se zavřou, komora se napustí vodou na úroveň horní hladiny (resp. vypustí na úroveň dolní hladiny), poté se otevřou vrata na opačné straně a loď může vyplout na výše (resp. níže) položený tok.
Větší rozdíl hladin lze překonat několika kaskádovitě propojenými zdymadly. Např. nedaleko skotského města Falkirk celkem 11 menších zdymadel do 30. let minulého století zajišťovalo propojení kanálů Forth and Clyde Canal a Union Canal s výškovým rozdílem 35 m, a tím i vodní spojení Edinburghu a Glasgowa. Dlouhou dobu však celý systém byl nefunkční a až s blížícím se přechodem do nového tisíciletí se objevil nápad spojení kanálů obnovit. A když už si v Londýně k novému miléniu postavili 135m vyhlídkové kolo London Eye (známé i jako Millennium Wheel), mělo by se to oslavit také něčím unikátním.
Důmyslní konstruktéři postavili Falkirk Wheel, kolo s dvěma vyváženými vanami s vodou o objemu 600 m krychlových. Jedna vana je na spodní části kola v úrovni dolního kanálu a druhá nahoře. Do spodní vany vpluje loď a pak motor během 5 minut kolo otočí o 180°, tj. spodní vana s lodí se dostane na nejvyšší bod kola. Jeho příkon 22,5 kW je na velikost konstrukce menší, než bychom čekali.
Protože podle Archimedova zákona těleso ponořené do kapaliny je nadlehčováno vztlakovou silou, která se rovná tíze kapaliny stejného objemu, jako má ponořená část tělesa, na hmotnosti lodi ve vaně nezáleží.
Falkirkské kolo nepřekonává celý 35m rozdíl hladin kanálů, ale "jen" 24 m a zbytek na konci dlouhé plavební komory přidává dvojice zdymadel z původní konstrukce. Do provozu bylo slavnostně uvedeno v r. 2002 za účasti královny Alžběty.
Za asi půl hodiny, co jsme tam okukovali, žádná loď "výtahem" vyzvednuta nebyla, přeplněno jako v Benátkách či Dubrovníku tam očividně není.
Zajímavé řešení. O zdymadlech už nám vyprávěli ve škole, trochu jiné konstrukce na obrázcích ukazovali. Toto mi připomíná spíš ptáky s velkým okem než vanu. To jsem ještě nikde neviděla. Díky.
OdpovědětVymazatMě osobně se to moc nelíbí
OdpovědětVymazatPřiznám se, že jsem mechanismus pochopila až po shlédnutí tohoto videa:
OdpovědětVymazathttps://www.youtube.com/watch?v=k27gOmrDgpoByla jsem tak v zajetí představy malého českého zdymadla (třeba na Vltavě), že jsem ten výše položený plavební kanál považovala v první chvíli za most...
[3]: Tedy, on to svým způsobem most je. Jenomže ne pro železniční, nýbrž pro vodní dopravu.
OdpovědětVymazatTo je pěkný, ty čluny mi připomínají vláček.
OdpovědětVymazatKaždopádně budí respekt.
OdpovědětVymazatUž jsem někde viděla, asi v prezentaci, je to velmi zajímavé. Když si představím, že někoho poprvé napadl takový nápad - tak to byl makovička!
OdpovědětVymazatKrásné to dílo technické!
OdpovědětVymazatPlavby po řekách Albionu musí být nádhera. Vím jaké to bylo parádní tady po Vltavě nebo Labi, nicméně anglická krajina je tomuto podstatně víc nakloněna .... Tohle je naprosto parádní záležitost. To bych si ráda vyzkoušela.
OdpovědětVymazatTakové romantické cestování po Skotsku by se mi líbilo víc než prohlídka velkých měst.
OdpovědětVymazatŠkoda, že výtah zrovna žádná loď nepotřebovala. Pro názornost by to bylo prima.
safraporte - to su mi ale veci!!!
OdpovědětVymazatPokud člověk neuvidí, neuvěří. Úžasná technika.
OdpovědětVymazatPanečku, já jenom sírám.
OdpovědětVymazatPlavba ve skotských vodách by se mi opravdu zamlouvala, jen si nejsem jistá, jestli bych se mi při použití té konstrukce neobracel žaludek .
OdpovědětVymazat[13]: tak teď jste to řekl/a jako postavička "ryba Klaus" ze seriálu "Americký táta"
OdpovědětVymazatMoc pěkné. Výtah má zjevně takové parametry, že by snad mohl vytáhnout i mě.
OdpovědětVymazat[15]: Kdepak, já měl na mysli spíše "Barona Ludwiga von Úvaly u Prahy".
OdpovědětVymazatvypadá to parádně!! Je to zajímavý nápad
OdpovědětVymazatPáni, tam je to nádherné... Rozhodně stojí za to se tam podívat.
OdpovědětVymazatTo fakt existuje, to sou mi věci
OdpovědětVymazatNic takového jsem ještě neviděla
OdpovědětVymazatjako vždy podnětná reportáž!
OdpovědětVymazatTo je tedy kolos
OdpovědětVymazatŠkoda, že zrovna žádná loď výtahem nejela :). To by bylo teprve pokoukání! :) Když se na to dívám, říkám si, že je to takový chytrý obr :).
OdpovědětVymazatA výtah pro Sugr by nebyl?
OdpovědětVymazat[1]: Výstižné, a zobáky mají jako pravěcí dinosauři.[2]: Asi hlavním cílem byla funkčnost díla.[3]: Díky za video, já jsem zdymadlo viděl jen jednou, na vodním díle Gabčíkovo u Komárna. Než se tam docílí požadované výšky hladiny v plavební komoře, trvá to "celou věčnost".[4]: A dokonce tam mají zábradlí, aby loď nevyjela z dráhy .[5]: Ano, vláček motoráček .[6]: Nové tisíciletí si žádalo něco pořádného :).
OdpovědětVymazat[7]:A autoři díla by si zasloužili přiznání zlepšovatelského návrhu :).[8]: Skoro jak parní stroj :).[9]: Už jen ta myšlenka putování po kanálech, na Riviéře jezdí v jachtách a tady po kanálech takovými motoráčky. Ale až se postaví ten kanál Odra-Dunaj, třeba na to také přijdeme.[10]: Byli jsme tam ve špatnou dobu :). Také bych to chtěl vidět a třeba i slyšet hluk motoru.[11]: Hej, veď áno.[12]: Byli jsme také překvapeni.
OdpovědětVymazat[13]: Jak v té reklamě Na Wizír: "Vy zíráte, my zíráme" . A zírali jsme.[14]: Určitě ne, konstrukce se otáčí dost pomalu.[15]: Neznám, ale "rybě" asi nic jiného nezbývá.[16]: Nepřeháněj, ten určitě zvládne i plný autobus cestujících.[17]:Na lidožrouty bychom taky zírali .[18]:Na to nepřišel ani všeuměl Jára Cimrman.
OdpovědětVymazat[19]: Zajímalo by mě ale, kolik stojí vstupenka :).[20]: Ano, je to pravda pravdoucí.[21]: Já jsem o tom donedávna ani neslyšel.[22]: Díky.[23]: Snad ta oblast je seismicky stabilní, takové monstrum by už "na nohy" nikdo nepostavil.[24]: Toho jsem také litoval, rád bych se i svezl, ale chybí by mně loď :).[25]: Pro Sugr je všechno :).
OdpovědětVymazat