15. května 2018

Slavkovský les (1) - Loket, Svatošské skály, Horní Slavkov a Krásno s rozhlednou

Území Slavkovského lesa si po 2. světové válce a odsunu německého obyvatelstva jako výcvikový prostor vyhlédla armáda a i když ten už byl dávno zrušen a vojenské stavby zde neuvidíme, jako kdyby civilistům nevstřícné poměry přetrvávaly dodnes. Místo Kladská, kde jsme měli zajištěno ubytování v Loveckém zámečku, není pokryto signálem mého mobilního operátora, a jak jsem slyšel, nejen jeho, nebyla tak dostupná ani mobilní data a internet, heslo k WiFi na recepci odmítli sdělit, protože by se prý systém mohl stát neprůchodným a z registrační pokladny by neodcházely zprávy do EET.

Slavkovský les je částí Karlovarské vrchoviny, jeho nejvyšším vrchem je Lesný s pouhými 983 m n. m., a turistické trasy proto nevyžadují překonávání velkých výškových rozdílů. Kraj je však pěkný a najdeme zde hrad, zámek, lázně, vodní plochy i pozoruhodné skalní útvary.

Jako výchozí místo jednoho z výletů jsme vybrali městečko Loket s impozantním středověkým hradem z 12. století, tyčícím se nad řekou Ohře.

Záběr hradu z odstupu z přední strany byl bohužel proti Slunci, lépe tak vyšel od vstupní brány a zezadu.

Hezká je i samotná obec Loket, Ohře obtáčí celé centrum podobně jako Vltava Český Krumlov.

Mají zde i sochu Johanna Wolfganga Goetheho (1749-1832), který na sklonku života navštěvoval západočeská lázeňská města a dokonce zde v kmetském věku ještě zahořel citem k mladičké Ulrice von Levetzow.

Stezka kolem řeky je rájem cyklistů a řeka vodáků, kteří hojně využívají kemp vzdálený jen 1 km od centra Lokte.

Dalších 5 km odtud je přírodní div - Svatošské skály.

Žulové útvary, vysoké až 50 m, podle pověsti představují zkamenělý svatební průvod. Místo inspirovalo umělce z doby romantismu (včetně Goetha) a pověst se objevila také v pohádce bratří Grimmů. Názvy skal jsou patrné z výřezu informační tabule.

Most přes Ohři se při přecházení houpe a nemělo by na něj v jednu chvíli vstoupit více než 6 osob.

Z výletní restaurace naproti skalám je možné pozorovat odvážné výstupy horolezců.

Od Svatošských skal stoupáme k hájence Bor (560 m n. m.), znamená to překonat převýšení 180 m na 1,5 km cesty.

Střídavě po 6,5 km lesních pěšin, luk, štěrku a v závěru i asfaltové cestě se dostaneme do Horního Slavkova (558 m n.m.).

Město kdysi (zvláště v 16. století) bylo významné těžbou cínu a stříbra a ve 20. století také těžbou uranu, to vše je však již minulostí. Připomínají ji ještě zavalené doly v okolí.

Jiným odkazem na dávné časy je rekonstruované kruhové popraviště na Šibeničním vrchu.

Současná je ale motokrosová dráha.

Nejvýznamnější památkou Horního Slavkova je gotický kostel sv. Jiří ze 14. století. Bohužel je v značně zanedbaném stavu, údajně je v rekonstrukci, ale ta zřejmě ještě pořádně nezačala.

4,5 km odtud (částečně po silnici) je obec Krásno (688 m n. m.). Z televizního pořadu Manéž Bolka Polívky si pamatuji, jak mezi sponzory zmiňoval Masný průmysl Krásno. Jenže "Polívkovo" Krásno je na Moravě a leží nad Bečvou.

Na kašně mají pěknou čarodějnici na koštěti.

I v Krásně upoutá hlavně kostel, a sice římsko-katolický kostel sv. Kateřiny, pocházející ze 14. století a původně gotický, několikrát ale přestavěný, nejvýrazněji po požáru v 19. století, kdy dostal novorománskou podobu.

V závěru trasy nemůžeme opomenout rozhlednu na Krásenském vrchu (777 m n. m.), která v r. 2011 v anketě internetového serveru iDNES byla vyhodnocena jako nejkrásnější rozhledna České republiky. Byla postavena v 30. letech a je celá z kamene. Od kostela v Krásně je vzdálena asi 1 km.

Z odstupu vypadá nenápadně, ztrácí se v lesíku, ale když vystoupáme na horní terasu ve výšce 25 m, otevře se kruhový výhled, mimo jiné na Krušné hory.

Do Krásna pak sejdeme druhou možnou cestou, kde počkáme na autobus. Celková délka trasy byla 20,5 km.

1. Na Lokti jsem byla jako malá, ovšem rozhledna je nádherná...

2. Ten kostel v Horním Slavkově vypadá napůl s tou věží jak zámek a napůl jak hrad, nebo ještě spíš, jako když na hrad naroubuješ zámeckou věž . Ta rozhledna je hodně známá, už jsme jí viděla v několika filmech a jednom seriálu, ale netušila jsem kde vlastně je....

3. Byl jsem v Lokti a na Svatoskych skalach, nekdy musim vyrazit i na ostatni mista...prekvapil mne pěkný kostel...

4. Musím se ztotožnit s Kingom, nádherná reportáž, když vidím na titulce Blogu cz. denně stále jedny a ty samé VIP blogery, tebe tam spatřit, to skutečně potěší! Škoda, že tam taky nejsi denně.

5. Jů, Loket mám co bych kamenem dohodil, je to nádherné město a na hradě jsem zažil spoustu úchvatných koncertů.

6. Loket jsem navštívila v deseti, asi se za tu dobu toho tam dost změnilo.
    Ostatní místa jsem ještě nenavštívila, ale ráda bych se tam co nejdříve vypravila.

7. Také jsem tam byla, ale opravdu už dávno. Díky za pěkný výlet a překrásnou reportáž. Ostatně jako obvykle, vždy se těším, když na emailu uvidím, že máte nový článek. Ať již z oblasti umění, tak i cestování.

8. Zaujala mne ta rozhledna na Krásenském vrchu. Tady je pár slov o ní z Wikipedie:
    Podle Jana Nouzy byl předobrazem krásenské rozhledny spirálovitý minaret al-Malwejía u Velké mešity v iráckém městě Samarra. Kamenná stavba má tvar dutého válce, po plášti se vzhůru vine spirálovitě točité schodiště a rozhledna tak připomíná Babylonskou věž. Kruhová základna věže je 11 metrů široká, vyhlídková terasa ve výšce 25 m má v průměru 3 m. Síla zdiva u základů dosahuje 2,5 metrů. Celkový objem kamenného zdiva činí 850 m3. Na vyhlídkovou terasu vede 120 schodů. Na vrcholu je kruhová plošina s kamennou obrubou, do které byly vsazeny porcelánové desky popisující kruhový rozhled.A tady je virtuální prohlídka z rozhledny:
    Doporučuji nechat si zobrazit na plnou obrazovku. Jako bychom tam na chvíli s Milošem byli...

9. [10]: Přesnější odkaz bohužel dát nejde. Je třeba opakovaně klikat na symbol posuvu (2 trojúhelníčky směřující vpravo), dokud se nenabídne "Krásno - Krásenská rozhledna - výhled". Zvolit a pak full screen (3.symbol zprava).

10. Krásné obrázkování i povídání! Podle fotek je Loket krásné místo, ale zkamenělý svatební průvod nemá chybu!

11. Hrad Loket je na fotkách impozantní, tam bych se ráda podívala. Pobavil mě skalní svatební průvod a líbí se mi ten most i když nevím, jestli bych si na něj troufla. Taky se mi moc líbí kostel sv.Jiří, vůbec mi nevadí, že je oprýskaný. Parádní je ten dřevěný ochoz okolo věže. To tedy byl parádní výlet!

12. Miloši, krása! :) Byli jsme tam teď o víkendě a projeli jsme si to na kolech :). Až na hrad jsme ale nejeli, protože jsme chtěli zůstat v přírodě a mezi lidi a auta se nám moc nechtělo :). Na hradě jsme byli před pár lety. Okolí Svatošských skal je nádherné a vydařilo se i počasí a ten most, ten se houpe docela hodně ;):). A ještě jsem tam nafotila ještěrky ;) :).
    Udělal jsi z té oblasti krásnou reportáž a moc pěkně jsi to nafotil! :).

13. [1]: Já jsem byl na prohlídce v 90. letech, když jsme si tam udělali výlet při pobytu v Karlových Varech, tehdy tam byla i nějaká akce na nádvoří, speciálně si pamatuji na dřevorubce a práci se širočinou.[2]: Na stránce Horního Slavkova https://cs.wikipedia.org/wiki/Horní_Slavkov se píše, že kostel má zesílené zdi a sloužil "částečně" jako pevnost.[3]: Loket v kombinaci s řekou a mostem působí ohromujícím dojmem, skoro jako Pražský hrad od Karlova mostu :).
    Mně se líbí červený kostel v Krásně, ten je jak "ze škatulky".[4]: Na výletě jsme byli 5.-8.5 a tehdy náramně vyšlo počasí, v současných deštivých dnech bychom z toho moc neměli.[5]: Každý den s něčím novým přijít umí jen největší mistři :).

14. [6]: Koncert v takovém prostředí musí být něco úžasného, vzhledem ke kamenného středověku zvlášť musí vyniknout tvrdý rock :).[7]: Tam, kde "na každém kroku" je něco zajímavého, je to jednoduché.[8]: Doporučuji, opravdu to stojí za to.[9]: Díky, Růžo, a také díky za všechny prezentace.
    Čím dál víc žasnu, kolik krásných míst u nás je a dosud jsem o nich ani netušil.

15. [10]: Díky moc za krásný virtuální náhled.
    Rozhledna je opravdu unikát a přirovnání k Babylonské věži je přiléhavé.
    Píší o ní, že ji stavěli v době hospodářské krize a asi 20 lidem dala práci, byla ale hodně těžká.
    V rámci dovolené jsme byli ještě na rozhledně Krudum, která je kovová a s plechovými schody, ale tam se člověk cítí divně, co kdyby zafoukal vítr a vyvrátila se, u té krásenské z kamenů je pocit bezpečí.[11]:Díky za podrobný návod.
    Zaujalo mě, co všechno pod základním odkazem je, a mnoho z toho jsme rovněž viděli, např. Komáří rybníky, pokud si dobře pamatuji, nachází se tam 24 druhů vážek.[12]: Zkamenělý průvod je opravdu pozoruhodný, škoda jen, že muzikanti už nám neprozradí, co chtěli zahrát :).[13]: Jarko, tam máš docela blízko, ne?
    Kostel bohužel je v neutěšeném stavu, rozbitá okna, poškozené zdi, oprava bude asi hodně náročná finančně i technicky.
    Most není moc dlouhý, pár vteřin a jsi na druhé straně :).[14]: Jitko, jsem zvědavý na fotky ještěrek, V tvých makrodetailech budou vypadat asi jako krvelační ještěři :).
    Možná jsme se tam potkali, cyklistů jsme viděli nepočítaně. Cyklovýlet kolem řeky musí být nádherný zážitek.[15]: Hezký kraj a příjemně překvapil.

16. Všem blogujícím čtenářům se omlouvám za odmlčení v komentování i návštěvách, v současné době jsem zahlcen nejrůznějšími úkoly, ale doufám, že to již dlouho trvat nebude.

17. [17]: Ano, vždy je to neskutečný zážitek.

18. V Lokti jsem byla před 20 lety - jo, nějak to letí, připadá mi to před nedávnem. I na lodičce jsme pluli, jo, to jsme byli ještě mladí.

19. Moc pěkný kamenný průvod. A já jim říkal: Neohlížejte se!

20. Ach, Loket byl krásný. Mám doma keramickou rybu od jednoho umělce z malé uličky pod hradem. Asi bych potřebovala zase někam vyjet...

Aktuální článek

Nikola Tesla - geniální vynálezce a špatný obchodník (+ památník u Niagarských vodopádů)

Původem chorvatský rodák Nikola Tesla (1856-1943) je zřejmě největším vynálezcem všech dob, obdiv k němu však neměl dlouhého trvání a nakon...

10 nejčtenějších článků (od 23. 4. 2020)