13. února 2022

Ester Krumbachová - všestranná osobnost československé nové vlny

Mezi pěticí nejoblíbenějších filmů československých tvůrců mám tři – Ovoce stromů rajských jíme (režie Věra Chytilová, 1969), Faunovo velmi pozdní odpoledne (Věra Chytilová, 1983) a Kladivo na čarodějnice (Otakar Vávra, 1969) – na nichž se výrazně podílela Ester Krumbachová (1923–1996), ke všem napsala scénář, navrhla kostýmy a u posledního složila i text titulní písně. 

Spolupracovala ale i na mnoha dalších filmech, které patří do zlatého fondu naší kinematografie. Jako scenáristka je podepsána pod filmy Sedmikrásky (Věra Chytilová, 1966), O slavnosti a hostech (Jan Němec, 1966), Mučedníci lásky (Jan Němec, 1966), Valerie a týden divů (Jaromil Jireš, 1970), návrhy kostýmů a výtvarnou spoluprací vedle zmíněných filmů přispěla k dalším, jako jsou: Transport z ráje (Zdeněk Brynych, 1962), Král Králů (Martin Frič, 1963), ...a pátý jezdec je Strach (Zdeněk Brynych, 1964), Démanty noci (Jan Němec, 1964), Kdyby tisíc klarinetů (Ján Roháč, Vladimír Svitáček, 1964), Romance pro křídlovku (Otakar Vávra, 1966), Kočár do Vídně (Karel Kachyňa, 1966), Všichni dobří rodáci (Vojtěch Jasný, 1968), Ucho (Karel Kachyňa, 1970), Archa bláznů aneb Vyprávění z konce života (Ivan Balaďa, 1970, podle Čechovova Pavilonu č. 6), Psi a lidé (po emigraci Vojtěcha Jasného film dokončil Evald Schorm, 1971), …  

Ester Krumbachová se narodila v Brně a v r. 1948 zde absolvovala studium užité malby a grafiky na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (VŠUP). V oboru se však zpočátku nemohla uchytit, odešla do pohraničí, kam nikdo nechtěl, a pracovala na stavbách jako zednice, v zemědělství, pásla ovce, sbírala len, prodávala umělé květiny, … Sama to zhodnotila slovy: „Byla jsem na nejspodnější příčce žebříčku, to mi vyhovovalo, …, protože jsem mohla dělat, co jsem chtěla. Kromě prostituce a hrobnictví jsem provozovala snad všechny možné profese.“      

V r. 1954 získala místo v divadle v Českých Budějovicích, nejdříve jako propagační referentka, brzy ale začala spolupracovat s režisérem a hercem Miroslavem Macháčkem jako malířka dekorací, scénografka (vedle scénické stavby navrhovala i způsob nasvícení) a kostýmní návrhářka. Později se stali partnery a v r. 1957 přešli do Prahy, do Městských divadle pražských. Krumbachová byla v té době již 2krát rozvedená a Macháček ženatý. Společně působili také v Národním divadle, Ester i v Divadle ABC, v Hudebním divadle Karlín a v Rokoku.

Inscenace s její výtvarnou a kostýmní spoluprací vybočovaly ze zažitých zvyklostí, promítala se do nich její znalost děl expresionistických malířů (např. Gauguina a Modiglianiho) a pro diváky se staly zážitkem. Oldřich Lipský ji proto oslovil, aby navrhla kostýmy k jeho sci-fi filmu Muž z prvního století (1961). Krumbachová si prostředí filmu hned zamilovala, protože umožňuje postihnout i detaily, které na divadelních kulisách nejsou z hlediště k rozeznání. 

Podobně jako se Věra Chytilová z modelky a filmové klapky vypracovala ve významnou režisérku a slovy Bolka Polívky „první dámu československého filmu“, Ester Krumbachová nezůstala jen u návrhů kostýmů, ale brzy se zapojila literárně, kdy do děje vstupovala svými nápady a obohatila jej scénkami, které ve scénáři nebyly, a později již tvořila náměty a scénáře celých filmů, uvedených v úvodu, nakonec jeden film (Vražda Ing. Čerta) také režírovala. 

Stala se múzou tvůrců zlatých šedesátých let, ve spolupráci s ní Věra Chytilová, Jan Němec, Otakar Vávra, Jaromil Jireš, Karel Kachyňa a Vojtěch Jasný natočili své nejlepší filmy. A o 13 let mladší Jan Němec se stal jejím třetím manželem. 

Ester Krumbachová byla v centru uměleckého dění, k jejím přátelům patřil historik umění Miroslav Lamač (mimo jiné autor skvělé knihy Myšlenky moderních malířů a monografií Vincent van Gogh, Georges Braque a František Kupka z edice Malá galerie, vydávané nakladatelstvím Odeon). 

Tragédií Ester Krumbachové bylo, že ve věku 40+, kdy byla na vrcholu tvůrčích sil, mnoho filmů, které svým rukopisem nezapomenutelně obohatila, s nástupem normalizace skončilo v trezoru. Velkou nelibost stranických orgánů vyvolal film O slavnosti a hostech, kde Ivan Vyskočil (1929) v hlavní roli jim připadal jako parodie na Lenina. Jan Němec a Ester Krumbachová se dostali na seznam zakázaných umělců a mohli už jen dokončit rozpracované projekty a žádné nové jim nebyly schváleny. Trezorovým se dokonce stal i film Kladivo na čarodějnice režiséra Otakara Vávry, který dovedně proplouval všemi režimy počínaje protektorátem a u něhož by to nikdo nečekal. Cenzorům totiž záhy došlo, že scénář temného filmu atmosférou strachu, pro koho si inkvizice přijde příště, bude ho mučit a nakonec upálí, je podobenstvím procesů 50. let. Text Ester Krumbachové na melodii německé válečné písně byl také výmluvný. 


K „dobíhajícím“ filmům, které Ester Krumbachová před úplným zákazem stačila realizovat, patří i Vražda Ing. Čerta (1970). Je jejím plně autorským dílem, napsala scénář, navrhla kostýmy, složila text písně Sněžný muž a také ho jako svůj jediný režírovala. 


Jan Němec ho s „něžnou nadsázkou“ označil za „nejblbější film, co byl kdy natočen“, na ČSFD má ale pěkných 71 %. 

Asi 40leté ženě (hraje ji Jiřina Bohdalová) zavolá někdejší spolužák, Ing. Bohouš Čert, kterého si pamatuje jako štíhlého hocha. Na večeři však přijde obtloustlý chlapík (Vladimír Menšík) a hned ve dveřích hostitelce zalichotí: „Ty jsi ale ztloustla, a taky už nejsi nejmladší.“ A obratem přejde k nejdůležitějšímu: „Jíst budeme doufám hned.“

S nenasytným apetitem spořádá všechny chody, u toho si všelijak ulevuje, z rozepnuté košile mu vykukuje chlupaté břicho. A dává najevo svou intelektuální převahu, diví se, že nezná Freuda, Nietzscheho, …    

Přecpaný si lehne na válendu a sebestředně rozjímá: „Já často sedím a přemýšlím, a jen tak sám pro sebe si přemýšlím. No, jestli to můžeš pochopit, sám, pro sebe, přecházím, někdy si lehnu, ale vždy, nebo téměř vždy (poklepe si na čelo) já přemýšlím.“ 

Měl jsem donedávna milenku, velice krásnou, oproti tobě velice mladou milenku.“ Našla si však jiného milence: „A teď po mně chce vrátit kajak, který jsem jí zalepil.“ 

Bohdalová ho chlácholí, že zítra upeče husu. Čert ji sní celou. 

Čert pak dochází den za dnem a vždy se nacpe k prasknutí a při své neukojitelné žravosti potají jako bobr okouše i dřevěné nohy nábytku a listy pokojové rostliny (zde film přechází do surrealistické polohy).

Hostitelka se chvíli zlobí, ale nakonec se i s tím smíří: „Tak ty si teď myslíš, že já si tě teď nebudu chtít vzít“. 

Jenomže otázka je, jestli si já budu chtít vzít tebe. Kdopak by se taky chtěl oženit s ženskou, která nemá nejmenší ponětí o tom, že musí poslouchat muže svého?

Nepečeš náhodou husu?” “Pro koho já bych asi tak pekla husu? Pro sebe?” “Ne, pro mě. Jestli nemáš peníze, já ti půjčím.” .... “Peníze budu chtít vrátit, jinak bych tě byl nucen zažalovat.

V neustále se opakujícím ději, kdy Čert se zajímá jen o jídlo, které prokládá zmínkami o Byronovi, Darwinovi, …, aniž by jinak hnul prstem a projevil trochu pozornosti, hostitelka pochopí, že tento muž asi pro ni nebude tím pravým, vzhledem k jménu spíš převlečeným ďáblem.

Film, který je nejčastěji vykládán jako výraz feministického přesvědčení Krumbachové, končí promluvou: „A teď již vlastně ani nevím, co bych ještě. A tak chci vlastně financovat novou výpravu do Tibetu. Aby mi přivezli sněžného muže.“

A to bylo téměř vše. 

Kolem roku 1970, kdy jsem se jako ‘opora kontrarevoluce’ octla v nezáviděníhodné situaci, že mi byly postupně odebrány všechny papíry, opravňující mě k umělecké činnosti – takže jsem byla ZAKÁZANÁ – se mi zdálo tolik snů, že jsem se rozhodla je zapisovat jako Seník. Jak se říká Deník, tak Seník.

Je zajímavé, že tolik rozličných hypnoticko-spirituálních podnětů může inspirovat takové hovado, jako byl jistý Ludvík Toman, dramaturg v tehdejším Filmovém studiu Barrandov. Ožrala a vyděrač byl iniciátorem i toho, že jsem měla (já a Pavel Juráček, režisér) zakázaný vstup na Barrandov, do Filmového klubu a do Televizního klubu.“ 

Protože Ester Krumbachová se nepokořila a nevykoupila sebekritikou, dlouhé roky žila nuzně, v malém bytě v pavlačovém domě, obklopená kočkami, trpěla depresemi a propadla alkoholu. Živila se výrobou šperků, potají spolupracovala s Laternou magikou, v zastoupení psala scénáře pro jiné, její jméno však v titulcích nesmělo být uvedeno a tomu také odpovídaly velmi malé výdělky. Jedinou výjimkou byl film Faunovo velmi pozdní odpoledne z r. 1983, kdy umanutá Věra Chytilová si Ester Krumbachovou vyvzdorovala, ale nevím, zda vůbec v té době se do titulků dostala.  

Po r. 1989 se nemocná a na alkoholu závislá Krumbachová velkého návratu nedočkala, natočila klipy S tebou/U nás ve sklepě skupiny Garáž a Winner Takes All Ivana Krále (bohužel nejde do textu vložit přímo, jen odkaz, protože je pouze pro dospělé), navázala tak na výtvarnou spolupráci na recitálu Marty Kubišové Náhrdelník melancholie z r. 1968, pro cyklus Gen Fera Feniče natočila profil malířek Válových, pro Divadlo na Vinohradech navrhla kostýmy hry Cid, s Věrou Chytilovou plánovaly pokračování Sedmikrásek po 30 letech, ale stárnoucí umělkyně už nenašly společnou řeč. Přesto však i tehdy ještě ukázala dvě nové polohy svého všestranného talentu. Výběr svých textů zpracovala do divadelní hry Smraďoch Šindler má jít okamžitě domů, kterou s úspěchem nastudovala Gabriela Wilhelmová, a v r. 1994 jí v pražském nakladatelstvím Primus vyšla První knížka Ester, obsahující „neúmyslně zapomenuté a úmyslně neodeslané dopisy smíchané s černými pohádkami“ s vlastními ilustracemi.    

Částečně jsem z ní už citoval, je tam i následující: „… můj tehdejší manžel se nedostavil k stání, tak se ten soudce, který se zajímal o ženy – umělkyně – rozhodl, že moji celkem nevhodně formulovanou žalobu o rozvod, kde se nemluvilo ani o fackách, ani o majetku, jak bývá v kraji zvykem – nějak zkrášlí, vysvětlí, objasní, a tak napsal tvrdým hlasem: ‘Byla již od mládí talentovaná a k manželství se nehodí.‘“

Ester si uměla hrát slovy, ve vzpomínce na malířky Jitku a Květu Válovy z Kladna (podle angažované spisovatelky Marie Majerové byly „skvrnou“ Kladna, protože nemalovaly dělníky z oceláren s úsměvem na líci) a to, jak se jedna při pravidelných jízdách vlakem z Kladna do Prahy zamilovala do spolucestujícího inženýra a pozvala ho na koncert, jenže tam ji hlasitě kručelo v břiše, inženýr se za ni styděl a nechtěl s ní dále nic mít, podle Ester „po tomto divném rozchodu, který předtím neměl ani schod, se trpící dívka rozhodla vytvořit grafický list, který inženýrovi mlčky a bezprogramově poslala. Znázorňoval dona Quijota u zdi, po které lezla ještěrka, velmi krásná, a don Quijote byl zamyšlený.“     

Jak jí bylo těžko, píše v dopise v r. 1984 sestrám Válovým: „Já jsem vám tak příšerně unavená, že se mi nechce dělat výrobkyni šperků na módní přehlídky, ani se mi nechce psát načerno scénáře na nabídky různejch hajzlů z televize, co se tváří, že mi chtějí pomoct, ale jenom mě chtějí vydírat, abych byla hodná a abych přijala jakékoliv peníze

Vy to víte, vy dvě jo, já jsem toužila dělat film, největší lásku mého života, uřízli mě od toho a já od té doby nějak existuju – neříkám, že marně, nic není marný, ale jak to na jednoho padne, je v pr.eli. A přitom já se tomu dokážu bránit, mám spoustu vůle, ale najednou se tak rozpadnu jako prázdnej pytel.“

Holky, je mi líp a líp. Už nemetám kozelce přemetem nazad … nemetám kozelce ze samé lítosti nad neuznanou genialitou, už se zase tiše pochechtávám a mnu si duševní ruce. A škrábu se duševně za uchem… “

Vzdělaná, mimořádně sečtělá žena s velkým rozhledem, všestrannými zájmy a s vypravěčským talentem sedávala v hospodě s pochybnými individui a s některými navázala i důvěrný vztah. Jedna taková existence se objevila v dokumentárním filmu Věry Chytilové Pátrání po Ester z r. 2005, který není volně dostupný, zajímavá je ale i stručná vzpomínka Chytilové na Krumbachovou na ČSFD.

Na YouTube je však možné si pustit téměř hodinový dokument Ester Krumbachová z cyklu Zlatá šedesátá na ČT art a dá se také najít 26minutový zvukový soubor Osudové ženy – Ester Krumbachová v .mp3. 


Dům umění města Brna Ester Krumbachové vzdal hold výstavou. Koná se pod záštitou (dnes již bývalého) ministra kultury Lubomíra Zaorálka a brněnské primátorky Markéty Vaňkové.  



Jsou zde k vidění její ilustrace a grafika, 



návrhy kostýmů, 




fotografie a originální texty psané na mechanickém stroji, 



na velkoplošných obrazovkách se promítají ukázky filmů 





a původně zde byly i živé kočky, které si návštěvníci mohli odnést domů.  

V r. 2021 byla Ester Krumbachové in memoriam udělena cena ministerstva kultury za přínos v oblasti kinematografie a audiovize. 

26 komentářů:

  1. Velice zajímavý článek. Vůbec jsem si Ester Krumbachovou nikde nevybavila a při tom se podílela na tolika zajímavých filmových dílech. některé filmy jsem viděla a j o jiných nemám ani tušení o čem by mohly být. Měla plodný ,ale asi i bouřlivý živost. Škoda, že zemřela tak mladá. Děkuji za zajímavý a velice poučný článek. Přeji krásné a pohodové brzy už jarní, dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vím, že stáří je relativní pojem, ale přece jen - E.K. zemřela v 73 letech. To není zrovna nějaké jiskřivé mládí :-)

      Vymazat
    2. Já si ji pamatuji jako scénáristku a neuvědomoval jsem si, že byla původně výtvarnicí a už vůbec ne, že napsala i písňové texty a natáčela klipy. A ty s Martou Kubišovou byly u nás jedny z prvních. Přitom Jan Němec se s ní rozvedl a právě Kubišovou si vzal. Ester Krumbachová to ale nebrala nijak úkorně, se všemi bývalými partnery udržovala přátelské vztahy. A po revoluci, když se Jan Němec vrátil z emigrace, natočil její profil do cyklu Gen.

      Vymazat
    3. Axino, já tomu rozumím, že její umělecký život byl krátký.

      Vymazat
  2. Lidé, mezi jejichž nejoblíbenější filmy patří Kladivo na čarodějnice, mě děsí...
    https://www.youtube.com/watch?v=cwuJF2q0Atw

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Můj oblíbený film to není proto, že bych se sadisticky vyžíval v mučení, ale že film je neobyčejně silný svou uměleckou výpovědí.

      Klip se skupinou Asonance má z dnešního pohledu ještě jednu temnou vrstvu v tom, že zpěvačka se úmyslně nakazila covidem v domnění, že omikron jí neublíží a vytvoří si bez rizika protilátky, jenže pak na něj zemřela.

      Vymazat
    2. Dodejme: Proti covidu úmyslně neočkovaná.

      Vymazat
    3. O to je smutnější, že takto riskovala. Asi se nechala ovlivnit řečmi, že omikron je neškodné respirační onemocnění.

      Vymazat
  3. V duchu jsem tipoval, kterou zajímavou postavu čs.nové vlny představíš a přiznávám, že paní Ester mě nenapadla, i když změnu poměrů na Barrandově odnesla podobně tvrdě jako Pavel Juráček. Pro mě byla vždycky víc člověkem, který byl svérázným inspirátorem mnoha tvůrců a zásadním způsobem spoluvytvářel estetiku nové vlny, kvůli jejím nekonvenčním kostýmům a mnohostranné výtvarné spolupráci. Pokud vím, nezanedbatelný byl i její podíl na filmu Morgiana Juraje Herze, který přišel do kin už v poměrech počínající normalizace, a myslím, že tam už se nesměla objevit v titulcích. Výrazné kostýmy (hlavně klobouky) a obecně výtvarná stylizace postav jsou pro ni tak typické, že byl div, že to Toman a jeho nohsledi celé nezařízli.

    Mimochodem, v titulcích Faunova velmi pozdního odpoledne paní Ester uvedená je (i byla), vůbec celé natáčení tehdy proběhlo celkem dobře, nejspíš proto, že se to realizovalo v Krátkém filmu a ne na Barrandově.

    Vražda ing.Čerta mi jinak připadla vždy jako jeden z nejméně povedených filmů toho požehnaného filmového období, což by z něj ovšem i tak dělalo na dlouhou dobu nedostižnou kvalitativní metu normalizačních studií :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Celá normalizace byla tragédií, kolik tvůrců zadupala do země, kolik se přizpůsobilo a prodalo. Není to jen film, ale i hudba.
      Díky za zajímavou informaci, film Morgiana znám a docela se mně líbil, Iva Janžurová až tolik ne, ta dvojrole mně moc neseděla a nikdy jsem také neměl rád její pitvoření, výborná byla ale v Petrolejových lampách a Kočáru do Vídně, kde se bez toho obešla.

      Vymazat
  4. Normalizace udusila mnoho talentovaných duší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Štvalo mě to také v hudbě, rock se do televize nedostal a pečené vařené tam byly Kroky Františka Janečka. U filmů alespoň trochu fungoval Filmový klub, kde se někdy dostalo na filmy, které by do běžných kin kádrováci nepustili, ale umělci na indexu zakázaných si "neškrtli".

      Vymazat
    2. Nostalgicky vzpomínám na filmový klub v Klimentské a na kino Ponrepo v Holešovicích...

      Vymazat
    3. V Brně jsme také měli Ponrepo, ale pokud si vzpomínám spíš než klubové filmy se v něm hrály staré černobílé filmy. Dnes je v něm nějaká herna.

      Vymazat
  5. Velmi mne zaujalo vyprávění o Ester už i proto, že moje maminka (osiřela ve 4 letech) přišla do Brna jako schovanka jedné paní řídící školy, ale bydlela, na rozdíl od Ester, ve vile v Králově Poli. Tenkrát se učitelky, natož řídící školy nesměly vdávat a mít děti, proto si ji paní Šámalová vzala až byla ve výsluhovém věku. Přesto, že bydlela ve vile, žila velmi skromně. I moji rodiče nakonec začínali v hlubokém pohraničí a tak trochu vím, jak těžce se tam žilo. Co si ale asi nedovedeme představit dneska nikdo, že cokoli vytvoříme, bude zakázáno, veškerý talent bude potlačován. Pak je také obdivuhodné, že v sobě našla chuť tvořit.....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moje máma měla podobný osud a vyrůstala v dětském domově v Praze. Co je to žít ve velmi skromných poměrech, dobře znám, proto si velmi vážím těch, kteří se i navzdory takovým omezením dokázali prosadit.
      A Ester Krumbachová má můj velký obdiv. Ty filmy zmíněné v úvodu jsem měl rád už tehdy, když jsem o ní ani pořádně neslyšel.

      Vymazat
  6. No ona se nakonec jiste sstisfakce dočkala, a mohla se vratit kntvorbe prece jenom..Ale umelecky ssi nejplodnější leta, kdy mohl být vrchol, už byla pryč...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jenže to už byla důchodového věku. A po r. 1989 byla umělecká tvorba v ústraní, zelenou měla Nova a pořady Petra Novotného, všeobecný vkus se propadl o několik pater dolů.

      Vymazat
  7. Jméno E.Krumbachové znám, ale jen povrchně, škoda, že vyjímečné lidi pronásledují často jejich vnitřní démoni.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel, ale k svébytným a originálním umělcům to asi trochu patří.

      Vymazat
  8. Neznám, i když filmy zmíněné jsem viděla. Ale mou nectností je, že nestuduji závěrečné titulky - na to byla expert moje kamarádka z Brna, která se hodně zajímala o filmy i literaturu, dokonce mě vytáhla i do kina Art, ač jsem předtím byla zaměřena na ryze komerční filmy, naučila mě, že i ty méně komerční nebo netradiční, mají něco do sebe. (I když, neocením jako originálem každou ptákovinu jen proto, že se vymyká komerci).
    S popisem života a osudu Evy Krumbachové se mi tak trochu vynořila jiná osoba - Hana Podolská.
    Dávám jako tip - nechceš o ní také napstat? Jsi dobrý hledač informací, i těch zasutějších .
    A toto byla třeskutá skvělá prezentace.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kino Art na Cihlářské jsem navštěvoval velmi často a později kino Světozor v Židenicích, kam se Filmový klub přestěhoval. Souhlasím, některé filmy na mě také působily jako póza - umění pro umění. Právě tam mě ale velmi zaujal film Ovoce stromů rajských jíme a od té doby mně utkvěla v paměti Ester Krumbachová, která byla jeho duší. Výborné bylo také to, že před promítáním publicisté a filmoví kritici film někdy představili a snažili se složitější podobenství a záměry tvůrců divákům přiblížit. A bývali tam i hosté, jednou jsem viděl Elmara Klose, polovinu oscarové dvojice Ján Kádár-Elmar Klos (Oscara získali za film Obchod na korze) a mezi oblíbenými mám jejich další film Touha zvaná Anada.

      Hanu Podolskou bohužel vůbec neznám, zkusil jsem ji najít Googlem, informací je tímto způsobem dostupných celkem dost, ale nemělo by smysl dělat "rešerši" osobnosti, ke které nemám bližší vztah.

      Vymazat
  9. Moc pěkně jsi paní Krumbachovou přiblížil i těm, co o ní nikdy neslyšeli, jako třeba mně. Film Kladivo na čarodějnice mě hluboce zasáhl, ale znovu ho vidět už bych nechtěla a stejně tak film Ucho. Ostatní filmy neznám nebo jenom podle názvu. Bylo to čtivé a zajímavé. :)

    OdpovědětVymazat
  10. Našel jsem zrovna včera jeden starý rozhovor s Pavlem Juráčkem a řekl jsem si, že ti o jednom detailu z něj musím napsat. Pořád jsem totiž nevěděl, jak mohli scénář k Chytilové Sedmikráskám dělat oba, tedy Juráček i paní Ester; neuměl jsem si představit, že by takové dvě individuality dokázaly intenzivněji spolupracovat. A pak jsem našel rozhovor z dubna 1966, který s Pavlem Juráčkem vedl Josef Vagaday, kde Juráček uvádí:

    "Sedmikrásky, ty se mnou stejně nemají mnoho společného. Když jsem točil koncem roku v Hostivaři, viděl jsem, že Věra Chytilová balí své herečky do novinového papíru. Myslím, že za to může Ester Krumbachová. Ta po mně předělávala scénář." Mimochodem, ta scéna v novinovém papíru pak byla jednou z často citovaných scén a Juráček se k Sedmikráskám moc nehlásil :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petře, díky za informaci. Ale i tak v titulcích Pavel Juráček jako spoluscenárista zůstal uveden, dámy ctily autorská práva. Scéna s balením, ne do novin, ale do velké role papíru je také v mém oblíbeném zahraničním filmu Zvětšenina. Je ze stejného roku 1966, takže těžko říct, zda někdo někoho inspiroval.

      Mě by zajímalo, jaké scénáře Ester Krumbachová napsala během normalizace za někoho jiného. Ve filmu Pátrání po Ester o ní např. hodně mluví režisér Jiří Svoboda, ale většinou v tom smyslu, že se pohybovala ve společnosti lidí o několik intelektuálních pater níž, ale zda i jemu něčím přispěla, nezmiňuje.

      Badatel Jan Bernard teď vydal knihu 5 a půl scénáře Ester Krumbachové, kde jsou i texty z její pozůstalosti, které poslední partner měl v krabicích od banánů, a mezi nimi i fragmenty Sedmikrásek II. Krumbachová s Chytilovou se však už nemohly na ničem shodnout, Ester o Věře mluvila jako o "babizně" a nakonec se vyjádřila, že se jí ulevilo, když spolupráci ukončily.

      Vymazat

Aktuální článek

Édouard Manet - sám sebou ve společnosti impresionistů

V druhé polovině 19. století se v umění začal prosazoval svobodomyslný životní styl umělců, jejichž prostředím se staly pařížské bulváry, ka...

10 nejčtenějších článků (od 23. 4. 2020)