21. února 2022

Hoher Dachstein - pod vrcholem

Hoher Dachstein s 2995 (někde také 2996) metry nadmořské výšky je nejvyšší horou rakouských spolkových zemí Štýrsko (Steiermark) a Horní Rakousko (Oberösterreich), na jejichž hranici leží. 

Pohledy z dálky již byly zařazeny do článku Reiteralm - kolem jezer na alpské dvoutisícovky a s výhledy na Dachstein a alespoň jeden vložím i sem. První tři vrcholy zleva jsou Torstein (2948 m n. m.), Mitterspitz (2926) a Hoher Dachstein (2995/2996).



Někdy se Hoher Dachstein (v českém překladu Vysoká kamenná střecha) zjednodušeně uvádí názvem Dachstein, správně však označení Dachstein patří celému vápencovému masivu. Tato nejednoznačnost je patrná i z map – letní s trasami výstupů a zimní se skiareálem.





My jsme zde byli v létě, a protože jsme využili lanovku, můžeme se podívat blíže do vrcholových partií masivu. 


Lanovka překoná převýšení téměř 1000 m a vystoupíme ve výšce 2687 m n. m. 



Ukazatele u horní stanice informují o dvou atrakcích – visuté lávce a vyhlídkovém chodníku, vystupujícím do volného prostoru (sky walk). 


Lávka má délku 100 m a při přecházení se trochu houpe.




Na skywalk se stojí fronta, ale lidé na něj vstupují po jednom, protože co kdyby nevydržel.




Zatímco restaurace je hned u lanovky, zdá se, že muž pod zábradlím sem přichází po skále.



Výhledy stojí za to.




A Hoher Dachstein je již téměř na dosah (mírně vpravo ve stínu).



Na vrchol Kleiner Gjaidstein (2734) za sněhovým polem vede nenáročná zajištěná cesta (ferrata).



A taková příležitost lákala ji využít.



Černá skvrna uprostřed stoupání je dřevěná chalupa, k níž se dostaneme bez zajištění lany. 



Ještě chvíli pokračujeme a teprve potom se objeví zabezpečovací lana.




Na vrcholu jsou panely s informacemi o klimatu a také o Friedrichu Simonym (1813-1896), vědci z vídeňské univerzity, který se zabýval geologií, hydrologií, paleontologií, zkoumáním jeskyní a Dachstein byl jeho hlavním objektem zájmu. Byl také prvním, kdo zdolal Hoher Dachstein v zimním období.  




Ještě se rozhlédneme a je čas se vrátit.



Tubus pod restaurací skrývá pohyblivý pás, kterým se přesuny urychlí. 



26 komentářů:

  1. To je taková nádhera až dech se tají. Škoda, že nejsem mladší. I když užila jsem si dosti tatranských túr a ten pán co přichází po skále mi připomněl tátu, mne a bratra, jak jsme takto přilezli po skále na Lomnický štít a lidi, většinou Němci, si nás fotili od zábradlí vrcholové stanice. Pak nám udělali společnou fotku. Ale na takové atrakce, jako vysuté lávky na lanech a i pevných konstrukcích by mne dneska nikdo nedostal. :) Tak se pokochám alespoń na fotkách. jsou překrásné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tos tedy byla hodně odvážná, Lomnický štít svou strmou stěnou působí mimořádně děsivě. Vím, že jsou tam řetězy, ale nevím, zda bych se tam v mladých letech odvážil, ten už vůbec ne. Ale ty lávky a skywalky jsou v pohodě, když budeme věřit technice, nehrozí tam žádné uklouznutí a pád do propasti.

      Vymazat
  2. Na Dachstein na ledovec jezdil můj kamarád lyžovat. Tahle výhledy můžu. A Sky walk tedy vůbec nejvíc. Asi bych si užila i tu lávku. Jsem na tyhle atrakce ulítlá.... ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sjezdovky pod vrcholem nevypadají příliš náročné, tedy až na tu dlouhou červenou. Většina je modrých, ale měl bych strach, že se člověk nechá rozptylovat výhledy a pak sjede z trasy a skončí volným pádem na úpatí hory :).
      Já tyto atrakce také nikdy nevynechám.

      Vymazat
    2. Kousek dál, v Hallstatu je nahoře na hoře taky 😉

      Vymazat
    3. Myslíš skywalk? Jeden je u solného dolu nad Hallstattem (v článku o Hallstattu ho mám) a je ještě druhý, na opačném konci jezera u městečka Obertraun, jmenuje se Pět prstů (někdy ho sem také přidám).

      Vymazat
    4. Jojo, myslím ten nad Hallstattem u té kouzelné restaurace. O Pěti prstech vím, ale tam jaksi cestovka nedělá zastávku. Ještě jsem byla na Hohe Wand. A štve mě, že se nejede na ten Nebeský chodník, přitom je to kousek.....

      Vymazat
  3. Tedy to je opravdu nádhera. Most i ta plošina! To by bylo něco pro mně...Nádherné výhledy, krásné skalní masívy. Prostě paráda a moc hezky vše popsané. Díky za prohlídku nádherných míst, kam se já můžu podívat jen díky takovým krásným fotografiím-.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Celá oblast je nádherná, byli jsme tam v létě 2018 a několik článků odtud už na blogu mám - kromě zmíněného turistického výletu Reiteralm ještě Ledovou jeskyni pod Dachsteinem, mamutí skokanský můstek v Kulmu a velmi pěkné městečko Hallstatt.

      Vymazat
  4. Neuvěřitelná pohodovka, tam se musí dýchat líp než v Krkonoších!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky myslím, tam prachové částice z polských uhelných elektráren nepoletují.

      Vymazat
  5. Vskutku panoramata.
    Ta lávka působivá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky vyšlo počasí, jednou jsme byli na podobné lávce na vrcholu Titlis na Luzernem a bylo vidět sotva na dva kroky.

      Vymazat
  6. Úchvatné výhledy. Z pouhého pohledu na lávku a skywalk mě chytá závrať, ale věřím, že ten pocit, když se člověk přemůže a projde se po ní, rozhlédne se z z toho visutého bidýlka kolem sebe, stojí za to. :) A zaujal mě ten pohyblivý pás v tubuse pod restaurací, nějak si to neumím představit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám i fotku zevnitř tubusu, ale na pohyblivém pásu jede choť a nemám svolení ji na blogu vystavovat :).

      Vymazat
  7. Tak v lete jsme byli v rakouských Alpách, ale zejmena ta vesta ve vzduchu tomito mistu dodava jeste jiny puvab.m

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádi bychom se do těchto končin ještě vrátili, je tam hodně co poznávat.

      Vymazat
  8. Odpovědi
    1. Je úžasné, co příroda umí vytvarovat, a když se pro obyčejné smrtelníky nedostupné místo citlivým způsobem zpřístupní, nemá to chybu.

      Vymazat
  9. Moc pěkné. Skywalk bych asi jako zajímavou zkušenost nevynechal, i když nebývám z těchle umělých konstrukcí pro výhledy úplně nadšený. No a vrchol se asi opravdu vynechat nedá :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Z vrcholu Kleiner Gjaidstein se ještě dalo pokračovat na Hoher Gjaidstein s vrcholovým křížem, znamenalo to ještě asi 2,5 km cesty a ferratu stupně B (na Kleiner Gjaidstein to byl jen 1 km od lanovky a ferrata A), asi bych tam šel, jenže choť zůstala na chalupě v polovině kopce a nechtěl jsem ji nechat čekat.

      Vymazat
  10. Nádherné záběry, které jsou až neskutečné. Něco takového prožít, musí být vzpomínkou na celý život.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také rád vzpomínám a někdy všemi fotkami pro potěchu proklikávám.

      Vymazat
  11. Nádhera! Nemám, co dodat.Možná, babička by řekla: Jsem okouzlena.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V našem penzionu v Ramsau, kde jsme byli ubytovaní, jsme dostali kartu na jednu jízdu lanovkou a já jsem byl tak okouzlen, že jsem ji při vytahování mobilu z kapsy a kochání se výhledy hned ztratil. Musel jsem si koupit (za 40 EUR) novou. Ale stálo to za to.

      Vymazat
    2. Já hory miluji v létě v zimě, bohužel manžel mou vášeň nesdílí, ale snad ho jednou přesvědčím, že bychom mohli mezi fotbaly a ryby zařadit i letní hory :)

      Vymazat

Aktuální článek

Édouard Manet - sám sebou ve společnosti impresionistů

V druhé polovině 19. století se v umění začal prosazoval svobodomyslný životní styl umělců, jejichž prostředím se staly pařížské bulváry, ka...

10 nejčtenějších článků (od 23. 4. 2020)