Joseph Mallord William Turner (1775-1851) je společně s Johnem Constablem posledním z vrcholných představitelů anglického malířství, narozených v 18. století, z nichž jsem zde přiblížil zatím jen Thomase Gainsborougha. Zatímco první z nich (William Hogarth, Joshua Reynolds, George Romney, …) se zaměřili na portréty, Gainsborough si přesycenost portrétováním bohatých příslušníků šlechtických rodů kompenzoval malováním krajin, u Constabla a Turnera již krajiny převažují a lidé, pokud se v nich vůbec vyskytují, jsou nepodstatným doplňkem.
Turner v mladém a středním věku hodně cestoval, navštívil Francii, Švýcarsko, Německo, Itálii a z nich si odnesl obdiv k obrazům „ideálních“ krajin francouzského klasicistního malíře Clauda Lorraina (1600-1682). V tomto stylu namaloval Dido při stavbě Kartága aneb Vzestup Kartágské říše (1815, National Gallery, Londýn). Dido, královna a zakladatelka Kartága, v levé části obrazu si prohlíží klasickou architekturu zatím nehotového města.
Turner se však od jiných krajinářů lišil tím, že maloval hlavně moře, často s rozbouřenou hladinou, ve vlnách se zmítajícími loděmi, bouřkovými mraky a atmosférickými efekty na obloze. Tak je tomu i na obrazech Přístaviště v Calais (1803) a Holandské lodě ve vichřici (1801) z National Gallery v Londýně.
V obraze Přívoz v Saltashi (1811, Metropolitan Museum of Art, New York) je hlavní světelný efekt v odrazu na vodě. Turner jej namaloval při cestách po Anglii, Saltash leží na jihu u známějšího města Plymouth v hrabství Cornwall.
Odysseus posmívající se Polyfémovi – Homérova Odyssea (1829, National Gallery, Londýn) znázorňuje mytologický příběh Odyssea, který se svými druhy byl uvězněn jednookým obrem Polyfémem v jeskyni, kde je obr postupně zabíjel a jedl. Odysseovi se však podařilo obra opít vínem a mečem oslepit. Z jeskyně se pak dostali přivázáni zespodu k beranům, které obr vypouštěl na pastvu a kontroloval jen jejich hřbety, zda na nich někdo sedí. Ve východu Slunce v pozadí je slabě zřetelný vůz Apollona, boha Slunce, světla, harmonie a krásy, v popředí před Odysseovou lodí jsou nymfy.
Na obraze Večerní hvězda (1830, National Gallery, Londýn) jsou postavy, tentokrát chlapec kráčející po břehu a s ním pes, opět sotva patrné, stejně tak je ale velmi slabě vidět člun a hvězda jako světelný bod na obloze, jen trochu jasněji se odrážející na vodě. Obraz je totiž nedokončen.
Obraz Margate od moře (1835-1840, National Gallery, Londýn) je také nedokončen, navíc ani není jisté, zda znázorněné místo je Margate. Je především studií, jak zobrazit atmosférické efekty mlhy a mraků.
Na obraze Ostende (1844, Neue Piinakothek, Mnichov) je znázorněn vjezd do přístavu v Ostende v bouřkové atmosféře se silným vlnobitím. V dramatické situaci čekající lidi s obavami sledují, zda se lodím podaří překonat sílu přírodních živlů a úspěšně přistát.
Obraz Velrybářská loď (1845, Metropolitan Museum of Art, New York) se zdál nesrozumitelný, dokud divákům nedošlo, že šmouha v pravé části znázorňuje ocas velryby.
Nejslavnějším Turnerovým obrazem je Bojová loď Temeraire tažená do svého posledního kotviště k rozebrání (1838, National Gallery, Londýn). V Sluncem prozářené scenérii parou poháněný remorkér s kouřícím komínem táhne historickou loď Královského námořnictva na „popraviště“.
Jsou to zajímavé obrazy u nichž si opravdu pozorovatel musí hodně domýšlet co na nich vlastně je. Popravdě nedodělanými působí většina. Ale mají své kouzlo v té mlhavosti a nejasných liniích
OdpovědětVymazatV té náznakovosti se už blížil modernímu umění. Víc ho zajímala mořská hladina a obloha než cokoliv jiného.
VymazatObrazy působí velice ponuře, temně a smutně, ale na druhou stranu mě kdovíproč přitahují...
OdpovědětVymazatV Jeho životopise je uvedeno, že po smrti otce v r. 1829 (měl tehdy 54 let) propadl depresím a uzavřel se před okolím. To se na tom asi také podepsalo, protože většina zde uvedených obrazů je po tomto datu.
VymazatHlavně to bourici moře působí impozantně
OdpovědětVymazatPrý se nechal přivázat ke stěžni lodi, aby získal autentický pocit z lodi ve vlnách.
VymazatJeho obrazy jsou takřka jen v britských a amerických galeriích, bohužel jeden velmi pěkný s lodí zmítanou ve vzedmutých vlnách v National Gallery of Ireland v Dublinu při mé návštěvě zrovna měli někam zapůjčený a nechci ho sem kopírovat z průvodce galerií.
Jsou to obrazy, které by mi doma mohly viset.
OdpovědětVymazatTaké bych si vybral a začal bych druhým, pátým a posledními dvěma.
VymazatBojová loď Temeraire tažená do svého posledního kotviště k rozebrání.
OdpovědětVymazatTo je opravdu mistrné.
Asi ne náhodou se považuje za jeho nejlepší dílo.
VymazatTakové nedokončenosti si nechám líbit. Vybral bych si :-).
OdpovědětVymazatJá bych asi dal přednost těm dokončenějším, ale bohužel nikdo je nenabídne :).
VymazatDíky, díky :) zajímavý článek, krásná díla. Je ostuda, že jsem znala jen Williama Turnets z Pirátů z Karibiku🙃
OdpovědětVymazatJá zase mám zásadní neznalost, že Piráty z Karibiku jsem neviděl a vím jen, že v hlavní roli hrál Johny Depp :).
VymazatI to byla náhoda, dívali se na ně synci, tak jsem se poučila.:))
VymazatTo jsou nádherné obrazy. Líbí se mi ta propracovaná dramatičnost na moři. Mám ráda tato stará díla na kterých poznám, co tam je a o co jde. Dnes to sice nahradí fotografie, ale zobrazit děj na plátno je mnohem složitější a větší umění. Tomu modernímu umění moc nerozumím.
OdpovědětVymazat