Claude Lorrain (1600-1682), vlastním jménem Claude Gellée, patří k nejvýznamnějším malířům klasicismu, směru, který následoval po temném baroku a frivolním rokoku a jehož cílem bylo tvořit v duchu antického umění. Tento příklon podpořila také architektura a objev antických měst Pompeje a Herculaneum, které zničil výbuch Vesuvu a zasypal je vrstvou prachu.
Časově se období klasicismu kryje s koncem vlády Ludvíka XIV. (Krále Slunce) a jeho následovníků Ludvíka XV. a Ludvíka XVI., přežil však i Velkou francouzskou revoluci, nástup Napoleona a v díle Jeana Augusta Dominiqua Ingrese (1780-1867) měl vliv až do poloviny 19. století. Dalšími známými umělci tohoto směru byli malíř Jacques-Louis David (1748-1825) a sochaři Antonio Canova (1757-1822) a Bertel Thorvaldsen (1770-1844), jehož jedno dílo – Lví památník – je v článku o Luzernu, a z prvního období Nicolas Poussin (1594-1665) a Claude Lorrain, kterému je věnován tento článek.
I když Lorrain celý produktivní život strávil v Římě, je považován za francouzského malíře. O jeho období před odjezdem do Itálie je jen málo informací, údajně mu ve 12 letech zemřeli rodiče a žil pak u staršího bratra, ve 14 letech odjel do Říma a živil se jako pekařský učeň, sluha a kuchař. V letech 1622-1625 již získal malířskou praxi u málo známých umělců a po osamostatnění si rychle vydobyl pověst zručného malíře, oblíbil si ho místní kardinál a ten ho pak doporučil papeži.
V jeho díle se projevuje okouzlení krajinou Neapolského zálivu, přímořským městem Sorrento a ostrovy Capri a Ischia.
Pro Lorraina jsou typické idealizované (mnohdy vymyšlené) scenérie přístavů s impozantními stavbami (vliv antiky) a druhořadým zobrazením postav v malé velikosti, které mu navíc většinou malovali pomocníci, zatímco u jeho vrstevníka, rovněž v Římě žijícího Francouze Nicolase Poussina, tomu bylo naopak, hlavní byly postavy lidí, často inspirované řeckou mytologií, protože však krajiny v pozadí maloval dokonale, zdají se Poussinovy a Lorrainovy obrazy někdy podobné.
U Lorraina ale mnohem výraznější roli hraje zachycení světla, na jeho obrazech sluneční paprsky pronikají vzduchovými vrstvami a mlhou a odrážejí se na budovách, sloupoví lodí a vlnách. V tom jeho dílo ovlivnilo i malíře, kteří žili téměř o dvě století později – Angličany Williama Turnera (1775-1851) a Johna Constabla (1776-1837) a Francouze Camilla Corota (1796-1875).
Lorrain také vynikal jako kreslíř a rytec. Nechme však již promluvit jeho obrazy. Většina jich je z Musée Louvre v Paříži, což budu zkracovat na Louvre.
Následující pětice s přístavy zahrnuje obrazy: Přístav při západu slunce (1639, Louvre), Námořní přístav s Kapitolem v Římě (1636, Louvre) (Kapitol je nejmenší ze 7 římských kopců), Přístav, efekt mlhy (1646, Louvre), Janovský přístav, pohled od moře (1627-1629, Louvre) a Italská pobřežní krajina v ranním světle (1642, Gemäldegalerie, Berlín).
I obrazy bez přístavů a pobřeží se neobejdou bez výrazné antické architektury. Příkladem jsou obrazy Pohled na Campo Vaccino v Římě (1636, Louvre) a Vesnická slavnost (1639, Louvre).
K obrazům s námětem z historie patří Nalodění Kleopatry v Tarsu (1642-1643, Louvre), kde se egyptská královna Kleopatra poprvé setkala s římským vojevůdcem Marcem Antoniem, po Caesarově vraždě jejím novým partnerem.
K mytologickým příběhům se váží obrazy Odysseus vrací Chryseis jejímu otci (1644, Louvre), Římská ideální krajina s Kefalem, Prokris a Dianou (1635-1636, Gemäldegalerie, Berlín), Juno svěřuje Ió do péče Arga (1660, National Gallery of Ireland, Dublin) a Krajina s Narcisem a ozvěnou (1644, National Gallery, Londýn).
Kefalos měl krásnou manželku Prokris, dceru athénského krále, zamilovala se však do něj bohyně ranních červánků Aurora a unesla ho na konec světa. Kefalos se ale nedal svést a prosil, aby ho bohyně pustila domů. Ta nakonec souhlasila s tím, že se má se změněnou podobou přesvědčit, zda Prokris zůstala věrná. Když před ni vyložil krásné šperky, Prokris svodům podlehla. Bohyně Kefalovi vrátila podobu a Prokris s hanbou utekla do hor. Když se Kefalos vzpamatoval ze zklamání, vydal se Prokris hledat a našel ji v družině bohyně lovu Diany.
Juno byla sestrou a manželkou nejvyššího boha Dia. Požádala Arga, stookého pastýře, aby hlídal její kněžku Ió, kterou záletný Zeus proměnil v krávu. (Úkol ale nesplnil, bůh pastvin a stád Hermés na Diovu žádost Arga monotónní písní uspal a poté zabil.)
Podle mytologického příběhu se Narcis zamiloval do svého odrazu ve vodě.
K obrazům s náměty biblických příběhů patří Krajina s útěkem do Egypta (1647, Gemäldegalerie, Alte Meister, Drážďany), David pomazaný na krále prorokem Samuelem (1647, Louvre), Krajina se svatbou Izáka a Rebeky (1648, National Gallery, Londýn), Hagar a Izmael na poušti (1668, Alte Pinakothek, Mnichov), Odmítnutí Hagar (1668, Alte Pinakothek, Mnichov) a Přístav s vyloděním královny ze Sáby (1648, National Gallery, Londýn).
Z uvedených jmen jen méně známá: Izák byl synem patriarchy Abrahama a Sáry, jeho manželkou byla Rebeka. Hagar jako egyptská otrokyně sloužila Abrahámově manželce Sáře a poději se stala druhou Abrahámovou manželkou a narodil se jim syn Izmael.
A nakonec ještě dva obrazy, které jsem vyfotografoval dohromady, ale vzhledem k velkým rámům je vkládám samostatně. Oba jsou z Louvru a let 1630-1635, první má název Přímořská krajina, západ slunce a druhý Pastýř a stádo.
Jsou krásné, to světlo je zachyceno dokonale, i ty stavby jsou vyvedené. Ale .... tak nějak všechno na jedno brdo. Nepřijde mi tam nic co by nějak vybočilo.
OdpovědětVymazatMáš pravdu, také jsem občas měl dojem, že vkládám do textu stejný obraz podruhé, a musel jsem se na ně podrobněji podívat.
VymazatMiloši, děkuji za nádherné představení obrazů Claude Lorraina a za profesionální text k obrazům.
OdpovědětVymazatPokochala jsem se a zažila pocit, že jsem v galerii.👍👍
Díky, Signoro :).
VymazatJeho obrazy jsou nejcennější těmi světelnými efekty. V tom převyšuje Poussina, jehož styl byl později znevažován jako čistě akademický a nepřínosný, ale i u něj se našli zastánci a obdivovatelé, např. trochu překvapivě Cézanne.
To jsou přímo skvostné obrazy. Krajinky já prostě miluji, ale neobdivovala jsem jen obrazy, ale také ty úžasné rámy, ve kterých jsou osazeny. To je také paráda.
OdpovědětVymazatVždy se snažím fotografovat obrazy i s rámy, ty obrazy mnohdy obohacují vlastní estetikou, zvlášť patrné to bylo u obrazů malířů podporovaných královskými rody a šlechtou vůbec či církevními hodnostáři. Bylo to patrné např. u Bouchera, naproti tomu rámy obrazů moderních malířů (např. Kandinského) jsou nejjednodušší možné, jedinou jejich funkcí je držet plátno napnuté :).
VymazatDíky za další virtuální exkurzi do malířského světa! Tentokrát jsi se, v mém případě, trefil do černého, mám ráda přírodní výjevy v kombinaci s architekturou. Moc se mi líbí, že téměř na každém obrazu je vyobrazena vodní plocha. Jen je pravda, že motivy se opakují, chvílemi jsem si říkala, jestli nevidím dvojmo :).
OdpovědětVymazatMně se tato kombinace architektury a přírody také velmi líbí, nakonec na obojí mám na blogu samostatné rubriky.
VymazatTyto tebou vybrané obrazy, Miloši a jejich úžasné rámy jsou moc krásné a konečně zas jednou vidím obrazy, kde poznám, co to je. Jiřina z N.
OdpovědětVymazatSnažím se starší malíře střídat s moderními, aby si každý mohl najít to své.
VymazatJeden krásnější než druhý. 🙂
OdpovědětVymazatJsem rád, že se líbí.
VymazatChápu, že období klasicismu bylo jistou reakcí na baroko. Ale moc nechápu, proč v malířství bylo záměrně obětováno realistické zobrazení postav. Lidé jsou evidentně zobrazováni (vzhledem ke stromům či budovám) menší, než by měli být. Asi proto, aby mohl vzniknout realismus :-)
OdpovědětVymazatMáš pravdu, že proporce lidí vůči zbytku jsou poddimenzované, ale tím, že postavy do Lorrainových obrazů dokreslovali většinou jeho pomocníci, zřejmě nechtěli upozadit dílo mistra :).
VymazatZatímco z většiny malířských stylů (renesance, manýrismus, baroko, rokoko, romantismus, klasicismus, impresionismus, pointilismus, postimpresionismus, symbolismus, expresionismus, fauvismus, surrealismus, abstraktní umění, op-art, pop-art) na blogu už zástupce mám, realisté zatím chybí. Ale dojde na ně, Courbeta a Corota mám v desítkách fotografií, docela dost také od malířů z barbizonské školy (Daubigny, T. Rousseau, Millet), ruské školy (např. Repin). Chybí ale také gotika, secese a kubismus, z prvního moc nemám, secesního Klimta mám v plánu a kubismu jsem nikdy na chuť nepřišel, navíc Picassových obrazů mám na fotografiích kolem stovky a pak je těžké je přetřídit či vybrat, aby text byl únosný.
Mně se líbí, jak je tam krásně zachycené světlo a prostor.
OdpovědětVymazatTo je na nich asi nejcennější a má také přesah do děl dalších generací malířů.
VymazatObrazy působí zvláštním dojmem, aspoň na mne, většinou jakoby nějaký sotva znatelný opar tomu dodával melancholii
OdpovědětVymazatVýstižné přirovnání.
VymazatObrazy ve stříbřitém oparu maloval Camille Corot. A u některých Leonardových obrazů se mluví o tom, že jsou malovány jako kdyby přes závoj, této technice se říká sfumato.