25. března 2024

Nikola Tesla - geniální vynálezce a špatný obchodník (+ památník u Niagarských vodopádů)

Původem chorvatský rodák Nikola Tesla (1856-1943) je zřejmě největším vynálezcem všech dob, obdiv k němu však neměl dlouhého trvání a nakonec zemřel v bídě. 

Za svého ho ale berou i Američané, protože Tesla po kratších pobytech na univerzitách v Grazu a v Praze, kde však studia přes vynikající výsledky v matematice a fyzice nedokončil, a 2 letech v Budapešti, kde pracoval v telegrafní společnosti, ve 28 letech emigroval do USA. 

Tam začínal ve firmě již slavného vynálezce Thomase Alvy Edisona (1847-1931), který ale u řady s ním spojovaných vynálezů (např. žárovky, gramofonové desky, kinofilmu, …) není původním autorem, jen je převzal, případně mírně vylepšil a poté si je nechal patentovat. Obdobně si přivlastňoval výsledky svých zaměstnanců. Edison se tím ani netajil, když prohlásil, že „v obchodě a průmyslu krade každý.“ Samozřejmě se tak rychle stal zámožným mužem.  

Tesla byl pravým opakem, jeho smyslem života byla jen věda a o finanční stránku se nestaral. Sice Edisonovi odmítl dělat „nosiče vody“ a když mu nezaplatil za vynález a zdokonalení asynchronního motoru na střídavý proud, od Edisona odešel, ale jinak si počínal značně naivně. Vymyslel např. princip bezdrátového přenosu, ten pak využil italský fyzik Guglielmo Marconi (1874-1934) v konstrukci prvního bezdrátového telegrafu a r. 1909 za něj dokonce dostal Nobelovu cenu za fyziku. Tesla k tomu jen odevzdaně poznamenal: „Je mi jedno, že mi ukradli můj nápad. Vadí mi, že nemají žádné vlastní.“ Když se o několik let později přihlásil o přiznání svého prvenství, soud mu po dlouhých tahanicích dal za pravdu až tři měsíce po jeho smrti.

Tesla sám Nobelovu cenu odmítl, přestože je spojena s nemalou finanční odměnou (v současnosti v přepočtu přibližně 20 miliónů Kč). 

Na rozdíl od Edisona, který prosazoval využití stejnosměrného proudu, Tesla vsadil na střídavý a dokázal, že snadno umožňuje generovat vysoká napětí a je tak vhodný k přenosu na velké vzdálenosti. Firma Electric Corporation podnikatele George Westinghouse (1846-1914), pověřená výstavbou hydroelektrárny u Niagarských vodopádů, dala přednost Teslově konstrukci. I když Edison se snažil tuto situaci zvrátit (a nepromarnit tím své investice do rozvodů stejnosměrného proudu), pokusy na zvířatech (psech a koních) ukazoval, jak je střídavý proud životu nebezpečný, bylo mu to málo platné, dosáhl tím jen to, že střídavý elektrický proud našel využití v elektrickém křesle pro popravy těžkých zločinců. Tesla „válku proudů“ s Edisonem definitivně vyhrál.     

Tesla s tradiční bezelstností přenechal firmě Westinghouse licenci na systém střídavého proudu a ta na jejím prodeji získala stamiliony dolarů. Tesla k tomu jen dodal: „Na to, abych se stal milionářem, jsem zatím neměl čas.“ Zřejmě se domníval, že další nápady nakonec přinesou zisk i jemu a zcela se ponořil do projektu 57 m vysoké Wardenclyffské věže, od které si sliboval bezdrátový přenos energie. Získal na něj významného sponzora, finančního magnáta Johna Pierponta Morgana (1837-1913), ten však měl zájem jen o návratnost investice a předpokládal, že v konkurenčním boji vyhraje nad Marconiho telegrafem a Teslův bezdrátový přenos zajistí spojení USA s Anglií přes oceán. Když k tomu Teslovy vývojové práce nespěly, ukončil financování a navíc prohlásil, že „Tesla byl jeho nejhorší investicí.“ To Teslu zruinovalo, všichni se od něj odvrátili, věž byla zbořena a génius už pak jen třel bídu s nouzí. I tak však ještě vynalezl řadu dalších užitečných zařízení, např. rychloměr a otáčkoměr, bez nichž si neumíme představit dnešní auta.          

Tesla byl podivínem i v soukromém životě, žil sám (komentoval to slovy: „Nemyslím, že bych dokázal vyjmenovat mnoho slavných vynálezů, jejichž autory jsou ženatí muži.“) a neměl děti, byl vegetariánem, jedl jen asi 4 druhy potravy a pil ovocné šťávy, štítil se doteku lidí. Když mu někdo podal ruku, hned se šel umýt. V závěru života se „zamiloval“ do bílé holubice, která mu představovala družku. 

Zvláštní byla i jeho pověrčivost k významu čísla 3. Všechno v jeho okolí muselo být dělitelné třemi, bydlel v domě s číslem 33 a při příchodu jej nejdříve 3krát obešel, v bytě měl 9 ručníků a na stole 18 ubrousků.  

S jeho pokusy dálkového přenosu energie se pojí konspirační teorie, prý vymyslel „paprsek smrti“ k sestřelování nepřátelských letadel a měl na svědomí pád tunguzského meteoritu. Údajně ho chtěla získat ke spolupráci FBI i KGB.  

***

V r. 2011 jsme si při pobytu v New Yorku udělali výlet k 800 km vzdáleným Niagarským vodopádům (nočním autobusem tam, přes den na místě a další noc zpět). Tesla tam má památník, sedící sochu, která je vzhledem ke své velikosti oblíbená dětmi ke šplhání. Tesla byl na svou dobu také velký, měřil 188 cm, ale vážil jen 63 kg. 








U vodopádů je i socha stojícího Tesly s nohou na motoru, tu jsme tam ale tehdy neviděli, možná je novějšího data, anebo dále od hučících vod. Samozřejmě nemůže chybět v chorvatské metropoli Zagreb a jeho památník v podobě stylizovaného elektrického výboje je i v Praze.

***

Teslovy vynálezy předznamenaly dálkové ovladače, mobilní telefony a internet, přisuzují se mu i vize umělé inteligence. 

Je po něm pojmenována jednotka magnetické indukce a Elon Musk (1971), guru umělé inteligence a nejbohatší člověk na světě, si ho vybral pro název své firmy na elektrická auta.

Hold jsme mu vyjádřili i my udělením čestných doktorátů na ČVUT v Praze a VUT v Brně.

13 komentářů:

  1. Tak trochu jako Cimrman ;).... tedy musím říct, že jsi toho sakra zcestoval. Trochu závidím tvé ženě, já miluju výlety a cestování, jenže můj muž je zarytej necestovatel, vůbec nesnáší výlety a chození, takže se moc daleko nedostanu..... jen občas s cestovkou Rakousy, Německo nebo Polsko.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Akorát tomu našemu Cimrmanovi Nobelovu cenu nenabídli a ani čestné doktoráty :).

      K cestování máš manžela převychovat :). Já jsem z chudé rodiny, nikdy jsme na dovolené nebyli, celé prázdniny jsme trčeli doma. Myslel jsem, že je to tak normální, a když se manželka po 6 a půl letech od svatby zeptala, jestli taky někdy někam pojedeme, divil jsem se, proč bychom měli. Premiéru jsme měli u rybníka Medlov na Vysočině, pro velký úspěch jsme tam jeli i o rok později. Postupně jsem tomu ale přišel na chuť, v letadle jsem byl poprvé v 45 letech a u moře ve 46. Nejraději ale cestuji do velkých měst (kvůli architektuře a galeriím), nakonec jsem se stal hlavním iniciátorem cestování (nejlépe letadlem), a to ve vlastní režii (protože anglicky umím velmi dobře) a na více dní, než nabízejí cestovky.

      Vymazat
  2. Miloši, díky tvému článku jsem si rozšířila své znalosti o tomto vynálezci. A místy se i pobavila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě pobavila bílá holubice jako družka. Zajímalo by mě, zda s ní také sdílel lože :).

      Vymazat
  3. Kdyby jen tušil, co vše ponese jeho jméno! :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Zajímavý článek i k pobavení. Přeji krásné Velikonoce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přeji hezké Velikonoce a pěkné počasí, Jarko. Takového geniálního exota potkat, se jen tak nepodaří.

      Vymazat
  5. Opravdu zajímavý článek. Do dnešního dne jsem netušila, že T. A. Edison i G. Marconi byli bezcharakterní. Nějak se to do školních učebnic nevešlo, nebo jsem tehdy ve škole chyběla :-) Tedy - bezcharakterní alespoň co se týká oblasti vynálezectví. Je ale možné být bezcharakterní jenom částečně?
    Teslovy schopnosti a nadání jsou obdivuhodné. Ovšem něco za něco. Někde jsem četla, že:
    Měl 188 centimetrů a jen 63 kilogramů, takže vypadal poněkud rachiticky. Byl to totální workoholik. Spánek byl pro něj ztrátou času, pořád bádal. V největších zápřazích nespal i tři dny v kuse. Poté sice kolaboval, ale jeho pomocníci na to byli už zvyklí, takže jakmile ho vzkřísili, ihned se zase hnal do práce. Ani ženy tím pádem neobletoval, a už vůbec ho nelákala představa manželství – musel by se věnovat ženě, což by ho obíralo o čas na bádání.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Edison a Marconi se asi drželi hesla "účel světí prostředky", tehdy také nebyla taková informovanost, takže plagiátorství se snáze provozovalo než dnes.

      Na druhé straně se říká, že ženy dokáží muže přimět k velkým výkonům, protože ti se hodně snaží, aby se jim zalíbili, prý je na tom do značné míry založen pokrok lidstva :).

      Kdysi jsem také dokázal 3 dny nespat, abych stihl něco urgentního (a jeden den docela běžně), to ale bylo před více než 20 lety.

      Vymazat
  6. Číslo tři ho předurčovalo k licitovanému mariáši.
    A ten památník v Dejvicích - S rozměry 6x3x3 metry se jedná o největší pomník Nikoly Tesly na světě. Bronzový odlitek je zevnitř prosvícený, sloužící zároveň jako večerní podsvícení plastiky.
    A Tesla dostal od prezidenta Beneše řád Bílého lva.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pavle, díky moc za zajímavé informace k svítícímu památníku i řádu Bílého lva.
      Pražský památník Nikoly Tesly jsem ještě neviděl, ale jestli se do Prahy ještě dostanu, určitě si ho nenechám ujít.

      Vymazat
  7. Ostatně vedle geniálních vynálezů měl i návrhy které byly naprostý ulettreba jakési letadlo poháněné na dálku ultrazvukem.

    OdpovědětVymazat

Aktuální článek

Édouard Manet - sám sebou ve společnosti impresionistů

V druhé polovině 19. století se v umění začal prosazoval svobodomyslný životní styl umělců, jejichž prostředím se staly pařížské bulváry, ka...

10 nejčtenějších článků (od 23. 4. 2020)