O dospívajících chlapcích a mladých mužích se říká, že v každé minutě 40 vteřin myslí na sex a v noci mají vlhké sny, ve středním věku se pak dostavuje tělesná rozkoš i z dobrého jídla a v stáří pak potěší každé nové ráno a zjištění, že ještě dokážeme vstát z postele.
Belgický malíř Paul Delvaux (1897-1994) však ve svém snovém surrealismu na sex zřejmě myslel v celém téměř stoletém životě, alespoň pokud bychom vyšli ze zaměření jeho děl.
Melancholické scenérie monumentální římské a řecké architektury jeho obrazů dotváří přítomnost nahých žen, které působí strnulým, jako kdyby zhypnotizovaným dojmem.
K architektuře získal vztah studiem architektury a malby na Královské akademii výtvarných umění v Bruselu a v malbě jej částečně ovlivnila tajuplná metafyzická díla Giorgia de Chirica, expresionismus krajana Jamese Ensora a surrealismus dalšího Belgičana René Magritta.
De Chiricův vliv je zřejmý v obraze Ženy a kameny (1934, Kunsthalle, Hamburk). Delvaux prohlásil, že „díky němu si uvědomil, jak vytvořit atmosféru tichých ulic se stíny lidí, které není vidět.“
Na obraze Žena v zrcadle (nebo také Žena v jeskyni, 1936, Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid) zrcadlo je alegorickým symbolem a „zdrojem poznání, který odhaluje naše svědomí“.
Zrcadlo je i na obraze Rozednění (alternativní název je Ženy-stromy, 1937, Peggy Guggenheim Collection, Benátky), tentokrát ale nahá žena, jejíž poprsí se odráží v zrcadle na skříňce mezi čtveřicí žen, stojí vně scény. Ze spojení žen a stromů se zdá, že umělec vedle antické architektury se inspiroval i mytologickými náměty, ale k tomu se Delvaux nehlásil.
Pokud se na obrazech vyskytují i muži, ženy ponořené do svého myšlenkového světa si je nevšímají, i když ti jsou zpravidla slavnostně oblečeni, ve smokinzích, s kravatou, někdy i s buřinkou, a platí to i opačně.
Příkladem je obraz Fáze Měsíce (1939, Museum of Modern Art, New York). Jako muže v pozadí před „procesím“ nahých žen malíř zpodobnil sám sebe.
Delvaux byl velkým obdivovatelem románů Julese Verna a technických vynálezů, k předchozí malbě Fáze Měsíce ho inspirovala rytina z Verneovy Cesty do středu Země. Na řadě obrazů se objevují vlaky a nádraží.
Konečně na Delvauxových obrazech je také často přítomno téma smrti, vyjádřené kostrami lidí. Takovou ukázku na fotografii zatím nemám, ale poslední obraz Krajina s lucernami (1958, Albertina, Vídeň) jej zachycuje také. Výjimečně oblečená žena v černém v přízračné atmosféře osvětlené plynovými lampami pozoruje dvojici mužů nesoucí zahalenou mrtvolu. Kopcovitá krajina, z níž vystupují ruiny starobylých staveb, symbolizuje říši mrtvých.
Reprezentativní přehled Delvauxových obrazů lze najít na stránce WikiArt.
Líbí se mi poslední obraz, je to fantazie sama :)
OdpovědětVymazatNa něm je pozoruhodná hloubka znázorněného prostoru.
VymazatÁ, už se "těším" jak se ta dnešní hypersuperkorektnost začne týkat i uměleckých děl v galeriích. To bude teprve fičák! A tenhle malíř jim určitě přijde pod ruku jako první! To bude řevu o diskriminaci žen, a jejich ukazování jako sexuálních loutek které jsou nahé, zatímco muži jsou oblečení. A podobné žvásty dnešních superfeministek. Ještě že si nemohou jeho modelky stěžovat na Me too. Ale jinak se mi asi taky líbí hodně ten poslední obraz i když nejsem žádná průda.
OdpovědětVymazatŘíkám si, jestli se to už neuplatňuje teď, protože v bruselských muzeích, a tedy v jeho domově, jsem na žádný obraz nenarazil. Přitom tam mají Muzeum René Magritta, jeho uměleckého "kolegy", od něj tak společně s jinými galeriemi mám asi 70 obrazů a někdy z nich vyberu. A stejně tak v Tate Modern v Londýně jsem se těšil na obraz Spící Venuše (The Sleeping Venus) https://www.wikiart.org/en/paul-delvaux/the-sleeping-venus-1944, kde je římská architektura, kostra a nahé ženy, a obraz tam nebyl.
VymazatPořád si říkám, že je vidět že se máme stále tak dobře, když se může zabývat svět takovými blbostmi. A to i v nejvyšších patrech politiky nebo kultury.
VymazatA jazyk se tím obohatil o spojení "cancel culture" :).
VymazatDoplním, že Delvauxovo muzeum sice také existuje, v Saint Idesbald na pobřeží Lamanšského průlivu, asi 70 km od Calais, to je však zcela mimo hlavní trasy.
Surrealismus mám rád. A všechny Delvauxovy obrazy jsou skvost.
OdpovědětVymazatJá také, ještě někdy přidám Magritta a budu zde mít všechny ikony surrealismu.
VymazatZajimave pojeti...Z tech erotickych mne nejvic zaujalnten druhy ...a pak treti s temi nevsimavymi muzi...
OdpovědětVymazatMuže v učených diskusích, nevšímajících se nahých krásek, má Delvaux na mnoha obrazech. Já bych se na debatu v takové situaci asi nedokázal soustředit :).
VymazatPřes facebook tedy nejspíš neprorazí, protože firma mu odmítla věnovat jedno FTE na přelepky :-).
OdpovědětVymazatDoufám, že Google tak prudérní není, a také že i mně blog za zveřejnění nestydatých obrázků nezablokuje :).
VymazatPoslední obraz je překrásný, takový snový...
OdpovědětVymazatI mně se nejvíc líbí poslední obraz.
OdpovědětVymazatHezký večer.
Hezký průřez dílem Paula Delvauxe. Mně se líbí druhý obraz se zrcadlem a následující.
OdpovědětVymazat