23. dubna 2023

Hustopeče - vycházka do mandloňových sadů

Jihomoravské město Hustopeče s přibližně 6 tisíci obyvatel leží ve vinařské oblasti zhruba na polovině cesty mezi Brnem a Břeclaví. Pamatuji si ho z návštěv vinných sklípků i pěkného koupaliště, co jsem ale až do letoška netušil, dokud nám o tom neřekl starší syn, že na kopci nad Hustopečemi mají dva mandloňové sady. Jde o středoevropský unikát, mandloně pocházejí z Asie a v Evropě se jim daří především v zemích u Středozemního moře, protože ke svému růstu potřebují teplé podnebí.  

V Hustopečích mají dlouhou tradicí od 60. let minulého století, zemědělci zde vysadili 50 tisíc mandloní vyšlechtěné odrůdy Zora, jejíž název pocházel od čokoládoven Zora Olomouc, kterým sady tehdy patřily. V r. 1992 čokoládovny získala švýcarská nadnárodní společnost Nestlé, pro niž však bylo výhodnější mandle kupovat ve Středozemí, než je pěstovat, a sady postupně zpustly. Po téměř 12leté anabázi se obci podařilo pozemky se sady od Nestlé vykoupit a i díky nadšencům z řad soukromých podnikatelů částečně obnovit. Z původní odrůdy Zora zůstalo jen asi 1300 stromků, pozemky se postupně osazují novou odrůdou Husle, vyšlechtěnou ve spolupráci s odborníky Zahradnické fakulty Mendelovy univerzity, která jako jediná z fakult této univerzity má sídlo mimo Brno, a to v Lednici. Název odrůdy je složeninou z názvů obcí Hustopeče a Lednice. 

V Hustopečích se ale nespokojili jen s pěstováním mandlí a vymysleli dnes již tradiční akci Slavnosti mandloní a vína. Letos se konaly od pátku 24.3. do neděle 26.3. Páteční večer byl zaměřen na posezení ve vinných sklípcích, v sobotu se v centru obce konal jarmark, doplněný vystoupením hudebních souborů (např. cimbálového), soutěží jedlíků, akcemi pro děti a zájemci se mohli vydat z centra po 5 km dlouhé naučné stezce do mandloňových sadů. My jsme sem zavítali v neděli, kdy již veškerý program byl soustředěn do sadů, navíc si bylo možné vybrat z několika vycházkových tras v délkách 4, 8 a 16 km. 

Zaparkovali jsme na okraji města, a protože jsem nešli z centra po chodníku, museli jsme najít vhodné místo, kde se dal přeskočit potůček, který nás od chodníku dělil.



Cestou se prochází kolem statků s krávami a koňmi. Na druhém snímku na vrcholu kopce je vidět rozhledna uprostřed sadu a k té směřujeme.




Překvapil mě ležící kůň. Dosud jsem si myslel, že odpočívá, a možná i spí, ve stoje.



Stezkou doprovázejí pohádkové bytosti, včelíny a četné stánky s občerstvením.


Na své si přijdou i malé děti a větší mohou hádat ryby. Rozluštění je na zadní straně.


Na snímku mapy tras je i detail květu mandloně. Červený nápis ukazuje místo, kde se nacházíme, kam jsme se dostali po červené z jihozápadní strany. Odtud je možné volit mezi třemi cestami, severní dvě k trase přidávají samostatný okruh po hřebenu kopce, my jsme jej ale vynechali a postupujeme k rozhledně po modré jižním směrem, která rovněž vede vzhůru.   



U dalších stánků s občerstvením jsou vystavena vycpaná zvířata, lebky s parožím a je možné si zde pod dohledem instruktorů zastřílet na terč.


Mírným stoupáním po klikaté cestě dojdeme až k rozhledně.



V sadu byla výstavka fotografií a na jedné vedle květů i plody mandloní v tvrdé pecce. Podle údajů z informační tabule mandlovník začne plodit mezi 5. až 7. rokem po vysazení, průměrná sklizeň ze stromu 7-10 let starého je 2,5 kg pecek a ve stáří 16-20 let se výrazně zvýší až na 30 kg pecek. Jádro tvoří asi čtvrtinu hmotnosti pecky.



17,4 m vysokou rozhlednu v r. 2012 postavila společnost Teplotechna Ostrava podle technického projektu Ing. Antonína Olšiny a architektonického návrhu Ing. Martina Nováka. Hlavní nosné sloupy jsou z modřínového dřeva, podlahy z dubových fošen a zbývající dřevěné části ze smrku.



Vyhlídková plošina je ve výšce 12,6 m a je z ní kruhový výhled, v první záběru jsou vidět Pavlovské vrchy (alternativně Pálava podle nejvyššího kopce), hladina dolní nádrže Vodního díla Nové Mlýny (vybudovaného v letech 1975-1989 na soutoku řek Dyje, Jihlavy a Svratky) a v popředí obec Hustopeče. Paláva i se zříceninami středověkých hradů Děvičky (Děvín) a Sirotčí hrádek byla podrobněji popsána v dřívějším článku



Další dvě nádrže, Mušovská (horní) a Věstonická (střední), vidět nejsou. Na odvrácené straně se díváme na mandloňové sady, stánky se suvenýry (včetně alkoholických nápojů z mandlí) a okolní svahy.






Dolů jsme zvolili kratší a v závěru o dost strmější cestu než při výstupu. 


V sousedství zemědělských stavení je k dispozici i svatební kočár.



Celková délka vycházky byla asi 4,5 km (od auta k rozhledně 3 km a kratší cestou dolů 1,5 km).

Protože část slavností s vínem jsme vynechali, doplním ještě náhled do jednoho z mnoha hustopečských vinných sklípků, kam jsem se dostal před několika lety v rámci setkání naší odborné komunity.



A úplně nakonec ještě záběry z centra města, kde organizované vycházky začínají. 


20 komentářů:

  1. Krásné místo, musel to být úžasný výlet! Jen ty davy lidí mě trochu udivují, na takovém místě bych je nečekala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prý tam v rámci slavností chodí desetitisíce lidí, ale v tom prostoru se rozptýlí, rozhodně se tam necítíme jako na Václaváku.

      Vymazat
  2. Miloši to je velice hezký a zajímavý článek s krásnými fotografiemi. Je škoda, že díky privatizaci mnoha podniků jsme tak přišli i o mnoho míst souvisejících s jejich výrobou a tady se jednalo o ten sad. Je bezvadně, že se sad obnovuje a zpřístupnil se i veřejnosti při takových slavnostech a tím se stal i atraktivní. Je to krásný kraj a já děkuji za tuto zajímavou reportáž. Přeji ti krásné jarní dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě dodám...také už jsem viděla ležícího koně a překvapilo mě to úplně stejně jako Tebe.

      Vymazat
    2. Mě udivilo, že mandloně u nás vůbec mohou růst, nevím, zda to "globální oteplování" nemá i pozitivní stránku :). A ležícího koně jsem také viděl poprvé v životě.

      Vymazat
  3. Před pár lety jsme tam byli na dovolené, ovšem v srpnu - a to ty mandloně nebyly v tak krásném květu.
    To koupaliště, které zmiňuješ, bylo jedno z prvních trochu modernějších - natrefili jsme na něj náhodou s manželem někdy před cca 23 lety a už tam byly "aquaparkové" prvky v té době téměř nevídané.

    Ty slavnosti mandloní mi připadají jako fajn akce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hned druhý den po naší návštěvě se počasí velmi zhoršilo a některé dny teploty v noci dokonce klesaly pod nulu, tak by mě zajímalo, zda květy mandloní takové teplené "šoky" zvládají. U meruněk to často má velmi negativní dopad a úroda je ztracená.
      Na hustopečském koupališti jsme byli v podobné době a matně si pamatuji ještě jedno, snad v Židlochovicích, kde měli atrakce typu vlnobití.

      Vymazat
    2. Podle fotek toho koupaliště mám pocit, že jsme v těch Židlochovicích byli plavat taky - trávili jsme týden v Hustopečích a jezdili po okolí.
      To vlnobití jsem si na max užila v Pasohlávkách v aquaparku - bylo tam co půl hodiny a uteklo mi během asi šesti hodin, co jsme tam strávili, jen jedno. Toho skákaní do vln jsem se nemohla nabažit :-)

      Vymazat
    3. Ve velkém aquaparku/aqualandu v Pasohlávkách jsme před pár lety také byli, ale zrovna na vlnobití si nevzpomínám, nevěděli jsme o něm a zřejmě jsme se minuli s dobou. kdy ho pouštěli.
      Ale pamatuji si, že bylo v Brně, na koupališti v Zábrdovicích, tam ho myslím pouštěli vždy 10 minut v hodině a opravdu to byl zážitek, když vlny s námi cvičily, jako kdybychom se pohybovali po sinusovce s amplitudou 1-2 metry :).

      Vymazat
  4. Jsem potěšen, že se mandloňový sad podařilo zachránit.
    Jsem rád za takové radostné zprávy.
    MmCh , v pátek jsem ochutnal domácí mandloňovici.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sad je pěkný, určitě se tam ještě někdy vrátíme, zajímaly by mě i květy proměněné v pecky.
      Mandloňovici jsem odolal, upřímně řečeno nedokážu v alkoholu ocenit stopy chutí švestky, meruňky, višně apod. jako někteří kolegové, všechny mně připadají stejné a když mě někdo nutí, abych si dal frťana, musím mít po ruce vodu na zapití, protože se mně vždy zatmí před očima a otřesu se :).
      Ale koupil jsem si tam vinnou sklípku s logem slavností.

      Vymazat
  5. Moc pěkná, sympatická akce. Líbí se mi kvetoucí stromy. Tady na Barrandově právě kvetou sakury.
    Ke spaní koní:
    https://www.horseboook.cz/blog/vedeli-jste-o-konich/vedeli-jste-ze-kone-nespi-celou-noc.html
    Když jsem velmi unavená a chce se mi spát, říkávám, že bych spala ve stoje jako kůň .-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Axino, za tradičně skvělý odkaz, ten vše vysvětluje, já jsem se obával, jestli kůň není mrtvý.
      Sakury jsou také prima, stejně tak je teď sezóna magnolií, líbí se mně zvláště růžové, na zahradě v Bučovicích máme ale bílou. V naší čtvrti Kohoutovice v Brně (a vidím to i v jiných) se rozmohlo osazovat plochy mezi jízdními pruhy silnice tulipány a vypadá to také krásně.

      Vymazat
  6. Pekne, o tech mandlonovycj sadech jsem uz slysel, ale ackoli jsem se v te oblasti pohybovsl (palava, Lednicko Valtickycareal, Breclav, primi v Hustopecich jsem nebyl, ac tam znami napr. jezdi na folklorni slavnosti...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nebýt našeho syna, nevěděl bych o tom doteď, ani se nám tam moc nechtělo, ale začal jsem se pídit na internetu a rychle jsem pak změnil názor.

      Vymazat
  7. Miloši, udělali jste si báječný výlet👍👍👍. Zaregistrovala jsem v televizi, že se tato akce koná, ale ta spousta lidí a "atrakcí" kolem, mně překvapila. Výhledy z rozhledny jsou parádní.
    S těmi koňmi to mám stejně, také jsem žila v domnění, že si nelehají a když už, něco není v pořádku. Snacha mně z toho vyvedla, dodnes jezdí a s ní začínají jezdit i vnoučata. Koně si lehají k odpočinku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Výletu přálo i počasí, protože dlouho bylo nevlídně, často pršelo, ale zrovna na slavnosti se vylepšilo a hned po nich se jako kdyby vracela zima. Dobře si ho v Hustopečích naplánovali :).
      Koně jsou krásná zvířata, ale nohy jsou jejich velmi zranitelnou částí, je tragédií, když kůň při závodech spadne, zraní se a pak se musí utratit, protože něco takového jako dát nohu do sádry jako u lidí, prý je u nich nemožné.

      Vymazat
  8. Paráda! V Praze v Seminářské zahradě na úbočí Petřína roste asi osm stovek mandloní a když rozkvetou, je to vždycky velká krása.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vida, když to globální oteplování trochu zrychlí, třeba u nás na svazích budou růst i banány :).

      Vymazat
  9. Sklípek a kvetoucí mandloně nemají chybu:)

    OdpovědětVymazat

Aktuální článek

Édouard Manet - sám sebou ve společnosti impresionistů

V druhé polovině 19. století se v umění začal prosazoval svobodomyslný životní styl umělců, jejichž prostředím se staly pařížské bulváry, ka...

10 nejčtenějších článků (od 23. 4. 2020)