Na baroko a jeho klon manýrismus navázalo rokoko, kdy místo šerosvitu či temnosvitu se barvy obrazů prozářily, a stejně tak se změnily i náměty, biblické příběhy, ukřižovaného Krista a svatou rodinu vystřídaly galantní scény, elegantní róby dam z lepší společnosti, a pokud se malíři obraceli k příběhům z řecké mytologie, bohyně byly často znázorňovány nahé či polonahé jako erotické symboly.
Malíři tehdy také mnohdy působili ve službách krále a vyšší šlechty jako dvorní portrétisté a jejich typickým představitelem byl François Boucher (1703-1770), jehož si velmi oblíbila markýza de Pompadour (1721-1765), milenka francouzského krále Ludvíka XV., kultivovaná žena podporující umění a vědu a současně sama umělecky nadaná. Boucher ji portrétoval opakovaně a dvěma z nich obrazovou část uvedu. První z r. 1756 je ze sbírek Alte Pinakothek v Mnichově, další z r. 1759 ve Wallace Collection v Londýně.
Následující fotografie obrazů jsou nejčastěji z Musée du Louvre v Paříži a Wallace Collection v Londýně, ve zkratce budu psát jen Louvre a Wallace.
Diana v lázni (nebo také Diana odpočívající po koupeli) (1742, Louvre), bohyně lovu, je v Boucherově podání místo s lukem a toulcem zobrazena smyslně nahá ve společnosti nymfy.
Dvě polonahé ženy jsou i na obraze Bakchus a Érigoné (1745, Wallace). Bakchus, bůh vína a nespoutaného veselí zatoužil po Érigoné a aby krásku svedl, proměnil se v trs hroznů. Dvojice nahých žen vyvolávají podezření, že malíře vzrušovala lesbická láska.
Ke stejné sérii patří i obrazy čtyř ročních období. Tři z nich z Wallace Collection v Londýně, Jaro (1745), Letní pastorála (1749) a Podzimní pastorála (1749), jsou na následujících fotografiích. Pastorálou se myslí idylické zobrazení venkovského života, nejčastěji s pastýři.
V podobném duchu jsou i obrazy Pastýř hrající pastýřce (1747-1750, Wallace), Pastýř pozorující spící pastýřku (1743, Wallace) a Rybář (1759, Kunsthalle, Hamburk). Druhý ze zmíněných obrazů se uvádí také pod názvem Dafnis a Chloé podle starověkého milostného románu z pastýřského prostředí.
K mytologickým námětům patří také obrazy Únos Európy (1732-1734, Wallace) a druhá verze z Louvru (1747), únoscem byl Zeus proměněný v býčka.
I obraz Vulkánova kovárna má dvě verze, jsou z let 1747 a 1757 a obě vystavuje Louvre. Druhý má také alternativní název Vulkán předává Venuši zbraně pro Aenea. Vulkán byl mytologickým bohem ohně a kovářství a Aeneas, syn bohyně Venuše, válečník v boji o Tróju.
Merkur je římským bohem obchodu, ale v řecké mytologii mu byly přidány další vlastnosti, mezi nimi výmluvnost a veselí, proto přirozeně měl blízko k Bakchovi. Boucher oba znázornil v obraze Merkur svěřuje nemluvně Bakcha nymfám (1733, Wallace).
Auroru známe jako křižník ruských revolucionářů z r. 1917, původním významem je však bohyně úsvitu, případně červánků. Protože Aurora měla mezi bohy řadu milenců, Afrodité (bohyně lásky, sexuality, plodnosti a krásy) ji proklela tím, že se neustále zamilovávala do smrtelníků. Jedním z nich byl Kefalos a Bouchera to inspirovalo k obrazu Aurora unáší Kefala (1764, Louvre).
Vertumnus je mytologickým bohem ročních období a krásnou Pomonu svedl tím, že odmítnutí ctitele by mohlo mít za následek proměnu v kámen. Boucherův obraz Vertumnus a Pomona z r. 1763 je k vidění v Louvru.
Rinaldo a Armina (1734, Louvre) jsou Boucherovým odkazem k barokní epické básni Osvobozený Jeruzalém z r. 1580 od Torquata Tassa.
Tematickou výjimkou je obraz biblického příběhu Gedeonova oběť (1728, Louvre), kdy Gedeon byl vyvolen Bohem, aby vysvobodil izraelský lid z útisku Midjánců. Na oltář Boha pak přinesl oběť v podobě býka a s hrstkou spolubojovníků nepřítele porazil.
K idylickým znázorněním krajiny patří Venkovská idyla (1735, Alte Pinakothek, Mnichov), Pastorální krajina s řekou (1741, Alte Pinakothek, Mnichov), Les (1740, Louvre), Most (1751, Louvre), Vodní mlýn (1751, Louvre) a Říční krajina se zříceninou a mostem (1762, Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid).
Obrazy Malíř ve svém ateliéru (1730-1735, Louvre) a Mladá dívka v parku (1765-1770, National Gallery of Ireland, Dublin) se od většiny Boucherových děl odlišují.
Boucherova záliba v aktech pronikla i do tak nevinně nazvaných obrazů, jako jsou Východ slunce (1753, Wallace) a Západ slunce (1753, Wallace).
U obrazu Odaliska (1745, Louvre) to ale nepřekvapí, když odaliskou se rozumí otrokyně tureckého sultána, která mohla povýšit na konkubínu a v ideálním případě až na jednu z manželek.
A právě takové obrazy (a zejména Diana v lázni z úvodu textu) se staly terčem kritiky vlivného osvícenského filosofa Denise Diderota (1713-1784), který je považoval za necudné, vyumělkované a nepřirozené (dnešními slovy kýčovité) a Bouchera označil za malíře prodejných žen. Umělci, který se hřál v přízni královského rodu, tím zničil pověst, společnost se od něj odvrátila a o jeho obrazy přestal být zájem.
V dějinách umění však Boucher má neopominutelný význam, vedle barevně dokonalých kompozic byl i vynikajícím kreslířem, ilustroval knihy a souborné vydání Molierových her, navrhoval tapisérie. V malbě se sice nesnažil zachytit psychologii postav jako Antoine Watteau (1684-1721), který kromě honosných rób členů vybrané společnosti maloval i šašky a jejich často smutný a nuzný život, na druhé straně Boucher nikdy nedospěl k frivolnosti obrazu Houpačka třetího z nejvýznamnějších rokokových malířů Jeana-Honoré Fragonarda (1732-1806), kde dáma se houpe na vysokém závěsu s koketně předkopnutou nožkou a zespodu ji pozoruje kavalír a přitom jí zřejmě hledí pod sukni.
Watteaua, Fragonarda a jejich obrazy přiblížím v některém z příštích článků o výtvarném umění.
Osvicenec secprojevil spise jako puritan nez skutecny osvicenec
OdpovědětVymazatAnebo z nějakého důvodu Bouchera nesnášel.
VymazatPodle toho prvního obrazu madame Pompadour jsem šila šaty pro jednu z mých šitých panenek ;-).... v době jak Ludvíka XIV. tak i XV. byla lesbická i gay láska na královském dvoře zcela normální věc. Takže se evidentně měl kde inspirovat.
OdpovědětVymazatPři tak pestrém vzoru ti to muselo dát zabrat.
VymazatS homosexuální láskou je to zajímavá informace, když si vzpomeneme, jak v Anglii pronásledování homosexuálně žijících lidí zničilo život Oscaru Wildovi a dokonce ještě v polovině 20. století Alanu Turingovi.
Jso všechno úžasná umělecká díla. Děkuji za skvělou reportáž s nádhernými fotografiemi.
OdpovědětVymazatMně se také velmi líbí a jsem moc rád, že jsem na ně v galeriích měl štěstí.
VymazatSkvělá prezentace, díky. Každý má slabinu u Diderota to asi byl pohled na ženské tělo a obrana byla pohanět dilo :)
OdpovědětVymazatDenis Diderot byl filosof, encyklopedista, spisovatel, překladatel, ale zabýval se řadou dalších oborů - historií, estetikou, matematikou, fyzikou... Byl ženatý a měl 4 děti (dospělosti se ale dožila jen jedna dcera). Jeho manželství nebylo šťastné a během života měl (po sobě) dva dlouholeté vztahy se dalšími ženami. Těžko ho podezírat z prudérnosti. Spíš měl úroveň velmi vzdělaného člověka, vkus a úctu k ženskému tělu.
VymazatI když Diderotův výrok "Je lepší se opotřebovat, nežli zrezivět." mám jako životní moto, v hodnocení Boucherova díla mám jiný názor (a nakonec i dějiny umění), mám pocit, že když nekritizoval jiné malíře (obdobné akty najdeme třeba u Tiziana, Giorgioneho, Rubense, ...), zřejmě si na Bouchera nějak "zasedl", možná mu vadil jeho úspěch u královské rodiny a mohl mu jej závidět.
VymazatFascinují mne i ty rámy obrazů.
OdpovědětVymazatObrazy právě proto vždy fotografuji i s rámy, protože často jsou "třešničkou na dortu".
VymazatJeden hezčí než druhý.
OdpovědětVymazatTaké je obdivuji.
VymazatPompadůrka je tedy opravdu vyvedená. A vzpomněl jsem si při čtení na celkem často uváděný český film Nahá pastýřka :-).
OdpovědětVymazatTen film miluju od dětství! I jeho pokračování
VymazatDíky za informaci, název filmu je mně povědomý, ale nepamatuji si, že bych ho viděl. Na webu jsem ho ale našel a příležitostně se podívám. Na ČSFD jsem se dočetl, že zámek ve filmu nazvaný Ronov je ve skutečnosti Schwarzenbergův Orlík. Ještě k tomu ale chybí dodat, zda se tam skutečně nachází Boucherův originál. Dosud jsem žil v domnění, že na našem území žádný není.
VymazatA to pokračování se jmenuje jak, VendyW?
No to si teď sakryš nevzpomenu.
VymazatA našli rádcové "Rakev ve snu viděti..."
VymazatDíky moc, VendyW, i po tom se podívám.
Vymazat