31. října 2023

François Boucher - rokoko, markýza de Pompadour, akty a Diderotovo znevážení

Na baroko a jeho klon manýrismus navázalo rokoko, kdy místo šerosvitu či temnosvitu se barvy obrazů prozářily, a stejně tak se změnily i náměty, biblické příběhy, ukřižovaného Krista a svatou rodinu vystřídaly galantní scény, elegantní róby dam z lepší společnosti, a pokud se malíři obraceli k příběhům z řecké mytologie, bohyně byly často znázorňovány nahé či polonahé jako erotické symboly.      

Malíři tehdy také mnohdy působili ve službách krále a vyšší šlechty jako dvorní portrétisté a jejich typickým představitelem byl François Boucher (1703-1770), jehož si velmi oblíbila markýza de Pompadour (1721-1765), milenka francouzského krále Ludvíka XV., kultivovaná žena podporující umění a vědu a současně sama umělecky nadaná. Boucher ji portrétoval opakovaně a dvěma z nich obrazovou část uvedu. První z r. 1756 je ze sbírek Alte Pinakothek v Mnichově, další z r. 1759 ve Wallace Collection v Londýně.




Následující fotografie obrazů jsou nejčastěji z Musée du Louvre v Paříži a Wallace Collection v Londýně, ve zkratce budu psát jen Louvre a Wallace. 

Diana v lázni (nebo také Diana odpočívající po koupeli) (1742, Louvre), bohyně lovu, je v Boucherově podání místo s lukem a toulcem zobrazena smyslně nahá ve společnosti nymfy.       





Dvě polonahé ženy jsou i na obraze Bakchus a Érigoné (1745, Wallace). Bakchus, bůh vína a nespoutaného veselí zatoužil po Érigoné a aby krásku svedl, proměnil se v trs hroznů. Dvojice nahých žen vyvolávají podezření, že malíře vzrušovala lesbická láska.   



Ke stejné sérii patří i obrazy čtyř ročních období. Tři z nich z Wallace Collection v Londýně, Jaro (1745), Letní pastorála (1749) a Podzimní pastorála (1749), jsou na následujících fotografiích. Pastorálou se myslí idylické zobrazení venkovského života, nejčastěji s pastýři.  






V podobném duchu jsou i obrazy Pastýř hrající pastýřce (1747-1750, Wallace), Pastýř pozorující spící pastýřku (1743, Wallace) a Rybář (1759, Kunsthalle, Hamburk). Druhý ze zmíněných obrazů se uvádí také pod názvem Dafnis a Chloé podle starověkého milostného románu z pastýřského prostředí. 






K mytologickým námětům patří také obrazy Únos Európy (1732-1734, Wallace) a druhá verze z Louvru (1747), únoscem byl Zeus proměněný v býčka. 







I obraz Vulkánova kovárna má dvě verze, jsou z let 1747 a 1757 a obě vystavuje Louvre. Druhý má také alternativní název Vulkán předává Venuši zbraně pro Aenea. Vulkán byl mytologickým bohem ohně a kovářství a Aeneas, syn bohyně Venuše, válečník v boji o Tróju. 





Merkur je římským bohem obchodu, ale v řecké mytologii mu byly přidány další vlastnosti, mezi nimi výmluvnost a veselí, proto přirozeně měl blízko k Bakchovi. Boucher oba znázornil v obraze Merkur svěřuje nemluvně Bakcha nymfám (1733, Wallace).



Auroru známe jako křižník ruských revolucionářů z r. 1917, původním významem je však bohyně úsvitu, případně červánků. Protože Aurora měla mezi bohy řadu milenců, Afrodité (bohyně lásky, sexuality, plodnosti a krásy) ji proklela tím, že se neustále zamilovávala do smrtelníků. Jedním z nich byl Kefalos a Bouchera to inspirovalo k obrazu Aurora unáší Kefala (1764, Louvre).



Vertumnus je mytologickým bohem ročních období a krásnou Pomonu svedl tím, že odmítnutí ctitele by mohlo mít za následek proměnu v kámen. Boucherův obraz Vertumnus a Pomona z r. 1763 je k vidění v Louvru.  



Rinaldo a Armina (1734, Louvre) jsou Boucherovým odkazem k barokní epické básni Osvobozený Jeruzalém z r. 1580 od Torquata Tassa.



Tematickou výjimkou je obraz biblického příběhu Gedeonova oběť (1728, Louvre), kdy Gedeon byl vyvolen Bohem, aby vysvobodil izraelský lid z útisku Midjánců. Na oltář Boha pak přinesl oběť v podobě býka a s hrstkou spolubojovníků nepřítele porazil.   



K idylickým znázorněním krajiny patří Venkovská idyla (1735, Alte Pinakothek, Mnichov), Pastorální krajina s řekou (1741, Alte Pinakothek, Mnichov), Les (1740, Louvre), Most (1751, Louvre), Vodní mlýn (1751, Louvre) a Říční krajina se zříceninou a mostem (1762, Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid).







Název obrazu Odpočinek u studny (1735, Alte Pinakothek, Mnichov) je v anglickém názvu Rest at a Well slovní hříčkou. Dá se totiž chápat i v rozkazovacím způsobu Odpočiň si u studny, což ale nemá žádný vztah ke studni, myslí se tím to, co je možné říct nemocnému, unavenému či ospalému člověku. 



Obrazy Malíř ve svém ateliéru (1730-1735, Louvre) a Mladá dívka v parku (1765-1770, National Gallery of Ireland, Dublin) se od většiny Boucherových děl odlišují. 





Boucherova záliba v aktech pronikla i do tak nevinně nazvaných obrazů, jako jsou Východ slunce (1753, Wallace) a Západ slunce (1753, Wallace). 







U obrazu Odaliska (1745, Louvre) to ale nepřekvapí, když odaliskou se rozumí otrokyně tureckého sultána, která mohla povýšit na konkubínu a v ideálním případě až na jednu z manželek.



A právě takové obrazy (a zejména Diana v lázni z úvodu textu) se staly terčem kritiky vlivného osvícenského filosofa Denise Diderota (1713-1784), který je považoval za necudné, vyumělkované a nepřirozené (dnešními slovy kýčovité) a Bouchera označil za malíře prodejných žen. Umělci, který se hřál v přízni královského rodu, tím zničil pověst, společnost se od něj odvrátila a o jeho obrazy přestal být zájem.

V dějinách umění však Boucher má neopominutelný význam, vedle barevně dokonalých kompozic byl i vynikajícím kreslířem, ilustroval knihy a souborné vydání Molierových her, navrhoval tapisérie. V malbě se sice nesnažil zachytit psychologii postav jako Antoine Watteau (1684-1721), který kromě honosných rób členů vybrané společnosti maloval i šašky a jejich často smutný a nuzný život, na druhé straně Boucher nikdy nedospěl k frivolnosti obrazu Houpačka třetího z nejvýznamnějších rokokových malířů Jeana-Honoré Fragonarda (1732-1806), kde dáma se houpe na vysokém závěsu s koketně předkopnutou nožkou a zespodu ji pozoruje kavalír a přitom jí zřejmě hledí pod sukni.  

Watteaua, Fragonarda a jejich obrazy přiblížím v některém z příštích článků o výtvarném umění.

19 komentářů:

  1. Osvicenec secprojevil spise jako puritan nez skutecny osvicenec

    OdpovědětVymazat
  2. Podle toho prvního obrazu madame Pompadour jsem šila šaty pro jednu z mých šitých panenek ;-).... v době jak Ludvíka XIV. tak i XV. byla lesbická i gay láska na královském dvoře zcela normální věc. Takže se evidentně měl kde inspirovat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Při tak pestrém vzoru ti to muselo dát zabrat.
      S homosexuální láskou je to zajímavá informace, když si vzpomeneme, jak v Anglii pronásledování homosexuálně žijících lidí zničilo život Oscaru Wildovi a dokonce ještě v polovině 20. století Alanu Turingovi.

      Vymazat
  3. Jso všechno úžasná umělecká díla. Děkuji za skvělou reportáž s nádhernými fotografiemi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se také velmi líbí a jsem moc rád, že jsem na ně v galeriích měl štěstí.

      Vymazat
  4. Skvělá prezentace, díky. Každý má slabinu u Diderota to asi byl pohled na ženské tělo a obrana byla pohanět dilo :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Denis Diderot byl filosof, encyklopedista, spisovatel, překladatel, ale zabýval se řadou dalších oborů - historií, estetikou, matematikou, fyzikou... Byl ženatý a měl 4 děti (dospělosti se ale dožila jen jedna dcera). Jeho manželství nebylo šťastné a během života měl (po sobě) dva dlouholeté vztahy se dalšími ženami. Těžko ho podezírat z prudérnosti. Spíš měl úroveň velmi vzdělaného člověka, vkus a úctu k ženskému tělu.

      Vymazat
    2. I když Diderotův výrok "Je lepší se opotřebovat, nežli zrezivět." mám jako životní moto, v hodnocení Boucherova díla mám jiný názor (a nakonec i dějiny umění), mám pocit, že když nekritizoval jiné malíře (obdobné akty najdeme třeba u Tiziana, Giorgioneho, Rubense, ...), zřejmě si na Bouchera nějak "zasedl", možná mu vadil jeho úspěch u královské rodiny a mohl mu jej závidět.

      Vymazat
  5. Fascinují mne i ty rámy obrazů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Obrazy právě proto vždy fotografuji i s rámy, protože často jsou "třešničkou na dortu".

      Vymazat
  6. Pompadůrka je tedy opravdu vyvedená. A vzpomněl jsem si při čtení na celkem často uváděný český film Nahá pastýřka :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten film miluju od dětství! I jeho pokračování

      Vymazat
    2. Díky za informaci, název filmu je mně povědomý, ale nepamatuji si, že bych ho viděl. Na webu jsem ho ale našel a příležitostně se podívám. Na ČSFD jsem se dočetl, že zámek ve filmu nazvaný Ronov je ve skutečnosti Schwarzenbergův Orlík. Ještě k tomu ale chybí dodat, zda se tam skutečně nachází Boucherův originál. Dosud jsem žil v domnění, že na našem území žádný není.
      A to pokračování se jmenuje jak, VendyW?

      Vymazat
    3. No to si teď sakryš nevzpomenu.

      Vymazat
    4. A našli rádcové "Rakev ve snu viděti..."

      Vymazat
    5. Díky moc, VendyW, i po tom se podívám.

      Vymazat

Aktuální článek

Gent - historické centrum Východních Flander

Gent (v angličtině Ghent) s přibližně 265 tisíci obyvatel je hlavním a největším městem vlámské provincie Východní Flandry v Belgii. Z Brus...

10 nejčtenějších článků (od 23. 4. 2020)