30. září 2025

Antoine Watteau - galantní slavnosti, móda rokoka i smutek klaunů

Antoine Watteau (1684-1721) se narodil v provinčním městě Valenciennes na pomezí Francie a Vlámska, kde získával základy malířství u nevýznamného umělce, r. 1702 odešel do Paříže a zde si nejvíce odnesl během působení v dílně dekoratéra a kustoda Lucemburského paláce Clauda Audrana, kde měl možnost poznat díla Petera Paula Rubense z Medicejského cyklu, které jsou dnes v Louvru, a také obrazy benátských mistrů. Rubens se mu stal vzorem a později jej ovlivnil i způsob zachycení světla klasicistním malířem Nicholasem Poussinem a světelných efektů na zřasených drapériích benátského renesančního malíře Veroneseho.    

Watteau se prosadil jako „malíř galantních slavností“ a s touto charakteristikou byl r. 1717 přijat za člena Akademie. I když je zasazoval do přírody, působí jako výjevy z divadelních představení, kde příroda zastupuje dekorativní kulisy. (Protože většina fotografií je z Musée du Louvre v Paříži, budu odkaz na něj zkracovat na Louvre.)

Typickými příklady jsou obrazy Zahradní slavnost (1718-1719, Gemäldegalerie, Alte Meister, Drážďany), Elysejská pole (Champs Elysées) (1717, Wallace Collection, Londýn), Setkání v parku (1716-1717, Louvre) a Společnost pod širým nebem (1720, Gemäldegalerie, Berlín).






Na obraze Svátek lásky (1718-1719, Gemäldegalerie, Alte Meister, Drážďany) milostnou atmosféru podtrhuje sousoší Venuše s Amorem. 



Ne vždy však láskyplný cit je opětován, obraz Faux pas (1716-1718, Louvre) zachycuje trapas, kdy nápadník obejme dívku svého srdce, ale ta ho odstrkuje. 



Malíř měl k divadlu blízký vztah a postavy z divadelních her mu byly inspirací, jako je tomu např. u obrazů Italská komedie (1715-1717) a Francouzská komedie (1715-1717), oba z Gemäldegalerie v Berlíně.




Vrcholným Watteauovým dílem je Nalodění na Kythéru (1717, Louvre), který mu zajistil přijetí do Akademie. Malíř na „ostrově lásky“ několikanásobně zachytil jednu dvojici milenců v různých chvílích jejich vztahu od radosti až po nostalgii. Obraz z Louvru je nedokončen, malíř pak ale na objednávku pruského krále Fridricha Velikého namaloval repliku v dokončené podobě, která je uchovávána na zámku Charlottenburg v Berlíně.  



Watteau společně s Françoisem Boucherem (1703-1770) a Jean-Honoré Fragonardem (1732-1806) patří k nejvýznamnějším malířům rokoka, protože však jeho umění je námětově pestřejší a v obrazech klaunů zachycuje i psychologii postav, v dějinách umění je z nich hodnocen nejvýše. K tematicky odlišným obrazům patří 3 obrazy z Louvru: Podzim (kolem 1715), Krajina s kozou (kolem 1715) a Portrét šlechtice (1715-1720).






Na obraze Dvě sestřenice (kolem 1716, Louvre) mladá žena přijímá růži od svého obdivovatele, což symbolizuje opětovanou lásku. Stojící, zády otočená sestřenice taktně odvrací zrak. 



K zábavě galantní a flirtující společnosti patří také muzicírování. Obraz Umělecká dívka (1717, Louvre) je alegorií hudby, zobrazuje mladou hudebnici hrající na theorbu, basovou loutnu ze 16. století s dlouhým krkem, pražci a 14 basovými strunami. Mladá žena je namalována jako neosobní, fantazijní postava. 



Stejný nástroj je i na obrazech Aby nám dokázal, že je to krásné (1717-1718) a Hudební slavnost (1719), oba ve Wallace Collection v Londýně.





A k hudbě patří také Tanec (1718-1721, Gemäldegalerie, Berlín).



Obraz Chcete zvítězit nad krásnými ženami? (1714-1717, Wallace Collection, Londýn) kombinuje idylickou pastorální scénu s divadlem. V černé masce je harlekýn, herce představují postavy s bílými límci a loutnista se chystá ke hře podle partitury, v níž listy otáčejí dvě ženy. 



Watteau zachycením bavící se společnosti uchoval pro budoucnost tehdejší módu rokoka. Patřil k ní (mimo jiné) na zádech zřasený volný splývavý plášť. 

Watteau trpěl tuberkulózou a jeho špatnému zdravotnímu stavu uškodil také pobyt ve vlhkém podnebí Londýna, kde sice měl velký umělecký úspěch, ale po návratu do Paříže brzy zemřel ve věku nedožitých 37 let. V posledních letech života navázal intimní vztah se svou služkou, která se mu stala inspirací k obrazu Nymfa a Satyr (alternativně Jupiter a Antiopa) (1715-1716, Louvre). 



A pravděpodobně i k znázornění mytologického příběhu Paridův soud (1718-1721, Louvre), kde Paris měl rozsoudit tři bohyně, která je z nich nejkrásnější. Údajně je zachycena také ve výše uvedeném obrazu Nalodění na Kythéru.  



Obraz Lhostejný (1717, Louvre) je znám i pod názvem Náhodný milenec. Mladík v lesklém hedvábném oděvu se chystá provést taneční krok. 



K oblíbeným Watteauovým námětům patřili klauni. Malíř je však nemaloval jako zábavné figurky, ale jako opotřebované stárnoucí postavy se smutkem ve tváři a žijící v bídě, které byly terčem brutálního posměchu diváků.  

Můžu představit jen jeden obraz tohoto druhu, ale za to ten nejslavnější – Pierrot (často uváděný podle jména postavy Gilles) (1718-1719, Louvre). Paradoxní je, že o obrazu se veřejnost dozvěděla až v okamžiku prodeje o 100 let později, kdy obchodník jej propagoval slovy: „Pierrot by byl rád, kdyby se mu podařilo se vám zalíbit“. Jako neznámé dílo se prodal za 150 franků. A dnes je jedním z největších lákadel Louvru. Údajně tvář Gillese i Lhostejného je vlastní podobiznou malíře.  




***

Klauny z té smutné stránky zvěčnili i čeští hudebníci. 

Petr Novák se skupinou George and Beatovens nahrál svou píseň Klaunova zpověď na text Ivo Plicky. 

A Roman Dragoun se skupinou Futurum v r. 1986 na album Jedinečná šance zařadil svou píseň Klaun na text Milana Prince. 

 

11 komentářů:

  1. Nádhera. Za obdiv stojí nejen ty obrazy, ale umělecká díla jsou i ty jejich rámy....a Klaunova zpověď...úžasná píseň našeho mládí a jak krásný a pravdivý je text...!!! Přeji krásné podzimní dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No právě, ve skutečnosti mnohé obrazy jsou dost malé a samotný rám je tak velký, že svou plochou se jim vyrovná. Snažím se obrazy vždy fotografovat i s rámem, protože ty se zpravidla nikde nepublikují a mnohé jsou velmi zdobné.

      Vymazat
  2. Miloši, ty máš podle mne nejúžasnější a zcela mimořádný blog. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A navíc - když na to přijde - je schopen publikovat 3 nové články (ve standardně vysoké kvalitě) během 5 dní. :-)

      Vymazat
    2. Jiřino, nepřeháněj :). Obdivuhodné je, když dokážeš každý den přijít s novým článkem, podobně Jára D., MarijaKes, VendyW, asi 3krát do týdne Čerf a největší svéráz blogového světa TlusŤjoch.
      Já mnohdy jen silou vůle a na poslední chvíli 3 články za měsíc. Kvůli dost neradostnému zdravotnímu stavu už nemám dost sil, abych na blogu víc pobýval a četl své oblíbené.

      Vymazat
    3. Axino, to dělá tlak z konce měsíce :).
      Myslím, že blog se stává dost jednotvárný, protože dřív jsem se snažil přispívat alespoň trochu rovnoměrně, ale teď už do každého měsíce přidávám nějakého malíře. Mám jich v zásobě kolem stovky.

      Vymazat
    4. Miloši, tak nyní jsem v šoku, v týdnu, kdy si chodím na Karlák na léčbu, nic 4 ny neudělám, tak musím připravit články s fotkami před tím. Pak se jen vybičuji odpovídat všem na komentáře, ale někdy to jde těžko pro nevolnosti. Ale nebudu tu skučet, i tak se musí člověk snažit žít, co mu osud dovolí. Někdy i víc, hihi. Měj se co nejlépe a držím palce, aby bylo lépe. Jiřina z N.

      Vymazat
    5. Tvoje články o malířích jsou velmi zajímavé, rád si jejich čtením rozšiřuji obzor.

      Vymazat
  3. Zajímavé obrazy, včetně jistě odvážných aktů....A tan Klaun působí, zvláštní věc, téměř moderně....

    OdpovědětVymazat
  4. Krásné obrazy. olejomalby si zaslouží i ty honosné zdobené rámy.

    OdpovědětVymazat
  5. Je pravda,že tento malíř mi naskočí sd obrazem Pierrota…

    OdpovědětVymazat

Aktuální článek

Antoine Watteau - galantní slavnosti, móda rokoka i smutek klaunů

Antoine Watteau (1684-1721) se narodil v provinčním městě Valenciennes na pomezí Francie a Vlámska, kde získával základy malířství u nevýzn...

10 nejčtenějších článků (od 23. 4. 2020)