Církevní stavby mají podobně jako duchovní pastýři svou hierarchii a od jednoduchých kapliček (modliteben) a venkovských kostelíků se dostaneme až k honosným chrámům (pomineme-li přitom kláštery, které slouží mnichům a řádovým sestrám, a stavby u nás okrajových náboženství, např. židovské synagogy a muslimské mešity).
Některým významným kostelům papež udělil titul bazilika, význam je dán tím, že v nich sídlí on sám (Bazilika sv. Petra ve Vatikánu) nebo jiní vysocí církevní hodnostáři. Této pocty se ale dostává i velkým kostelům s minimálně třemi loděmi (nejčastěji s hlavním podlouhlým prostorem, na nějž kolmo z obou stran jsou napojeny dva menší).
Označení katedrála automaticky přísluší hlavnímu kostelu diecéze (= územně vymezené správní jednotky, v Čechách je jich 5 a na Moravě 3) či arcidiecéze (hlavní diecéze v církevní provincii, v Čechách jí je arcidiecéze pražská a na Moravě olomoucká), kde sídlí biskup či arcibiskup.
Synonymem slova katedrála je dóm. Vždy se mně ale podvědomě zdálo (a proto ten dlouhý úvod), že dóm je absolutní vrchol mezi církevními stavbami, víc než "obyčejná" katedrála. Máme je např. v Praze, v Plzni, v Olomouci, v Brně, neslyšel jsem však o nich mluvit jako o dómu, na rozdíl od impozantních katedrál v Kölnu, v Regensburgu a ve Vídni. To, že velkolepý milánský kostel, který rozměry patří mezi 5 největších chrámů na světě a je nejspíš první v počtu soch, se oficiálně jmenuje Katedrála Narození Panny Marie v Miláně, asi ví málokdo, protože se mu neřekne jinak než Milánský dóm (Duomo di Milano).
Poprvé jsem ho viděl v r. 2002, fotky mám ale jen z kinofilmu, při 2. návštěvě už s digitálním fotoaparátem byl bohužel částečně skryt v reklamních panelech.
Některým významným kostelům papež udělil titul bazilika, význam je dán tím, že v nich sídlí on sám (Bazilika sv. Petra ve Vatikánu) nebo jiní vysocí církevní hodnostáři. Této pocty se ale dostává i velkým kostelům s minimálně třemi loděmi (nejčastěji s hlavním podlouhlým prostorem, na nějž kolmo z obou stran jsou napojeny dva menší).
Označení katedrála automaticky přísluší hlavnímu kostelu diecéze (= územně vymezené správní jednotky, v Čechách je jich 5 a na Moravě 3) či arcidiecéze (hlavní diecéze v církevní provincii, v Čechách jí je arcidiecéze pražská a na Moravě olomoucká), kde sídlí biskup či arcibiskup.
Synonymem slova katedrála je dóm. Vždy se mně ale podvědomě zdálo (a proto ten dlouhý úvod), že dóm je absolutní vrchol mezi církevními stavbami, víc než "obyčejná" katedrála. Máme je např. v Praze, v Plzni, v Olomouci, v Brně, neslyšel jsem však o nich mluvit jako o dómu, na rozdíl od impozantních katedrál v Kölnu, v Regensburgu a ve Vídni. To, že velkolepý milánský kostel, který rozměry patří mezi 5 největších chrámů na světě a je nejspíš první v počtu soch, se oficiálně jmenuje Katedrála Narození Panny Marie v Miláně, asi ví málokdo, protože se mu neřekne jinak než Milánský dóm (Duomo di Milano).
Poprvé jsem ho viděl v r. 2002, fotky mám ale jen z kinofilmu, při 2. návštěvě už s digitálním fotoaparátem byl bohužel částečně skryt v reklamních panelech.
Milánský dóm je nejvýznamnější památkou gotické architektury v Itálii, základní kámen byl z popudu milánského vévody Giana Galleaza Viscontiho položen r. 1386 (chtěl si naklonit Boha, aby mu dal mužského potomka), avšak dokončen byl až o pět set let později (významně k tomu přispěl Napoleon, který se zde r. 1805 nechal korunovat králem Itálie a zajistil pak další financování). Práce na výzdobě jeho vchodů probíhaly ještě v 2. pol. 20. století. Navzdory tomu všemu si zachoval jednotný styl a ubránil se i vlivu italské renesance.
Celý dóm je obložen bílým mramorem, pod ním se skrývá cihlová stavba. Má 5 podélných lodí (hlavní a 4 postranní) a 3 příčné. Na délku má 157 m, na šířku 92 m a výška 108,5 m je dána vrcholem pozlacené sochy Madony na Mariánské věži. Interiér pojme 40 tisíc návštěvníků. Z vnějšku stavbu zdobí 135 věžiček (většina byla přidána až v 19. století), více než 3000 soch a 96 chrličů vody.
Vnitřní výzdoba dómu pochází převážně ze 16. století, vděčí za ni zájmu o umění tehdejšího milánského arcibiskupa Karla Boromejského, který v jedné z kaplí má hrobku.
Atrakcí dómu je možnost vystoupit na jeho střechu. Naskytne se široký výhled do okolí, na hlavní milánské náměstí Piazza del Duomo s jezdeckou sochou Viktora Emanuela II. (1820-1878), prvního krále sjednocené Itálie, a na zastřešení obchodní pasáže (rovněž nese jeho jméno - Galleria Vittorio Emanuele II), na jejíž druhé straně se nachází slavná opera La Scala (Teatro alla Scala).
Střecha dómu si zahrála v dramatické scéně slavného neorealistického filmu Luchina Viscontiho Rocco a jeho bratři (v traileru od 1:08) z r. 1960 s Alainem Delonem, Renatem Salvatorim a Annie Girardotovou v hlavních rolích.
Pasáž Viktora Emanuela je dílem architekta Giuseppe Mengoniho. Výstavba trvala dva roky a r. 1867 ji slavnostně otevřel samotný panovník. Nešťastným paradoxem ale bez účasti tvůrce, ten při kontrole závěrečných prací spadl ze střechy a zabil se.
Překrásná stavba, kdybych jí viděla v reálu, jistě bych se neubránila slzám...
OdpovědětVymazatkrásná stavba, když byla předloni v Miláně Světová výstava psů, nechyběla tahe katedrála snad na žádné fotce dandíkářů kteří se účastnili. Ale mám jednu malou výtku. když děláš ty koláže tak zkus prosím dělat (pokud ti to program dovoluje) mezi těmi fotkami malé mezírky. A navzájem mezi jednotlivými kolážemi taky. U některých to až tak třeba nevadí, ale tady jsou ty fotky strašně chaotické, člověk pomalu nepozná co kde začíná a kde končí. Pokud bys potřeboval poradit s programem tak se klidně ozvi. Pokud budu vědět ráda ti pomůžu, nebo ti dám tip na nějaký lehký program kde se dají dělat skvělé koláže.
OdpovědětVymazatKrásně zdobná budova...
OdpovědětVymazatÚžasné dílo!
OdpovědětVymazatZa architektura je nádherná. To musel být zážitek. Nevím proč, ale skoro mám chuť ty věžičky nakousnout, jako kdyby to byl nějaký dortík. Tenhle pocit by obvykle mělo asi spíš vzbuzovat baroko.
OdpovědětVymazatty sochy jsou fakt hezké!
OdpovědětVymazatJsem zoufalý ošklivý panic se zanedbatelným IQ i délkou údu a s komplexem méněcennosti. Zoufale potřebuji vaši pozornost. Potřebuji vaše komentáře, až už utěšující či lítostivé, nebo nenávistné. Prostě potřebuji mít pocit, že se o mne někdo alespoň jednou v životě zajímá, ať už v dobrém, nebo špatném. Potřebuju to snad ještě naléhavěji než první sex, funkční pistoli, nebo preventivní proplesknutí, abych se konečně probral a přestal ze sebe dělat šulina na těch internetech.
OdpovědětVymazatJedná se sice o reklamu, ale alespoň jsem upřímný, říkám to narovinu a racionálně vysvětluji důvody, proč stojím o větší návštěvnost. Krom toho - za každou jednotlivou návštěvu na mém blogu se o jednu vteřinu zkrátí čas, zbývající do ztráty mého panictví! A to se vyplatí, zvláště jste-li filantropové!
Krásná budova. Škoda, že je zakrytá reklamami. Někteří lidí nemají cit pro krásu.
OdpovědětVymazatVylézt na střechu chrámu, to je vždycky moc zajímavá událost se spoustou příležitostí užít si dočista jinou perpektivu než na zemi. No a tím spíš, když jde o dóm!
OdpovědětVymazatTo je nádhera! Do Milána de chystáme s přítelem už za 14 dní a díky tobě se těším ještě víc. :)
OdpovědětVymazatV Miláně jsem ještě nikdy nebyla a stále zůstává v plánu mých cest. Jednou jsme museli návštěvu tohoto města, kterou jsme měli spojenou se závody F1, zrušit a od té doby to stále nevychází.
OdpovědětVymazatDuomo di Milano je úžasná stavba, kterou zatím znám jen z fotografií a kterou jsi mi svým článkem přiblížil.
Výšky moc nemusím, manžela jsem ve Vatikánu na střechu sv.Petra také nedoprovodila. Takže ještě jednou moc děkuji za skvělou procházku.
To je ale stavba krásná a ty sochy taky.
OdpovědětVymazat[2]: Miloš má chaos už v názvu blogu, což ho omlouvá.
OdpovědětVymazat[1]: U umělecky založených duší tomu věřím, přicházíme od hradu, už je jasné, že brzy budeme na náměstí, ale stejně se dostaví naprosté ohromení.[2]: Máš pravdu, alespoň jsem koláže oddělil mezerami mezi sebou. Používám Goggle Picasa. Oddělení mezi jednotlivými dlaždicemi se mně často nehodí, protože chci něco překrýt, ale cítím, že koláže svádí k zařazení většího počtu záběrů a pak se dostaví efekt přeplácanosti. V začátcích jsem měl v článku 4 celé fotky a stačilo to
OdpovědětVymazatMožná to ještě nějak upravím. Bylo to narychlo.[3]: To je ten bohatý italský sever.[4]: Dort - krásný příměr , ale 500 let bych na jeho výrobu nechtěl čekat.
[5]:Dali si záležet, snažil jsem se najít jména architektů, ale těch je tolik a přitom neznámých. Dóm je příkladem kolektivního díla, kde všichni dali ve prospěch výsledků to nejlepší, čeho byli schopni.[6]:Kolik sochařů se na nich muselo uživit.[7]: Nějakou vteřinu komentářem přispěju, vzpomínám si, že jako psavec jsi zdatný, ale s panenstvím tady asi nebudeš na správné adrese.[8]: Možná se tam něco opravovalo, už přesně nevím. Několikrát jsem ale viděl (např. v Carském selu u Petrohradu, nebo na jednom obchodním domě v Paříži, že budova je překryta velkou plachtou, na níž je zobrazena výsledná podoba po opravě. To pak vůbec neruší.
OdpovědětVymazat[9]: Taky se tím řídím, žádný mrakodrap nenechám na pokoji , ještě někdy přidám vatikánskou baziliku a výhled na Svatopetrské náměstí a perspektivu z londýnského chrámu sv. Pavla.[10]: Přeji hezký zážitek, snad tam nebude ležet sníh :).[11]: Aleno, říkám si, jak tvé italské srdce mohlo dopustit, že jste se vždy Milánu vyhnuli
OdpovědětVymazatVýšek se ale netřeba bát, pohyb na střeše je samozřejmě bezpečný. Třeba v tebou zmiňovaném Vatikánu se navíc ani nedá dostat na okraj střechy.[12]: Opravdu naplňuje úžasem.[13]: Preventivně jsem zvolil omlouvající název. Někdo se vymlouvá na disgrafií, jiný na autismus, ... :).
[15]: Někdy to je spíš na škodu než k užitku, ale je to tvůj blog a nechci tě nijak napravovat, jen jsem napsala jak to působí na mě.
OdpovědětVymazat[14]: Axino, díky moc, panoramatický náhled do interiéru je nádherný.
OdpovědětVymazatFotku ze střechy mám i lepší než v článku, bohužel ale na ní straším, tak jsem ji nepoužil :).
O tvém komentáři jsem se dozvěděl náhodou, protože jsem v článku něco upravoval a všiml si, že je vyznačen červeně jako spam, a tím nezobrazen. Zde totiž je to nastaveno tak, že neprojdou komentáře s více než jedním odkazem.[18]: Budu se muset krotit .
Ale díky za upozornění, máš úplnou pravdu. Mohl bych to dělat tak, že si z fotek nejdříve "vyříznu" potřebné části, v Picase třeba i něco vyrovnám a pak teprve je můžu skládat s oddělením. Jen je to o dost pracnější.
[14]: Vidím, že ten odkaz na pilíře je nefunkční. Ale jsem v tom nevinně.
OdpovědětVymazatJe to chyba SW. Nepředpokládá, že uvnitř linku by mohla být čárka.
Pokud se celý odkaz zkopíruje do adresního řádku webového prohlížeče, je funkční.
Díky za pohled na tak monumentální stavby, lidská práce v nich je uchovaná snad na dlouho.
OdpovědětVymazatDěkuji, za detailnější pohled na onen vznešený dóm :) . Na střeše jsem nebyl, jak jsem ti i odpovídal do komentářů u mně, což se musí ještě v budoucnu napravit. Breil Milano vyrábí hodinky a šperky, ale ty otřesné cedule si mohli odpustit, naštěstí už tam nejsou ... alespoň teda v létě tam nebyli, nevím, ze kdy je tato tvá návštěva.
OdpovědětVymazatKrásný nedělní večer Miloši!
OdpovědětVymazatDíky za pohlazení, které jsem tolik potřebovala jako vzpruhu.Byla jsem tam v roce 1990, už je to taky hodně let, ale nyní už nemohu tak daleko cestovat. Ještě, že jsem pár zemí stihla brzy po revoluci navštívit.
Pěkné fotky. Osvěžila jsem si vzpomínky na moji návštěvu Milána. Pohled ze střechy dómu byl super. Ráda vzpomínám.
OdpovědětVymazatV té filmové ukázce byla ta střecha krásně vidět dokonce z nadhledu, což dalo člověku skvělou představu o tom, jak to tam vypadá. Je to úžasná stavba a člověk musí smeknout před šikovností dávných řemeslníků.
OdpovědětVymazatty bláho, to je prostě nádhera, miluju takové stavby a vůbec, miluju miláno
OdpovědětVymazat[17]: Miloši, dopustilo. Většinou jedeme na jih a Milán je tak trošku stranou. Když jsme byli tři týdny v Toskánsku, měli jsme Milán naplánovaný. Leč pozvala jsem sestru, která za námi přiletěla a ta striktně odmítla kamkoliv jet. Ono stačilo, jak se tvářila poté co jsme bez ní jeli do Florencie (kam také odmítla jet). Pro klid hlavně manžela, který řídí sám, jsem své touhy musela upozadit. Později jsme naplánovali víkend spojený s F1 a týden před odjezdem jsme to bohužel museli zrušit. Milán mi není asi souzený, ale nevzdávám to. Stále toužím vidět Da Vinciho Poslední večeři páně.
OdpovědětVymazatNádherná práce mistrů stavitelů.
OdpovědětVymazatMáš pěkné fotky, určitě bych taky fotila jako o život, protože tohle prostě ohromí každého.
Krásný dokument, Miloši - díky! :)
[5]: že ? Však i tato monumentální stavba byla již dávno zařazena na seznam mých osobních chrámů.[27]: jsem tudíž rád, že nejsem jediný - paráda
OdpovědětVymazatTo je tak úžasná stavba, že stát před ní, dech se zatají. Jen bych chtěla vědět, zda by dnešní stavbaři dokázali s dnešní supermoderní technikou postavit něco podobného. Asi těžko.
OdpovědětVymazatNeuvěřitelně monumentální! Počet soch mi opravdu vyrazil dech!Díky za krásnou exkurzi interiéru i exteriéru .
OdpovědětVymazatnádhera! Milán mi stále uniká a to už jsem byl několikrát v jeho okolí...
OdpovědětVymazat[20]: Pochopil jsem, že odkaz ještě pokračuje, ale nevěděl jsem, že čárka ho ukončila.[21]: Je úžasné, že takové stavby přežijí staletí. U běžné výstavby nic takového neplatí.[22]: Byl jsem tam v r. 2007, někdy opráším něco staršího, zvlášť když mě něco inspiruje, a inspirací byl právě tvůj článek.[23]: Však v r. 1990 to bylo stejné jako teď. Jen je to horší s fotografiemi, pro mě vše začíná r. 2004, kdy jsem si koupil první digitální fotoaparát.[24]: Rád bych tam jel ještě jednou, ty reklamy pokazily záběry.[25]: Pěkný postřeh, z této perspektivy je to zase něco jiného.
OdpovědětVymazat[26]:Někdy můžeš Milán spojit s Benátkami.Já jsem da Vinciho Poslední večeři Páně viděl při první návštěvě v r. 2002, kdy ještě se dal koupit lístek na příští den. Při druhé návštěvě, z níž jsou fotky, už byly lístky vyprodány na 3 týdny dopředu. Dnes je asi nutné rezervaci řešit přes internet.
OdpovědětVymazatAle musím říct, že freska mě velmi zklamala. Přes mnoho renovací je velmi poničená, Leonardo použil nevhodné barvy. Přitom na protější stěně je freska, která je v perfektním stavu, jenže jí namaloval málo významný malíř a málokdo se na ni vůbec podívá.[27]: Milán - město módy a umění. Kromě dómu, hradu a Leonardovy fresky jsou tam ještě dvě skvělé galerie - Brera a Ambrosiana (v ní je také Leonardův obraz).[28]: Myslím, že dnes už by nikdo takovou velkolepou stavbu nezvládl. Možná by ani nesehnal stavební povolení [29]: Já jsem ji poprvé viděl v jednom italském filmu a hned se pak dostala na můj seznam .[30]: To by mě také zajímalo, u středověkých stavbařů si ani nedovedu představit, jak vypadalo lešení k takovému chrámu a jak nahoru vyváželi materiál. Tehdy neměli k dispozici žádné jeřáby.[31]: Kolik jen sochařů na tom muselo pracovat a sochy nejsou nijak ošizené, kterákoliv z nich by se krásně vyjímala někde v parku.[32]: V Miláně by sis s fotoaparátem přišel na své. Stojí za to si udělat odbočku.