Když jsme před dvěma roky byli podruhé v Černé Hoře (předtím v r. 2016), zatoužil jsem i po trochu dobrodružnějším výletu než jen autobusem k vyhlášeným památkám, městům, přírodním divům a do Albánie a přihlásil jsem se na raft na řece Tara. Asi však bylo málo zájemců, protože nakonec došlo k záměně termínu s jinou akcí, jenže nový termín byl posunut až na den, kdy jsme se vraceli domů, a musel jsem si tak nechat zajít chuť.
„Náhradní“ program byl ale také zajímavý, část cesty byla stejná a kromě možnosti převrátit se na gumovém člunu v peřejích, rozbít si hlavu o kámen a utopit mobil či fotoaparát jsem o moc nepřišel.
Vyrazili jsme z letoviska Sutomore mezi městy Bar a Budva na jihu země a po magistrále přes Skadarské jezero a metropoli Podgoricu směřovali na sever. Silnice zde vede v těsné blízkosti kaňonu řeky Morača, a to přímo nabízí se na chvíli zastavit a pohlédnout dolů.
A udělat si fotografii na památku.
Řeka Morača má délku 99,5 km, většinou je však mělká a na raft se nehodí.
V střední části Černé Hory nedaleko řeky Morača a města Kolašin stojí klášter Morača srbské pravoslavné církve (Monastir Morača/Morača Monastery). Byl založen r. 1252 a jeho dominantní částí je kostel Nanebevzetí Panny Marie (Crkva Uspenja Bogorodice/Church of Dormition).
Vstup v romantickém slohu zdobí fresky.
K bohaté vnitřní výzdobě s náboženskými motivy alespoň náhled v následujících kolážích.
V areálu kláštera se nachází také zvonice a menší kostel sv. Nikoly (Crkva Svetog Nikole/Church of Saint Nicholas).
V jedné z budov vedle hlavního kostela je knihovna, pojmenovaná podle metropolity Černé Hory a patriarchy Srbska Gavrila Dožiće (1881-1950). Připomíná jej i basreliéf.
V turisticky vyhledávaném duchovním stánku vedle mozaiky Panny Marie kuriózně působí vědra zabezpečená řetězy.
Za klášterem se od směru toku řeky Morača odkloníme k řece Tara. Její délka je 146 km a z toho 78 km představuje kaňon řeky Tara s hloubkou až 1300 m. Po Grand Canyonu je na světě druhý nejdelší (Grand Canyon, vedoucí třemi americkými státy – Wyomingem, Utahem a Arizonou – je ale podstatně delší, má 446 km, jen hloubkou 1600 m se příliš neliší) a oba dva jsou na seznamu přírodních divů UNESCO.
Na severu Černé Hory, nedaleko městečka Žabljak, se nad kaňonem Tary klene Djurdjevićův most (Most Đurđevića Tara/Đurđevića Tara Bridge), postavený v letech 1937-1940. Jde o impozantní železobetonovou konstrukci s 5 oblouky, rozpětí největšího je 116 m, celková délka mostu je 365 m a výška 172 m.
Nikde jsem nenašel, podle koho je most pojmenován, ze seznamu osob s tímto jménem na Wikipedii by připadal v úvahu básník a překladatel Ignjat Đurđević (1675–1737).
Most podle projektu Mijata Trojanoviće měl ve své době několik prvenství, byl největším železobetonovým silničním mostem v Evropě a k jeho stavbě bylo vztyčeno nejvyšší dřevěné lešení na světě.
Protože leží na spojnici mezi hlavními městy Srbska a Černé Hory, Bělehradem a Podgoricou, v 2. světové válce měl zvlášť důležitý strategický význam. Partyzáni ve snaze zpomalit postup fašistických vojsk menší z krajních oblouků vyhodili do povětří. Obnoven byl až v r. 1946.
U mostu stojí pomník partyzána, který byl přímo na něm popraven.
Vedle mostů přes horská údolí další možností, jak je překonat, je skluz na laně – zip line (psáno také ve tvarech zip-line a zipline). Stačí, když výchozí místo je výše než koncové, ostatní obstará gravitační síla. Tímto způsobem se v nepřístupných místech přepravovali lidé a řešilo zásobování, v některých odlehlých oblastech Číny se využívá dodnes. V Evropě však už jde výhradně o turistickou, mírně adrenalinovou atrakci.
Obvyklá délka lana je mezi 300 m až 2 km (v současnosti je s 2213 m nejdelší zip line v Rocca Massima v Itálii) a maximální rychlost pohybu na laně je kolem 70 km/hod, vedle sklonu ji ovlivňuje i vítr a váha člověka, v extrémních případech při velkém sklonu může dosáhnout až 160 km/hod. Zpomalení na konci dráhy je zajišťováno pružinami.
U kaňonu řeky Tara jsou celkem tři dráhy. Ta, která vede podél Djurdjevićova mostu, má délku 824 m.
Začíná se upoutáním do horolezeckého sedáku a zavěšením na lano pomocí kladky. A pak se již z plošiny vrhneme do prostoru jako ptáci či letci na rogalu a plachtíme na laně nad korunami stromů do spodní stanice.
Někde je součástí výbavy i helma, zde ji provozovatelé mezi pomůckami neměli. Při přetržení lana ve výšce 180 m nad údolím by stejně nepomohla.
Přistání je opět na dřevěné plošině.
Zážitek ze sjezdu v impozantní výšce nad mostem a kaňonem je dechberoucí, jen je až příliš krátký, dolů se dostaneme asi za 2 minuty a jsme o 20 EUR lehčí.
Krása! v Černé hoře jsem ještě nebyla, ale ty fotky jsou nádherné! Chtěla bych právě i na divokou vodu na raft, uvažuje se nad Slovinskem..
OdpovědětVymazatJá jsem v této zemi z bývalé Jugoslávie byl až po Chorvatsku, Slovinsku, Bosně a Hercegovině a velmi příjemně mě překvapila. Krásná příroda, naše ceny, placení EURem, přestože nejsou v eurozóně, a také příjemní lidé, necítil jsem tam jinde obvyklý přístup turistu co nejvíc oškubat.
VymazatRaft závidím, to byl vždy můj sen. Letos mám v plánu jako náhradu let balonem :).
Blogspot si občas postaví hlavu (a děje se to poměrně často, podobný problém mám u někoho z blogerů prakticky každý týden) a opakovaně odmítá přidat komentář odjinud než z googlovského účtu. Samozřejmě takový nátlak ve prospěch spřátelené firmy nemám rád, ale nakonec se se skřípěním zubů většinou podvolím a přihlásím se, aspoň mě to uklidňuje, že ani blogspot není úplně bez kazu. No a jak že zněl ten původní stručný komentář? "Nádherné výhledy, ale na mě příliš rychlé! :-)".
OdpovědětVymazatPetře, totéž zmiňoval TlusŤjoch u minulého článku a nechápu to, v administraci mám nastaveno "povolení přidávat komentáře komukoliv (včetně anonymních uživatelů)".
VymazatAle vzpomínám si, že dříve jsem s komentováním na blogspotu u jiných blogerů/blogerek měl stejný problém a musel jsem se také nejdříve přihlásit ke Google účtu.
Mám takový dojem, jak kdyby Google ty, kteří mají u něj účet, nutil, aby se za něj nestyděli :). Teď už jsem tam přihlášen trvale a ani to nevnímám. Zvláštní ale je, že v komentářích na navštěvovaných stránkách to vloží odkaz na můj profil a ne na domovskou stránku.
Také si myslím, že zpomalení mohli nastavovat i uprostřed lana, abychom z jízdy něco měli.
To je teda most ako sviňa!!! Podobný slávny je aj v Eglisau, Kt. Curych, železničná rarita kedysi. Cez Rýn. Slávny kolega Calatrava - napr, mosty v Dublin a pod. - chce tam postaviť nový a asi mu to nepovolia!
OdpovědětVymazatMôžu dámy v "hot pants" do tých náboženských stavidiel? Napr. do Dómu v Sazburg by ich farár pri dverách nepustil...
Zipline neprichádza pre mňa o úvahy - rodený posero...a
Calatravův most v Dublinu jsem viděl a mám ho i v jednom článku v rubrice Cestování, je opravdu krásný.
VymazatS podmínkami oblečení dam v kostele si už nejsem jistý, ale co si tak pamatuji, musely mít zakrytá ramena, k tomu tam půjčovali šátky, do kterých se zamotaly. Ale do mešit nemohou vůbec.
Ten pohled na kaňon je úchvatný!
OdpovědětVymazatNa chalupu bych si chtěl nechat v jedné firmě vytvořit z fotografií obrazy plátně, první snímek by se hodil nad schodiště. Ale bohužel větší část je ve stínu.
VymazatObdivuji tvůj smysl pro adrenalínové zpestření zájezdu, měla bych v gatích.
OdpovědětVymazatI když ... před třemi roky jsme sjížděli serpentýny do Boky Kotorské.
Kdo jimi projížděl, ví, že je to skutečně horský hard core, kdy se jede extrémně úzkými silnicemi a těch zákrut je mnoho desítek.
Během této cesty mne chytil cestovatelský průjem, v každé zákrutě mi přeskočily střevní kličky a všichni účastníci zájezdu se fotili nad nádherným největším přírodním zálivem, já běhala hluboko do nitra přírody a myslela jsem, že právě tam vypustím duši.
Vzato kolem dokola, má na Černou Horu hodně adrenalínovou vzpomínku a Miloši, taky bez přilby :-)
Těmi serpentinami jsme také jeli - bylo to na trase z Budvy do bývalého hlavního města Centinje a pak dolů do Kotoru. Opravdu to byl děs, autobus musel několikrát i couvat, protože by se s protijedoucím vozidlem nevyhnul. Strachy jsem ani nedutal a úplně zapomněl fotografovat přes sklo, jen z jednoho místa nad Bokou Kotorskou, kde byla zastávka s pěkným výhledem, zip line proti tomu byla procházka růžovou zahradou :).
VymazatKotor i Boku Kotorskou bych chtěl někdy na blog přidat, Bokou jsme totiž při druhé návštěvě Černé Hory pluli i lodí. Ta země mně učarovala, nádherný je také Národní pak Durmitor, kde jsou hory přes 2500 m n. m. a krásné Černé jezero.
... Cetinje ...
VymazatMost je úchvatný. A já činím čtvrtý pokus o komentář.
OdpovědětVymazatPavle, jak zjistil Čerf, kdo má účet u Googlu, nejdřív se musí na něj přihlásit a pak je komentování bezproblémové.
VymazatV Černé Hoře jsem kdysi byl na "cundru" v pohori Prokletie.. Uvažovali jsme jít do Albánie ale nakonec nešli... Ten most a to údolí je úchvatné...
OdpovědětVymazatMy jsme přímo v horách nebyli, jen pod nimi v NP Durmitor u Černého jezera. Albánské hory jsou teď hodně v kurzu, mají přes 2500 m n. m., ale je tam asi dost nebezpečno, i my máme případy zavražděných či nezvěstných lidí.
VymazatPřed chvílí jsem se dočetla, že blogeři na blog.cz mají právě 1 měsíc na migraci blogu.
OdpovědětVymazat*************************************************************
http://blog.blog.cz/2007/blog-cz-galerie-cz-se-louci-dekujeme
*************************************************************
Měl jsi správný odhad, žes přešel na jinou platformu.
Díky za informaci, je hezké, že dávají čas na zkopírování do 16.8., ale mně se tam už dávno nedalo přihlásit a nemohl jsem ani smazat spamové komentáře. Kdo má podobné problémy a ukládal vše přímo na blog (a nemá archiv na lokálním disku), nemusí se ke galeriím a textům vůbec dostat.
VymazatJá mám alespoň po "starostech" v tom, že o mazání se už nemusím starat.
Lituji Martina Rybenského, teď se na něj obrátí možná až stovky uživatelů Blog.cz, kteří budou chtít zachránit své články. Bude to jako v těch italských nemocnicích při pandemii, komu pomoci a koho nechat zemřít.