26. listopadu 2021

Firth of Forth - trojmostí u Edinburghu

Skotské hlavní město Edinburgh leží na pobřeží mořského zálivu, do nějž ústí řeka Forth, a k jeho dostupnosti z druhého břehu přirozeně vznikla potřeba záliv překlenout mostem. 



První reálné plány stavby mostu byly navrženy v 2. polovině 19. století, ale protože u Edinburghu je šířka zálivu téměř 10 km, bylo zvoleno mnohem užší místo, posunuté asi 14 km západním směrem. 

S výstavbou prvního mostu, podle řeky pojmenovaného Forth Bridge, se začalo v r. 1882, dokončen byl o 7 let později a otevřen r. 1890 princem z Walesu (pozdějším anglickým králem Edwardem VII.) poté, co do něj zatloukl poslední z 8 milionů nýtů, tento však s pozlaceným povrchem. Na tuto slavnostní akci byl pozván i maďarský konstruktér János Feketeházy, který ještě v téže dekádě realizoval své nejznámější dílo – most Svobody (Szabadság híd) v Budapešti, popsaný v předchozím článku této rubriky.  

Forth Bridge (i dále zmíněné mosty) zde můžu představit jen fotografiemi přes sklo autobusu při průjezdu Skotskem. Profesionální fotografii v širokém záběru a z nadhledu, i s podrobným popisem, najdeme na stránce anglické Wikipedie

Poprvé se všechny tři červené oblouky mostu vynořily za lánem obilí.



Most je určen k železničnímu spojení, jeho délka je 2467 m. Konzolová ramena hlavních polí mostovky  (přejezdové části) spojují 110 m dlouhé nosníky, výška příhradové konstrukce je 104 m a hloubka základů 27 m. Stejně jako u Brooklynského mostu v New Yorku byla pro ně použita technika kesonů, dutých kvádrů bez spodní strany, které se zaříznou do dna řeky a shora vyplní betonem.



Stavba mostu a práce pod vodou při tehdejších omezených technických možnostech byla velmi nebezpečná a celkem při ní přišlo o život 98 dělníků. 



Forth Bridge se stal ikonou Skotska, v r. 2015 byl jako technický a architektonický div zapsán na seznam UNESCO a přes staří více než 130 let dodnes patří mezi největší konzolové příhradové mosty na světě, denně po něm projede přibližně 200 vlaků. 

Rozvoj automobilismu si vyžádal další most a r. 1964 byl zprovozněn visutý silniční most Forth Road Bridge. U visuté konstrukce jsou základem lana s pevně ukotvenými konci, volně visící mezi věžemi (pylony) mostu, na něž jsou zavěšena přídavná svislá lana, která drží mostovku. Stejnou konstrukci má např. Golden Gate Bridge v San Franciscu. Forth Road Bridge má délku 2512 m a rozpětí mezi dvěma věžemi je 1006 m. U něj mám jen jednu nekvalitní fotografii z nájezdu na most, blíže viz např. zde



A ani to není vše, r. 2017 byl britskou královnou Alžbětou II. slavnostně otevřen dálniční most Queensferry Crossing. Název byl vybrán v anketě na počest skotské královny Margaret z 11. století, která v těchto místech nechala zřídit přívoz pro poutníky. 



Queensferry Crossing má opět odlišnou konstrukci, tentokrát jde o zavěšený most, kde napnutá lana jsou připevněna k pylonům a přímo drží mostovku. 




Délka mostu Queensferry Crossing je 2637 m a výška věží 207 m. Náhled na celý most s třemi pylony je zde

Anglické slovo firth znamená ústí řeky, Firth of Forth v názvu článku je tedy ústí řeky Forth a toto označení se používá i pro celé trojmostí. Všechny dohromady na jedné fotografii i jednotlivě s fundovaným popisem jsou v článku Rekordní trojmostí přes Firth of Forth od Jana Tůmy.    

Mozaiku různých typů skotských mostů asi hodinu jízdy od trojmostí Firth of Forth doplňuje kamenný (a částečně cihlový) obloukový Leaderfoot Viaduct (známý i jako Drygrange Viaduct), dokončený r. 1863. Jeho výška je 38 m a největší rozpětí oblouků 13 m. 



28 komentářů:

  1. Nádherná reportáž. Mosty jsou úctyhodné umělecké stavby, přesto tolik důležité. Obdivuji, že dříve při náročnějších podmínkách a možnostech dokázali lidé stavět Mosty, které vydrží a slotů mnoho let, kdežto ty postavené koncem dvacátého století se už po pár letech rozpadají. Klobouk dolů před dělníky a projektanty starých staveb, ač mnohdy jak je v článku uvedeno, tyto skvostné stavby zaplatili i svým životem. Díky za zajímavý článek a přeji hezké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já také žasnu, že takové stavby, dnes už vlastně historické, jsou nejen nádherně, ale vypadají jako nové a i při dnešní zátěži nehrozí, že by se měly zhroutit.
      Také přeji hezký víkend :).

      Vymazat
  2. Jsou krásný, všechny tři, ale ten poslední kamenný je tedy něco! Jak z Harryho Pottera.....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. K tomu kamennému mostu jsem hledal jméno a než jsem našel ten pravý, narazil jsem na jiný a dost podobný a u něj se psalo, že se objevil v Harry Potterovi. Jenže já jsem viděl jen první film a tam si na něj nepamatuji.

      Vymazat
    2. Tenhle vypadá že je rovný, ten který byl v Harry Potterovi byl do zatáčky. Ale stejně krásný...

      Vymazat
    3. Teď jsem našla ten viadukt z filmu, jmenuje se Glenfinnan Viaduct a je v hrabství Inverness v západním Skotsku. Jen je narozdíl od toho tvého betonový. Ovšem nejdelší betonový most ve Skotsku. Je symbolem této části Skotska a právě filmy o Harrym ho proslavily tak, že se dostal i na skotské desetilibrovky. A samozřejmě zvýšily návštěvnost tůristů.

      Vymazat
    4. To je on, podle toho zatočení jsem poznal, že jde o jiný a mám hledat dál. Tvá informace o zvěčnění na bankovce je hodně zajímavá. Podobný zatočený most jsem viděl jinde, je v článku o Bernina Expressu ze Svatého Mořice do Tirana.

      Vymazat
  3. Díky za báječnou exkurzi do světa mostů! Jsem asi stará konzerva, ale nejvíc se mi líbí ten poslední :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten je opravdu nádherný, mně se však líbí i ta velkolepá technická díla s lany a v rubrice Věda a technika už jich celou řadu mám a ještě může pokračovat, např. mostem v Istanbulu přes Bospor a dalším v Bangkoku.

      Vymazat
  4. Minulý rok jsme tam měli naplánovanou dovolenou, leč kovid nám to zhatil....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Něco podobného zmiňovala i Blondýna.
      My jsme se těšili na malý zájezd do Lucemburska, 3krát byl zrušen (2krát loni, jednou letos) a přeložen na pozdější termín a konečný výsledek je, že cestovka je v insolvenci. Nejde ale o velkou částku, tak to přežijeme.
      Nejlepší je jezdit ve vlastní režii, jenže tam to znamená jedno místo a nějaký výlet do okolí (takhle jsme si např. z Bruselu zajeli vlakem do Antverp a Gentu), na poznávacím zájezdu se toho zvládne víc, avšak ve shonu. Skotsko jsme takto ale měli a vyvedlo se.

      Vymazat
  5. Před takovou práci je potřeba smeknout. Vždyť jen takový počet nýtů je obdivuhodný a dovršené stáří překonává všechny mosty u nás. Ten poslední je také úchvatný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, s kladívkem a jak precizně je to uděláno.

      Vymazat
  6. Lenka Filipová & Karel Zich - Mosty
    https://www.youtube.com/watch?v=QDh9C3xUj5w
    :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Píseň je nádherná a slova "postavím si bezvadný most a pevné pilíře a bude jich dost" jsou skvělou asociací na článek :).
      Zajímavé je, že i zde Karel Zich (podobně jako u Alenky v říší divů) převzal skladbu od australské skupiny (i když ji známe spíš se Smokie, kteří udělali totéž, originál je dílem skupiny New World), tentokrát ale od Air Supply, skladba se v originále jmenuje Lost In Love https://www.youtube.com/watch?v=1bG_zk6FwU0.

      Vymazat
  7. Nádherné mosty, obzvlášť ten kamenný. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kamenný už byl ve tmě, musel jsem snímek (mobilem) hodně zesvětlovat, aby se vyloupl, kvalita je bídná, ale základní představu dává.

      Vymazat
  8. Fourth Bridge vypadá i při svém stáří velmi moderně, to se mu musí nechat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, vypadá jako nový, nedovedu si představit, jak ty 100 m vysoké věže konstrukce tehdy mohli postavit.

      Vymazat
  9. Vidím, že navštívit Skotsko a jeho hlavní město není spatný nápad😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě nezklame, ale zatím jsem z Edinburghu kromě několika obrazů nic nepoužil, ale dojde na to, stejně tak na město Stirling, které je rovněž ve výřezu mapy, a dva kláštery.

      Vymazat
  10. Vzhledem ke skromnym pomerum u nas nas nekolikakilometrove mosty fascinují

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V Dolní Moravě teď staví lávkou dlouhou víc než 700 m, tak se pomalu blížíme, ale středověký Karlův s asi 500 m dílky a masivním kamenem je rovněž velkolepé dílo.

      Vymazat
  11. To jsou krásné mosty, nejvíce se mi líbí ten poslední, i most může být úžasné dílo :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, mosty nejsou technickým dílem k překlenutí údolí a řek, ale mnohé mají svébytnou architekturu.

      Vymazat
  12. Tam se kdysi vyskytovalo leprosárium!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vím, že bylo na ostrově Spinalonga u Kréty, protože snahou bylo nemocné separovat, aby si umřeli a neobtěžovali druhé. U mostu mě to překvapuje, snad jen kdyby inspiroval k sebevražedným skokům ve smyslu údajného Stalinova výroku: "Není člověk, není problém."

      Vymazat
  13. Velmi zajímavé. Jelikož se tam už určitě nepodívám, tak mockrát děkuji za reportáž.

    OdpovědětVymazat

Aktuální článek

Javorníky (1) - Veľký Javorník, Malý Javorník, skiareál Kohútka, kostel ve Velkých Karlovicích

Pohoří Javorníky se rozkládá na hranicích Moravy a Slovenska a na turistických stezkách podle hraničníků označených písmeny C (Česko) a S (S...

10 nejčtenějších článků (od 23. 4. 2020)