28. února 2025

Gian Lorenzo Bernini - barokní architekt, sochař a malíř

Renesanční osobností rozumíme člověka všestranných zájmů a dovedností, který vyniká ve více oborech lidské činnosti a vědy. Přívlastek „renesanční“ je výrazem toho, že takové osobnosti se často pojí s obdobím renesance, např. Leonardo da Vinci byl malíř a současně konstruktér a vynálezce, vedle toho také skládal básně a znal několik cizích jazyků, Michelangelo Buonarotti byl sochař a malíř, ale také architekt a básník, Raffael Santi malíř, částečně architekt a věnoval se i archeologii. 

Všestranné osobnosti najdeme i v antice (však také renesance na ni navazuje), Gaius Julius Caesar byl politik, vojevůdce, spisovatel a historik, Archimédes fyzik, matematik a astronom, Pythagorás matematik a filozof, … 

Do mnoha vědních disciplín se zapsali Isaac Newton, Gottfried Wilhelm Leibniz, René Descartes, …

Zůstaňme ale u umělců, malíři Pierre-Auguste Renoir, Edgar Degas, Paul Gauguin, Pablo Picasso, Max Ernst vedle obrazů tvořili také plastiky.  Neobyčejnou všestranností vynikl Gian Lorenzo Bernini (1598-1680), nejvýznamnější barokní sochař a architekt, navíc i malíř.

Berniniho největším architektonickým dílem je kolonáda (colonnato/colonnade) na náměstí Sv. Petra ve Vatikánu. Bezmála 300 dórských sloupů (na rozdíl od iónských sloupů nemají patku a stojí přímo na podstavě) ve 4 řadách uspořádaných do oblouku symbolizuje otevřenou náruč církve. Zvlášť to vynikne při pohledu ze střechy baziliky sv. Petra. Papežovy promluvy z balkonu baziliky může na náměstí poslouchat až 400 tisíc věřících.  



Sochy na hraně střechy jsou dílem Berniniho žáků.



Z náměstí se do záběru vejde jen malá část kolonády.






Bernini se podílel i na výzdobě uvnitř baziliky. 29 m vysoký baldachýn nad hrobem sv. Petra (Baldacchino di San Pietro/St. Peter's Baldachin) vytvořil společně se svým otcem Pietrem Berninim (1562-1629) a Francescem Borrominim (1599-1657), Berniniho velkým konkurentem. Bernini těžil z přízně papeže Urbana VIII., který ho jmenoval hlavním architektem a baldachýn byl pro něj první zakázkou. Po jeho smrti ale nový papež Innocenc X. touto funkcí a státními zakázkami pověřil Borrominiho a jeho nástupce Alexander VII. dal znovu přednost Berninimu.   





Baldachýn stojí na kroucených sloupech zdobených zlatými lístky a v jeho horní části jsou sošky andělů.



Podle Berniniho návrhu z r. 1657 byl realizován také Petrův stolec (La Cattedra di San Pietro/Cathedra Petri nebo Chair of St. Peter), trůn podpíraný čtyřmi církevními otci – Atanášem, Ambrožem, Augustinem a Janem Zlatoústým, nahoře trůnu jsou dva andělíčci. O 9 let později Bernini návrh doplnil o oválné okno, na které namaloval letící holubici. Protože na fotografii je okno oslněno a holubice není patrná, přidám odkaz na detailní snímek z internetu.



V bazilice je od Berniniho i Hrobka papeže Alexandra VII. (Tomb of Pope Alexander VII) z let 1671-1678.



Bernini se svými žáky sochami ozdobil starobylý Andělský most (Ponte Sant' Angelo) z r. 134, po kterém se z Říma přechází do Vatikánu.



Bernini vytvořil i několik krásných fontán, Fontánu čtyř řek (Fontana dei Quattro Fiumi/Fountain of the Four Rivers) z r. 1651 zdobí 4 postavy symbolizující 4 řeky – Dunaj, Nil, Ganga a La Plata – a zastupující 4 světadíly. Fontána se nachází na Piazza Navonna v Římě, loni byla bohužel v rekonstrukci a bez vody, v třetím náhledu z dřívější návštěvy města je i s vodou.





Fontana della Barcaccia (název je odvozen od typu lodi) pod Španělskými schody v Římě je dílem Gian Lorenzova otce, který ale před úplným dokončením r. 1629 zemřel a syn ji pak dotvořil.



Inspiraci v řecké mytologii Bernini zúročil v dílech Medusa (1638-1840, Musei Capitolini, Řím) a Triton (1653, soukromá sbírka).







Na společné výstavě Caravaggia a Berniniho ve Vídni v r. 2020 bylo k vidění Berniniho rané dílo křesťanského mučedníka Svatého Šebestiána (1617-1618), které v následující koláži reprodukuji přímo z mateřské galerie Museo Thyssen-Bornemisza v Madridu. 





Podle Berniniho modelu sochař Ercole Ferrata (1610-1686) r. 1667 vytvořil Slona s obeliskem (Elephant and Obelisk), nacházejícího se před kostelem Santa Maria sopra Minerva na Piazza della Minerva v Římě.




Ještě jedna verze této sochy ze soukromé sbírky ve Florencii rovněž byla mezi exponáty zmíněné výstavy.



Protože Bernini tvořil na zakázky církve, jsou v jeho díle zastoupeny busty mnohých církevních hodnostářů. Kardinál Alessandro Peretti Montalto (1622-1623, Kunsthalle, Hamburk) je ve třech náhledech.







Dalším kardinálem je Antonio Barberini (1626-1627, Galleria Nazionale d'Arte Antica, Řím).



Bustu papeže Urbana VIII. (1632, Galleria Nazionale d'Arte Antica, Řím) následuje pozdější provedení z r. 1655 ze stejné galerie, na kterém se podíleli Berniniho žáci.





Posledním papežem v Berniniho díle byl Klement X. (1676-1680, Galleria Nazionale d'Arte Antica, Řím).



Malířské umění Berniniho dokládají umělcův Autoportrét (1638-1640, Gallerie degli Uffizi, Florencie), David s hlavou Goliáše (1623, Galleria Nazionale d'Arte Antica, Řím) a další zpodobnění jeho mecenáše v Portrétu papeže Urbana VIII. (1631-1632, Galleria Nazionale d'Arte Antica, Řím).




P.S. Tento článek je na blogu mým pětistým.

13 komentářů:

  1. Hodně zajímavý příspěvek. Ta kolonada je krásná.
    Zaujala mne busta Antonia Barberiniho. Většinou mají sochy zavřená ústa a tady má kardinál úsměv odhalující zuby. Nebo se mi to jen zdá?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opravdu to tak trochu vypadá, ale chtělo by to fotografii detailně zaměřenou na rty.
      Já obdivuji také věrné podání oděvu se všemi záhyby a krajkami, alespoň tedy předpokládám, že nejde o látkové přehozy.

      Vymazat
  2. Úžasný příspěvek s nádhernými fotografiemi z míst, která znám jen z dokumentárních filmů a cestopisů. Sochy z mramoru jsou tak skvostně propracované, že nelze je neobdivovat. Tak dokonalá a jemná práce, zvýraznění každého kousku obličeje i těla. To byli skuteční umělci. Děkuji za úžasnou podívanou i doplňující texty a přeji krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tehdy se nic nešidilo :).
      Díky za přání, já přeji nástup teplých dnů a chuť do výletů do přírody.

      Vymazat
  3. Jméno Bernini mám už stále spojené s knihou Andělé a démoni od Browna a ona v ní popisovaná díla pak i ze stejnojmenného filmu opět s Tomem Hanksem v roli profesora Langdona. Jinak tvořil krásné busty, takové živé, nad moje chápání je, jak z tak mrtvého a tvrdého materiálu jakým je kámen (v tomto případě mramor) lze tak krásně udělat látku. Vypadá jak satén právě přehozený přes ramena zobrazeného. Jen malá otázečka, neměl být v úvodníku v poslední větě " dal přednost Buonorrotimu" ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem si nebyl jistý, zda nejde o látku, do níž jsou busty "oblečeny", ale asi ne.
      Tam opravdu má být Borrominimu, protože Francesco Borromini byl jeho vrstevník a soupeř. Leckde se píše, že byl možná ještě významnějším architektem než Bernini, například, že silně ovlivnil našeho Jana Blažeje Santiniho, ale s výjimkou Inocence X. neměl takové štěstí u papežů jako Bernini, který si sympatie asi vydobyl i tím, že architektura nebyla jeho jedinou specializací. Borromini byl k tomu introvert, neměl žádné žáky a nakonec spáchal sebevraždu.

      Vymazat
  4. Gratuluji k jubilejnímu článku.
    Článek je precizně propracován jako vždy.
    Zase jsem se dozvěděl nové věci.
    Spojení renesance s antikou, ano, ale nějak mne nenapadlo spojovat s tím imperátora Gaia Julia Caesara.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdá se mně těch 500 článků až neuvěřitelných, protože v porovnání s tebou, Čerfem, Trvalkou Dahliou, VendyW, a vůbec většinou mých oblíbených, jsem spíše "sváteční" bloger, ale je to těmi už téměř 13 a půl roky.
      Je pravda, že mezi vyjmenovanými je někdy rozdíl i několik staletí, ale vyšel jsem z toho, že podle Wikipedie "Gaius Julius Caesar (12.[18]/13. července 100 př. n. l. – 15. března 44 př. n. l. Řím) byl vojevůdce, politik a jeden z nejmocnějších mužů antické historie."

      Vymazat
  5. Miloši, krása veliká - tam jsem dosud nebyla, tudíž zatím budu nakukovat vícekrát k tobě na blog - rozuměj na tento článek a fotky - k pětistému příspěvku gratuluji, to je na bouchnutí šampáňa!
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak přece jen máš cestovatelské mezery :). Ale bez legrace, obdivuji, kolik jsi toho viděla a na blogu krásně přiblížila.
      Pocit uspokojení mám, ale šampáňo neotvírám, z rodiny nikdo blog nesleduje, a tak by to vzbudilo údiv, co se má jako dít :).

      Vymazat
  6. Taky gratuluji k tak krásně kulatému jubileu :-)
    Jsem v pátek večer trnula, jestli ten třetí měsíční článek stihneš - a nezklamals :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přiznám se, že jsem musel článek antidatovat, protože vzhledem k úplně jiným a důležitějším záležitostem jsem se k němu dostal až pozdě v noci a při dohledávání různých informací jsem s ním byl hotový až někdy v 5 ráno.
      Ale zatím tu laťku 3krát za měsíc se snažím držet a teď i s větší pravidelností a ne až v posledním týdnu.

      Vymazat
    2. No, kdo umí holt umí...

      Vymazat

Aktuální článek

Paul Klee - moderní umění v mnoha podobách

Paul Klee (1879-1940) se narodil v hudební rodině (otec byl učitel hudby, matka vystudovala zpěv) a sám byl také k hudbě veden, již v 11 le...

10 nejčtenějších článků (od 23. 4. 2020)