Renesanční osobností rozumíme člověka všestranných zájmů a dovedností, který vyniká ve více oborech lidské činnosti a vědy. Přívlastek „renesanční“ je výrazem toho, že takové osobnosti se často pojí s obdobím renesance, např. Leonardo da Vinci byl malíř a současně konstruktér a vynálezce, vedle toho také skládal básně a znal několik cizích jazyků, Michelangelo Buonarotti byl sochař a malíř, ale také architekt a básník, Raffael Santi malíř, částečně architekt a věnoval se i archeologii.
Všestranné osobnosti najdeme i v antice (však také renesance na ni navazuje), Julius César byl politik, vojevůdce, spisovatel a historik, Archimédes fyzik, matematik a astronom, Pythagorás matematik a filozof, …
Do mnoha vědních disciplín se zapsali Isaac Newton, Gottfried Wilhelm Leibniz, René Descartes, …
Zůstaňme ale u umělců, malíři Pierre-Auguste Renoir, Edgar Degas, Paul Gauguin, Pablo Picasso, Max Ernst vedle obrazů tvořili také plastiky. Neobyčejnou všestranností vynikl Gian Lorenzo Bernini (1598-1680), nejvýznamnější barokní sochař a architekt, navíc i malíř.
Berniniho největším architektonickým dílem je kolonáda (colonnato/colonnade) na náměstí Sv. Petra ve Vatikánu. Bezmála 300 dórských sloupů (na rozdíl od iónských sloupů nemají patku a stojí přímo na podstavě) ve 4 řadách uspořádaných do oblouku symbolizuje otevřenou náruč církve. Zvlášť to vynikne při pohledu ze střechy baziliky sv. Petra. Papežovy promluvy z balkonu baziliky může na náměstí poslouchat až 400 tisíc věřících.
Sochy na hraně střechy jsou dílem Berniniho žáků.
Z náměstí se do záběru vejde jen malá část kolonády.
Bernini se podílel i na výzdobě uvnitř baziliky. 29 m vysoký baldachýn nad hrobem sv. Petra (Baldacchino di San Pietro/St. Peter's Baldachin) vytvořil společně se svým otcem Pietrem Berninim (1562-1629) a Francescem Borrominim (1599-1657), Berniniho velkým konkurentem. Bernini těžil z přízně papeže Urbana VIII., který ho jmenoval hlavním architektem a baldachýn byl pro Berniniho první zakázkou. Po jeho smrti ale nový papež Innocenc X. touto funkcí a státními zakázkami pověřil Borrominiho a jeho nástupce Alexander VII. dal znovu přednost Berninimu.
Baldachýn stojí na kroucených sloupech zdobených zlatými lístky a v jeho horní části jsou sošky andělů.
Podle Berniniho návrhu z r. 1657 byl realizován také Petrův stolec (La Cattedra di San Pietro/Cathedra Petri nebo Chair of St. Peter), trůn podpíraný čtyřmi církevními otci – Atanášem, Ambrožem, Augustinem a Janem Zlatoústým, nahoře trůnu jsou dva andělíčci. O 9 let později Bernini návrh doplnil o oválné okno, na které namaloval letící holubici. Protože na fotografii je okno oslněno a holubice není patrná, přidám odkaz na detailní snímek z internetu.
V bazilice je od Berniniho i Hrobka papeže Alexandra VII. (Tomb of Pope Alexander VII) z let 1671-1678.
Bernini se svými žáky sochami ozdobil starobylý Andělský most (Ponte Sant' Angelo) z r. 134, po kterém se z Říma přechází do Vatikánu.
Bernini vytvořil i několik krásných fontán, Fontánu čtyř řek (Fontana dei Quattro Fiumi/Fountain of the Four Rivers) z r. 1651 zdobí 4 postavy symbolizující 4 řeky – Dunaj, Nil, Ganga a La Plata – a zastupující 4 světadíly. Fontána se nachází na Piazza Navonna v Římě, loni byla bohužel v rekonstrukci a bez vody, v třetím náhledu z dřívější návštěvy města je i s vodou.
Fontana della Barcaccia (název je odvozen od typu lodi) pod Španělskými schody v Římě je dílem Gian Lorenzova otce, který ale před úplným dokončením r. 1629 zemřel a jeho syn ji pak dotvořil.
Inspiraci v řecké mytologii Bernini zúročil v dílech Medusa (1638-1840, Musei Capitolini, Řím) a Triton (1653, soukromá sbírka).
Na společné výstavě Caravaggia a Berniniho ve Vídni v r. 2020 bylo k vidění Berniniho rané dílo křesťanského mučedníka Svatého Šebestiána (1617-1618), které v následující koláži reprodukuji přímo z mateřské galerie Museo Thyssen-Bornemisza v Madridu.
Podle Berniniho modelu sochař Ercole Ferrata (1610-1686) r. 1667 vytvořil Slona s obeliskem (Elephant and Obelisk), nacházejícího se před kostelem Santa Maria sopra Minerva na Piazza della Minerva v Římě.
Ještě jedna verze této sochy ze soukromé sbírky ve Florencii rovněž byla mezi exponáty zmíněné výstavy.
Protože Bernini tvořil na zakázky církve, jsou v jeho díle zastoupeny busty mnohých církevních hodnostářů. Kardinál Alessandro Peretti Montalto (1622-1623, Kunsthalle, Hamburk) je ve třech náhledech.
Dalším kardinálem je Antonio Barberini (1626-1627, Galleria Nazionale d'Arte Antica, Řím).
Bustu papeže Urbana VIII. (1632, Galleria Nazionale d'Arte Antica, Řím) následuje pozdější provedení z r. 1655 ze stejné galerie, na kterém se podíleli Berniniho žáci.
Posledním papežem v Berniniho díle byl Klement X. (1676-1680, Galleria Nazionale d'Arte Antica, Řím).
Malířské umění Berniniho dokládají umělcův Autoportrét (1638-1640, Gallerie degli Uffizi, Florencie), David s hlavou Goliáše (1623, Galleria Nazionale d'Arte Antica, Řím) a další zpodobnění jeho mecenáše v Portrétu papeže Urbana VIII. (1631-1632, Galleria Nazionale d'Arte Antica, Řím).
Hodně zajímavý příspěvek. Ta kolonada je krásná.
OdpovědětVymazatZaujala mne busta Antonia Barberiniho. Většinou mají sochy zavřená ústa a tady má kardinál úsměv odhalující zuby. Nebo se mi to jen zdá?
Úžasný příspěvek s nádhernými fotografiemi z míst, která znám jen z dokumentárních filmů a cestopisů. Sochy z mramoru jsou tak skvostně propracované, že nelze je neobdivovat. Tak dokonalá a jemná práce, zvýraznění každého kousku obličeje i těla. To byli skuteční umělci. Děkuji za úžasnou podívanou i doplňující texty a přeji krásné dny.
OdpovědětVymazat