Článek je jen pro čtenáře 18+.
Káju Saudka (1935-2015), malíře a "krále komiksu", jsem poprvé zaznamenal jako autora plakátu k filmu Kdo chce zabít Jessii? s vyobrazenou kráskou s dmoucím se poprsím (Olgou Schoberovou), slovenským kulturistou Jurajem Višným a padouchem Karlem Effou.
Kulturisté tehdy byli v módě, v časopisech vycházely jejich profily, např. Trenér a cvičitel je velmi často měl na titulní stránce, mnohonásobný šampion kulturistických soutěží Arnold Schwarzenegger z Rakouska se stal vyhledávaným hercem akčních filmů (a nakonec už jako občan USA uspěl i v politice jako guvernér Kalifornie), ve filmech o Indiánech zářil jugoslávský svalovec Gojko Mitič, a to mě také ovlivnilo, cvičil jsem s činkami a každý den si měřil obvod bicepsu a snil, jak po mně budou ženy šílet.
Ale to všechno bylo nic proti tomu, jak mně nedávala spát Olga Schoberová, naše Brigitte Bardot (či Ursula Andress) a později i první Češka na titulní stránce časopisu Playboy. Plakát zmíněného filmu mě vzrušoval stejně jako puritánského italského občana doktora Antonia reklama na mléko s Anitou Ekberg ve vyzývavé pozici v nadživotní velikosti v jedné epizodě filmu Boccaccio '70 od Federica Felliniho, ale zatímco on ji chtěl odstranit, mým zájmem bylo se na film se Schoberovou dostat. Byl však přístupný až od 15 let a já jsem občanku ještě neměl. Se zatajeným dechem jsem si šel koupit lístek, paní v pokladně se na mě dívala podezřívavě, ale vydala ho, jenže uvědomělá uvaděčka, dbalá toho, aby nebyla ohrožena mravní výchova mládeže, si nekompromisně vyžádala předložení občanského průkazu a mé tužby se tak nenaplnily. Peníze za lístek propadly a ta škoda! Mohl jsem za ně mít několik kopečků zmrzliny a/nebo dršťkovou polévku v bufetu. Vlastně ani nevím, proč tehdy byl film do 15 let nepřístupný, že by snad pro důrazné večerní připomenutí ženy svému manželovi "Dnes je čtvrtek!" (a měl by podle zavedeného rozvrhu plnit manželské povinnosti)?
Nepamatuji si už přesně, kde jsem to četl, zda v rozhovoru s fotografem Janem Saudkem, nebo v některé ze čtyř knih sepsaných Slávkou Kopeckou na základě rozhovorů s hercem Jiřím Sovákem, utkvěla mně však pasáž, že mladičké Olze mimo mnoha jiných mužů nadbíhali dva holohlaví pánové, spisovatel sci-fi příběhů a psychiatr Josef Nesvadba a psychiatr, sexuolog a nakonec i autor divadelních her Miroslav Plzák, ale prvotní úspěch (připravil ji o panenství) měl Janův bratr Kája Saudek.
Dílo Káji Saudka v celé jeho šíři představuje výstava v Tančícím domě v Praze.
Na začátku je možné nahlédnout do Staudkovy pracovny.
Samozřejmě zde nemohou chybět ceněné plakáty k filmům, kromě úvodního Kdo chce zabít Jessii? ještě např. Barbarella (s Jane Fondovou) a Čtyři vraždy stačí, drahoušku.
Nevím, zda kresba s kácejícím se, hořícím mrakodrapem je odkazem na 11. září 2001, Kája Saudek nám už to neřekne, navíc posledních 9 let života strávil ve vegetativním stavu po nešťastném vdechnutí sousta a nevratném poškození mozku.
Co ale pro mě bylo novinkou, že vedle plakátů, komiksů, využití kreseb v časopisech, filmech, naučném televizním seriálu Okna vesmíru dokořán a jeho knižní podobě (z níž reprodukuji desky), výrazným tématem Saudkovy grafické tvorby byla erotika a pornografie.
V tom samozřejmě nebyl jediným, např. surrealistická malířka Toyen (1902-1980) v 30. letech přispívala do Erotické revue a v r. 1938 Bohuslav Brouk jako svatební dar svému bratrovi a jeho nastávající vydal jediný výtisk útlé knížky jejích pornografických kreseb Jednadvacet (název je podle jejich počtu), který se až v r. 2002 díky nakladatelství Torst dostal k široké veřejnosti i se zasvěceným doslovem Karla Srpa.
U Saudka však jejich zastoupení je mnohem výraznější.
Nezastřená erotika a pornografie byla i ve světě potlačována, stačí si vzpomenout na soudní zákaz vydávání románu Milenec lady Chatterleyové od D. H. Lawrence a promítání filmu Poslední tango v Paříži režiséra B. Bertolucciho. U nás to bylo ještě horší, zakázáno bylo nejen dílo, ale i autor, a Kája Saudek si navíc dokonce odseděl půl roku ve vězení. I tak se ale kresby erotiky nevzdal, používal však už raději pseudonym Erich Toman, odvozený od slova erotoman. Výstava tomuto zaměření věnuje celé druhé podzemní podlaží.
Kresba Sex v socialismu by sice cenzurou mohla projít, protože skoro nic neukazuje, pokud by ovšem nevadila zjevná ironie bezpohlavnosti.
Alkoholky by si cenzoři mohli vyložit jako pokrokovou snahu pranýřovat závislost na alkoholu, drogách a pokleslých mravech.
Horší je to s dalšími. Modrá madona gestem nedává pochyb o tom, čím se živí, a Vládkyně vesmíru je také pěkná nestyda.
Stejně jako další dvě nemravné ženštiny.
K některým vyobrazením Saudka inspirovaly slovní hříčky, co ho napadlo u Puškinovy poémy Bachčisarajská fontána, je vlevo následující koláže, a z Pearl Harbouru, známého z útoku Japonců v 2. světové válce, jsou kněžky lásky z Perlovky.
Za explicitní zobrazení masturbace, sexuálního aktu a orálního sexu si už nic než vězení nezasloužil. A že dostal jen půl roku, mohl být rád. Beztak měl někde protekci.
Docela zajímavý přehled. Pamatuji si ty obrázky k filmům, protože bráška sbíral všechno co zavánělo ženskými spoře oděnými. Bral časopis Kino já jsem měla hlavně přehled přes erotické časopisy a knížky až po r.89, kdy jsem prodávala v trafice a "musela" jsem přece vědět, co prodávám, že? Jen takový poznatek,. ty postavy byly na počátku ženštější, myslím, že pohlednější - ne?
OdpovědětVymazatSkutečný klenot českého výtvarna.
OdpovědětVymazatJá jsem navštívila předcházející výstavu na Staromáku, kdy oba bratři vystavovali dohromady. Tuším, že oba bratři měli za svůj kladný vztah k lidskému tělu oplétačky se zákonem, celkem to odpovídá době, ve které tvořili.
OdpovědětVymazatNejsem až takový vyznavač komiksů, Kájovi se mi líbily. Při výměně pneumatik v servisu jsem nakoukla do časopisu Playboy, zde komiksy kreslí mladý Ledecký a nenadchlo mne to.
Výstavu zde zmiňovanou bych ráda ještě shlédla, děkuji za ochutnávku.
Je zajímavé, jak nás filmový představitelé ovlivňovali, já kupříkladu po shlédnutí Pomády začala držet svou historicky první dietu, chtěla jsem mít vosí pas jako Olivia Newton-John.
[3]: Filmoví bych příště zkusila s měkkým i, i když to dnešní téma je víc na tvrdo
OdpovědětVymazatPod posledním "horkým" obrázkem v tom článku se mi zjevila reklama Kauflandu:Když děláte práci s chutí,
OdpovědětVymazatvýsledek chutná všem.
Vladimír Janda
Naše maso z Modletic - vedoucí výrobyA to bude můj komentář nejspíš bezprostředně následovat po komentáři od blondýny. Kouzlo nechtěného
Já mám doma "Muriel a oranžová smrt" /vydáno 2009/.
OdpovědětVymazatKája, to je klasika. Skoro jako jiný Kája .
OdpovědětVymazat[8]: oprava: pranýř!
OdpovědětVymazatPromiň.
Jéje,
OdpovědětVymazatna prynýř s tebou!
Jako se mnou, když jsem si dovolila trošku lechtivější rýmy...,
ale ne, vím, že takový Muž jako ty, by se nenechal upálit virtuálně.
Mám doma starsi kalendář s fotografiemi jeho bratra... Byla to jednovajecna dvojčata nejen fyzickou podobou (ostatně fyzická podoba se začala s rostoucím věkem ztrácet..), Příjemné překvapily ty erotické kresby.. A ta přezdívka Erich Toman..
OdpovědětVymazatTaky jsem na výstavu chtěla zajít, ale úplně jsem zapomněla, zatím mám v plánu Chudou Prahu v Muzeu hl.m. Prahy, ale to je opravdu z jiného soudku...
OdpovědětVymazatTvorba bratrů Saudků je příznačná svou otevřeností a přirozeností pro spoustu lidí tak šokující, přesto jim nikdo nemůže odepřít jistý půvab. Vyjadřovat se svobodně v dobách totality muselo být na jednu stranu krásně osvobozující, na druhou stranu to přinášelo problémy. Zajímavý je i příběh bratrské lásky, která tu nezná hranic, jindy zas prochází trnitou cestou rozkolů a rozepří. Každopádně oba bratři byli a jsou silnými osobnostmi naší i světové kultury.
OdpovědětVymazatNo jo, Kája, ten se s tím moc nepáral .
OdpovědětVymazatRozhovor s Karlem Saudkem:https://www.idnes.cz/kultura/vytvarne-umeni/kaja-saudek-jessii-jsem-nakreslil-ve-vezeni.A030130_125825_vytvarneum_vlk
OdpovědětVymazat[1]: Prodávajícím v trafice jsem také záviděl, jaké poklady tam skrývají .
OdpovědětVymazatPak dokonce erotické časopisy byly s dalšími časopisy a novinami i v supermarketech a tam už se dalo jimi volně listovat. Ale zdá se mně, že snad už ani žádné nevychází, protože erotika je běžně dostupná na internetu a nikdo by si časopis typu Penthouse, Leo, Hustler nekoupil. Nanejvýš ještě Playboy, kde toho bylo i dost ke čtení, ale pokud vím, i jeho sláva dávno zašla a jeho duchovní otec Hugh Hefner už nežije.[2]: Vidím to stejně .[3]: Já jsem viděl výstavu Janových fotografií asi před 5 lety v Českém Krumlově. Líbí se mně jeho interiérové scenérie, ale už moc ne, že fotil také akty velmi bizarních osob. Také hodně přehrává, jaký je výkonný hřebec, dělá kliky a shyby, barví si vlasy atd., ale fotograf je skvělý. A vychoval si také velkou konkurenci ve své dlouholeté přítelkyni Sáře, která ho nakonec vyměnila za syna a s ním má plno dětí.[4]: Je to návodné .
[5]: Práce s chutí .
OdpovědětVymazatV kontextu k obrázku si vzpomínám na rozhovor s jedním pornohercem a ten si práci moc nepochvaloval, říkal, že nejsložitější je na ní hodně dlouho vydržet, což on řeší tak, že sice je fyzicky přítomen, ale duševně úplně mimo, myslí na něco jiného :).[6]: O Muriel vím jen z výstavy, ale nepamatuji si, že bych ji znal v době, kdy vycházela. Asi jsem četl jiné věci.[7]: A pak ještě Kája IV. :).
[8]:[9]: Já bych se vymluvil, že já nic, já muzikant, to Kája .[10]: Podobou se rozešli a umělecky také byli každý jinde. A myslím, že to tak správné, nelíbí se mně, když někteří rodiče z dvojčat chtějí vymazat individualitu, stejně je oblékají, chodí do stejných kroužků, pořad musí být spolu, …[11]: Můžu jen doporučit, času je ale dost, výstava trvá až do konce září.
OdpovědětVymazatChudou Prahu neznám, ale bez Googlu bych si představoval černobílé fotky Žižkova a Karlína :).
[12]: Jak říkáš, bratrská láska, co nezná hranic, ale když se Kája málem udusil a upadl do kómatu, Jan už ho nechtěl ani viděl, protože ho považoval za mrtvého. Je to obrovská tragédie, protože Kája byl velmi pracovitý a hodně toho ještě mohl vytvořit.[13]: To ta inspirace Olinkou mu vedla ruku :).[14]: Axino, díky moc za odkaz, rozhovor jsem neznal a už jsem si ho překopíroval. Docela mě tam překvapilo, že vlastně erotické motivy kreslil ještě dřív než plakáty a ten k filmu Kdo chce zabít Jessii? kreslil ve vězení. Myslel jsem, že posloupnost byla opačná. Ale je to tím, že erotické a pornografické kresby tehdy nešlo publikovat.
OdpovědětVymazat[18]: Já o tom vím, o Janovi je známo, že občas jedná velmi impulsivně a zvláštním způsobem umanutě, ale nepochybuji, že i přes své chování svého bratra velmi miloval. Tragedie to je, o tom není pochyb.
OdpovědětVymazatNa plakáty si moc dobře pamatuju. Vidíš, další telepatie. Já na Vyšehradě fotila jeho hrob a zítra bude na blogu
OdpovědětVymazatTak teď jsem se nad sebou vážně musela zamyslet - co jsem to za obyvatelku Prahy, když se o Saudkově výstavě dozvídám prostřednictvím blogu autora, žijícího v Brně.
OdpovědětVymazatMoje první seznámení s Kájou Saudkem bylo také prostřednictvím plakátu a filmu Kdo chce zabít Jessii? Viděla jsem ho jako ne zcela dospělá a to díky svému strýci, který dělal promítače v kině a zřejmě usoudil, že to na mně určitě žádné následky nezanechá.
Každopádně děkuji za tip, na výstavu určitě zajdu.
[20]: Díval jsem se, je pěkné, že jeho hrob není smutný.
OdpovědětVymazatTelepatii s tebou jsem teď také pocítil - s pravoslavným kostelem, který bych chtěl také zařadit .[21]: Výstavy v dosažitelných městech se snažím sledovat, ale tady mě oslovil i článek, který odkazuji nad druhou fotografií.
[22]:Jo, a mimochodem, Kája Saudek bydlel o ulici výš než moji rodiče. potkávala jsem ho při mých návštěvách u rodičů v parku Klamovka. S manželkou a dcerou se tam procházeli....
OdpovědětVymazatOd Saudka mám doma knihu. Byl fantastický fotograf, malíř a znalec ženského těla.
OdpovědětVymazatCo se týče časopisů. Mám schovaný ve skříňce (již ne pod polštářem) časopis Afrodita.
Saudek byl, vlastně pořád je - Bůh!
OdpovědětVymazatTedy Kája...ohledně comicsů a spol, i když Jan je rovněž šikovný, ne že ne
OdpovědětVymazat