Chaïm Soutine (1893-1943) se narodil jako 10. z 11 dětí v rodině židovského krejčího v malé obci poblíž běloruské metropole Minsk, ale často je také uváděn jako litevský malíř, protože své umělecké vlohy rozvíjel v letech 1910-1913 v malířské akademii ve Vilniusu.
Nejvýznamnějším impulsem pro jeho tvorbu byl odchod do Paříže, kde se brzy spřátelil s dalšími umělci tzv. Pařížské školy, mezinárodního společenství malířů a sochařů z počátečních dekád 20. století. Nejbližší mu byl Ital Amedeo Modigliani, Bělorus Marc Chagall a původem litevský sochař Jacques Lipchitz. S Modiglianim a Lipchitzem ho spojoval nuzný život a sdílel s nimi i ateliér.
Modigliani Soutina doporučil básníkovi a obchodníkovi s uměním Léopoldu Zborowskému, který se oběma snažil získat uznání a podporoval je i finančně, i když jemu samotnému se příliš nedařilo.
Modigliani maloval výhradně portréty a akty a Modiglianiho Portrét Chaïma Soutina (1916, Stiftungsfonds Jonas Netter) je první ukázkou.
Zatímco Modiglianiho prokletím byl alkoholismus a závislost na drogách, Soutina sužovaly deprese, několikrát se pokusil o sebevraždu, svá díla často ničil a období, kdy nebyl schopen nic vytvořit, střídaly chvíle extáze a neobyčejné tvůrčí plodnosti. V tom měl hodně společného s Vincentem van Goghem a podobně jako on také často vytlačoval barvy z tub přímo na plátno.
V Soutinově stylu se projevuje vliv expresionismu a fauvismu, v pohledech jím portrétovaných osob je patrný neklid a napětí, oči jim uhýbají a často působí jak omámené či v extatickém vytržení, a to i v případě velmi mladých jako např. v obrazech Dítě s hračkou (1919, Kunstmuseum, Basilej), Malá cukrářka (1922-1923) a Snoubenka (1923) z Musée de l'Orangerie v Paříži.
Soutine kromě portrétů maloval i krajiny a Zborowski mu doporučil Céret v Pyrenejích, kam pak umělec na téměř 3 roky odjel a namaloval zde přibližně 200 obrazů. I v zobrazení naklánějících se stromů a budov a zkroucených korunách stromů se odráží neklid malíře. Obrazy Krajina s postavami (1918-1919), Velký modrý strom (1920-1921), Nakloněný strom (1923-1924), Vesnice (1923) jsou vystaveny v Musée de l'Orangerie v Paříži a Muž stoupající schodištěm (1922) v National Gallery of Ireland v Dublinu.
Zájem o Soutinova díla se zvýšil a r. 1923 americký sběratel Paul Barnes koupil 60 jeho obrazů.
Soutinův ateliér se nacházel blízko jatek, což zřejmě přispělo k jeho zvláštní zálibě zobrazovat mršiny zvířat. Inspirován Rembrandtovým obrazem Stažený vůl (1655, Louvre, Paříž) na dalším snímku si nechal z jatek přivézt poraženého vola a 2 týdny ho maloval.
K tomu ho navíc poléval hrnci krve, až narůstající zápach vyburcoval sousedy k přivolání policie. Obraz Hovězí bok a telecí hlava (1923, Musée de l'Orangerie, Paříž) měl však úspěch a brzy byl prodán.
K obrazům mrtvých zvířat patří také Bažant (1924, Albertina, Vídeň), Mrtvý bažant (1926-1927, Kunstmuseum, Basilej), Zátiší s houslemi, chlebem a rybou (1922, Kunstmuseum, Basilej) a svým způsobem i kýty masa na obraze Stůl (1919, Musée de l'Orangerie, Paříž).
Obrazy Nejlepší muž (1924-1925) a Číšník pokojové služby (1927) v typickém Soutinově portrétním stylu jsou opět z Musée de l'Orangerie v Paříži.
Některá témata maloval opakovaně a v letech 1925-1928 vytvořil cyklus Ministrantů. Dva z nich, z r. 1927 (Kunstmuseum, Basilej) a z r. 1927-1928 (Musée de l'Orangerie, Paříž), jsou v následující koláži.
Nejšťastnějším Soutinovým obdobím byla 30. léta, kdy žil v Lèves poblíž Chartres na zámku svých přátel, mecenáše umění Marcellina Castainga a jeho manželky. Tehdy také namaloval obrazy Kuchařka s modrou zástěrou (1930), Mladá Angličanka v modrém (1931) a Mladá Angličanka (1934), všechny vystavuje Kunstmuseum v Basileji.
Po nástupu Hitlera a zahájení 2. světové války s cílem dobýt celou Evropu a také definitivně „vyřešit“ židovskou otázku se k depresím senzitivního umělce přidal strach ze smrti v plynové komoře. Skrýval se na venkově a v r. 1943 při urgentní operaci prasklého žaludečního vředu zemřel.
Ze Soutinových obrazů je mým nejoblíbenějším Žena v červeném (1923-1924). Býval v Bakwinově sbírce v New Yorku a po smrti majitele, Harryho Bakwina (1894-1973), profesora medicíny a pediatra, jeho potomci obrazy nabídli do aukcí a zápůjček galeriím a před léty jsem ho viděl v Paříži v Musée national d'art moderne (Centre Georges Pompidou). Jenže tehdy se tam nesmělo fotografovat. Před dvěma roky při nové návštěvě jsem ho zde k mému velkému zklamání nenašel. Dnes je v muzeu s podobným názvem Musée d'art moderne de Paris, jeho prostory ale byly vyhrazeny výstavě naší surrealistické malířky Toyen, zmíněné v dřívějším článku. Výjimečně ho sem proto zařadím překopírovaný z webu (a bez rámu).
Miloši, nemusím jezdit do Prahy studovat univerzitu třetího věku, dějiny umění, chodím k tobě na blog. Jiřina z N.
OdpovědětVymazatJiřino, díky moc :). Dříve jsem se snažil do rubrik přispívat rovnoměrněji, ale teď už svůj hlavní zájem neskrývám :).
VymazatMiloši, to jsou zajímavá a přiznám, že mnohá dila na mě působí hodně depresivně, tak že určitě bych je do bytu nechtěla. Jeho psychické stavy jsou z obrazu cítit. Díky za zajímavý článek a přeji příjemné dny.
OdpovědětVymazatDepresivní v nich cítit je, ale zase některé detaily, třeba ty "šilhající" oči působí až úsměvně. V zasvěcených textech se uvádí, že Soutinovy portréty někdy působí jako karikatury.
VymazatTy kácející se krajiny vypadají moc zajímavě. Vidím, že je chyba, že většinou fotím za střízliva :-).
OdpovědětVymazatTo by mohla být přidaná hodnota :).
VymazatAle tvorba pod vlivem, by se ti, milý Petře, asi prodražila ( starý skrblík: Jiřina z N. )
VymazatAmerický seriál Dr. House, 5. série, 3. epizoda "Nežádoucí účinky".
OdpovědětVymazatObsah:
Dr. House přijme do ošetřování umělce ve finančních potížích, jenž maluje bizarní portréty. Jeho nediagnostikované onemocnění zkresluje jeho vnímání, ohrožuje jeho kariéru, jeho vztahy a všechno v jeho životě. Lékařský tým brzo zjistí, že v poslední době nic neprodal, a proto se účastní tří rozdílných placených klinických testů, aby byl schopen platit účty. House musí rozluštit hádanku, které z testovaných léků způsobují příslušné symptomy mužova onemocnění.
Jsi znalec, já znám jen název seriálu. Myslím ale, že z pohledu moderního umění je bizarnost víc než věrný obraz, a tak léčba by mohla být z uměleckého hlediska kontraproduktivní :).
VymazatNo ty obličeje, to je docela síla...Jinak zajímavé
OdpovědětVymazatZajímalo by mě, zda opravdu model(k)y a malíř byli pod vlivem.
VymazatJe to velmi zajímavé, a hlavně o existenci malíře jsem neměla tušení…
OdpovědětVymazatJsem nakonec rád, že v tomto smyslu je text něčím nový.
VymazatPsychická nepohoda autora čiší z úplně každého obrazu... Děsivé.
OdpovědětVymazatMyslím, žes to vystihla velmi přesně.
VymazatTak vždycky jsem v obrazech malířů které tu představuješ našla alespoň něco, co by se mi líbilo. Ale tyhle příšerky bych si tedy domů fákt nekoupila ani náhodou.
OdpovědětVymazatTen poslední bych si doma docela rád vystavil :).
VymazatTa cukrářka mne něčím fascinuje.
OdpovědětVymazatMohla by to být specialista na polevy.
Nebo na šlehačku :).
Vymazat