9. října 2012

Rotterdam (2) - vyhlídková věž a mosty

V Rotterdamu není jen zajímavá moderní architektura, ale město se pyšní i třemi stavbami, které jsou vyspělými technickými díly. Jsou jimi vyhlídková věž Euromast a dva mosty - Erasmův a Vilémův.



Euromast má 185 m, což je sice jen 1/3 výšky CN Tower v Torontu, i tak však dojem z výjezdu na vrchol věže je úchvatný. V necelých 100 m je restaurace a terasa s vyhlídkou a když jsme tam byli my, jeden nadšenec pro bungee jumping se právě chystal ke skoku. Přípravy a instruktáž byly velmi pečlivé, už to vypadalo, že se nic dít nebude, ale nakonec odvážlivec přece jen zmizel za hranou terasy. Lepší je však pozorovat skoky zespodu, jak se nám to kdysi poštěstilo ve Vídni pod Dunajskou věží (Donauturm).



Tato terasa ale není nejvyšším bodem, kam se dá na věži dostat. Na tubus horní části je nasazen prstenec, do kterého je možné nastoupit a s ním vyjet těsně pod vrchol věže. Při jízdě jsem pocítil úzkost, protože při pohybu vzhůru se prstenec otáčel kolem své osy a z pohledu návštěvníka tedy jeho trajektorie měla podobu spirály, navíc v podlaze jsou skleněné průzory k náhledu na otáčející se a rychle se vzdalující zem. Když si teď prohlížím fotografii, vidím velmi "módní" kombinaci ponožek v sandálech. :-)



Z věže Euromast se naskýtá vyhlídka na celý Rotterdam, několik pohledů bylo už v minulém článku, zde jsou další čtyři. Bílá budova v popředí druhého ze snímků patří rotterdamské Erasmus University, sídlí v ní lékařská fakulta, která se svými 114 m byla od svého dokončení v r. 1969 až do r. 1991 nejvyšší budovou Holandska, dnes jen v Rotterdamu se propadla na 9. místo. Následuje pohled na čínskou restauraci z ptačí perspektivy a konečně na čtvrtém, velmi nekvalitním snímku, jsou nezřetelně vidět oba rotterdamské mosty, bílý v popředí je Erasmův a vzadu Vilémův, který má červenou barvu.






Ještě než přejdu k rotterdamským mostům detailněji, dovolím si malé odbočení. Podle konstrukce mostů lze rozlišit 6 základních typů - nosníkové, obloukové, konzolové, visuté, zavěšené a příhradové, přičemž některé mosty mohou být navíc zvedací, aby umožňovaly průjezd velkým lodím.
Z těchto typů se trochu pletou visuté a zavěšené mosty. Základem visutého (suspension) mostu jsou lana (nebo řetězy) s pevně ukotvenými konci, volně visící mezi dvěma pylony (věžemi), na něž jsou zavěšena přídavná svislá lana, která drží mostovku (část konstrukce sloužící k přejezdu/přechodu). Právě tyto typy mostů umožňují největší rozpětí, příkladem je Golden Gate Bridge v San Franciscu (věže mají výšku 227 m, rozpětí mezi nimi je 1280 m a celková délka mostu 2737 m), který je vidět v záhlaví blogu, nebo Brooklynský most v New Yorku. Zavěšené (cable-stayed) mosty se liší od visutých tím, že lana jsou připevněna k pylonům a přímo drží mostovku, proto jsou napnuta; některé zavěšené mosty jsou asymetrické jen s jedním pylonem (např. Nový most v Bratislavě nebo most přes Mariánské údolí v Ústí nad Labem) a takovým je i Erasmův most.

Ze zavěšených mostů se mně nejvíce líbí právě oba mosty v Rotterdamu. Erasmův je navíc zvedací a Vilémův je dokonce na titulní straně knihy Mosty - 75 nejimpozantnějších mostů, lávek a viaduktů světa od Iana Penberthyho, kterou v r. 2009 vydalo nakladatelství Computer Press v Brně.
Erasmův most má jediný, 139 m vysoký pylon tvaru obráceného Y, hlavní zavěšené pole je 280 m dlouhé, zvedací část 89 m a celý most měří 802 m. Most se po svém dokončení v r. 1996 stal symbolem Rotterdamu.





Vilémův most má rozpětí pylonů 270 m, jejich výška je 65 m a celková délka mostu je 318 m. Na 2. fotografii je patrné lano se zvláštními spojkami, které brání kmitání mostu.
V blízkosti Vilémova mostu se nachází Bílý dům, zmiňovaný v předchozím článku.






Vzhledem k většímu počtu snímků minule slibované Museum Boijmans van Beuningen bude někdy jindy.

26 komentářů:

  1. Tak z té věže to musíbýt opravdu úchvatný pohled, ale asi by mi nedělaly dobře ty průhledy....ale zaujala mne jiná věc, ta ostrá hrana toho kanálu či co to je na kterém je ta čínská restaurace....tam je nějaký vodopád či jak to je?

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Sorry, teď to vidím, neudělal jsi mezeru mezi fotkama a ono to vypadá že to je jedna...a tvoří to ten efekt....

    OdpovědětVymazat
  3. [1]:[2]: Když jsem se na fotky díval, také mně to připadalo, že voda přepadává do parku. S mezerou by to bylo lepší, ale pak by měly být všude a text by se zbytečně natahoval.
    Nejlépe obrázky skládá Babeta, využívá program Google Picasa a výsledek je velmi pěkný. Někdy na něj asi také přejdu.

    OdpovědětVymazat
  4. Nádherné fotky, to by se fotilo.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak já mám taky Picasu, ale jelikož si fotky nejdřív nahrávám do galerie a z ní až pak do blogu skládám si je normálně s mezerama. Ale potřebuji zkusit jestli by šlo rovnou do blogu. Tak pokud bych měla blog u Googlu tak jo, jen nevím jestli to půjde i na Blog.cz

    OdpovědětVymazat
  6. [4]: Moc právě ne, protože bylo pod mrakem. Byli jsem tam s manželkou jen jeden den (na výletě z Amsterdamu), věděl jsem sice, kam jít, protože před 11 lety jsem byl v Rotterdamu 5 dnů (tehdy bohužel bez fotoaparátu),  ale počasí se moc nevyvedlo. Tam se však tak mohutně staví, že by stálo za to se zase někdy vrátit.[5]: Babeta zmiňovala, že nejdříve v Picase z fotek složí koláž a tu jako obrázek přenese do galerie. Předěly vnořených snímků pak vypadají profesionálně.

    OdpovědětVymazat
  7. [5]: Také si je dávám do obrazárny a pak jen odťukávám mezery a ještě ve správě, při psaní čliánku,  případně zvětším nebo stáhnu, aby byly stejně velké. Nemusím to upravovat v programu na stejné velikosti pro obrazárnu.

    OdpovědětVymazat
  8. Ty mosty jsou impozantní, všechny snímky moc zajímavé, nikdy mi nevadil pohled do hloubky, nevím, jestli se to s léty mění. Musela bych to zkusit.
    Těším se  na další fotky i povídání-popis.

    OdpovědětVymazat
  9. [6]: To se dá i v malování , dát k sobě obrázky a přenést do galerie a pak do článku. Jen je to omezené velikostí.

    OdpovědětVymazat
  10. [7]:[9]:Ružo, koukni se k Babetě http://babetinagalerie.blog.cz/
    Takhle pěkně to asi nedokážeme.[8]: Pohled do hloubky také celkem snáším, už jsem byl na mnohem vyšších vyhlídkách, než je ta v Rotterdamu, tam však byl velmi nepříjemný ten kolotočový výstup.

    OdpovědětVymazat
  11. Mně by spíše zajímalo, co je to za tu černo-bílou "opticky klamavou" budovu (snímek nad Erasmus univerzitou)? Jednu takovou mají i v Tiraně :)

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: O ní jsem pomlčel, protože přes velkou snahu něco zjistit, jsem nikde nic nenašel. Mně se také líbí a nedokázal jsem se jí vzdát a tys hned tu mezeru odhalila, zřejmě proto, že nepatří mezi 20 nejvyšších, je opomíjena.
    Albánie teď frčí, zatím jsem ji ale viděl jen v dáli z ostrova Korfu.

    OdpovědětVymazat
  13. [10]:Tohle jsou koláže dělané buď v PicMonkey, Pixlru nebo Picase. Je vidět, že jsi neviděl některé mé koláže které mám na bogu, dřív jsem jich dělala hodně, teď už zase míň....u toho PicMonkey je výhoda, že si můžeš nastavit i průsvitné pozadí. Spoustu koláží různých tvarů můžeš dělat i v Pizapu, ale ten má oproti ostatním nevýhodu v tom že má dané pevné mezery mezi obrázky. U těch ostatních si můžeš mezery přispůsobit jak chceš i měnit poměr stran.... Pokud budeš chtít napíšu ti adresy těch editorů a mrkni na to, je to všechno systém nahraj fotku, klikni na to co chceš a máš hotovo....

    OdpovědětVymazat
  14. Erasmův most je jako starší bratr našeho Mariánského. Mě ale nejvíce zaujalo (je to na desátém obrázku od shora), že jsou na břehu na pláži postaveny žluté stany. Možná je to něco jiného, nevím. Nebo nějaké fóliovníky?Jako Babeta vkládat obrázky také nedokážu.

    OdpovědětVymazat
  15. [14]: K čemu ty stany sloužily, nevím, byla tam městská písečná pláž, možná pod mimi měli složená lehátka, slunečníky nebo nějaké jiné příslušenství.

    OdpovědětVymazat
  16. Mosty jsou opravdu impozantní. A pohledy na Rotterdam z vyhlídkové věže krásné. Jen ten bungee jumping bych radši nezkoušela. Nechápu ty lidi, mě je špatně už jen z pohledu dolů, natož tam někde poletovat na laně

    OdpovědětVymazat
  17. [16]: Nejhorší na tom je, že se skáče hlavou dolů, gumové lano sice rychlost pádu ztlumí, ale než se lano ustálí, skokan se dost dlouho houpe nahoru a dolů a také chvíi trvá, než ho zase vytáhnou. Celou tu dobu visí hlavou dolů. Není to ani laciné, před asi 8 roky jsem se ptal na cenu ve Vídni a chtěli 100 EUR, dnes  pravděpodobně více.

    OdpovědětVymazat
  18. [17]: K tomu ještě jedno video http://www.youtube.com/watch?v=cXPI1W8TbWU&feature=fvst. Pohled dolů před skokem je hrozný, vidím ale, že jedna věc je jinak, než jsem předtím tvrdil, skokanka se po ustálení lana mohla přetočit hlavou nahoru.

    OdpovědětVymazat
  19. [12]: Hmmm v Rotterdamu je ve stínu, v Tiraně v každém laciném průvodci. Hned je mi jasné, kdo to drze okopčil. Ale jinak Albánii všechna čest, určitě se zajed podívat - ale spíše i jinam, než do "nové" Tirany

    OdpovědětVymazat
  20. [19]: Andie, díval jsem se na tvůj blog a jen z těch pár článků, co jsem prečetl, vidim, ze jsi odvážná cestovatelka, ta Albánie o tom také svědčí. Zaujaly mě zážitky z Ruska, to neznám vůbec. Hodně mě láká Petrohrad a současně odpuzují víza, možná i nutnost mít nějaké pozvání, pokud se nejede s cestovkou, předražené hotely, navýšené ceny vstupného pro cizince apod.

    OdpovědětVymazat
  21. Chtěla bych být rentiérka a cestovat po světě a fotit a fotit

    OdpovědětVymazat
  22. [18]: Tak jen z toho pohledu dolů by mě trefil šlak.

    OdpovědětVymazat
  23. Mě zaujalo poučení o typech mostů, i když je to náročné chápat něco úplně mimo mně vlastní obor. Ach jo, ještě že už nemusím studovat. Myšlení bolí. A to jsem pomýšlela na takovou tu univerzitu 3. věku

    OdpovědětVymazat
  24. [24]: Typy mostů jsem si také nejdříve musel nastudovat, u těch visutých a zavěšených jsem si původně myslel, že jde o jedno a totéž, alespoň v češtině to zní jako synonymum ve smyslu visí na lanech.
    Na univerzitu 3. věku máš čas, ta je pro důchodce, kteří nevědí, co s časem.

    OdpovědětVymazat
  25. Rotterdam je určitě zajímavé město stojící za navštívení. Fotky z věže jsou povedené a myslím, že poučení o mostech rozhodně není na škodu. :) Jo a při pohledu na Vilémův most se mi okamžitě vybavila ta obálka, mám tu knížku doma a není to tak dávno, co jsem si ji prohlížela...

    OdpovědětVymazat

Aktuální článek

Claude Lorrain - ideální krajiny klasicismu

Claude Lorrain (1600-1682), vlastním jménem Claude Gellée , patří k nejvýznamnějším malířům klasicismu , směru, který následoval po temném ...

10 nejčtenějších článků (od 23. 4. 2020)