13. února 2013

Vysoké Tatry (3) - v zimním hávu

Vysoké Tatry jsou mou srdeční záležitostí, byl jsem tam celkem 16-krát, z toho s rodinou 6-krát na týden (2003-2008). Uchvacují svými rozeklanými štíty, horskými plesy, flórou, chatami i v polohách nad 2000 m, překvapují nestálým počasím (kolikrát jen jsem musel vylézt na Rysy, abych se mohl pokochat pohledem na obrovská polská plesa Morskie Oko a Czarny Staw), prudké bouře a lijáky jsou častým průvodcem na túrách, zažili jsme i sněžení a kroupy. Člověku se tají dech, cítí, že to jsou opravdové hory, ne jen ty naše zalesněné kopce, i na začátku léta se na mnoha místech prochází sněhovým polem, např. pod vrcholem Kriváně, pod sedlem Váha nebo pod Bystrým sedlem. Štíty jsou často zahaleny v mracích a vidět je v celé kráse je vzácné.

Protože nás teď trápí přívaly sněhu, pokusím se přiblížit je v zimním období. Samozřejmě ne turisticky, už jen kvůli lavinám nemá smysl riskovat, nehledě k tomu, že je to zakázáno, nejdále jsem došel od Štrbského plesa k vodopádu Skok, protože jsem se propadal po pás do sněhu, další postup jsem raději vzdal.

Vysoké Tatry mají od západu k východu jen 26 km, ale doprava vláčkem Tatranské elektrické železnice ze Štrbského Plesa do Tatranské Lomnice trvá asi hodinu. V r. 2004 zasáhla Vysoké Tatry silná vichřice (mluvilo se také o uragánu), která měla devastující následky na porostech, více než 12 tisíc ha ve výškách 700 až 1350 m n. m. bylo poškozeno a 900 ha lesa zcela zničeno. Tato katastrofa však měla i jednu pozitivní stránku, teď je na masivy hor (např. Gerlach) daleko lépe vidět a cesta vlakem je opravdovým zážitkem. Krásně jsou Vysoké Tatry vidět z nádraží v Popradu, ten na zmíněné trase neleží, dostaneme se z něj do Starého Smokovce, kde se musí přestupovat, protože však má od hor větší odstup, jsou odtud vidět jak na dlani. Ve zmenšeném panoramatickém záběru je nejvíce zřetelný Gerlach (s dírou uprostřed) a vpravo od něj rozložitý Slavkovský štít.

Jedním z center Vysokých Tater je městečko Štrbské Pleso, které se v nadmořské výšce 1355 m rozkládá kolem horského jezera Štrbské pleso a je výchozím místem mnoha turistických tras, např. na Kriváň, Koprovský štít, Rysy, Vysokou, Bystré sedlo, Popradské pleso a sedlo Ostrva. Kolem jezera je situována řada luxusních hotelů (Patria - s trojúhelníkovým profilem, Kempinski - vpravo dole), stylových restaurací (Koliba - vlevo dole) a také sportovní areál se skokanským můstkem.

Dominantou západní části Tater je Kriváň (2494 m n. m.). Nejlepší náhled na něj je od Podbánského, tento pohled je od salaše Dechtáre u vodní nádrže Liptovská Mara a Kriváň tam vypadá jak pán připravený na holení. Další záběr ho ukazuje ze Štrbského Plesa.

Jednou z nejfotogeničtějších hor Vysokých Tater je čtyřvrchol Vysoká, prostřední vrcholy dosahují 2547 m n. m. a levý z nich je dosud mým výškovým rekordem. Nejlépe je vidět ze Štrbského Plesa nebo při cestě na Popradské pleso a výstupu na sedlo Ostrva.

Masivní vrcholy na následujícím snímku jsou Solisko (2093) a Patria (2203), mezi nimi v pozadí je Štrbský štít (2389). Solisko je v zimě oblíbené pro svůj lyžařský svah.

Další tři záběry ukazují, jak záleží na úhlu pohledu. Jsou na nich Končistá (2535) a Gerlach (2655). Zatímco Končistá je typická svým trojúhelníkovým profilem a Gerlach vpravo od ní je z bočního pohledu nezajímavý, při posunu dále se to úplně změní, Končistá vypadá jako zubatý hřeben a král Vysokých Tater Gerlach odkryje svůj kotel, podle něhož je nezaměnitelný.

Gerlach si určitě zaslouží i samostatný snímek.

Panoramatu Starého Smokovce dominuje rozlehlý Slavkovský štít (2452), je na dalším snímku vlevo (úplně vpravo je Lomnický štít). Výstup na něj ze Starého Smokovce (1010) má převýšení 1442 m a větší jsem zatím nezdolal. Se syny jsme ho zvládli nahoru za 3,5 hod a dolů za 2 a čtvrt hod. Přitom časové značení na směrovkách udávalo 5 hod nahoru a 3,5 hod dolů. Byl to docela pěkný sportovní výkon, uběhlo od něj však již 10 let.

Slavkovský štít má také dvě tváře, ze Starého Smokovce vypadá jako oblý kopec, od Tatranské Lomnice ukazuje tu skalnatou, je na ní patrný i Nos (2272), který je dílčím cílem nekonečné trasy, za nímž již následuje závěrečné stoupání.

Nad Skalnatým plesem (1751) s hotelem Encián a hvězdárnou se vypíná Lomnický štít (2633), ve Vysokých Tatrách po Gerlachu nejvyšší, který ještě opticky prodlužuje budova meteorologické stanice a astronomické laboratoře. S horským vůdcem je možné na něj z jedné strany vylézt, bezpečnější je samozřejmě využít (za dost vysokou cenu 24 EUR) lanovku ze Skalnatého plesa. I na něj se dá dojet lanovkou, a sice z Tatranské Lomnice, znamená to však vystát obrovskou frontu, a to se ještě můžeme dozvědět, že na Lomnický štít jsou lístky vyprodány, případně pro velký vítr lanovka vůbec nejezdí. To je poměrně častá situace, jak umí kabinami lanovky lomcovat, ukazuje video. I když se přes všechna úskalí dostaneme na vrchol, vzhledem k proměnlivosti počasí není jisté, že z něj něco uvidíme, byl jsem na něm v létě i v zimě a kromě převalujících se mlh neviděl vůbec nic.

Ještě dále na západ od Lomnického štítu (na snímku vpravo) je další výrazný vrchol - Kežmarský štít (2558). Je velmi vyhledávaný horolezci, kteří z druhé strany (od Zeleného plesa) šplhají na jeho 900 m vysoké skalní stěně, která patří mezi nejvyšší na světě. Ta úplně nejvyšší - El Capitan v Yosemitském národním parku - je jen o 100 m vyšší.

1. Teď by slintala dcera se synem, oba byli v Tatrách uřž podvakrát a oba se do nich zamilovali. I když syn to samozřejmě nedává tak nadšeně najevo jak dcera . Ta si dokonce dopisuje s nějakým horským vůdcem na fb, sleduje zprávy záchranářů a pod....

2. Krásný a vyčerpávající rozbor tatranského panoramatu. :)

3. To je nádherné. Já Tatry znám jen z vyprávění a každý, kdo tam byl, byl uchvácen . Moc hezké fotky. Těším se, že je jednou uvidím, jak se patří, v celé kráse.

4. Prekrasne urobeny clanok, co clanok! Oda na Vysoke Tatry!Fascinuje ma slogan, ktory, neviem kde, som cital: "Najmensie vysokohorske pohorie sveta"! (Die kleinste Hochgebirge der Welt)Je to pravda, vsetko je kompaktne, po ruke. A vryva sa do pamäti, pretoze po dvdsatrocnej prestavke som spoznal vsetky vrcholce a citil sa opät ako doma! (Hoci som clovek z podunajskej niziny, teda bratislavcan ako repa.)

5. Nááádhera. Ve Vysokých Tatrách jsem byla párkrát jako holka s rodiči na rekreaci. To bylo ještě za Československa a v době, kdy zaměstnavatel umožňoval rekreační pobyty. Kdybych z té doby neměla pár fotek, už bych si toho moc nepamatovala, ale takle vím, že jsem byla i na Štrbském plesu.

6. Ty fotky jsou přenádherné.My jsme byli kdysi na Štrbském plese a ubytováni jsme byli v hotelu Panorama,bylo to naproti skokanského můstku.Vysoké Tatry jsou nádhernéé a vůbec se Ti nedivím,že jsou Tvou srdeční záležitostí.

7. Krásný článek a ještě hezčí snímky

8. Nadherne fotky. Vzdy pri takomto pohlade som " uz skoro doma" ci uz idem zo zapadu na vychod, alebo z vychodu na zapad. Su presne v polovici  4 hod. cesty. Ked ich miname, uz je to iba  kusok domov. Vidavam ich niekolkokrat do roka, ale zastavit sa, akosi nikdy nebol cas   Ked som ich videla prvykrat po tej kalamite, bola noc a ja v soku, kolko je pod mesiacom osvetlenymi stitmi svetiel. Tie osady tam boli predtym schovane. Ked som ich o dva dni videla za denneho svetla, zaplakala som. Aka to bola spust, je vidno aj na prvych dvoch fotkach a na fotke Gerlachu. To , teraz hnede, bolo vsade zelene...doslova nam " odfuklo" Tatry. (Pevne verim, ze ich teraz nedorazime sami zaluskom na OH ( jednoucho na ne nemame ani financie, ani guraz), ci konskym polom na Strbskom plese.

9. Pěkné fotky, krásné kopečky! Ale přiznám se, že já raději o kopečkách čtu než že po nich běhám.

10. [3]:[6]:[7]:[8]: Fotky by mohly být lepší, bohužel však v zimním období jsem tam byl velmi málo a světelné podmínky za moc nestály.[1]: S horským vůdcem jsem byl na Vysoké. Plánoval jsem i Gerlach, tam je to však složitější v tom, že túry začínají brzy ráno na Slezském domu a tam se nedá na tu dobu jednoduše dostat, jedině se na něm ubytovat.[2]: Vyčerpávají to bylo i pro mě článek do systému vložit, přetékala velikost a po mnoha pokusech v Mozille a Exploreru,  konverzích v ASCII editoru a ztrátách částí textu se to nakonec podařilo. Ale chtěl jsem je mít pohromadě, z letního období budu přidávat jen jednotlivé túry.[4]: Ano, Švýcaři, Rakušané, Italové, Francouzi na Tatry pohlížejí jako na kapesní velehory, ale i tam je leckde nebezpečno, jeden ze slavných horolezců, který zdolal několik osmitisícovek, asi Rakoncaj, se málem zabil na Gerlachu, i když to bylo vinou jednoho turisty, který ho strhl s sebou.

11. [5]: Rekreační a také léčebné pobyty v Tatranské Poliance a Vyšných Hágoch. Po té kalamitě je odtud krásně vidět na Gerlach.[7]: Hotel Panorama se zajímavým V profilem jsem chtěl také zařadit, ale mám jen letní fotky.[9]: Už jsem také slevil a běhám teď po těch našich kopečcích, nad kterými jsem dříve ohrnoval nos.

12. [8]:I mezi Tatranskou Lomnicí a Starým Smokovcem byly celé svahy vylámány.
    To však nebyla jediná katastrofa. Některý z dalších roků po vichřici, zrovna když jsme do Tater přijížděli, jsme v němém úžasu pozorovali, že z nich stoupá kouř. Tehdy tam vypukl rozsáhlý požár a některé trasy pak byly po celou dobu našeho pobytu uzavřeny.

13. To jsou panoramata! Tatry jsou dalším místem, kde jsem nikdy nebyla. Možná proto, že mě hory nikdy netáhly. Ale jsou nádherné, majestátní a ty tvé pohledy stojí za to.

14. Byli jsme  ještě s kluky na rekreaci v Popradu a vyjížděli a vycházeli kam se dalo. Jen ale v létě. Podruhé jsme byli ubytováni po letech v přívěsu, stačilo nám to, hlavní byly ty krásné výlety po okolí. Ony ty rekreace nebyly zas tak špatné.

15. Na Štrbském plese jsem byla několikrát, učila jsem se tam běžkovat. jednou jsme bydleli v Patrii.  Tatry jsou nádherné a každoročně se tam alespoň na jeden den jedeme podívat. V noci tam, pak přes den na túru a večer zase zpět.
    Škoda jen, že jsou pořád dost poničené od vichřice. Ještě vloni tam byli vidět celé lány křídlatek.

16. [13]: To se trochu divím, nelákalo tě vyrazit si z Ostravy na čerstvý vzduch třeba do Beskyd?[14]: Poprad má pro rekreace výbornou polohu. Vláčkem je do Tater kousek, navíc je průjezdní stanicí všech tras napříč Slovenskem, blízko je např. Spišský hrad, Levoča, Košice, do krasových jeskyní, termálních bazénů (teď i on má své termální AquaCity).[15]: K tomu mě láká jeden kolega, chtěl by ještě jednou na Rysy, protože nemá odtud kvůli počasí pěkné fotky, ty však já mám, naopak já bych chtěl znovu na Slavkovský štít, protože při dvou výstupech jsem ještě neměl digitální foťák a když se počasí vydaří, je krásně vidět na Lomnický štít a do Malé i Velké studené doliny.
    Ale nedovedu si představit tu noční cestu zpět po nevyspání a náročné túře.

17. [15]:[16]: Zapomněl jsem dodat, že ten kolega by chtěl jet v noci tam a zpět vlastním autem.

18. [16]: Ale to ano, v Beskydech jsme byli docela často. I na Lysou jsem vylezla Já mám hory ráda, ale spíš se na ně dívám, než bych je chtěla pokořovat. Přece jen mám před nimi jakousi úctu a strach.

19. Panaromatické fotky jsou luxusní.. zatím jsem se pořád nenaučila jak na ně. Jinak z ostatních fotek jde na mě zima a mráz.. já radši léto :)

20. [19]: První dvě fotky nejsou složeny do panoramatu z několika záběrů vedle sebe spojením přes úchytné body do jednoho snímku, ale z jediné fotky oříznuté nahoře a dole. Z určitého odstupu se čelní strana Vysokých Tater vejde do jediného záběru.
    Stačilo by i jaro.

21. Miloši, ty se pořád chceš ode mě něco učit a přitom máš tak nádherné fotky!
    Nedivím se, že jsou Vysoké Tatry tvojí srdeční záležitostí, je tam nádherně (až na to příšerné množství turistů). Já byla v Tatrách jen dvakrát a už je to hodně dávno. Nemůžu si dovolit delší než jednodenní, resp. půldenní, výlety, mám na starosti mamku.
    Nemůžu se na tvoje snímky vynadívat!

22. [17]: Autem to je blbé, my bychom jeli vlakem na noc a měli lehátka. Takže vyspalí bychom jakž takž byli.

23. Překrásné fotky! ač dávám přednost létu a nížinám, jsem uchvácená.. pohlížím teď na hory poněkud jinak, mají opravdu své kouzlo..

24. Ja som bola vo Vysokých Tatrách oveľa menej, nemám ani toľko fotografií. Chcem sa vyjadriť k tým prvým dvom fotkám. Hory sú nádherné, ale to podhorie je jedna katastrofa. Domy škatule, ktoré sa do toho prostredia vôbec nehodia. No videli ste niekto také stavby niekde v rakúskych Alpách? Ja nie.

25. [21]: Kdepak, Hanko, tvoje fotky jsou úplně jiná liga.[22]: Teď je i dost velký výběr autobusů, např. Student Agency, ale na vyspání to není[23]: Zvlášť pěkné je to v létě, když zurčí potůčky a říčky a rozkvetou horské louky.[24]: Máš pravdu, výstavbě kolem Popradu chybí styl horských stavení s dřevěnými verandami. Domy vypadají spíše jako vojenské bytovky, jsou jen barevnější.

26. V zimním kabátě je Štrbské pleso také hezké-pro mě teda ale jen na fotkách
    Lyžování tam třeba nemusí být také špatné:
    ale já jsem spíš na letní turistiku Teď v sobotu jsem třeba ušla 17km, byl to docela záhul,ale ještě jsme si to s partnerem chtěli užít, než skončí letní sezóna.

27. [26]: Areál Solisko znám od pohledu, ale na lyžích jsme tam nikdy nebyli. Další je Skalnaté pleso se sjezdem do Tatranské Lomnice a kratší sjezdovka je také z Lomnického sedla na Skalnaté pleso. Pak je také něco za Belanskými Tatrami, myslím, že se to jmenuje Žiar, ale tam jsem nebyl ani v létě.
    Celkově ale lyžování Vysoké Tatry pro lyžování toho nabízí hodně málo, daleko lepší jsou Nízké Tatry - areál Chokop-Jasná s mnohem pestřejší nabídkou sjezdovek. Co jsem jednou vyjeli do Dolomit, jezdíme už za lyžováním jen do zahraničí.
    Na turistiku ale nedám dopustit na Vysoké Tatry a do Alp bych se neodvážil.Letošní sezóna kvůli počasí moc nevyšla, ale v sobotu vám to vyšlo, to byl jeden z mála pěkných víkendů.Já jsem v létě v Nízkých i Vysokých Tatrách a dost pršelo. Ale přece jen sem časem přidám Ďumbier+Chopok a jednu pro mě úplně novou túru ve Vysokých Tatrách na vrchol Východná Vysoká s nepříjemnými výstupy na sedla Polský hrebeň a Prielom.

28. To jsou opravdu nádherné fotky! My letos pojedeme do Vysokých Tater lyžovat do Tatranské Lomnice, skvělé info o skiareálech zde http://www.topsleva.cz/aktuality/nejlepsi-lyzarske-arealy-ve-vysokych-tatrach/, a už se nemůžu dočkat lyžování, ale právě i focení panoramat

Aktuální článek

Nikola Tesla - geniální vynálezce a špatný obchodník (+ památník u Niagarských vodopádů)

Původem chorvatský rodák Nikola Tesla (1856-1943) je zřejmě největším vynálezcem všech dob, obdiv k němu však neměl dlouhého trvání a nakon...

10 nejčtenějších článků (od 23. 4. 2020)