31. července 2023

Bára Basiková, Basic Band - Brno, 15. června 2023

Z našich zpěvaček jsem si oblíbil jen tři a dvě už jsem stručně představil, Hanu Ulrychovou mám rád od jejího působení ve skupinách Vulkán a Atlantis v 60. letech, Marii Rottrovou zejména z období 70. let a tou třetí je Bára Basiková. Na hudební scénu vstoupila v 80. letech a hned ve dvou skupinách – Precedens, opírající se o osobnost autora písní a klávesisty (a také malíře) Martina Němce, a Stromboli, jíž zase nezaměnitelný zvuk vtiskl kytarista Michal Pavlíček. Zpěvačka však dlouhodobě nebyla schopna vystupovat s dvěma skupinami a dala nakonec přednost Stromboli, k čemuž asi přispělo i to, že ji s Pavlíčkem pojil milenecký vztah. V té době se mně ale přes převažující obdiv ke skupinám s virtuózními kytaristy více líbily písně skupiny Precedens a při návštěvě Prahy jsem si v hudebninách nedaleko Staroměstského náměstí koupil jejich první desku Doba ledová. Kuriózní bylo, že mně ji prodal Ivan Hlas, který sice sporadicky vystupoval se skupinou Nahlas, ale výrazněji vešel do povědomí až jako autor několika písní k filmu Šakalí léta, zřejmě ho Nahlas nedokázal uživit, a tak si přivydělával jako prodavač.  

Titulní píseň z prvního alba je v následujícím videu.

Živě jsem Báru Basikovou viděl až se Stromboli, poprvé někdy kolem r. 1990, podruhé v r. 2019 na nádvoří hradu Špilberk v Brně, předloni v muzikálu Jesus Christ Superstar, a pak ještě loni v pořadu Na Kloboučku, kde ale zazpívala jedinou píseň. Bára Basiková má však i vlastní skupinu, nápaditě nazvanou Basic Band. A na tu jsme se vypravili do klubu Metro v Brně 15. června letošního roku. 






Basiková koncert uvedla písní z muzikálu Dáma s kaméliemi Michala Pavlíka na motivy románu Alexandra Dumase mladšího. Muzikál však neznám a na YouTube jsem z něj dodatečně našel jen dvě písně K lásce já a Zavátá. Jestli to byla jedna z nich, nedokážu říct.

Následovala další píseň z muzikálu, tentokrát velmi známého zahraničního Jesus Christ Superstar s hudbou Andrewa Lloyda Webbera, který jsem poprvé viděl v 90. letech v Pyramidě na pražském Výstavišti (tehdy bez Basikové) a podruhé předloni v Karlových Varech v den zahájení Mezinárodního filmového festivalu v nejznámější sestavě s Bárou Basikovou, Kamilem Střihavkou a Danem Bártou. V Brně zazněla píseň Co na tom je tak zlého?  

Soumrak bohů je slavný film Luchina Viscontiho z r. 1969. Bára Basiková má v repertoáru stejnojmennou píseň z éry Precedens, video je však novější, z r. 2009, kdy se skupina znovu sešla.

Od „tygra z Walesu“ Toma Jonese, jehož písně přebíral i Karel Gott, si vypůjčila píseň She is a Maniac

I další byla převzatá, Atlantida od Mira Žbirky. A autor si ji někdy před 15 lety s diváky společně poslechl.

Skladbu z poslední desky neumím identifikovat, Most přes minulost (z muzikálu Jana z Arku Ondřeje Soukupa) ale znám.

Z repertoáru zpěvačky Blondie do koncertu zařadila píseň Call Me. Její podání jen s klávesistou Lubošem Přibylem jsem na YouTube nenašel, v originálu zní takto.   



I ve zpěvníku Hany Hegerové si vybrala – zdánlivě slovenskou lidovou Čerešně, ve skutečnosti melodii napsal Jaro Filip na text Milana Lasici, s nímž a Juliem Satinským vystupoval v oblíbeném televizním pořadu Ktosi je za dverami



A v slovenštině zůstala i v písni Mira Žbirky Fair play, kde se ale zpívá „život nehrá fair“. Ani tuto píseň s ní na YouTube nevidím, v originálu je (i s Atlantidou) v samostatném článku o Miru Žbirkovi.  

Píseň Když se snáší déšť pro Báru Basikovou napsal Michal Pavlíček, ale v nahrání ji se skupinou BSP (Baláž-Pavlíček-Střihavka) předběhl Kamil Střihavka (Bára to komentovala, že ji ukradl) a je známá hlavně s ním. To si ale vyříkali a dokonce pak skladbu (asi na usmířenou) nahráli i společně.

Z výsostně rockových skladeb je mou nejoblíbenější Souměrná Oty Baláže (Balage) na text Jana Sahary Hedla. Z několika videí mám nejradši to z pořadu Na Kloboučku, které je bohužel na konci ustřižené, ale zvukově je nejlepší. Hlavní kytarové sólo v něm kupodivu nehraje Michal Pavlíček, ale Olda Krejčoves ze skupiny Monkey Business. A Basic Band ji také zahráli velmi pěkně.

Závěr koncertu byl již jen z převzatých písní, nejdříve What a Feeling z muzikálu Flashdance, poté She’s Gone od Black Sabbath (česky dříve nazpívala Marie Rottrová na text Jaromíra Nohavici Lásko, voníš deštěm), vybrnkávaný podkres skladby v Basic Bandu na rozdíl od originálu a Vladimíra Figara v doprovodné skupině Flamingo Marie Rottrové nehrál klávesista, ale kytarista, klávesista jen držel akordy. 



Zněla podobně jako nahrávka se skupinou Garráž Honzy Křížka.

Píseň, která následovala po She’s Gone, mně byla neznámá, jen si vzpomínám, že ji Basiková převzala od jedné australské zpěvačky. 

Eloise od Barryho Ryana kdysi zpíval i Karel Gott, Basiková si ji také vybrala, protože může v ní předvést rozsah hlasu. 

Koncert měl jeden přídavek - z muzikálu Fantom opery (rovněž zhudebněného Andrewem Lloydem Webberem), a to i s operními výškami jako Tara Turunen ve skupině Nightwish.

Na koncertu mě překvapilo zbytečně velké množství převzatých písní, sympatické ale bylo, že Bára Basiková si koncert sama vtipně uváděla a zmínila i informaci ze soukromého života: „jedna z jejích dcer se provdala za bezvadného kluka, který není z Brna, ale z Prahy, a je to“ (chvilka napětí) „náš bubeník, který tak hraje v jedné kapele s tchyní.“   

Také řekla, že byla s rodinou v Chorvatsku, ale moc se jim tam nelíbilo, a tak předčasně odjeli a před koncertem příjemně strávili 5 dnů v Brně, kde to opravdu žije. Můžu potvrdit :). 



Na konec ještě fotografie ze závěrečného rozloučení. 


P.S. Dodatečně ještě přidám píseň Mama z méně známého alba Lhát se musí, tehdy si Bára psala i texty.

15 komentářů:

  1. Raději jsem měla Precedens, Stromboli už na mě bylo takové trochu divné. Opět ten můj problém s (ne)melodičností některých písní. Ale máme doma vinyly jak Precedensu tak Stromboli. Pravdou je že Jesus bez Báry by nebyl Jesus. Alespoň ten český. Má výborný a dobře poslouchatelný hlas a takových zpěvaček je u nás jen pár.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem v úplné shodě, její technika zpěvu u nás asi nemá konkurenci.

      Vymazat
    2. Je to pár let, byl jsem se podívat na koncertě Stromboli a žasl jsem, jak i po těch víc než 30 letech dává naživo některé extrémně náročné pěvecké party, které jí jako mladé holce napsal Michal Pavlíček.

      Vymazat
    3. Ze 4 let starého koncertu Stromboli v Brně si to také pamatuji a teď to jen potvrdila. Od Stromboli mám jejich dvojalbum a pak ještě jednu desku, kde hrál i Roman Dragoun (a ve stínu Báry Basikové jen okrajově zazpíval) a Jan Seidl z brněnské skupiny Futurum, tu však považuji za neštěstí, protože Futurum se rozpadlo a už nenahrálo třetí LP v době, kdy skupina byla na vrcholu. Některé písně se alespoň dodatečně objevily jako bonusy na pozdějších CD.

      Vymazat
  2. Pamatuju si, jak v roce 1986 přišel spolubydlící z koleje z festivalu Jazz Praha s očima navrch hlavy a vyprávěl nám o neuvěřitelné mladé zpěvačce. Tehdy jsem pro sebe objevil Stromboli a zpětně i Precedens a dodneška je považuji za muziku, která byla tehdy na světové úrovni. No a Bára Basiková zafungovala jednak jako ve svém oboru prakticky bezkonkurenční zpěvačka a jednak jako správná rebelská múza, bez které by nevznikla řada hudebních skvostů :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A také v mládí napsala autobiografickou knihu, kterou pochválil Bohumil Hrabal.

      Vymazat
    2. Mám ji v knihovně :-).

      Vymazat
  3. Jé, tak to musel být opravdový zážitek. On totiž koncert naživo je docela něco jiného, než když zní písnička z rádia. Já mám husí kůži, když slyším Báru s Luckou Bílou zpívat duet Ave Maria. To je taková krása!!! To jsou dva tak nádherné hlasy... Ona byla úžasná i v muzikálech, ale ty jsem viděla jen ze záznamu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Živé koncerty a divadelní představení jsou opravdu mnohem intenzivnějším zážitkem než televizní záznamy, protože atmosféra a reakce publika je dotvářejí.
      Lucii Bílou moc nemusím, vždy mně vadilo její pitvoření a z několika rozhovorů s ní jsem si odnesl dojem, že asi moc rozumu nepobrala, ale velmi se mně líbí, jak nazpívala Summertime z Gershwinovy opery Porgy a Bess a zajímavé je i její někdejší působení v rockové skupině Arakain, dokonce jsem ji s nimi někdy na konci 80. let či začátkem 90. viděl.

      Vymazat
  4. Báru Basikovou ráda poslouchàm, na koncetr bych ale asi šla,jen kdybych dostala lístek.

    OdpovědětVymazat
  5. Se Stromboli se mi líbila nejvíc.
    Resp. objevil jsem ji právě díky té skupině. Zaujalo mne to jméno, na gymplu jsem četl knihu Harouna Tazieffa "Schůzky s ďáblem", která pojednává o vulkánech, takže mne zajímalo, jak to té skupině "soptí".

    OdpovědětVymazat
  6. Zajimave, ze v dobe nych studii v druhe pulce osmdedatek vystupovali na kolejich na Jiznim Meste v Praze jak Stromboli, tak Precedens, chodili jsme na ne i jinam, v te dobe to byly velmi oblibene kspely...pamatuji i na Misika proz zmnenu na kolejich LF...Ivana Hlasr a jehoo kapelu Nahlas jsme znali, nebot si ji v te dobe postel jedrn spoluzak, jinak priznivec folku
    ..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zajímavé, že v době mých studií v druhé půlce osmdesátek vystupovali na kolejích na Jižním Městě v Praze jak Stromboli, tak Precedens, chodili jsme na ně i jinam, v té době to byly velmi oblíbené kapely...Pamatuji se i na Mišíka, pro změnu na kolejích LF...Ivana Hlase a jeho kapelu Nahlas jsme znali, neboť si ji v té době pouštěl jeden spolužák, jinak příznivec folku.

      43 nedostatků (chyb, překlepů a chybějící diakritiky) v jediném komentáři. Rekord :-(

      Vymazat
    2. Diajritiku nepouzivsm

      Vymazat

Aktuální článek

Annecy - Alpské Benátky

Město Annecy leží ve východní části Francie blízko hranic se Švýcarskem a umístěním u jezera obklopeného horami také připomíná mnohá švýcar...

10 nejčtenějších článků (od 23. 4. 2020)