Zachytit pohyb bylo vždy touhou umělců (i dokumentaristů), příkladem jsou četné obrazy Edgara Degase s baletkami a jezdci na cválajících koních (v ukázkách jsou obrazy Dvě tanečnice, Albertinum, Galerie Neue Meister v Drážďanech, Tanečnice při cvičení ve foyer, Ny Carlsberg Glyptotek v Kodani a Na závodech, Musée d'Orsay v Paříži), sochař Auguste Rodin jej vdechl do sochy Kráčejícího muže (Kunstmuseum v Basileji), Henri Rousseau do obrazu Hráči ragby, cirkusové artisty zobrazil Georges Seurat, …, fotografové zachycují sportovce při vrcholných výkonech, ale to vše je „jen“ záznam prchavého okamžiku.
V Paříži vedle budovy Centre Pompidou je umístěna Stravinského fontána (La Fontaine Stravinsky/The Stravinsky Fountain). Tinguely ji r. 1983 vytvořil společně s druhou manželkou Niki de Saint Phalle (1930-2002). Těžko říct, která skladba Igora Stravinského tvůrce inspirovala, vzhledem k barevnosti nejspíš ty, jež skladatel napsal podle ruských pohádek a lidových her (např. balety Pták Ohnivák a Petruška).
Víc fotografií nemám, protože mě vždy zajímala hlavně extravagantní budova Renza Piana a Richarda Rogerse a v ní uložené sbírky obrazů, pěkně si ji ale můžeme prohlédnout ve videu z YouTube.
Stejně tak loni v Curychu jsem si sice všiml pohyblivého monstra na druhé straně výběžku Curyšského jezera, ale jen jsem ho přiblížil zoomem v mobilu a blíž k němu nešel. Dílo z r. 1972-1973 autor nazval Heureka (podle Archimedova nadšeného zvolání, když ve vaně přišel na svůj slavný zákon o síle, kterou je vytlačováno těleso ponořené do kapaliny).
A v pohybu vypadá takto:
Až letos při pětidenním pobytu v Basileji jsem Tinguelyho pořádně „objevil“. Umělec se narodil ve Fribourgu a zemřel v Bernu, vyrůstal však v Basileji a žil zde do r. 1952, kdy se odstěhoval do Paříže. Město mu vděčí za humornou Karnevalovou fontánu (Fasnachtsbrunnen) před Městským divadlem (Stadttheater), vytvořenou mezi roky 1975 a 1977 z deseti „postav“ vyplivujících proudy vody.
Každá má vlastní jméno a před šesti z nich stojí titul doktora. V akci si ji můžeme prohlédnout ve videu.
A naopak Basilej umělci posmrtně vzdala hold zřízením muzea, kde je soustředěno 55 jeho děl, darovaných vdovou Niki de Saint Phalle. Budovu muzea realizoval architekt Mario Botta (1943) a otevřeno bylo v říjnu 1996. Stojí u ní další Tinguelyho fontána – Plovoucí vodní plastika (Schwimmwasserplastik, 1980).
Tinguelyho sochy, tvořené spoustou „hejblátek“, jsou satirickým vyjádřením, kam vede přemíra automatizace, a vzbuzují asociaci na Chaplinův film Moderní doba (Modern Times).
Největším exponátem muzea je Grosse-Méta-Maxi-Maxi-Utopia (1987), do jehož soustrojí lze po žebříku vstoupit.
K velkým patří také Klamauk (1979), traktor, který se projevuje i zvukovými efekty, a Hannibal II. Číslovka II je namístě, protože vojevůdce Kartága ještě děla na přelomu 3. a 2. století před n. l. ve výzbroji mít nemohl, jeho hlavním trumfem byli sloni. Malé kolečko táhnoucí těžký stroj symbolizuje marné snažení Hannibala přes řadu dílčích vítězství Římany definitivně zlomit.
Tinguely přispěl ke kinetickému umění také sebezničujícími sochami (self-destroying sculptures). I když výbuch byl jednorázovým pohybem, budil tím velkou pozornost.
Při autodestrukci většího počtu strojů na akci nazvané Hold New Yorku (Homage to New York, 1960) zaměstnal i sbor hasičů. Část toho, co zbylo, uchovává tamější Museum of Modern Art, další pod názvem Homage to New York (Klaxon) je v Basileji. Kdo ví, zda tímto „holdem“ neinspiroval teroristy z 11. září 2001.
Tinguely byl velkým fanouškem závodů Formule 1, a to se odrazilo v díle Pit-Stop (1984). Termínem se označuje zastávka v boxech, kdy mechanici jezdcům bleskurychle mění sjeté pneumatiky.
V těchto závodech jde často o život a chrup lidožravého žraloka v díle Žijte levně a dělejte umění (Live Cheap & Make Art) také nevěstí nic dobrého.
Všechna díla muzea sem zařazovat nebudu, protože je i v pohybu najdeme ve videích na YouTube, např. v následujícím.
Když jsem ale začal Degasovými baletkami, můžeme jimi i skončit, ne však éterickými krasavicemi, ale Tinguelyho vyjádřením Baletu chudých (Ballet des Pauvres, 1961).
Stravinského fontánu mám moc rád, v Paříži jsem u ní trávil i dlouhé chvíle pozorováním, co všechno její části dělají a spolu s koulí La Géode v parku de la Villette a bránou La Grande Arche se pro mě vlastně stala symbolem Paříže víc než spousta tradičnějších a vyhledávanějších míst.
OdpovědětVymazatDo Paříže bych se ještě chtěl vrátit a pak bych fontánu určitě prozkoumal víc. Líbí se mně ta velká červená pusa. Myslím, že barevné prvky budou hlavně dílem manželky Niki. I v parku u Tinguelyho muzea v Basileji má barevnou sochu (nazvanou Gwendolyn), ale do textu jsem ji nedával, protože se nepohybuje.
VymazatZajímavá zobrazení dalšího rozměru.....ve stylu 4D je 3D které se (at zdánlivě či skutečně.. hýbe).... Jinak mne to připomnělo, že v románu o Josefu Flaviovi, židovském vojevůdce a později spisovateli a historikové z1. stoleti, Lion F. píše o tom, že Rimane meli dělá.. Ale třeba je to chyba překladu. Mm
OdpovědětVymazatTa děla si nedovedu moc představit, i husité ve 14. století na vrhání používali praky.
VymazatMohl mít na mysli onagery. Rána z něj bolí jak z děla!
VymazatStuprume, díky moc za velmi zajímavou informaci, o této ničivé zbrani jsem neměl nejmenší tušení, ale Wikipedie o ní podává podrobnou informaci i s obrázky. (Stačí i překlad na české stránce https://cs.wikipedia.org/wiki/Onager_(zbra%C5%88).)
VymazatPohybová umění může jedině ve formě tance! :)
OdpovědětVymazatTaké se mi líbí, třeba striptýzový :).
VymazatTak ti nevím... nějak mě to zrovna moc nenadchlo... ovšem kinetické umění mám ráda, ovšem v trošku hezčí a jemnější podobě. Spousty krásných ukázek jsem viděla na Fb, ale nevzpomenu si od koho to bylo..
OdpovědětVymazatJak píše Petr, pěkná je ta souhra většího počtu pohyblivých prvků, proto asi jsou tak populární Tinguelyho fontány. Ty tvoří svérázný vodní orchestr.
VymazatExistovat znamená být v pohybu.
OdpovědětVymazatViz heslo ponorky kpt. Nema: "Mobilis in mobili".
Vtipné :). Na druhé straně i lodím ohroženým torpédy se doporučovalo manévrovat.
VymazatA ostatně - i Kafkova hlava v Praze se též hýbe náramně.
OdpovědětVymazatKdyž jsem byl v Praze u ní naposled, tak se nehýbala. Ale v pohybu je opravdu zajímavá. A David Černý má ještě jednu takovou pohyblivou "sochu" - červený doubledecker, který dělá kliky. Resp. ho má Andrej Babiš, který si ho prý od něj za 9 milionů koupil.
VymazatŘekněme si to na rovinu, tohle u žen velkou odezvu nenajde.
OdpovědětVymazatJsme upjaté a raději fotíme renesanční fontánky, které pro nás nejsou až tak náročné na pochopení.
Ale jistě tím nechci ženy shazovat, naopak, já jsem si tam našla i truhlíky s květinami, tudíž nějaká kultura se tu vždy najde :-)
Stále jsem ve velikém očekávání, kam jsi vrazil na dovolenou, bude nějaké překvapení ?
Já nemám odvahu, chtěla jsem v září na Island, ale rozum mne nepustil.
To chápu, ale osvěžující vodní proud fontán se v parnech hodí :).
VymazatLetos jsem měl několik cílů, ty, které byly v rámci krátkých výletů s cestovkami, byly zrušeny (konkrétně Varšava + Wroclaw, Lucembursko se zastávkou v Německu), 2krát mně zrušili rezervaci letu balonem kvůli "nevhodnému" počasí pro let, jediné, co se dosud povedlo, je to, co jsem zařizoval ve vlastní režii. Lednové lyže a teď výlet do Švýcarska, i když i tam to bylo hodně nejisté, nejdříve nám EasyJet zrušil letenku tam, pak Flixbus zrušil v nouzi nalezené noční spojení o den dřív a až do třetice dobrého jsme jiným spojem FLixbusu odcestovali. Byli jsme 5 dnů v Basileji a uprostřed jsme si udělali výlet vlakem do Bernu. Velice se to vydařilo a tento text je prvním plodem.
Ještě mám v plánu Rakousko a v září s naší tradiční skupinou přátel z partnerských institucí 3 dny ve Vysokých Tatrách.
O Islandu jsem už před lety uvažoval, ale ceny za zájezd kolem 50 tisíc jsou dost mimo a jak o něm psala userka, ani vlastní zajištění by nebylo moc jednoduché a nejlevnější, zatím jsem ho uložil k ledu.
Pěkný průřez francouzskými a švýcarskými památkami.
OdpovědětVymazatVe francouzských by to chtělo trochu přidat :).
VymazatTa menší dílka bych možná ještě skousla, ale ta větší, no, jak to jen... to je ujetý i na mě! :D
OdpovědětVymazat:-) Asi je to umění hlavně pro muže a domácí kutily :).
VymazatMiloš - nádhera! A zjavne už si v blogspote úple doma. Ja ešte furt nič moc. Aj čiastočne kvôli Hitz-u, nemám moc čas. Super, môj sochár. A Ty si sa tajne túlal mojimi dvomi mestami - no so was! Až zas prídeš kvôli Tinguelyho kamošovi Luginbühl-ovi, ohás sa...
OdpovědětVymazatSuper dobrá reportáž!
Na blogspotu poněkud pozměnili prostředí administrace, to původní mně vyhovovalo víc, ale myslím, že jsem tam nakonec našel, co jsem už využíval předtím.
VymazatŠvýcarsko poznávám po kapkách (Ženeva, Montreux, Chamonix, Sv. Mořic, Luzern, Curych, Zermatt, ale teprve teď to bylo i s noclehy v hotelu. Ještě nějaké (a už nové) bankovky nám zbyly, bude tak důvod objevit něco dalšího :).
Od Luginbühla mám na fotce jedno dílo z parku u Tinguelyho muzea v Basileji a tipoval bych, že dalším je to, které stojí u hlavního nádraží v Bernu, ale to se mně na webu vůbec nepodařilo najít, a proto ani nemám žádné potvrzení své domněnky.
Fontána je nádherná :)). Zajímavý článek, Miloši :). To muzeum je plné technických roztodivnosí, to by mě bavilo - tam bych vydržela dlouho! :)
OdpovědětVymazat