17. září 2024

Franz Marc a August Macke - němečtí expresionisté a přátelé se společným tragickým osudem

Od poloviny 19. století do 30. let 20. století téměř všechny významné umělecké směry (impresionismus, pointilismus, postimpresionismus, symbolismus, fauvismus, kubismus, naivní umění, abstraktní umění, surrealismus) se pojí s pestrým mezinárodním společenstvím umělců působících v Paříži, výjimkou je ornamentální vídeňská secese (zastoupená především dílem Gustava Klimta) a expresionismus zachycující pocity zobrazovaných postav, často negativní (úzkost, beznaděj, nenávist a krutost), proslavený ikonickým obrazem Výkřik norského malíře Edvarda Muncha. Nejsilněji se však expresionismus prosadil v dílech německých malířů sdružených v uměleckých skupinách Die Brücke (Most), ustanovené drážďanskými studenty architektury a malíři Karlem Schmidtem-Rottluffem a Ernstem Ludwigem Kirchnerem, a Der blaue Reiter (Modrý jezdec). 

S Die Brücke 2 roky spolupracoval dříve zmíněný Emil Nolde, skupina se ale brzy rozpadla. Jak již bylo uvedeno v článku o Vasiliji Kandinském, sdružení Der blaue Reiter Kandinskij založil s Franzem Marcem a název vyplynul ze společné obliby modré barvy, Marcova zaujetí zvířaty, a především koňmi, a Kandinského zájmu o jezdce. Kandinskij se později stal zakladatelem abstraktního umění a Franz Marc (1880-1916) a August Macke (1887-1914) patří k nejvýznamnějším německým expresionistům. Macke Marca vůbec neznal, čirou náhodou v mnichovském obchodě s uměleckými předměty ale narazil na jeho obrazy, hned Marca vyhledal a vzniklo pak mezi nimi pevné přátelství. To však přervala 1. světová válka. Oba narukovali do německé armády, Macke zahynul krátce poté v pouhých 27 letech, Marc o 2 roky později ve smutně proslulé bitvě u Verdunu s 300 tisíci obětí.     

Marc byl zpočátku ovlivněn postimpresionisty van Goghem, Gauguinem, Cézannem a Seuratem a jejich barevnou paletou. Místo duševních pocitů lidí se však pokoušel subjektivně vcítit do „duše“ zvířat. Vyjádřil to citáty: „Nečistí muži a ženy, kteří mě obklopovali (a zvláště muži), ve mně nevzbuzovali žádné skutečné city, zatímco přirozený cit pro život, který mají zvířata, ve mně rozechvíval všechno dobré.“ a „Chtěl bych vystupňovat svou citlivost pro organický rytmus všech jevů. Chtěl bych se panteisticky vcítit do pulsující a tekoucí krve; do přírody, do stromů, do zvířat, do atmosféry.

Protože většina obrazů, které zde reprodukuji, je z galerie Lenbachhaus v Mnichově, budu odkaz na ni zkracovat označením LM. 

K nejcharakterističtějším Marcovým obrazům patří Modrý kůň I (1911, LM), Modrý kůň II (1911, Kunstmuseum, Bern), Pasoucí se koně I (1910, LM), Krávy, červená, zelená žlutá (1911, LM), Jeleni za soumraku (1909, LM), Úžasné zvíře (1912, LM) a Opička (1912, LM).










V Marcově pozdější tvorbě je patrný vliv abstraktního umění Kandinského a také Roberta Delaunayho, s nímž se v r. 1912 potkal na výstavě v Paříži a pak si s ním dopisoval. I když i v těchto obrazech se vyskytují zvířata, v abstraktních formách je stále těžší je najít, viz Tygr (1912, LM), Jelen v klášterní zahradě (1912, LM), Jelen v lese II (1912, LM) a Ptáci (1914, LM). 














A v obraze Nitro lesa s ptákem (holubicí) (1912, Kunstmuseum, Bern) pták vůbec není rozpoznatelný. 



Obrazy Bojující formy a Tyrolsko (oba z r. 1914 a vystavené v Pinakothek der Moderne v Mnichově) jsou již čistě abstraktní.





Příkladem Marcova vcítění do stromů je obraz Doubek (1909, LM).



August Macke vyrůstal v Kolíně nad Rýnem a v Bonnu, studoval na drážďanské akademii a při častých cestách navštívil Belgii, Holandsko, Londýn a Paříž, kde se seznámil s fauvismem Henriho Matisse, k němuž měl ze všech expresionistů nejblíže, což je vidět např. na obrazech Kout obývacího pokoje v Tegernsee (1910, LM), Náš domek v Tegernsee (1910, LM), Květiny v zahradě, klívie a muškáty (1911, LM), Kostel Panny Marie v Bonnu ve sněhu (1911, Kunsthalle, Hamburk), Zátiší s kočkou (1910, LM) a Naše ulice v šedé barvě (1911, LM).









Podobně jako Matisse se věnoval i figurativní malbě: Loutnistka (1910, Musée national d'art moderne (Centre Georges Pompidou), Paříž), Venkovská dívka se slaměným kloboukem (1910, LM), Portrét paní Mackeové (1911, Musée national d'art moderne (Centre Georges Pompidou), Paříž), Jachting na jezeře Tegern (1910, Albertina, Vídeň), Dva zápasící muži (1910, LM), Děti u studny II (1910, LM). 









A k barvám patří také pomalovaní Indiáni a exotika: Sioux (1913, LM), Indiáni na hřbetu koně u teepee (1911, LM), Na hřbetu koně (1911, LM), Turecká kavárna (1914, LM). 







Macke byl Franzem Marcem představen Vasiliji Kandinskému a Alexeji von Javlenskému a také se zapojil do skupiny Der blaue Reiter, ale jejich obrazy se v jeho díle projevily jen neznatelně, mnohem více ho ovlivnil barevný styl abstraktních děl Roberta Delaunayho, kterého společně s Marcem a Paulem Klee v r. 1912 navštívil v Paříži. Nejvýrazněji je to vidět na obraze Barevná kompozice forem (1914, Albertina, Vídeň).



Na rozdíl od Delaunayho se Macke však nevzdal figurativních obrazů: Přístav v Duisburgu (1914, Kunstmuseum, Bern), Děti s kozou (1913, LM), Matka s dítětem v parku (1914, Kunsthalle, Hamburk). 






Nejpůsobivější jsou Mackeovy osobité obrazy žen před výklady obchodů s módou a společnosti na procházce a v parcích: Klouboučnictví (1913, LM), Promenáda (1913, LM), Procházka na mostě (1913, LM), Dívky pod stromy (1914, Pinakothek der Moderne, Mnichov). 







Macke ovládl i sochařství, nešťastný osud mu však nedopřál tuto schopnost více rozvinout. Sedící ženský akt (1912, LM) je ojedinělým dokladem jeho sochařského umění.  



15 komentářů:

  1. Zajímavý, článek i obrazy. Tohoto malíře vůbec neznám, ale tvorba je zajímavá. Díky za seznámení s tímto umělcem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kterého malíře neznáte? F. Marca či Augusta Mackeho? :-)
      Já se přiznám, že podle jména jsem neznala ani jednoho, ale s obrazy F. Marca (hlavně Modrým koněm I, Opičkou, Tygrem ) jsem se už určitě setkala, jsou mi povědomé.

      Vymazat
    2. Snažím se starší mistry střídat s novějšími a ti druzí nejsou tak známí. Přiznám se, že dříve jsem je také moc nevyhledával, ale nakonec jsem jim přišel na chuť, a to i proto, že je o nich mnohem víc informací.

      Vymazat
  2. Z obrazu F. Marca "Náš domek v Tegernsee" na mne dýchlo kouzlo nějaké dávné vzpomínky, déjà vu.
    Z obrazů A. Mackeho mne oslovují "Matka s dítětem v parku" a "Promenáda".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na "rodný dům" také myslím a matka v něm stále žije. Z obrazů se mně nejvíc líbí poslední 4 od Macka. Škoda, že zemřel tak mladý.

      Vymazat
  3. Miloši, moc ráda jsem se u tebe o těchto malířích dozvěděla, máš to skvěle zpracované. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi bych mohl přidávat články výhradně o malířích, protože ti mě nejvíce baví :). Zatím jsem přešel na jeden měsíčně, ale za to někdy s více malíři v jednom článku.

      Vymazat
  4. Jelikož sdílím malířovu vášeň pro koně, tak mě se nejvíc líbí ti. Jinak ten pták na tom obraze je viditelný hned na první dobrou ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přiznám se, že toho ptáka nevidím ani na desátý pokus, myslím obraz pod řádkem textu.

      Vymazat
    2. Pravý horní kvadrant obrazu. Horní vodorovná třetina. Světlá hlavička s tmavým zobáčkem a očkem :-)

      Vymazat
    3. Aha, díky, je to opravdu hluboký les :).

      Vymazat
  5. Pro mě velmi zajímavé, neměla jsem o nich ani tušení.

    OdpovědětVymazat
  6. Ani o jednom malíři jsem neslyšela, moc se mi ale líbí Modrý kůň, Náš domek v Tegernsee, Dívky a Kostel Panny Marie v Bonnu ve sněhu. Ten mi nostalgicky připomíná mojí babi a místa, kudy jsem za ní chodívala.

    OdpovědětVymazat
  7. Tygr mne zaujal nejvíce.
    Jest to podle mého gusta, s tou správnou atmosférou.

    OdpovědětVymazat
  8. Moc zajímavá je ta schovávaná zvířátek :-)

    OdpovědětVymazat

Aktuální článek

Svatý Mořic (2) - s turistikou

Malebné švýcarské město Svatý Mořic (St. Moritz) jsem už kdysi vzpomínal jako nástupní místo pro ledovcový vlak Bernina Express , který na ...

10 nejčtenějších článků (od 23. 4. 2020)