Na začátku 60. let jsem se učil malou násobilku a na konci (pokud do nich počítáme i rok 1970) dospěl, a tak tato doba je mně i osobně velmi blízká. Mám pocit, že i popová hudba, které zrovna neholduji, protože jsem vyrostl na bigbítu, měla vyšší úroveň, než má ta dnešní. Připomenu některé písně, které asi málo komu něco řeknou, což lze říct i o mnohých jejích interpretech, a vynechám přitom ty, kteří jsou i s odkazy na dřívější články zmíněni v předchozím odstavci. Volně tak navazuji na článek Zapomenuté písně (1) československého beatu.
Karel Štědrý (1937-2017) byl vystudovaný inženýr, ale zběhl k popu, dokonce byl jedním ze zakládajících členů divadla Semafor, živil se pak i jako konferenciér a uváděl estrády, později působil jako moderátor hudebních pořadů v televizi. Po r. 1989 se v něm probudil zasutý technický talent, vrhl se na podnikání s nápojovými automaty, u nichž zpočátku sám zajišťoval servis, jeho firma prosperovala, značně se rozrostla a Štědrý se stal multimilionářem.
Z jeho písní mě nejvíce oslovují ty, které nezvykle nazpíval jako mužské duety. První z nich, Zvoňte o patro níž (1966), s Václavem Neckářem (1943).
Štědrého asi nejznámější je však Mám malý stan (1962) ještě ze semaforského období s Waldemarem Matuškou (1932-2009).
Pěkná je také ústřední melodie Milenci v texaskách (1964) z filmu Starci na chmelu, kterou Štědrý nazpíval s Josefem Zímou (1932-2025). Melodie se zde objevuje v několika prostřizích, kde jako kompars vystupují 3 kytaristé v černém v podání zpěváka Josefa Laufera (1939-2024), Petra Musila a choreografa filmu Josefa Koníčka (1931-2010), aniž by se zvukovou nahrávkou měli něco společného, všechny vstupy jsou v následujícím videu.
Josef Zíma se do povědomí zapsal především jako „král dechovky“ a jestli něco v hudbě nesnáším, pak je to právě dechovka a k tomu ještě táhlé zpěvy slováckých folklórních souborů v krojích. Jenže Zíma v 60. letech byl „běžným“ popovým zpěvákem a kromě Milenců v texaskách velmi pěkně nazpíval převzaté Green Fields kvarteta The Brothers Four, Ivo Fischerem přetextované s názvem Zelené pláně (1964).
Waldemar Matuška byl v 60. letech největším konkurentem Karla Gotta (1939-2019) a Gott byl vždy považován za toho s vyšším hlasem, ale v písni Jezabel (1964) Matuška rovněž ukázal, že disponuje velkým rozsahem.
Hana Hegerová (1931-2021) byla první dámou našeho šansonu, ale v 60. letech působila v Semaforu a zpívala pop a společně s Gottem a Matuškou také nazpívala Šlitrovo a Suchého Tak abyste to věděla (1964) pro film Kdyby tisíc klarinetů.
Od Václava Neckáře kromě Zvoňte o patro níž s Karlem Štědrým z té doby mám nejradši Proč se ptáš? (1966).
Petru Černockou (1949) si každý vybaví z filmu Dívka na koštěti (1971), přes několik hereckých příležitostí je ale především zpěvačkou a také skladatelkou. Se skupinou Pastýři Petra Hanniga (1946-2025) nazpívala vlastní skladbu Ovečka (1968).
O ovečce se zpívá i v Bláznově ukolébavce (1970) Pavla Dydoviče (1949).
Hana Zagorová (1946-2022) stejně jako Věra Špinarová začínala v Ostravě a na videu skladby Svatej kluk (1968) je zajímavé, že kromě Flaminga, doprovodné skupiny Marie Rottrové, mezi posluchači, kterým rozdává chlebíčky, sedí Jiří Rybář, Michal Polák, Jan Čarvaš a Petr Směja, členové mé tehdy nejoblíbenější skupiny Synkopy 61.
***
Na konec uvedu ještě dva zpěváky, kteří také jsou známí především z popu, ale začínali v bigbítu (dnešními slovy v rocku).
Pavel Novák (1944-2009) je pozoruhodný tím, že se celostátně prosadil z okresního města Přerov, kde strávil celý život. Sice jsem ho už měl v dřívějším článku o zapomenutých písních, ale teď vyberu jinou skladbu, jeho vlastní Vyznání, nahrané se skupinou Synkopa v r. 1966. Ve skvělé rozhlasové hitparádě Houpačka Miroslavy a Jiřího Černých se na čelných pozicích drželo několik měsíců.
Karel Černoch (1943-2007) se v druhé polovině 60. let proslavil především písněmi Nářek převozníka, Zrcadlo a Ona se brání, které později všechny převzal o generaci mladší Petr Muk (1965-2010).
Se skupinou Juventus někdy ale zněl vysloveně rockově, příkladem je Procitnutí (1968). Ve videu si můžeme s překvapením všimnout, že jedním z kytaristů Juventusu byl Petr Rezek (1942), který větší známosti dosáhl až ve společném vystupování s Hanou Zagorovou.
Netradiční skladbou v Černochově repertoáru je také apokalyptická vize Osmnáct minut (1968).
Krásný článek a vzpomínky na mládí, na písničky, které mají melodií, která se hned po poslechu usadila v hlavě a začali jsme si ji zpívat. Ještě bych přidala Petra Nováka a jeho Klaunovu zpověď, písnička, kterou jsem měla a mám stále ráda, dále Viktora Sodomu a jeho Modřinů háj a mohla bych pokračovat dál...Přeji krásné dny.
OdpovědětVymazatPetra Nováka jsem vynechal, protože o Flamengu a George and Beatovens mám samostatný článek a v něm i Klaunovu zpověď. A Viktora Sodomu mám zase v prvním "díle" zapomenutých písní se skupinou Matadors a písní Zlatý důl. Modřínů háj znám s Karlem Kahovcem, a to až ze 70. let. Je ale pravda, že všechny popové zpěváky zde nemám, jen takové, kteří se mně alespoň v něčem líbí.
VymazatJeště dodám, že Klaunovu zpověď ještě se skladbou Klaun od skupiny Futurum plánuji přidat na konec budoucího článku o Antoinu Watteau, který maloval smutné klauny.
VymazatMoje uprchlé mládí! Jiřina z N.
OdpovědětVymazatBohužel, i to zdraví se kamsi podělo.
VymazatLíbí se mně však krédo Karla Štědrého, zpěváka z úvodu: "Mladý je ten, kdo ještě v 70 má plány, a starý, kdo si myslí, že ve 30 má splněno."
V tomto smyslu oba s cestovatelskými plány jsme mladí.
Teda, tolik informací a tolik bezva písniček.
OdpovědětVymazatNeměla jsem tušení, že Zelené pláně zpíval J. Zima.
Starci na chmelu a Kdyby tisíc klarinetů - za mě moc povedené hudební filmy.
---
Jinak souhlasím, taky mi připadá, že pop byl dříve na vyšší úrovni - kolikrát ještě i zpětně žasnu, nad těmi krásnými texty.
S kolegy z českých a slovenských univerzit, s nimiž se potkáváme na státnicích (je nás 12-15), už asi 15 let každoročně jezdíme na pár dnů na hory, dříve do Vysokých Tater, teď na Kohútku na česko-slovenském pomezí a Zelené pláně výborní hudebníci z UTB FAI ve Zlíně (kytara + flétna) pro mě vždy zahrají jako milou pozornost. Jako pamětník vím, že prvně je nazpíval Josef Zíma, do něhož by to kvůli dechovce nikdo neřekl, a až dost dlouho po něm píseň do repertoáru zařadil Spirituál kvintet.
VymazatZ hudebních filmů mě ještě napadl Limonádový Joe, mohl jsem vybrat píseň, kde se zpívá "Whisky to je moje gusto, ..., tu láhev baculatou, tu pestrou vinětu, ...", také ji máme v repertoáru na našich sešlostech. Ale už to nebudu měnit, měl jsem si vzpomenout dřív.
VymazatTak aspoň v komentáři :-) Limonádový Joe je jedna z mých oblíbených komedií a ty písničky tam jsou celkově povedené. Ta zmiňovaná "Whisky..." má fajn náboj.
VymazatHned tu první písničku jsem vůbec neznal, navíc byla točena v mé oblíbené uličce U Zlaté studny, kam chodím každý rok slavit své volitelné narozeniny :-).
OdpovědětVymazatTed jsem se díval na mapu a i když je to blízko od Valdštejnského náměstí, ulici neznám, protože na hrad většinou jezdím z druhé strany tramvají č. 22, nebo pěšky Nerudovou ulicí.
VymazatNedělej Zagorku a pochlub se dalšími nahrávkami!
OdpovědětVymazatProtože rockové oblíbence jsem už skoro vyčerpal, mám ještě v plánu hudbu se syntezátory a automatickým bubeníkem ze (70-)80. let, kde jeden dva hráči stačili nahradit celou skupinu.
VymazatHanu Zagorovou jsem zrovna moc nemusel a tuto píseň jsem tam zařadil jen kvůli členům Synkop 61.