Paul Klee (1879-1940) se narodil v hudební rodině (otec byl učitel hudby, matka vystudovala zpěv) a sám byl také k hudbě veden, již v 11 letech hrál natolik dokonale na housle, že dostal pozvání hrát jako mimořádný člen hudebního spolku v Bernu. V hudebním prostředí žil i v dospělém věku, když se oženil s klavíristkou.
Mezi jeho záliby ale patřilo i kreslení a psaní básní a do jeho malířského umění a myšlení se rovněž promítlo studium exaktních věd – matematiky (zejména geometrie) a fyziky (včetně Einsteinových prací) – i biologie a botaniky. Malířství nakonec také dal přednost a koncem 90. let se vzdělával na Akademii v Mnichově, kde se mimo jiných potkal s Vasilijem Kandinským. Zůstal zde tři roky, převažující zaměření na kresbu mu však příliš nevyhovovalo a po cestě do Itálie, kde se seznámil s Leonardovými obrazy a pestrými barvami vegetace středomořských přístavů, ze školy odešel. S Kandinským se znovu potkal ve volném sdružení umělců Der blaue Reiter (Modrý jezdec), kde navíc poznal Franze Marca a Augusta Macka, dalšího ruského malíře Alexeje von Javlenského, v Litoměřicích narozeného rakouského malíře Alfreda Kubina a francouzského abstraktního malíře Roberta Delaunayho. Jejich barevná paleta a cesta do Tuniska ho silně ovlivnily, jak je patrné z obrazů Motiv z Hammametu (1914, Kunstmuseum, Basilej) a Úplněk (1919, Pinakothek der Moderne, Mnichov).
Za svůj život vytvořil téměř 10 tisíc kreseb a maleb, v textech, které se mu věnují, velmi často proto najdeme odlišné soubory obrazů, např. z těch, které mám na fotografiích, jen jediný (Ad marginem) je v 9. díle Pijoanových Dějin umění a anglická Wikipedie rovněž reprodukuje zcela jiná díla. Je to i tím, že malíř nemá výrazný obraz, jako je tomu často u starých mistrů (např. Botticelliho Zrození Venuše, Leonardova Mona Lisa, Raffaelova Sixtinská madona, Giorgionova Spící Venuše, Rembrandtova Noční hlídka, …), ale i novějších malířů (Manetova Snídaně v trávě, Monetovy Lekníny, van Goghovy Slunečnice, Klimtova Zlatá Adéla, Böcklinův Ostrov mrtvých, Munchův Výkřik, Dalího Stálost paměti, Picassovy Slečny z Avignonu, Malevičův Černý čtverec na bílém pozadí, Warholova Marilyn Monroe, …), který v žádném výběru nemůže chybět.
Klee se narodil nedaleko Bernu a ve Švýcarsku také zemřel, občanství měl však vždy jen německé, a proto také během 1. světové války musel narukovat. Ze zdravotních důvodů naštěstí ne do první linie jako jeho přátelé Franz Marc a August Macke, kteří v ní padli.
Některé jeho obrazy působí jako výtvory dětské fantazie s podivuhodnými bytostmi a zvířaty. Obrázek blázna (1927, Albertina, Vídeň) připomíná postavičku ze znělky našeho televizního Večerníčku.
Pohádka o skřítkovi (1925, Kunstmuseum, Bern) by se hodila jako ilustrace k Andersenovým pohádkách či jako obrazový doprovod do Griegovy suity Peer Gynt.
V malbě Kováře KN (1922, Musée national d'art moderne (Centre Georges Pompidou), Paříž) jeho hlavu tvoří kovadlina a různě natočené výseče objektů jsou inspirovány kubismem.
Dobrodruh na moři (1927, Albertina, Vídeň) je opět výrazem představ dítěte, ovlivněného dobrodružnými romány, jako je Robinson Crusoe.
Zvířata v dětské fantazii zobrazuje Krajina s havrany (1925, Kunstmuseum, Bern) a Pohádka o dvou rybách (1937, Albertina, Vídeň).
Od r. 1921 až do r. 1931 Klee působil ve škole Bauhaus ve Výmaru (Weimar) a později v Desavě (Dessau), kterou založil architekt Walter Gropius. I když Bauhaus je znám jako ryze architektonický minimalistický sloh, architekti musejí umět i kreslit a malovat, navrhovat design budov i užitého umění, znát deskriptivu, mít technické znalosti statiky, …, proto zde uplatnění našla celá řada malířů. Klee se zde opět setkal s Kandinským a dalším kolegou byl maďarský grafik László Moholy-Nagy. Poté ještě dva roky učil na Akademii v Düsseldorfu, odkud ale byl propuštěn, protože nacisty byl společně s mnoha dalšími moderními malíři zařazen k autorům „zvrhlého umění“. Malíř se pak vrátil do Švýcarska, kde dožil.
Název obrazu Bydlení v chatkách (1932, Kunstmuseum, Basilej) je zvláštní, protože působí spíš jako neuměle postavená zeď.
Trojice obrazů Světlo a další kromě toho (1931, Pinakothek der Moderne, Mnichov), Ad Parnassum (1932, Kunstmuseum, Bern) a Polyfonie (1932, Kunstmuseum, Basilej) zachycuje zvláštní mozaiky, do nichž se promítají nejrůznější geometrické vzory. Někdy se také označují jako příklady pointilismu v Kleeově díle, ten je však abstraktní, a tím i vzdálený malbám Georgese Seurata, otce pointilismu, který body znázorňoval přírodní scenérie i postavy.
Množstvím detailů překypují i obrazy Vily ve Florencii (1926, Musée national d'art moderne (Centre Georges Pompidou), Paříž), Krajina mezi zimou a jarem (Rezidenční oblast, 1935, Albertina, Vídeň) a Zanesená osada (1935, Albertina, Vídeň).
Klee se sice nepovažoval za surrealistu, ale na jejich první velké výstavě v r. 1925 byl zastoupen. Řadit k nim lze např. Jižní pobřeží ve večerních hodinách (1925, Albertina, Vídeň) i pozdější díla Ad marginem (1930, Kunstmuseum, Basilej) a Okouzlující blesk (1927, Albertina, Vídeň).
A možná i obrazy Omega 5, figurína (1927, Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid), kde se symbolicky odráží má silueta, a Bez názvu (1933, Kunstmuseum, Basilej) ve stylu trochu připomínající díla Joana Miró.
A nakonec ještě jednu kresbu, které jej tak nebavily v učednických letech, ale k nimž se i později vracel. Nazývá se Předměstí (Mnichov sever, 1913, Lenbachhaus, Mnichov).
Miloši, tak tady se o víkendu dost zdržím! Jiřina z N.
OdpovědětVymazatRád tě uvidím :).
VymazatVelmi zajímavé. Člověk by řekl, že vidí dětské mazanice a ony zatím průkopnicky "nakoply" nové malířské směry. Abych pravdu řekla, tak poslední kresba se mi líbí nejvíc.
OdpovědětVymazatDnes se názory historiků umění shodují v tom, že Picasso, Kandinskij a Klee patří mezi největší umělce 20. století. Ale přiznám se bez mučení, že obrazy modernistů i galerie na ně zaměřené jsem dříve spíš přeskakoval a dnes mě to i mrzí, protože jsem mohl mít daleko více fotografií.
VymazatOsobně tento styl moderního umění nemusím a doma bych to nechtěla, ale pokud se to někomu líbí, je to jeho věc. Než takové obrazy, tak to mám raději dle některých kritiků kýče nebo rovnou fotografii.
OdpovědětVymazatMyslel jsem si totéž, ale dnes už se přece jen zajímám také o z odstupem času "prověřené" malíře 20. století.
VymazatLíbí se mi skřítek a havrani.
OdpovědětVymazatMně také, ale ještě víc ty, které lze částečně přiřadit k surrealistickým dílům, zejména obrazy Jižní pobřeží ve večerních hodinách a Ad marginem.
VymazatTak z téhle nabídky bych si vybral zcela jistě. Paráda!
OdpovědětVymazatJá také, v první řadě ty, které jsem zmiňoval pod Tlustjochovým komentářem
VymazatZajímavé, že některé obrazy a pak ty mozaiky se mi libi, i když to celkove neni muj "cup of tea"...Zminka o architektech mi pripomnela, že Hitlerovi pote, co se. nedostal na maliirskoue brali i bez maturity,nylo doporuceno studium architektury, ale on nebyl sto ani v nahradnich terminech slozit maturitu...
OdpovědětVymazatZ dnešního pohledu je škoda, že Hitler se na malířskou akademii nedostal a hledal pak jinou realizaci. Stal by se malířem lokálního významu a nejspíš by nemusela vypuknout 2. světová válka, nebo alespoň ne v takovém rozsahu. I když se jeho amatérské obrazy nepovažují za významná díla, občas se jako kuriozity vystavují.
Vymazat